אם יש דבר אחד שמכבי ת"א עושה נכון בשנים האחרונות (ולמרבה הצער, זה באמת הדבר היחיד שהיא עושה נכון), מדובר בכבוד שהיא מעניקה לאגדות המועדון לפני משחקים עם ההכנסה להיכל המכבים, היכל התהילה של הקבוצה. שחקנים ומאמנים יוצאי דופן מהעבר, גם כאלו שכבר אינם בין החיים, זוכים להכרה הראויה להם ולתשואות מהיציעים המלאים, אחרי שעזרו לבנות את האימפריה ולהוביל אותה להישגים חסרי תקדים בספורט הישראלי.
לפני המשחק בין מכבי לאלבה ברלין שנערך לאחרונה בהיכל מנורה מבטחים, שמחתי לשמוע כי שלושה מהמאמנים המבריקים ביותר שעברו במועדון יהיו הכוכבים החדשים של הטקס: פיני גרשון, דייויד בלאט וצביקה שרף. כולם מעוטרים ובעלי זכויות. רק שניים מהשלושה הגיעו לטקס, פיני וצביקה – בלאט לא היה בארץ – אבל זה לא אומר שאני לא אנצל את הפינה הקטנה שלי כדי לחגוג איתו ובשבילו. כואב שהוא לא יכול לאמן יותר בגלל סיבות רפואיות, כי בזה הוא מצטיין וכך שבר את תקרת הזכוכית הישראלית והגיע ל-NBA ואפילו לסדרת גמר הפלייאוף. מאמן שכל כך בלט בשטח השאיר חלל גדול כשנעלם מפעילות סדירה. הוא יכול היה להשיג עוד הרבה, גם מבחינת תארים וגם בגזרת קידום השחקנים, אבל המורשת שהשאיר מספיק מרשימה: 5 אליפויות ישראל, 6 גביעים, עוד 5 תארים באירופה והישגים מדהימים עם נבחרת רוסיה בדמות הזכייה באליפות אירופה ובמדליית הארד האולימפית.
2 צפייה בגלריה
"החיים גדולים יותר מהרצונות". בלאט
"החיים גדולים יותר מהרצונות". בלאט
"החיים גדולים יותר מהרצונות". בלאט
(צילום: עוז מועלם)
תפסתי את דייויד בצפון קרוליינה, לשמוע כמה מילים על הכניסה להיכל המכבים ועל החיים. הוא מספר: "מכבי ת"א הזמינה אותי ביחד עם פיני וצביקה לטקס הזה, אבל לא הייתי בתקופה הזו בארץ. גם עכשיו אני עדיין רוב הזמן בצפון קרוליינה, מקבל שם טיפולים. שמעתי שהיה טקס מכובד מאוד ובוודאי תהיה בעתיד חגיגה נוספת, ואז אגיע. אני לא דואג".
זו אחת התקופות החלשות ביותר בתולדות מכבי ת"א. מה דעתך על שלושת ההפסדים תוך חודש וחצי בדרבי להפועל ת"א? "אין לי כל רצון להיכנס לזה. אני עוד עם הזכרונות הטובים מהזכייה האחרונה שלנו בגביע אירופה לאלופות במילאנו ב-2014. אני שומר על כבוד והערכה לחלק מהאנשים במכבי ת"א. אני לא בארץ עכשיו, אין טעם שאכנס לדברים האלה".
2 צפייה בגלריה
מכבי תל אביב
מכבי תל אביב
מכבי ת"א מודל 2021/22. בלאט: "אני עוד עם הזכרונות מהזכייה ביורוליג ב-2014"
(צילום: עוז מועלם)
הפסקת לאמן בעיצומה של קריירה עשירה, זה חסר לך? "אני מתגעגע מאוד לאמן, אבל זה כבר לא תלוי בי, החיים גדולים יותר מהרצונות. בגלל המצב הבריאותי אליו נקלעתי אני עובד כיועץ לנבחרת הלאומית של קנדה, ונותן ייעוץ פרטי לקבוצות NBA וקבוצות המשחקות בליגת המכללות. זה נותן לי תעסוקה בתחום שאני כל כך אוהב. באופן כללי אני מרגיש בסדר, כבר לא מתרוצץ כמו פעם, אבל בהחלט מסתובב. בקנדה, למשל, אני מכין הרבה שחקנים צעירים, אני עושה זאת שם בתיאום עם ההנהלה והמאמנים".
מתגעגע לישראל, לאמן ולחיות כאן? "הגעגועים תמיד קיימים, הרי הייתה לי תקופה יוצאת מהכלל בארץ. קשה לסיים אותה כפי שאני סיימתי, אבל זה גורלו של האדם".