הספורט הצרפתי מתמודד בימים אלה עם פרשת אונס מסעירה שבמרכזה עומד האלוף האולימפי לשעבר, יאניק אנייל (29), בעל שתי מדליות זהב מלונדון 2012. אנייל נעצר בסוף השבוע שעבר והואשם במעשה מגונה ואונס של קטינה בת 13 ב-2016, אז היה בן 24. המתלוננת, נאומה הורטר, היא אחת מבנותיו של מאמנו באותה תקופה, ליונל הורטר.
לפני יומיים הודיעה התובעת הכללית של העיר מילוז שבמחוז אלזס, אדוויז' רו-מוריזו, כי הוגש נגדו כתב אישום. אנייל נראה עוזב את בית המשפט כשהוא מסתיר את פניו בכובע המעיל שלו ולא ענה לשאלות העיתונאים. העונש על העבירות המיוחסות לו עומד על 20 שנות מאסר.
5 צפייה בגלריה
עומד בפני מאסר של 20 שנה. יאניק אנייל
עומד בפני מאסר של 20 שנה. יאניק אנייל
עומד בפני מאסר של 20 שנה. יאניק אנייל
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
יאניק אנייל
יאניק אנייל
נאסר עליו לעזוב את אזור פריז. אנייל
(צילום: getty images)
לדברי המתלוננת, היא נאנסה על ידי אנייל מספר פעמים במהלך 2016: במילוז, שם התאמן השחיין כשחזר מארה"ב כדי להתכונן לאולימפיאדת ריו 2016, אך גם במחנות אימון בהם שהתה הקבוצה של המועדון שאביה אימן בתאילנד, טנריף בוריו, לפני המשחקים האולימפיים.
למעשה, הורטר הגישה את התלונה כבר ביולי האחרון ולחקירה זומנו שחייני עבר ודמויות מפתח מעולם השחייה הצרפתי. התובעת הכללית ציינה כי המתלוננת הגישה "תביעה מפורטת מאוד, סבלה מדיכאון שהציף את מה שעברה, ולכן החליטה להתלונן". מקורות הקרובים לחקירה סיפרו כי איבדה ממשקלה ונזקקה לתמיכה.
5 צפייה בגלריה
עורכת הדין של אנייל, סלין לאסק, מגיעה לבית המשפט
עורכת הדין של אנייל, סלין לאסק, מגיעה לבית המשפט
צרפת סוערת. עורכת הדין של אנייל, סלין לאסק, מגיעה לבית המשפט
(צילום: AFP)
כאמור אנייל נלקח למעצר ונחקר ביום חמישי שעבר. בתחילה טען כי אינו זוכר את כל הפרטים אבל אחר-כך הודה בעובדות עצמן אך טען כי "לא הרגיש כי כפה את עצמו", ואף הזכיר את המילה "אהבה" בהצהרתו.
לדברי התובעת הוא משתף פעולה באופן מלא עם החוקרים. "לדעתי הוא מצטער שלא הפעיל שיקול דעת טוב יותר בזמנו", היא הוסיפה והדגישה כי "התביעה מבוססת על הבדל הגילים הגדול בין הנאשם למתלוננת. יחסי מין בין קטינה ובוגר אסורים בחוק, גם אם זה נעשה בהסכמה". התובעת הוסיפה כי "לקחה בחשבון גם את האישיות החזקה של אנייל, שהיה באותו זמן אלוף אולימפי".
למרות זאת, התובעת לא הסכימה לענות לשאלה: האם מישהו מסביבתם הקרובה של הורטר או אנייל היה מודע למתרחש? בכל אופן, אנייל שוחרר למעצר בית עד תום ההליכים, נאסר עליו לעזוב את אזור פריז רבתי וליצור קשר עם הקורבן ואביה, מאמנו לשעבר. גם נאסר עליו לדבר עם הסוכנת שלו, סופי קמון, שחשודה בכך שניסתה להפעיל לחץ על משפחת התובעת.

חלק מתור הזהב

יאניק אנייל נחשב לאחד השחיינים המצליחים בתולדות צרפת והיה חלק מתור הזהב בבריכה המקומית, יחד עם נבחרת כוכבים כמו קמיי לקור, פביאן ז'ילו, ז'רמי סטראביוס ופלוראן מנודו. אנייל זכה, בין היתר, במדליות זהב אולימפיות בלונדון (ב-200 מטר חופשי ו-100X4 מטר חופשי) ובשתי מדליות זהב באליפות העולם בברצלונה ב-2013. הוא גם מחזיק עד היום בשיא העולם ב-400 מטר חופשי בבריכות קצרות.
אחרי ההצלחה הכבירה באולימפיאדת לונדון, אנייל עבר לארה"ב כדי להתאמן תחת בוב באומן, מאמנו לשעבר של מייקל פלפס. הוא לא מצא את עצמו ושב לצרפת אחרי שנתיים, שם הצטרף למועדון השחייה של הורטר במילוז.
מערכת היחסים בין השניים הסתיימה בטונים צורמים כאשר ביולי 2020 בית המשפט הורה להורטר לשלם לאנייל 60 אלף אירו על שכר שלא שולם. הפרשה עדיין נידונה בערכאות גבוהות. באוקטובר של אותה שנה התפרסם תחקיר נגד הורטר בטלוויזיה הצרפתית, שבו התגלו אי-סדרים כספיים וניהול כושל של כספים ציבוריים. עם זאת, התובעת הכללית הדגישה כי אין שום קשר בין הפרשות.
5 צפייה בגלריה
אנייל ומדליית הזהב מלונדון
אנייל ומדליית הזהב מלונדון
"סבלתי מאוד בסוף הקריירה". אנייל ומדליית הזהב מלונדון
(צילום: getty images)
5 צפייה בגלריה
אנייל וחברי נבחרת השליחים הצרפתית
אנייל וחברי נבחרת השליחים הצרפתית
אנייל (שני משמאל) וחברי נבחרת השליחים הצרפתית
(צילום: getty images)
אנייל פרש באופן סופי ב-2016, אחרי שנכשל באולימפיאדת ריו. שנתיים לאחר מכן הודה בראיון: "אני הרבה יותר מאושר היום. סבלתי מאוד בסוף הקריירה, הרגשתי שיש לי גוף של איש בן 70. אני מעדיף להיות הזקן בן ה-26 שמייעץ לצעירים".
הוא גם נחשב לדמות פואטית, כיוון שנהג לתבל את הצהרותיו בציטוטים של משוררים, פילוסופים וסופרים כמו שארל בודלייר, מונטסקיו או אוסקר וויילד. בשיא הפופולריות שלו החזיק בחוזי חסות בשווי מצטבר של חצי מיליון אירו, ובין היתר שיתף פעולה עם המותג "לה קוק פרנסה", רשת דקטלון וגם היה פרזנטור של חברת החשמל בצרפת.
בינואר הבא אמור היה לצאת לאור רומן ראשון פרי עטו, "שורשי השמש", שמבוסס על סבא שלו. אבל התפוצצות הפרשה גרמה להוצאת הספרים להודיע על ביטולו, וזה לא נגמר שם. גם רשת הטלוויזיה הלאומית, שבה הופיע כפרשן במשחקים האולימפיים האחרונים ושעמה היה לו חוזה ופינה שבועית ברדיו, הודיעה כי החוזה שלו מוקפא.
אז איך הפרשה שמטלטלת את הספורט הצרפתי תסתיים? את זה נדע בתקופה הקרובה.