הליגה האזורית החדשה של אופ"א יוצאת היום (17:30) לדרך, ושני משחקי הפתיחה של העונה הראשונה של המפעל יתקיימו בישראל – בת"א ובחיפה. 32 קבוצות יש במפעל, אבל רק ארבע מהן ישחקו כבר היום ולא בחמישי, במשחקים שהוקדמו בגלל יום כיפור – מכבי ת"א תארח את אלשקרט הארמנית ומכבי חיפה את פיינורד ההולנדית. שריקת פתיחה כפולה.
בשבת יתמודדו שתי הנציגות הישראליות ראש בראש בליגת העל, אבל המשחקים הערב שונים לגמרי. המשחק של האלופה מחיפה מרגיש כמו ליגה אירופית לכל דבר, זו שהתרגלנו אליה בשנים קודמות, בעוד היריבה של מכבי ת"א היא כזו שרואים לרוב במשחקי מוקדמות. אבל זו בדיוק הליגה החדשה, יש בה הכל מהכל. מצ"ב המדריך המלא למפעל החדש, שנכנס הערב לחיינו.
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה, שחקני מכבי ת"א
שחקני מכבי חיפה, שחקני מכבי ת"א
יפתחו את שלב הבתים. שחקני מכבי חיפה ומכבי ת"א
(צילום: גיל נחושתן, עוז מועלם)

למה יש ליגה חדשה?

דרישת מספר רב של מועדונים להגדלת האפשרות לשחק במפעל אירופי הביאה את אופ"א להחזיר תחרות יבשתית שלישית. הליגה האירופית צומצמה מ־48 מועדונים ל־32, וזה גם מספר הקבוצות בשלב הבתים של הליגה האזורית. חלוקת המשתתפות למפעלים השונים נעשית לפי דירוג הליגות של אופ"א, כאשר ישראל שולחת שלוש נציגות למוקדמות הליגה האזורית, עם אפשרות שגם האלופה תנשור למפעל אם תיכשל במוקדמות הליגות הבכירות יותר – מה שקרה למכבי חיפה.
6 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
התחילו בליגת האלופות, נשרו לאזורית. שחקני מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)

מהי מתכונת הליגה החדשה?

שונה ממה שהתרגלנו. רק הקבוצה הראשונה בכל בית מעפילה אוטומטית לשמינית הגמר בעוד הקבוצות שיסיימו במקום השני יתמודדו בשלב ביניים מול הקבוצות שיסיימו במקום השלישי בליגה האירופית. המנצחות יצטרפו לשמונה שדילגו על שלב הביניים וירכיבו את שמינית הגמר.

האם מדובר בליגה בלי קבוצות מהטופ האירופי?

לא בדיוק. אמנם אין פה כמות גדולה של קבוצות מהליגות הבכירות כמו בליגה האירופית, ובוודאי לא כמו בליגת האלופות, אבל יש שמות כמו רומא וטוטנהאם, שהן הפייבוריטיות הגדולות לזכייה בתואר. קבוצות חזקות נוספות הן פיינורד, שתשחק היום בסמי עופר (ובכלל, כל ההולנדיות), רן הצרפתית ואוניון ברלין הגרמנית. האם כל הקבוצות האלה יעלו למשחקים שלהן עם הרכבים חזקים? את התשובה נקבל רק בזמן אמת.
6 צפייה בגלריה
הארי קיין
הארי קיין
גם הוא שם. הארי קיין
(צילום: רויטרס)

איך נחשבת ההגרלה של הישראליות?

הבדל גדול בין מה שמצפה למכבי ת"א ולמכבי חיפה, גם בעקבות הדירוג השונה שלהן בהגרלה. חיפה קיבלה, כאמור, את אחת היריבות הקשות שיש (פיינורד) ועוד אחת מהמועמדות לזכייה, אוניון ברלין, שאחרי ארבעה מחזורים מדורגת שמינית בבונדסליגה. גם הקבוצה השלישית בבית, אלופת צ'כיה סלביה פראג, היא יריבה לא פשוטה. בקיצור, מקום שני שיעלה את מכבי חיפה לשלב הביניים יהיה הפתעה נעימה.
אצל מכבי ת"א הסיפור אחרי לגמרי. היריבה שלה הערב, אלשקרט, נמצאת במקום התשיעי והלפני אחרון בליגה הארמנית עם נקודה אחת לאחר ארבעה משחקים. היריבות היותר חזקות הן הלסינקי, כיוון שהעונה בפינלנד נמצאת בשלבים מתקדמים והיא בכושר משחק טוב, וכן לאסק לינץ האוסטרית, למרות שהיא פתחה רע את העונה. מכבי ת"א יכולה לסיים ראשונה בבית ולהעפיל אוטומטית לשמינית הגמר, אם רק תתחבר ותיראה טוב יותר מאשר במשחקי הליגה הראשונים שלה.

