אדן הזאר היה אחד השחקנים הטובים בעולם, הוא שלט בפרמייר-ליג עם צ'לסי ורשם לפעמים שערים שרק לאו מסי יכול היה לכבוש. הוא גם הוביל את בלגיה לחצי גמר המונדיאל ולמקום השלישי המכובד. קפיצת המדרגה הנוספת שלו הגיעה ב-2019 אז ריאל מדריד רכשה אותו תמורת 100 מיליון אירו, והזאר הבטיח "אנסה להיות הטוב בעולם" לעיני 50,000 אוהדים נרגשים שהגיעו לראות אותו.
פאסט פורוורד לנובמבר 2021, אדן הזאר הוא שבר כלי, שוויו צנח ל-22 מיליון אירו בלבד (על פי "טרנספרמרקט"), והוא רואה מהספסל את ההתקפה של ריאל מדריד מסתדרת היטב בלעדיו. אף אחד כבר לא זוכר שהוא בא על תקן המנהיג הבא של הבלאנקוס, את התפקיד הזה לקח לו קארים בנזמה. גם לא היהלום ההתקפי הנוצץ, את זה עושה ויניסיוס.
5 צפייה בגלריה
אדן הזאר
אדן הזאר
אדן הזאר. היו זמנים טובים יותר
(צילום: AFP)
למרות שהוא כשיר לחלוטין העונה (בניגוד לשתי עונותיו הראשונות), קרלו אנצ'לוטי לא סופר אותו. יאמר לזכותו של האיטלקי שעד המחזור השישי בליגה הספרדית, הזאר פתח בהרכב. הבלגי לא סיפק את הסחורה והוחלף בכל המשחקים. משחקו האחרון בהרכב בליגה היה ב-19 בספטמבר מול ולנסיה. מאז, הוא עולה מהספסל. בקלאסיקו מול ברצלונה הוא לא שיחק דקה, בשני המשחקים האחרונים הזאר עלה כמחליף בדקות הסיום. עדות עצובה למצבו הרע.

בנבחרת מנסים להציל אותו

ריאל מסתדרת בלעדיו, אבל נבחרת בלגיה מוטרדת מהיכולת את אחד השחקנים הטובים שלה אי פעם. לפני המשחק מול אסטוניה, שהבטיח לבלגים את העלייה למונדיאל, הכוכבים והמאמן התייחסו לקפטן. "לא נעים לראות אותו במצב הזה" (קווין דה בריינה), "המצב לא הוגן" (דרייס מרטנס), "לא ציפינו שזה מה שיהיה" (רוברטו מרטינס). במקום מועמד לכדור הזהב, מדברים על הזאר כשחקן שזקוק לשיקום.
דווקא אחיו, תורגן, שהקריירה שלו בעלייה, סיפק את ההסבר המקצועי: "ויניסיוס משחק בעמדה שלו והוא בכושר שיא, וריאל מדריד מנצחת. הוא עדיין שחקן ברמה עולמית, ואם הייתי צריך לבחור ביני לבינו אז הייתי בוחר בו". האחר הקטן הוסיף: "באימונים הוא משחק כהרגלו, אבל זה לא קל לצאת מהמצב הזה. הוא יוכל לשנות זאת, אבל זה גם תלוי במאמן".
5 צפייה בגלריה
אדן הזאר
אדן הזאר
אדן הזאר מול אסטוניה. לא הרשים אבל לפחות שיחק
(צילום: רויטרס)
בעוד בנבחרת מנסים לשדר אופטימיות, התקשורת הספרדית כבר קבעה שזה נגמר. "האם זהו סוף הסיפור עבור הזאר בריאל מדריד? הסכום האסטרונומי שנשפך עליו נראה כמו בזבוז כסף, הוא לא מוצא את עצמו", נכתב ב"מארקה", בכתבה שהשוותה בינו לבין פיליפה קוטיניו, פלופ של ברצלונה שהגיע גם הוא ככוכב פרמייר-ליג ורחוק מאוד מלספק את הסחורה. בעוד לקוטיניו יש הזדמנות לשקם את עצמו עם יחד עם המאמן החדש צ'אבי, כאשר גם לברצלונה אין כל כך ברירה אלא לנסות להשתמש בו, בריאל המצב כמובן שונה לחלוטין. יש לא מעט תחרות על המקומות בהתקפה, כאשר מעמדם של ויניסיוס וקארים בנזמה אינו מעורער. הם הכוכבים של ריאל, וזה כנראה לא הולך להשתנות.
בלגיה עושה הכל כדי לסייע לקפטן שלה. הוא פתח בהרכב הנבחרת מול אסטוניה והוחלף ע"י אחיו תורגן בדקה ה-60. הזאר קיבל שחרור מהמשחק נגד וויילס (1:1), מה שעורר קצת דאגות בנוגע לפציעה חדשה, אבל המאמן רוברטו מרטינס הסביר שזה לא המצב.
5 צפייה בגלריה
רוברטו מרטינס
רוברטו מרטינס
רוברטו מרטינס. מנסה לסייע לקפטן
(צילום: גטי אימג'ס)
"התוכנית הייתה שאם נעלה אחרי אסטוניה, אז הוא ישוחרר לריאל מדריד", הסביר, "עכשיו הוא יוכל להתרכז בקבוצה שלו. זה חשוב מאוד שהוא ייכנס לקצב של ריאל מדריד וישחק בצורה קבועה. עזרנו לו להיכנס לכושר, הוא צריך להיות חלק מריאל מדריד". אקסל ויטסל ניסח את מה שרוברטו מרטינס אמר בצורה פשוטה יותר: "נאמר לנו שהזאר לא יכול לשחק שני משחקים ברציפות".
הירידה ביכולת ובקרדיט שהזאר מקבל, קשורה כמובן גם לפציעות הרבות שעבר בשנתיים האחרונות. הפציעות שינו את המשחק שלו, ולדברי חבר נוסף לנבחרת כריסטיאן בנטקה הוא "נמנע ממגע". "הוא עבר פציעות קשות", אמר בנטקה, "כשאתה עובר דברים כאלה, זה משפיע עליך. הוא הוריד את כמות הדריבלים שהוא עושה במהלך המשחק, וכבר לא מנסה לעבור חמישה או שישה שחקנים. הוא לא צריך את זה יותר, הוא זז בצורה יותר אלגנטית על המגרש".
הבלגים מנסים להרים להזאר בכל דרך אפשרית, אבל כל ציטוט שלהם גורר אחריו עוד תגובות ועוד פרשנויות בתקשורת הספרדית הלוחצת, כל אימרה בנוגע להזאר קיבלה כותרות ראשיות באתרים המובילים "אס" ו"מארקה", מה שבוודאי לא תורם לשקט שלו, ובסביבתו כבר רומזים על עזיבה אפשרית. אולי כבר בינואר.
5 צפייה בגלריה
אדן הזאר
אדן הזאר
לא השחקן שהיה
(צילום: AFP)

