"ארץ הקרח והאש", כך מכונה איסלנד. מדינה קטנה עם קצת יותר מ-350 אלף תושבים, שמתהדרת בנופים פראיים ומופלאים. במשך שנים, רבים ראו בנבחרת הכדורגל המקומית לא פחות מבשר תותחים. אנדרדוג שסופג ומוציא כדורים רבים מהרשת, ללא כל יכולת להגיב בחזרה. כל זה השתנה לפני חמש שנים עם ההעפלה הסנסציונית לטורניר היורו בצרפת - והגעה עד לשלב רבע הגמר, תוך עמידה איתנה מול נבחרות עדיפות, כולל נבחרת 'שלושת האריות' האנגלית.
המסע אמנם הסתיים בהפסד לצרפת החזקה, אך שנתיים לאחר מכן הלוחמים הוויקינגים, שהפכו ויראליים עם מחיאת הכף המפורסמת והשחקנים שנראו כאילו נלקחו מסצנה ב'משחקי הכס', הוכיחו כי הם לא אפיזודה חולפת והעפילו לראשונה בהיסטוריה למונדיאל 2018. האיסלנדיים נלחמו, אך לא הצליחו לשחזר את ההעפלה לשלבים המכריעים.
6 צפייה בגלריה
נבחרת איסלנד חוגגת עם הקהל לאחר הניצחון על אנגליה ביורו 2016
נבחרת איסלנד חוגגת עם הקהל לאחר הניצחון על אנגליה ביורו 2016
האיסלנדים בימים שמחים יותר
(צילום: GettyImages)
למרות זאת, ההכרה והאהדה שזכו לה מהעולם, בצירוף גאווה לאומית בלתי רגילה, הפכו את הנבחרת הצנועה לתופעה מרגשת ומסעירה שכל אחד רק רצה לקחת בה חלק - אפילו באמצעות משחק וירטואלי בזמנו שבו היה ניתן ליצור חולצת משחק ולכתוב עליה את שם המשפחה על פי החוקים האיסלנדיים לבחירת שם משפחה.
הנבחרת הסקנדינבית נראתה באותה העת בלתי פגיעה, גם אם לא הייתה זוכה, מנצחת או מעפילה שלב, כולם אהבו אותה ורצו בהצלחתה. כולם לקחו חלק במחיאת הכף ובשאגה אדירה. התלכיד הקבוצתי היה חזק כמו הסלעים שבשטחה ועוצמתי כמו הגייזרים שמתפרצים מהאדמה הוולקנית שלה.
אלא שלאחרונה משהו קרה, משהו שלא האמינו שיקרה בנבחרת שהייתה הסמל לעבודה ולהשקעה ארוכת הטווח שהושקעה כדי להגיע לפסגה של דירוג הנבחרות האירופי - עד כדי כך שהפכה למודל לחיקוי והשראה עבור רבים.
6 צפייה בגלריה
גילפי סיגורדסון
גילפי סיגורדסון
גילפי סיגורדסון
(צילום: רויטרס)

המעצר שהחל את כל הבלגן

הקריסה המוסרית של הכדורגל האיסלנדי החלה ביולי 2017 עם הדיווחים על מעצרו של שחקן בולט בליגה האנגלית בשל עבירת מין לכאורה כנגד קטין. עד מהרה פרץ הדיווחים חשף עוד ועוד פרטים, כשאברטון הייתה הקבוצה שהשעתה שחקן מהסגל שלה. לאחר זמן קצר החלו פרסומים גם באיסלנד ולפיהם מדובר בגילפי סיגורדסון, שנחשב לאחד מבכירי שחקני הנבחרת. על אף הכחשות חוזרות מצד רעייתו, הקשר האיסלנדי נעצר, נחקר ושוחרר בערבות, כשהחקירה בעניינו נמשכת.
אם לא די בכך, פרשת התעללות מינית נוספת איימה עוד יותר על המורשת של דור הזהב שלה. תורהילדור ג'יידה ארנרסדוטיר, כיום בת 25, סיפרה בשידור כיצד שחקן נבחרת תקף אותה מינית יחד עם אדם נוסף במועדון לילה בבירה רייקיאוויק בספטמבר 2017, לאחר שנגע בה ואף אחז בצווארה. לטענתה, עורך דין המייצג את ההתאחדות האיסלנדית שאל אז אם תסכים לחתום על הסכם סודיות ובתמורה תקבל פיצוי כספי כדי לשתוק ולא לספר את אשר אירע באותו הלילה. היא סירבה וההתאחדות מצידה הכחישה את ההצעה לדמי השתיקה. בסופו של דבר, השחקן שהכחיש תחילה מעורבות במעשה, התנצל בפניה ואף שילם לה פיצוי שלא פורסם גובהו.
העננה הכבדה ריחפה מעל הנבחרת הסימפטית ומספר כלי תקשורת דיווחו כי השחקן התוקף הוא קולביין סיגת'ורסון, חלוצה של גטבורג השוודית, שכבש 26 שערים ב-64 הופעות במדים הלאומיים (המפורסם שבהם הוא שער הניצחון על אנגליה בשמינית גמר אליפות אירופה 2016). ההתאחדות לא אישרה את זהותו של השחקן, אך הוציאה הודעה לפיה סיגת'ורסון לא ייכלל בסגל הלאומי בשלושת משחקי מוקדמות הגביע העולמי במשחקים מול רומניה, מקדוניה הצפונית וגרמניה בשל "החלטה שהתקבלה על ידי חברי ההתאחדות".
6 צפייה בגלריה
קולביין סיגת'ורסון
קולביין סיגת'ורסון
קולביין סיגת'ורסון
(צילום: GettyImages)
6 צפייה בגלריה
תורהילדור ג'יידה ארנרסדוטיר
תורהילדור ג'יידה ארנרסדוטיר
תורהילדור ג'יידה ארנרסדוטיר
(צילום: טוויטר)
גם גטבורג לא חשבה פעמיים. "IFK גטבורג לוקחת ברצינות את הנושא, גם אם הוא נסגר במובן המשפטי. אנחנו נמצאים בשיחות מול השחקן כדי לבדוק כיצד ניתן להתקדם, ובכל מקרה חשוב להבהיר שהמועדון שלנו מתנער ממעשיו ומכל התנהגויות דומות", הבהיר האקאן מילד, מנהל קבוצתו של סיגת'ורסון.
אם כל זה לא הספיק, אז בנוסף לתלונה שהוגשה למשטרה מצד ארנרסדוטיר ואישה נוספת בגין אותן תקיפות מיניות באותו הלילה, הופנתה אצבע מאשימה חמורה כלפי שישה שחקנים נוספים מהנבחרת שהואשמו בתקיפות מיניות של נשים אחרות.

