הקהל שהגיע לאליפות העולם בשחייה שנערכה בבודפשט ב-2017 היה יכול להבחין בשני דוכנים למכירת מרצ'נדייז. האחד, שייך להתאחדות העולמית לשחייה (FINA), מכר מוצרים רשמיים של האליפות; השני, שמשך הרבה תשומת לב, היה שייך לזוג המעוטר של השחייה העולמית: האלופה האולימפית קטינקה הוסו, שמייצגת את הונגריה ועבורה זו הייתה תחרות ביתית, ולבעלה שבמקרה גם היה המאמן שלה, שיין טוסופ. עד כדי כך הם כיכבו בבריכה, שאפשר היה לקנות בובות בדמויותיהם.
אף אחד לא יכול היה לדמיין שפחות משנה אחר כך, "אשת הברזל" של השחייה – הכינוי של הוסו בזכות היכולת המופלאה שלה להתאושש במהירות בין משחה למשחה – תמצא את עצמה בקרקעית הבריכה כשחייה האישיים נחשפים לעיני כל ברשתות החברתיות, ותאלץ לבחון האם הכינוי שלה תקף גם מחוץ למים.
7 צפייה בגלריה
הוסו
הוסו
"אשת הברזל" של השחייה. הוסו
(צילום: gettyimages)

בזמן שהשחיינים ברחבי אירופה עסוקים בהכנות לאליפות היבשתית של 2018, החלו לצוץ ידיעות על פירוק הפאוור-קאפל של השחייה העולמית. וזו רק הייתה ההתחלה: העסק הידרדר במהירות עד לפוסטים חריפים ברשתות החברתיות. "שיין ואני כבר לא מעורבים אישית או מקצועית", כתבה הוסו בפייסבוק. "אני ממשיכה להתכונן לתחרויות ובודקת אופציות לגבי הצוות התומך שלי". בכל זאת, המשחקים האולימפיים בטוקיו 2020 היו מעבר לפינה, וקורונה עוד הייתה אז בעיקר שם של בירה.
אלא כאן העסק הפך למכוער, כאשר טוסופ החליט לשפוך הכל. "מגיע לכם לדעת מהם אותם עניינים אישיים שבגללם נפרדנו", כתב ברשתות החברתיות. "הוסו הרסה את קדושת הנישואין שלנו בכך שהלכה ושכבה עם שותפה לאימונים, דניאל דודאס. קטינקה הרסה כל ניסיון להציל את הנישואים שלנו בכך שגרמה לי לחשוב כאילו כל הבעיות בינינו הן באשמתי. בסופו של דבר קטינקה הודתה במעשיה, ומתוך החשיבות שאני רואה בקונספט של נישואים הסכמתי לסלוח לה. אלא שהיא לא באמת עשתה מאמץ כלשהו לשקם את יחסינו ובמקום זאת עזבה אותי פעם נוספת בשביל דודאס.
7 צפייה בגלריה
קטינקה הוסו שיין טוסופ שחייה
קטינקה הוסו שיין טוסופ שחייה
הפאוור-קאפל התפרק, ובצורה מכוערת. הוסו וטוסופ בימים יפים יותר
(צילום: AFP)
"אני מסתכל אחורה על עשר השנים המשותפות שלנו ותוהה האם המחויבות שלה כלפיי הייתה אמיתית. נתתי דם, יזע ודמעות עבורה וכדי שתוכל להגשים את חלומות הילדות שלה. כיום אני מבין שהיא פשוט תימרנה אותי ושכל הקשר בינינו היה מבוסס על שקר. אני באמת מאמין שהיא מעולם לא אהבה אותי, אלא פשוט אהבה את המחויבות שלי כלפיה".
הפוסט של הוסו נמחק מאוחר יותר יחד עם חשבון העמוד הרשמי שלה, על חצי מיליון עוקביו. ולא במקרה: מי שניהל אותו - וגם זה שמחק אותו – היה טוסופ. רק לאחר מאבק ממושך היא הצליחה לקבל את השליטה על העמוד. פרופיל האינסטגרם שלה נשמר, ועד היום אפשר למצוא בו תמונות עם הגרוש-מאמן לשעבר, שתמיד יהיה חלק מתחילתה של אימפריה. במקרה הזה, היא נפלה מהר.