ממה הישראליות צריכות לחשוש?

בעיקר מעומס המשחקים. היסטורית, קבוצות ישראליות שמגיעות לשלב בתים במפעל אירופי נוטות לאבד נקודות ליגה במשחקים אחרי חזרה מאירופה. שני המאמנים, ברק בכר ופטריק ואן לוון, יעשו ודאי רוטציה נרחבת יחסית בתקופת שלב הבתים. הלו"ז הקרוב של מכבי ת"א כולל שני משחקים באירופה, כשביניהם מפגשים עם מכבי חיפה ובאר־שבע בליגה. בין שני משחקים אחרים באירופה, בנובמבר, מצפה לה הדרבי התל־אביבי.
הסיפור דומה אצל מכבי חיפה. הנה המשחקים הקרובים שלה: פיינורד, מכבי ת"א, גמר גביע הטוטו מול באר־שבע, מכבי פ"ת, אוניון ברלין, באר־שבע בליגה. לא קל. במכבי חיפה עשו נכון שעיבו את הסגל בקיץ. בשלב מסוים, לפי ההתפתחויות בליגת העל ובליגה האזורית, יכול להיות שהמאמנים יבחרו לתת מנוחה דווקא במשחקים באירופה ולא בליגה.
6 צפייה בגלריה
ואן לוון
ואן לוון
עשוי לתת לשחקנים מנוחה באירופה. פטריק ואן לוון
(צילום: עוז מועלם)

למה אפשר לצפות ממכבי חיפה הערב?

כדי שלירוקים יהיה סיכוי סביר להיאבק על המקום השני, יש צורך בליקוט נקודות בבית גם נגד הקבוצות החזקות ביותר. הקשר ההתקפי האיראני עלירזה ג'האנבאחש לא הגיע לישראל מסיבות פוליטיות, אבל אוהדי חיפה יזכו לראות את הפליימייקר הטורקי המוכשר אורקון קוצ'קו בן ה־20, שבשנה שעברה היה מחוזר על ידי כמה קבוצות ענק באירופה.
שחקן הכנף הקולומביאני לואיס סיניסטרה פתח את העונה מעולה ובין השאר הבקיע שלושער במוקדמות מול אלפסבורג השוודית. פיינורד מרוויחה גם מכך שבעקבות הקדמת המשחק בחיפה נדחה המשחק האחרון שלה בליגה והיא מגיעה אחרי למעלה משבועיים של מנוחה.
6 צפייה בגלריה
עלירזה ג'האנחבש
עלירזה ג'האנחבש
פיינורד מגיעה בלעדיו. עלירזה ג'האנחבש האיראני
(צילום: AFP)

למה אפשר לצפות ממכבי ת"א הערב?

האם זה משחק שהיא חייבת לנצח בו? בהחלט. האם הניצחון מובטח? ממש לא. למרות היכולת ולמרות בניית הסגל המאוחרת, האוהדים הצהובים צריכים לצפות רק לניצחון מול יריבה ארמנית חלשה יחסית.
עם זאת, המיקום בליגה של אלשקרט מגיע גם בעקבות רוטציה ששמה דגש על המשחקים באירופה ומול ריינג'רס, מי שהדיחה אותה מהליגה האירופית, ספגה רק שער אחד בשני משחקים. בצד השני של המגרש מכבי צריכה להיזהר מהכנסות הכדורים של המגינים ומהחלוץ הפורטוגלי ז'וזה אמבאלו. יש לה סיכוי סביר להמשיך הלאה בליגה האזורית וכדי שזה יקרה הצהובים חייבים לנצח במשחק הראשון.
6 צפייה בגלריה
ג'יימס אדניי
ג'יימס אדניי
הניצחון מול הארמנים אינו מובטח. ז'ראלדש וקניקובסקי מול אדניי בליגה
(צילום: אורן אהרוני)