ניסיון טיוח של ההתאחדות

בכך הר הגעש התפרץ, גם אם מטאפורית, ושטף את כל מה שנבנה במשך שנים רבות במדינה הקטנה. אחד השיאים השליליים נרשם כשיו"ר ההתאחדות האיסלנדית, גודני ברגסון, שנכנס לתפקיד בפברואר 2017, התפטר שנתיים וחצי לאחר שנכנס אליו, לאחר שהתגלה כי שיקר ואמר לתקשורת כי התאחדות הכדורגל האיסלנדית לא קיבלה תלונה אודות עבירות מין שביצע אחד משחקני הנבחרת (אליו נלוו עוד 16 חברי התאחדות שהתפטרו).
חשוב להבין, איסלנד היא מהמדינות המובילות בעולם שדוגלות בשוויון בין המינים, כך שאירוע מסוג זה הוא לא פחות מרעידת אדמה מטלטלת עבורה. חברי ההתאחדות האיסלנדית הוציאו הודעה שהופנתה לקורבנות ובה נאמר: "אנו מאמינים לכן ומתנצלים בכנות. אנו יודעים שנפגעתן ומתכוונים לעשות את הטוב ביותר כדי לתקן את המצב. אנו מתייחסים לעניין ברצינות רבה, לרבות עבודה מול אנשי מקצוע חיצוניים, כיצד ניתן לתמוך בקורבנות האירוע".
6 צפייה בגלריה
גודני ברגסון
גודני ברגסון
גודני ברגסון. שיקר והתפטר
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
קתרין יקובסדוטיר
קתרין יקובסדוטיר
ראשת הממשלה קתרין יקובסדוטיר
(צילום: EPA)
פרסום ההתנצלות רק הגביר את הביקורת מבית, ואוהדי הנבחרת הפגינו מחוץ לאצטדיון הלאומי לפני ההפסד מול רומניה במוקדמות המונדיאל - ואף הגדילו לעשות כשישבו בדממה במשך 12 הדקות הראשונות של המשחק. לתגובות הרבות בנוגע לשערוריות שהכו את הכדורגל האיסלנדי, הצטרפה גם ראשת הממשלה, קתרין יקובסדוטיר, שקיימה ישיבה דחופה והוציאה הצהרה מטעמה: "אני מצטערת על המקרים והתלונות, הם בהחלט נחוצים על מנת לפתוח בחקירה נרחבת בנושא. אני מקווה שנלמד מכך ואני מעריצה את הקורבנות שנחשפו בתקשורת. עלינו להביע אמון בקורבנות שהותקפו ואני חשה הקלה על ההתפטרות של בעלי התפקידים בדרגים הגבוהים".
השקעה כספית בבנייה של מגרשי כדורגל מקורים כהגנה מתנאי מזג האוויר, מאמנים ברמה גבוהה לשחקנים שהחלו להתאמן מגיל 3, עבודה סיזיפית ונחישות בלתי מתפשרת - אלו הן רק חלק מהסיבות שהביאו את נבחרת איסלנד לפסגה. אבל שני מקרי התקיפות חירבו עד יסוד את מגדל ההצלחה האיסלנדי. הנבחרת שהתאפיינה בחוסן מנטלי ומקצועי, מפסידה ומאבדת נקודות בקצב מסחרר, שמזכירים ימים חשוכים מהעבר. איסלנד ניצחה בפעם האחרונה את איי פארו במשחק ידידות שנערך ביוני האחרון, כשצריך להרחיק עד לחודש מרץ כדי לאתר את הניצחון האחרון במשחק רשמי מול ליכטנשטיין. אז האם זה סופה של הסינדרלה? האם תם הקסם?
התוצאות האחרונות, שגם הובילו לירידה לדרג 2 בליגת האומות, מראות כיוון שלילי וחד בהתרסקות מטה. כעת יהיה על נבחרת איסלנד לשקם את ההריסות ולקום מהקרשים כדי לחזור ולשקם את תדמיתה.