בעוד שבועיים תנחת בישראל הקבוצה המעניינת והמסקרנת ביותר באירופה. וגם אם לא כל הכוכבים שלה יגיעו לארץ הקודש, מה שקרה הקיץ, ועדיין קורה, בפריז סן ז'רמן, הוא פשוט מטורף.
בכל קיץ, פ.ס.ז', אחת הקבוצות העשירות ביותר בעולם, רוכשת שחקנים חדשים. אבל מה שקורה שם כעת, הוא חסר תקדים. או שמא נדייק ונאמר, כמעט חסר תקדים. וזה קשור קשר הדוק לסיום העונה שעברה, כאשר פ.ס.ז' הפסידה בחצי גמר ליגת האלופות וחמור מכך, איבדה את האליפות בצרפת לטובת ליל הצנועה.
8 צפייה בגלריה
מרקיניוס מניף את הגביע
מרקיניוס מניף את הגביע
עוד שבועיים פ.ס.ז' בבלומפילד. מרקיניוס מניף את הגביע
(צילום: AFP)
זה קרה גם לפני ארבע שנים, כאשר סן ז'רמן סיימה במקום השני בליגה הצרפתית אחרי מונאקו. הכישלון רק דירבן עוד יותר את נאסר אל חלאיפי, הנשיא הקטארי של המועדון. בקיץ 2017 הוא הוציא למעלה מ-400 מיליון אירו על שני שחקנים בלבד, ניימאר וקיליאן אמבאפה.
אמבאפה, כוכב האליפות של מונאקו, נרכש ב-180 מיליון אירו (בפועל הוא תחילה הושאל והרכישה התקיימה שנה לאחר מכן) ועל ניימאר שילמה פ.ס.ז' לברצלונה 222 מיליון אירו. בעצם מדובר על שני הכדורגלנים היקרים בהיסטוריה.
למרות שניימאר נפצע כמה וכמה פעמים במהלך ארבע השנים שלו בפריז, ואמבאפה לא תמיד שמר על יציבות, השניים הוליכו את הקבוצה לשלוש אליפויות רצופות ולא פחות חשוב, לגמר ליגת אלופות ראשון בתולדות הקבוצה.
בגמר עצמו, זה של 2020, פ.ס.ז' הפסידה אמנם לבאיירן מינכן. אבל כמו תמיד, הכישלון רק גרם לאנשי המועדון להיות נחושים עוד יותר להצליח בפעם הבאה.
קיץ 2021 הוא עוד נקודת ציון בהתפתחות של המועדון. והקבוצה עימה יוצא המאמן הארגנטיני מאוריסיו פוצ'טינו לעונה החדשה מכוונת הכי גבוה שאפשר. לא רק להחזיר לעצמה את הבכורה בצרפת, זה מובן מאליו – אלא לזכות סוף סוף בגביע עם האוזניים הגדולות.
8 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
ימשיך לנסות לזכות בצ'מפיונס עם פ.ס.ז'. ניימאר
(צילום: רויטרס)

ארבעה אלופים

ביום ראשון בעוד שבועיים, ה-1 באוגוסט, תתייצב פ.ס.ז' החדשה למשחקה הרשמי הראשון העונה: הסופר קאפ הצרפתי מול האלופה ליל. המשחק יתקיים באצטדיון בלומפילד ו-30 אלף חובבי כדורגל ישראלים יוכלו לראות מקרוב את שחקני הרכש החדשים והנוצצים.
סרחיו ראמוס, ששיחק 15 שנה בריאל מדריד והוליך אותה כקפטן לזכייה בארבעה גביעי אירופה לאלופות, רוצה להוכיח לכולם, ובעיקר לעצמו, שהפציעות מאחוריו וכי הוא עדיין רעב וחזק כפי שהיה עד לא מכבר.
כשחתם על החוזה לשנתיים ראמוס הצהיר: "זכיתי בליגת האלופות ארבע פעמים עם ריאל מדריד. אני שואף לזכות בתואר הזה בפעם החמישית ולסייע לפ.ס.ז' לזכות בו בפעם הראשונה".