חזרה הביתה או פרויקט חדש

לפני כחודש דווח כי הזאר נחוש להישאר בספרד ולהילחם על מקומו, אבל ינואר הולך ומתקרב ואיתו גם חלון ההעברות החורפי. קרלו אנצ'לוטי נשאל לגבי שחקנים לא מרוצים וענה: "אני לא יכול להשאיר אף שחקן בכוח", ובתקשורת פירשו זאת כאילו הוא פתוח לאפשרות שהזאר יעזוב בינואר.
בבלגיה דווח כי הוא מעדיף לחזור לצ'לסי, הקבוצה בה כיכב. הבלוז לא מתגעגעים אליו וכבר שכחו ממנו, הם זכו בלעדיו בליגת האלופות ומוליכים את הפרמייר-ליג העונה. באותו דיווח נטען כי המנג'ר תומאס טוכל לא מתלהב מהקאמבק האפשרי. 110 השערים ו-92 הבישולים של הזאר במדי הקבוצה אולי ישנו את דעתו.
5 צפייה בגלריה
אדן הזאר
אדן הזאר
הזאר בצ'לסי. מהשחקנים הטובים בתולדות המועדון
(צילום: getty images)
עוד אופציה שהוזכרה היא טוטנהאם. היו מספר דיווחים על כך שהבעלים דניאל לוי הציע למנג'ר החדש אנטוניו קונטה להחתים את הזאר, אבל המנג'ר האיטלקי סירב. קונטה והזאר מכירים מצ'לסי, ומערכת היחסים ביניהם כנראה לא כל כך טובה. "המאמנים האיטלקים נוקשים מדי, אני הייתי פחות שמח כששיחקתי אצלם", אמר הזאר בינואר האחרון. ברור לחלוטין למי הדברים הללו כוונו. הוא בוודאי לא שמח לשמוע שהמאמן הבא של ריאל מדריד במקום זינדין זידאן יהיה קרלו אנצ'לוטי.
אופציה מסקרנת במיוחד היא ניוקאסל, שכרגע מועמדת לקלוט כל שחקן. כידוע הקבוצה עברה לבעלות סעודית, וכסף אינו מהווה בעיה עבורה. היא זקוקה לכוכב ואדן הזאר זקוק לדקות משחק, נראה כמו שידוך מושלם. שחקן העבר הבלגי מארק דחרייזה אמר: "זה יהיה אידיאלי עבור שני הצדדים, הזאר זקוק לקבוצה שתסמוך עליו ותיתן לו את הבמה. הוא יכול להשאיר את ניוקאסל בליגה, ולהחיות את הקריירה שלו". אך אוהדי ניוקאסל לא יכולים בינתיים לקרר את השמפניות. על פי דיווח באינדיפנדנט הבריטי הזאר "פרץ בצחוק" כששאלו אותו על מעבר אפשרי לניוקאסל, ב"מארקה" דווח שהוא לא בעניין.
שנה למונדיאל בקטאר, והזיכרונות של הזאר מרוסיה 2018 נראים רחוקים ולא קשורים לשחקן שהוא עכשיו. בגיל 31 הוא נמצא בצומת דרכים שהוא עוד לא היה בה בקריירה שלו. כוכבים רבים כמותו התרסקו בריאל מדריד ולא חזרו לעצמם, כמו קאקה וחאמס רודריגס. הקוסם הבלגי יצטרך עוד קסם אחד כדי להגיע בשיאו למונדיאל, שיהיה כנראה האחרון של דור הזהב הבלגי.
פורסם לראשונה: 12:31, 23.11.21