את גמר אליפות העולם בסנוקר שייפתח היום (א'), אף אחד לא יכול היה לחזות. מצד אחד, קיירן ווילסון (32), אמנם שחקן צמרת אבל אחרי עונה גרועה שבה הסנוקר זז מעט הצדה לטובת טיפול בבעיות אישיות. מהצד השני, ג'ק ג'ונס (30) הוא כבר הסינדרלה האולטימטיבית, מדורג 44 בעולם שהעפיל לאליפות הנוכחית מהמוקדמות ומעולם לא עבר את שלב חצי הגמר באף טורניר, בטח לא אליפות העולם.
עד כמה אנשים התקשו להאמין ביכולות של ג'ונס, תעיד התגובה של כוכב הסנוקר ג'אד טראמפ רגע אחרי שהפסיד לו ברבע הגמר. טראמפ נשאל האם הוא חושב שלג'ונס יש סיכוי לזכות באליפות העולם, וענה: "בכנות, אני לא חושב".
3 צפייה בגלריה
ג'ק ג'ונס חוגג
ג'ק ג'ונס חוגג
ג'ק ג'ונס חוגג באיפוק העפלה לגמר
(צילום: George Wood, gettyimages)
את ג'ונס התחזיות של טראמפ לא הטרידו, גם לא התגובות השליליות הרבות שקיבל ברשתות החברתיות על סגנון המשחק ההגנתי והמחושב שלו. אחרי שניצח אתמול 12:17 את סטיוארט בינגהאם בחצי הגמר - הוא רחוק ניצחון אחד מהשלמת אחת הסנסציות הגדולות ביותר בתולדות אליפות העולם.
ממש כמו ברבע הגמר מול טראמפ גם בחצי הגמר מול בינגהאם, דווקא ג'ונס שאינו מנוסה במעמדים הללו, היה קר רוח הרבה יותר מהיריב.
אחרי שני סשנים צמודים שהסתיימו ב-8:8, הסשן השלישי היה בשליטתו של ג'ונס, שניצח בחמישה משחקונים ברציפות וברח ל-10:13. הסשן הרביעי והאחרון היה מבולבל מאוד, בעיקר מצדו של בינגהאם שהחטיא כדורים פשוטים ונראה היה שפשוט קרס מנטלית. ג'ונס מנגד לא הציג סנוקר מרהיב, אבל הוא היה מרוכז הרבה יותר ולא איפשר לבינגהאם לנגוס ביתרון שבנה לעצמו.
מדהים להיזכר שזו בסך הכול ההופעה השנייה של ג'ונס בקרוסיבל. כבר בשנה שעברה הוא הפתיע עם העפלה לרבע הגמר, הפעם הוא לקח את ההצלחה בבמה החשובה מכולן, צעד ענק קדימה.
"זה משוגע, אף אחד לא צפה דבר כזה בהתחלת האליפות", אמר ג'ונס, "אני לא מרגיש ששיחקתי טוב במיוחד. אני מקווה שאתחיל לשחק טוב בגמר. אני צופה בגמר בכל שנה בטלוויזיה, תמיד חלמתי לשחק בו".
"חוויתי כל כך הרבה אכזבות בקריירה, שאני לא מתרגש מדי בהפסדים או בניצחונות. כרגע אני לא מתרגש, אבל אולי שיציגו אותי בכניסה לאולם זה יכה בי", הוסיף ג'ונס.
בינגהאם: "הופעה מביכה שלי. נתתי לו במתנה כל כך הרבה הזדמנויות. החמצתי כדור כחול שמנע ממני לעלות ל-0:4, ומהרגע הזה הוא נעץ שיניים במשחק. אני חושב שנתתי לו משהו כמו שמונה משחקונים. הוא שחקן שקשה לשחק נגדו, קשה להיכנס מולו לקצב".
ווילסון השלים את העבודה בחצי הגמר מוקדם יותר אתמול כשניצח 11:17 את דייויד גילברט. המשחק היה צמוד בשלביו הראשונים, אבל מ-9:9 ועד לסיום, ווילסון ניצח בשמונה מתוך עשרה משחקונים.
ווילסון שסבל השנה מבעיות בבית, התקף אפילפסיה של אשתו ושבר בארובת העין לבנו, הוא השחקן הטוב ביותר באליפות השנה. הוא קר רוח, מדויק, התקפי וחסר רחמים כשהדבר מתבקש. לגמר מול ג'ונס הוא יגיע כפייבוריט - והוא יודע היטב שנקרתה בפניו הזדמנות פז להניף את הגביע החשוב מכולם.
זו תהיה ההופעה השנייה של ווילסון בגמר אליפות העולם, לפני ארבע שנים הוא לא ממש הצליח להוות יריב לרוני אוסאליבן והובס 18:8. הפעם הוא מקווה לאופרה שונה בתכלית.
"אני לא יכול לחכות", הוא אמר בהתרגשות אחרי הניצחון על גילברט, "זה מה שאתה חולם עליו, לשחק בגמר בקרוסיבל מול אולם מלא. אני אנסה לנצל את זה, כי אתה אף פעם לא יודע אם תהיה לך הזדמנות נוספת. מי שלא ינצח, זה יהיה סיום מהאגדות. אתה יכול להגיע לקרוסיבל ללא כושר ולמצוא אותו פה. לפני האליפות הייתי בחופשה עם המשפחה בפורטוגל ולאחר מכן התאמנתי במשך שבועיים, כך שהגעתי רענן. אולי חלק מהשחקנים שהייתה להם עונה מצוינת, הגיעו לא טריים".
3 צפייה בגלריה
קיירן ווילסון
קיירן ווילסון
קיירן ווילסון. מגיע לגמר כפייבוריט
(צילום: George Wood, gettyimages)
מאזן העבר בין ווילסון וג'ונס עומד על 1:4 לטובת ווילסון. המפגש האחרון ביניהם באליפות בריטניה לפני שלוש שנים הסתיים ב-0:6 מוחץ לווילסון.
הגמר ייערך ביומיים הקרובים על פני ארבעה סשנים ו-35 משחקונים (הראשון שינצח ב-18 משחקונים ינצח במשחק). המנצח יזכה בחצי מיליון פאונד והמפסיד ב-200 אלף פאונד.
ווילסון כבר עתה הבטיח עלייה למקום השישי בדירוג העולמי - ואם יזכה באליפות, הוא יזנק למקום השלישי, הגבוה ביותר בקריירה שלו. ג'ונס, גם אם יפסיד בגמר, יעשה קפיצה מטאורית של 30 מקומות בדירוג העולמי עד למקום ה-14. אם ינצח הוא יעלה למקום השישי.

לו"ז גמר אליפות העולם

סשן ראשון, א', 15:00 סשן שני, א' - 21:00 סשן שלישי, ב' - 15:00 סשן רביעי, ב' - 21:00