ראמוס עבר עונה קשה ולא מוצלחת. הוא כמעט לא שיחק בגלל פציעות, חלה בקורונה ולבסוף גם נופה מסגל נבחרת ספרד ליורו. אבל המנוחה שהייתה לו רק עשתה לו טוב. במהלך הבדיקות הרפואיות שעבר בפריז אמרו אנשי המועדון כי הוא במצב פיזי מדהים. "סרחיו אמנם בן 35 אבל הנתונים שלו הם של מישהו בן 25", אמר אחד הרופאים.
8 צפייה בגלריה
ראמוס עם החולצה החדשה
ראמוס עם החולצה החדשה
חוזה לשנתיים והמון כסף. ראמוס עם החולצה החדשה
(צילום: מתוך הטוויטר של פריז סן ז'רמן)
ראמוס עזב את ריאל מדריד אחרי שבמועדון הספרדי סירבו להחתים אותו על חוזה לשנתיים. אבל לסן ז'רמן לא הייתה בעיה עם הדרישה הזו, ובגיל 35 ראמוס ימשיך להרוויח סכומי עתק – 15 מיליון אירו נטו לעונה (שלושה מיליון יותר ממה שהרוויח במדריד).
ראמוס, שקיבל כמובן את החולצה מספר 4 שהוא כל כך מזוהה איתה (מה שאומר שטילו קרר הגרמני יעבור ללבוש את החולצה מספר 24), הוא רק אחד מארבעה שחקנים בכירים חדשים שהצטרפו לקבוצה, נכון לעכשיו. הוא המבוגר, המנוסה והמעוטר מכולם – אבל הוא לא שיחק ביורו. בניגוד לשוער החדש של הקבוצה.
ג'אנלואיג'י דונארומה סיים את היורו באופן מושלם. הוא עצר שני פנדלים בגמר מול אנגליה, זכה עם איטליה באליפות אירופה ונבחר לשחקן המצטיין של הטורניר.
אם עד לפני חודש דונארומה בן ה-22 נחשב לשוער מעולה, כרגע רבים וטובים מסכימים שהוא השוער הטוב בעולם. וכמו ראמוס, גם הוא מגיע לפ.ס.ז' בהעברה חופשית אחרי שהחוזה שלו במילאן הסתיים. דונארומה, שחתם על חוזה לחמש שנים ירוויח על פי הדיווחים כ-12 מיליון אירו לעונה.
8 צפייה בגלריה
ג'יידון סאנצ'ו מחמיץ מול ג'אנלואיג'י דונארומה
ג'יידון סאנצ'ו מחמיץ מול ג'אנלואיג'י דונארומה
שוער נהדר לשנים רבות. דונארומה מציל את הפנדל של סאנצ'ו בגמר היורו
(צילום: AP)
הרכישה של דונארומה הפתיעה, שכן לפ.ס.ז' יש שוער מצוין, קיילור נאבאס. העניין הוא שהקוסטה-ריקני יהיה בדצמבר בן 35 ובמועדון חושבים על העתיד. אל חלאיפי והמנהל המקצועי לאונרדו הבינו שיש להם פה הזדמנות בלתי חוזרת להחתים בחינם את השוער הצעיר הטוב בעולם כדי להיות שקטים בכל מה שקשור לעמדה הזו הרבה שנים קדימה.
אז כן, פוצ'טינו יצטרך לתמרן העונה עם שני שוערי-על שיש לו בסגל, וזה לא יהיה פשוט. אבל דבר אחד בטוח: לפ.ס.ז' לא תהיה בעיית שוער בשנים הבאות.
אגב, ההגעה של ראמוס תייצר לפוצ'טינו "צרות טובות" בקשר למרכז ההגנה. אם בשנים האחרונות צמד הבלמים היה מרקיניוס ופרסנל קימפמבה, כעת יש לו שלושה בלמי-על.
