אנחנו גדלים במנטליות ששמה המון דגש על מה שאנחנו עושים לא טוב. זה מתחיל בתור ילדים, כשהמורה מתקשרת רק כשקורים דברים לא טובים, וממשיך בתעודה שלנו - אם יש תחום שאנחנו לא טובים בו, אנחנו צריכים לעבוד קשה ולהשתפר. העניין הכי בולט של המנטליות הזו אלו החדשות. מערכת שלמה שמסקרת רק את הדברים הרעים שקורים בעולם.. אומרים שאם באמת היו עושים בדיקה של כמה דברים טובים קרו בעולם לעומת כמה דברים רעים שקרו בכל יום, אז הצליל של החדשות הרעות היה נשמע כמו זמזום קצר ולא מורגש.
גם בתור ספורטאים אנחנו מתעסקים בזה המון, ולדעתי זו טעות גדולה ואחד מבזבוזי האנרגיה הכי גדולים שלנו. במקום זה אנחנו צריכים להתחיל לשאול שאלה אחרת. שאלה ש-90% מהספורטאים לא שואלים את עצמם, ובכך מאבדים את המתנה הכי גדולה שלהם.

1 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל
שחקני נבחרת ישראל
נבחרת ישראל בכדורסל
(צילום: אורן אהרוני)

כששאלו אותי בפעם הראשונה במה אני טוב על המגרש, לא ידעתי מה לענות. מצד אחד האגו אמר "הכל", ומצד שני החוסר ביטחון אמר "כלום". לא ידעתי באמת במה אני טוב. מה קל לי להביא למגרש בכל יום. מה אני אוהב לעשות ולא מה אני צריך לעשות. מרוב שהתעסקתי כל הזמן בלשפר את החולשות שלי, שכחתי מהן החוזקות שלי. מאז אני שואל הרבה ספורטאים צעירים מהן החוזקות שלהם, ורואה אותם מתחבטים עם התשובה. גם ממש קשה לנו לדבר על החוזקות שלנו כי זה ישר נשמע מתנשא, נכון?
אז יש הבדל גדול בין זה לבין התנשאות או שחצנות. האחד מגיע מאגו ורצון לקבל אישורים חיצוניים, והשני מגיע מאהבה ורצון לעזור לאחרים. היום אני יודע שהדרך הטובה ביותר להביא את עצמנו לעולם וגם להגשים את עצמנו מכל הבחינות זה רק בלהשקיע בחוזקות שלנו, להכיר בהן ולחשוב כל הזמן איך אנחנו מביאים אותן לידי ביטוי. הרבה יותר קל לשפר את החוזקות שלנו. למה אנחנו צריכים לבזבז כל כך הרבה אנרגיה על דברים שאנחנו לא טובים בהם? זה צריך להיות 20-80 לטובת החוזקות. אני לא אומר לא לעבוד גם על דברים שאנחנו פחות טובים בהם, אבל לא לשים עליהם את כל הדגש.
תחשבו גם מה קורה מבחינה מנטלית לבן אדם שיודע מה החוזקות שלו: זה הופך להיות עוגן חזק מאוד. בכל רגע הוא יכול לחזור למקום הזה ולהרגיש טוב. ואז מתחיל כדור שלג חיובי ומעצים, כי אז יש לו יותר ביטחון והוא יכול להרשות לעצמו לעשות טעויות ולהשתפר בצורה יותר משמעותית (חשיבות של טעויות לשיפור קיצוני יהיה בכתבה נוספת). אז הוא גם מגיע לעבוד על דברים שהוא פחות טוב בהם בתחושה של כיף ושמחה, כי הוא כבר יודע עד כמה הוא מדהים ואין לו שיפוטיות עצמית. קל יותר להשתפר ככה ואז כל החיים משתנים!
קחו מחברת ועט. מה החוזקות שלי בתור ספורטאי ואדם? מהם הדברים והתכונות הכי טובים שלי? תכתבו ותכתבו… לא לכתוב 3-2 דברים, לכתוב 15-10 ואם צריך עזרה תבקשו! זה תרגיל משמעותי מאוד להתפתחות שלכם.
חפשו באינסטגרם: @coach_oded

גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.