עם מאזן חיובי של 7 ניצחונות ב־13 מחזורים, מכבי ת"א תפגוש במחזור ה־14 את אנאדולו אפס באולם הביתי בבלגרד. הצהובים מגיעים אחרי הצגה מקומית מול הרצליה במשחק החזרה לליגת העל – אבל ביורוליג המצב פחות יציב.
בקיץ האחרון דובר רבות על היכולות של מכבי ת"א להרים זריצות מעבר לקו השלוש. שחרור שחקנים כמו מרטין והיליארד אשר נחשבים לקלעי שלשות איכותיים והגעתם של וואב וקליבלנד על המשבצת שלהם, הייתה נראית תמוהה. לא במובן של מי מתאים יותר או פחות לשיטה, אלא עבור עזיבת צמד קלעי שלשות והגעת צמד חמד ששלשות הן פחות הטיקט שלו. בכללי, הגעת ריברו כסנטר שני לא נותנת מענה לריווח התקפה.
2 צפייה בגלריה
בולדווין
בולדווין
בולדווין
(צילום: Djordje Kostic and Dragan Tesic)
מכבי מדורגת במקום ה־16 בליגה עם 7.9 שלשות בלבד. לא ברור איך קבוצה שכוללת שחקנים כמו בראון, בולדווין, ג'ונדי, ו־ווב מטילה קולעת באחוזים כל כך נמוכים – 32.3%.
יגידו לי שג'ון די פצוע הרבה זמן, בולוודין פתח את העונה באיחור, ווב לא בעניינים ועוד ועוד תירוצים. אבל מכבי פשוט קבוצת שלשות חלשה. ווב שהגיע על תקן 4 נייד שיכול להרים שלשות מתקשה להיכנס לקצב, קולסון נותן עונה חלומית אבל לא מספיק מדויק מרחוק, קליבלנד בעל שחרור איטי במיוחד וזריקת סט שוט שעתידה בעברה וג'ייק כהן מעונה לעונה הקשר בינו לענף מתרחק.
אבל לא כולם אשמים, צדיק בסדום נמצא בקבוצה ושמו בישראל תמיר בלאט. הרכז הישראלי בעל הביטחון הבלתי נגמר מראה יכולות קליעה משובחות. הוא הקלע הטבעי היחיד בקבוצה שמספק איום ממשי משאר אריות היבשת ובכך מכריח את היריבה לשמור קרוב יותר.
אז נכון שמכבי מגיעה ל־85.8 נקודות עם אחוזים נמוכים מהשלוש וניתן רק לדמיין מה היה קורה אם השלשות היו נכנסות. אכן יש למכבי שטף התקפי יפה מאוד, אלא כשלא שומרים צריך לקלוע הרבה יותר מהיריבה וזה לא מספיק. עוד שלשה־שתיים ומכבי הייתה יכולה להיות עם עוד שניים־שלושה ניצחונות ביד.
לא שומרים כבר אמרנו? אמרנו וחפרנו ודיברנו אבל אני אגיד זאת שוב: מתי מתחילים לשמור? הקבוצה שהולחמה לה יחדיו בקיץ האחרון אינה כוללת שחקני הגנה גרועים. בכל זאת, בראון שומר תלוי כוח רצון, בולדווין היה השומר הכי טוב שלה אשתקד, קליבלנד שומר אדיר, כך גם קולסון וניבו. ווב וריברו בעלי פוטנציאל הגנתי ולמעשה כל הקבוצה היא פוטנציאל אחד ענק. אז איך זה אפשרי שכל הקבוצות חוגגות עלינו בצבע?!
אני מדבר בעיקר על הגנת הקו הקדמי, שם הקבוצה לוקה מאוד בחסר. פעם אחר פעם הגבוהים של היריבות מנצלים רכות הגנתית של הצהובים כדי להניח שתיים קלות. פעם אחר פעם היריבה מפלרטטת עם 90 נקודות, כאשר התל-אביבייםם חוטפים 87.6 נקודות לערב. נתון בלתי נתפס כאשר קולעים 85 נקודות לערב. המחמאות שמגיעות לקטש ולשחקניו בפן ההתקפי נעלמות לאור העבודה שהם מתקשים לייצר ניצחונות. שלוש פעמים הצהובים הצליחו לעצור את היריבה מתחת ל־80 נקודות, כאשר בעונה שעברה 80 נקודות היה ממוצע הספיגה הכולל.
2 צפייה בגלריה
קטש
קטש
קטש
(צילום: Djordje Kostic and Dragan Tesic)
טבארס מריאל תפר על מכבי 15 נקודות ב־8 דקות, והספרדים קלעו 36 ברבע הראשון. נכון שאין קהל, אין בית ויש מלחמה, אבל לרכות הגנתית כזו אין תירוצים.
בסטטיסטיקה היבשה מכבי נראת לא רע בכלל: 8 חטיפות (מקום שני), 2.8 חסימות (מקום רביעי), 14 ריבאונד ההתקפה (מקום ראשון). ובאופן כללי, באספקטים רבים מכבי בצמרת המפעל. אולם ההבדל בין ריבאונד הגנה להתקפה משמעותי מאוד: מכבי קוטפת 22 כדורים חוזרים בהגנה ומודרגת במקום ה־15. איך זה הגיוני שקבוצה יכולה להיות טובה בריבאונד רק בצד אחד של המגרש ולרוב הוא הפחות משמעותי?
אפס שפכה כספים רבים בקיץ האחרון ועדיין מגעגעת לכוכב וסיליה מיצ'יץ'. הטורקים נמצאים בעידן חדש בהובלת המאמן ארדן קאן עם סוללת כוכבים בדמותם של לארקין, תומפסון, קלייבורן, בובואה, ז'יז'י'ץ, בראיינט וג'ונס. מדובר בקבוצה עמוקה מאוד, בעלת יכולות התקפיות משובחות. לארקין, קלייבורן, תומפסון ובראיינט הם שחקני אחד על אחד מצוינים שיכולים להגיע לזריקה מאפס (אחלה משחק מילים). בנוסף, הקבוצה הזאת בעלת IQ כדורסל גבוה במיוחד. אמנם גם לה יש בעיות בקו הקדמי, ז'יז'י'ץ ממשיך להתקשות בהגנה ובבואה כבר לא ילד.
בנוסף, תומפסון מאכזב יחסית ביחס לציפיות שהיו ממנו. הקבוצה התחזקה בסנטר "דאן אטורו" שהרשים מאוד בפתיחת העונה בליגה הטורקית וייתן לקבוצה מענה בקו הקדמי. מצד שני, יש יותר מדי שחקנים חד־גוניים. ריבוי סנטרים ורכזים ומעט כישרון בשאר העמדות. כדי שמכבי תוכל להישאר תחרותית, היא תצטרף להמשיך לשחק במשחק הריצה ולשפר דרסטית את הגנת הקו הקדמי. יתרה מכך, אפס מגיעה פצועה וחבולה ללא ז'יז'יץ', פלייס, קלייבורן ובובואה. ניצחון של מכבי יהיה משמעותי מאוד במאבק על הפלייאוף, אבל הולך להיות סופר קשה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.