בעיה? לא בטוח. פוצ'טינו יוכל להיות מאוד גמיש בעונה הקרובה. הוא יוכל למשל להציב את ראמוס וקימפמבה מאחור ולשחרר את מרקיניוס לעמדת הקשר האחורי, תפקיד אותו הוא מכיר מצוין. הוא יוכל גם לשחק בשיטת שלושת הבלמים, שהפכה להיות מאוד פופולרית ביורו. וכן, פוצ'טינו גם יוכל לעשות רוטציות בהרכב ולתת מנוחות לכל אחד משלושת הבלמים שלו, כדי לשמור אותם טריים לחודשי ההכרעה.
ואם כבר דיברנו על הגנה, פ.ס.ז' רכשה מגן ימני חדש, את אלוף איטליה הטרי אשרף חכימי. בניגוד ליתר השחקנים החדשים שהגיעו בהעברות חופשיות, חכימי נרכש מאינטר ב-60 מיליון אירו.
8 צפייה בגלריה
אשרף חכימי
אשרף חכימי
המטוס ממילאנו. אשרף חכימי
(צילום: רויטרס)
חכימי בן ה-22, שגדל בריאל מדריד והספיק לשתף פעולה עם סרחיו ראמוס, עבר לפני שלוש שנים לדורטמונד ומהר מאוד עשה לעצמו שם כאחד המגינים הימניים הטובים באירופה. העונה הוא היה אחד המצטיינים של אינטר וגם הבקיע שבעה שערים בדרך לסקודטו.
עמדת המגן הימני הייתה אחת היותר בעייתיות של הקבוצה בעונה האחרונות וכולם מקווים שכעת נמצא הפתרון. הרכישה של חכימי הביאה לשיחרורו של האיטלקי אלסנדרו פלורנצי, שחזר אחרי עונת השאלה לקבוצתו הקודמת, רומא.
ומה לגבי עמדת המגן השמאלי? בעונה שעברה שיחקו בתפקיד הזה לבאן קורזוואה וההולנדי הצעיר מיצ'ל באקר. אבל זה היה רק משום שז'ואן ברנאט הספרדי קרע את הרצועה הצולבת והושבת לשמונה חודשים.
בינתיים ברנאט חזר לעניינים, מה שהוביל למכירתו של באקר לבאייר לברקוזן. פ.ס.ז' רוצה למכור גם את קורזוואה, כשהכיוון הוא גלאטסראיי, אבל ברור שמגן שמאלי אחד זה לא מספיק. ולכן הקבוצה עדיין לא ויתרה על הרעיון לרכוש ממילאן את שחקן נבחרת צרפת, תיאו הרננדז. הדיווחים מדברים על כך שפ.ס.ז' הציעה למילאן 40 מיליון אירו עבורו, אבל נדחתה. המגעים נמשכים.
השחקן החדש הרביעי שחתם בקיץ הוא ג'ורג'יניו ויינאלדום. הקשר ההולנדי בן ה-30 מגיע כשחקן חופשי מליברפול, שבמדיה זכה בליגת האלופות ובפרמייר-ליג.
ויינאלדום היה בעצם בדרך לברצלונה, אבל אז הופיעה סן ז'רמן והציעה לו שכר כפול, 10 מיליון אירו לעונה.
8 צפייה בגלריה
ג'ורג'יניו ויינלאדום חוגג עם החברים
ג'ורג'יניו ויינלאדום חוגג עם החברים
אמור לקבל תפקיד התקפי, כמו בהולנד. ג'ורג'יניו ויינלאדום חוגג עם החברים
(צילום: EPA)
למרות שהוא לא שם גדול כמו ראמוס ודונארומה, וינאלדום עשוי להיות שחקן חשוב לא פחות מהם. שכן הוא אמור למלא תפקיד שהוא מאוד בעייתי בקבוצה – הקשר המרכזי הקדמי.
