הפועל באר שבע, מכבי חיפה ומכבי ת"א יאבקו העונה על האליפות בקרב המסתמן כאחד המותחים שהיו. בבסיסו הוא מאבק בין קבוצות שונות מאוד אך גם די שוות ברמתן. פרמטר נוסף הוא ההשתתפות של מכבי חיפה ומכבי ת"א במפעל אירופי, בעוד באר שבע מרוכזת רק בליגה. בדומה למשוכות שעל רץ מרתון אחד לדלג מעליהן והאחר לא, זה יתרון או חיסרון, תלוי איך מסתכלים על זה.
לכל קבוצה במאבק המשולש הזה יש חוזקות וחולשות, ולאחר המפגשים הישירים בין שלושתן ניתן יהיה ללמוד על יחסי הכוחות בצורה טובה יותר. באר שבע היא קבוצה חזקה, יש לה עומק אדיר בסגל, בטח ביחס לעובדה שאין לה מפעל אירופי על הראש. הסגל שלה מאפשר לשחק על התקפות מעבר מהירות והגנה חזקה (כמו מול מכבי ת"א) או לפצח בונקרים עם המסירות של מיכה וגורדנה והבעיטות של ספורי מרחוק.
2 צפייה בגלריה
איאד אבו עביד ומיגל ויטור חוגגים
איאד אבו עביד ומיגל ויטור חוגגים
איאד אבו עביד ומיגל ויטור חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
המשחק האחרון מול מכבי חיפה חשף עוד נקודה והיא האופי. לרוני לוי יש סגל שחקנים ותיק מאוד, לכן באר שבע יכולה לצאת ממצבים מסובכים כמו בסמי עופר, כשעשתה מהפך מדהים וניצחה 1:2. היתרונות של באר שבע הם גם הנקודות בהן היא יכולה ליפול. סגל עמוק בלי אירופה מוביל למתח ולכעסים לגבי דקות המשחק. הסגל המבוגר הוא כזה שצריך להחזיק אותו במתח גבוה ועם מוטיבציה, שזה דבר לא פשוט בכלל. הכל מונח על כתפיו של רוני לוי, שלא הראה יכולות אימון יוצאות דופן בשנים האחרונות. הוא כבר המון זמן לא משפר שחקנים, נקלע לא פעם למאבקי אגו מיותרים, ולא זכורה קבוצה אחת בשנים האחרונות שאימן והיה כיף לצפות בה.
מכבי חיפה לקחה בשנה שעברה אליפות עם כוכבית, לא בגלל שלא ניצחה את מכבי ת"א, זה כנראה יקרה מתישהו. הכוכבית היא כי במקום לזכות באליפות קלה יחסית, היא נגררה למאבק מותח מול קבוצה שהתחילה לשחק רק בסיבוב השני, ללא רוב השחקנים הבכירים שלה בגלל פציעות ושיחרורים.
אז אפשר להסתכל על זה מהצד ולומר הישג אדיר, מה שנכון, אבל היה מי ששאל את עצמו איך במקום להכריע את המרוץ כבר לפני הפלייאוף כמעט הפסדתם אותו בדקה ה-90, או לחילופין זכיתם בו בדקה ה-90? ווינרים נכון, אבל אלופה משכנעת שרוצה לומר "אני מועמדת מספר אחת לאליפות גם העונה", הייתה מפרקת את באר שבע ולא מאבדת יתרון. השאלה אם מדובר בתקלה נקודתית או בבעיה מערכתית.
חיפה עבדה נכון בקיץ, אבל כל העבודה הזו תלך לאיבוד אם ברק בכר לא ימצא את האיזון, הן מקצועי והן מנטלי, כאשר במשחק האחרון הקבוצה הפסידה בשניהם. דולב חזיזה מזכיר את מכבי חיפה, מוכשר אבל לא מרוכז, נופל בקטנות. אם לא היה משתף פעולה עם הפרובוקציות של באר שבע, אז הירוקים כנראה היו סוגרים עניין.
2 צפייה בגלריה
שחקני מכבי תל אביב חוגגים
שחקני מכבי תל אביב חוגגים
שחקני מכבי תל אביב חוגגים
(צילום: אורן אהרוני)
אם חיפה קבוצה לא ברורה, אז מכבי ת"א היא קבוצה פשוט בינונית. היא בינונית פשוט כי המאמן שלה מקובע לשיטת משחק, וקיבעון בכדורגל הוא חיסרון ברוב המקרים. מבחינת סגל, מכבי ת"א לא נופלת מאף אחת מהגדולות ואולי אף עולה עליהן, ועדיין היא מוגדרת בינונית. למה? השילוב בין בחירת שחקנים מאוחרת ולא טובה וחוסר שימוש באחרים הקיימים בסגל.
ההכנה הלקויה והמאוחרת היא הסיבה המרכזית לכך שמכבי ת"א נראית כפי שנראית. רק עכשיו, בחודש אוקטובר, לצהובים יש סגל מלא, וגם פה עולות שאלות, הרי היה ברור כבר בעונה שעברה שאילון אלמוג, מתן חוזז וטל בן חיים הם לא שחקני הקו שחשבתם שיהיו. אז למה מלבד קובאס (שגם הוא נחת לפני חודש) לא הגיע אף אחד? אם הוחלט לשחרר בלם כמו איתן טיבי ולהביא במקומו את נחמיאס זו חשיבה בריאה ונכונה, אבל לא להחליף מנגד את הרננדס זה פשוט עוול. אליפות לוקחים עם הגנה חזקה שבראשה בלם איכותי, והספרדי הוא לא כזה.
נחימאס עדיין לא בשל ולכן ההגנה של מכבי בינונית, מה שמשליך על כל הקבוצה. פריצה הוא חלוץ מרכזי טוב מאוד לליגה שלנו, מזכיר את קיארטנסון בניידות ובלחץ, אבל אין לו את הטכניקה והסיומת של האיסלנדי. הוא צריך יותר מצבים ברחבה כדי להבקיע, אך כחלוץ מרכזי הוא מעולה. הבעיה היא שלא מפעילים אותו ואין תבניות משחק שמשלבות אותו מלבד לחכות לפס רוחב. אין הצטרפות מקו שני של שחקני הקישור, ובעיקר אין שימוש של מכבי כקבוצה ביכולות של פריצה כחלוץ.
חוסר השימוש הזה נובע שוב מהכנה לקויה של בחירת שחקני הקו, או של שחקני הקישור, ומי שנפגע היא רק הקבוצה. קובאס הוא הימור. ברור לכל שהוא שחקן אדיר, בעל יכולות שאין בכדורגל שלנו. אם הוא יגיע לשחק כדורגל ולא להעביר את הזמן, ההימור יצליח ובגדול. עם קובאס מפוקס זו תוספת כוח שאין לאף קבוצה מהשלוש.
ואן לוון מאמין בשיטתו ובאופן בו לדעתו קבוצה צריכה לשחק. אין עם השיטה הזו בעיה ויש לו סגל שחקנים טוב בדיוק כמו לבאר שבע ולחיפה, אך הבעיה בדרך שלו היא שהוא התעורר מאוחר, וכעת בעצם מנסה לבנות את מכבי שהוא חשב שיקבל גם מהשחקנים שפתח איתם את העונה והתבדה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.