הסגל של פ.ס.ז' עמוס בקשרים הגנתיים – מרקו וראטי, לאנדרו פארדס, מרקיניוס, אידריסה גיי, דנילו פריירה. אבל מאחורי שחקני ההתקפה היה חסר בשנים האחרונות שחקן יותר יצירתי, וגם כזה שיכול לאיים על השער.
ויינאלדום הוא קשר מאוד מגוון. בליברפול הוא שיחק בעמדה אחורית אבל בנבחרת הולנד הוא היה הקשר הכי קדמי. ומול צפון מקדוניה הוא הבקיע צמד. פוצ'טינו יוכל להשתמש בו במגוון תפקידים, אך סביר להניח שזה יהיה דומה יותר לאיך שהוא שיחק בנבחרת.

מה יהיה עם אמבאפה?

ואחרי שדיברנו על כל השחקנים שהגיעו, אי אפשר שלא לדבר על הפיל שבחדר: קיליאן אמבאפה. זה שניימאר נשאר בפריז, זה כבר סגור. כבר לפני חודשיים הוא האריך את החוזה שלו בקבוצה עד 2025. אבל החוזה של אמבאפה יסתיים בעוד כשנה, מה שאומר שבקיץ 2022 אמבאפה יהיה שחקן חופשי. השאלה כרגע היא מה יקרה בשבועיים הקרובים, עד שפ.ס.ז' תגיע לישראל.
8 צפייה בגלריה
ניימאר לאחר שחתם על החוזה החדש
ניימאר לאחר שחתם על החוזה החדש
לא הולך לשום מקום. ניימאר לאחר שחתם על החוזה החדש
(צילום: האתר הרשמי של פ.ס.ז')
אם לא יהיו שינויים דרמטיים, אמבאפה יישאר בעונה הקרובה בפריז ובקיץ הבא יעבור בהעברה חופשית לריאל מדריד, הקבוצה בה הוא חולם לשחק.
ריאל מדריד נמצאת במצוקה כספית לא פשוטה ואין שום סיכוי שהיא תשלם כעת 150 מיליון אירו על שחקן שהיא יכולה לקבל בחינם בעוד שנה.
מצד שני, פ.ס.ז' לא ממש מאושרת מכך שאחד הנכסים הכי גדולים שלה, שהיא שילמה עליו כל כך הרבה, יעזוב בחינם. מה שמעלה שתי אפשרויות: האחת, שהמועדון הצרפתי יתגמש ויסכים למכור אותו כעת במחיר נמוך יותר. והשנייה, היותר הגיונית, שבמהלך החודשים הקרובים יצליחו לשכנע את אמבאפה ואת אנשיו להישאר ולהאריך את החוזה. איך עושים זאת? פשוט, מציעים כסף. הרבה כסף.
כולם יודעים שניימאר הוא המשתכר הבכיר בקבוצה. הוא לוקח הביתה כל שנה כ-37 מיליון אירו נטו. אמבאפה מסתפק כרגע במחצית מזה, כ-18 מיליון. אם יוצע לו חוזה שבו שכרו יושווה לזה של ניימאר, יש סיכוי שהוא ישנה את דעתו.
8 צפייה בגלריה
קיליאן אמבאפה ומאורסיו פוצ'טינו
קיליאן אמבאפה ומאורסיו פוצ'טינו
"אל תברח לנו". קיליאן אמבאפה ומאורסיו פוצ'טינו
(צילום: getty images)
אז כן, השבועיים הקרובים עשויים להיות דרמטיים בכל מה שקשור לעתיד של קיליאן אמבאפה. למרות שחלון ההעברות באירופה ינעל רק ב-31 באוגוסט, התחושה הכללית היא שאם במשחק הסופר קאפ בבלומפילד אמבאפה עדיין יהיה בסגל של פ.ס.ז' – הוא גם יסיים את עונת 21/22 בפריז.
ואם הוא אכן יישאר, פריז סן ז'רמן החדשה תהיה לא רק הקבוצה המעניינת ביותר באירופה, אולי גם הטובה ביותר.