השחיינית כיכבה בבריכה, המאמן כיכב ביציע

כילדה, הוסו התאמנה אצל סבה לאסלו, והזינוק שלה היה מטאורי. כבר ב-2004, בעודה בת 15 בלבד, השתתפה במשחקים האולימפיים באתונה. כעבור ארבע שנים החמיצה את המשחקים בבייג'ינג, ועברה להתאמן באוניברסיטת דרום קליפורניה אצל מאמן העל דייב סאלו. שם היא גם פגשה את טוסופ האמריקאי, ששחה בבריכה לצידה. ספק אם מישהו חשב אז שהשניים יחברו לצמד עטור מדליות ושיאי עולם, שיהפוך למותג של ממש בענף שאינו כדורגל או כדורסל.
7 צפייה בגלריה
הוסו
הוסו
זינוק מטאורי מהרגע הראשון. הוסו
(צילום: gettyimages)
זה קרה בעקבות אולימפיאדת לונדון, שבה הוסו נכשלה. היא החליטה להיפרד מסאלו ולהחליף אותו בטוסופ. האימפקט היה מיידי: כבר ב-2013 הוסו הפגיזה עם שתי מדליות זהב ועוד אחת מארד באליפות העולם בברצלונה, ובמהלך השנה שברה שישה שיאי עולם. בתחרות בסין השתתפה בשמונה משחים, זכתה במדליות בחמישה מהם, והעיתונים הסיניים כתבו עליה כי היא "עשויה מברזל". כך גם נולד הכינוי – והמותג - "אשת הברזל".
"אחרי לונדון הייתי מרוסקת מבפנים, סיימתי רביעית ולמעשה החמצתי מדליה", סיפרה אז הוסו בעיניים מאוהבות כיצד ההיכרות עם בן זוגה שינתה את חייה. "שיין גרם לי לא להקשיב לכל מה שאומרים מסביב ויצאנו לדרך משותפת עם תוכנית בראש. הוא החל לאמן אותי. שנה אחר כך זכיתי באליפות העולם בברצלונה. עכשיו אנחנו הולכים כל הדרך לזהב בריו".
וכל הדרך לא למדליית זהב אחת, אלא לשלוש באולימפיאדת ריו (ועוד אחת מכסף). הוסו כיכבה בענק בבריכה, ומיצתה סוף-סוף את היכולת שלה גם על הבמה החשובה מכולן. שם גם טוסופ עצמו הפך לכוכב, מחוץ למים. שוב ושוב המצלמות התמקדו בבחור הצבעוני ביציעים, לבוש בגדים אדומים או שחורים עם המיתוג IRON LADY, מנופף וצועק לעבר הפרטנרית שלו לעבודה ולחיים, חוגג בטירוף את ניצחונותיה. כך היה גם שנה קודם לכן בישראל, באליפות אירופה לבריכות קצרות שהתארחה במכון וינגייט בסוף 2015.
7 צפייה בגלריה
שיין טוסופ
שיין טוסופ
הפך לכוכב, מחוץ למים. טוסופ
(צילום: gettyimages)
טוסופ בלט מחוץ למים בכל פעם שהוסו קפצה לתוכם. היא עצמה נהגה להסתכל עליו מיד בסיום המשחה, אחרי שהורידה את הכובע והמשקפת, לא פעם מחזירה לו בחיוך ענקי. הבמאים בשידורי האליפויות התאהבו בתמונות הרומנטיות, בחיבוקים ובנשיקות אחרי שיאי העולם ומדליות הזהב. בראיונות הוסו הדגישה שוב ושוב כי לא הייתה מגיעה להישגים האלו בלעדיו.

הפיצוץ שאחרי הפיצוץ

אלא שאז, כאמור, הזוגיות התפוצצה, והוסו הגיעה לאליפות אירופה בגלזגו ב-2018 כשהראש שלה לא לגמרי במים. היא הייתה רגילה לתחרויות מפרכות, שבהן הייתה מזנקת לארבעה משחים בערב, אך בעקבות הדרמה בחייה החליטה להתמקד במשחה אחד בלבד: 200 מטר מעורב אישי. הוסו זכתה במדליית הזהב והפכה לאישה הראשונה שמנצחת באותו משחה בחמש אליפויות רצופות, אבל התואר לא עניין אותה כמו הדיבורים מסביב על הפרידה הכואבת מהאדם שעזר לה לעלות לגדולה. היא הייתה צריכה לפלס לעצמה דרך חדשה.
לאורך השנים התאמנה הוסו ב-Iron Aqautics, מועדון השחייה שהקימה עם טוסופ בהונגריה. לאחר הגירושים הבינה שלא תוכל עוד להתאמן שם, וכי אם היא רוצה לתת פייט ליריבותיה האמריקאיות והאוסטרליות באליפות העולם של 2019 בדרום קוריאה (מה שהייתה אמורה להיות החזרה הגנרלית לאולימפיאדת טוקיו) – היא חייבת למצוא מאמן קבוע.
7 צפייה בגלריה
הוסו
הוסו
לא כולם קונים את הגרסאות שלה. הוסו
(צילום: gettyimages)
הוסו שכרה את ארפאד פטרוב, שבין היתר אימן במועדון שלה, ושוב הכתה גלים בבריכה. היא כבר הייתה בת 30, אבל הוכיחה שגיל הוא רק מספר. עם שתי מדליות זהב במשחי המעורב באליפות בדרום קוריאה, היא גם הפכה לשחיינית השנייה בהיסטוריה שזוכה חמש פעמים באותו משחה (400 מעורב) באליפות העולם. נדמה היה שהיא חזרה למסלול הנכון.
אלא שמאחורי הקלעים הדברים לא היו מושלמים. ארבעה חודשים בלבד אחרי אותה תחרות, ורגע לפני אליפות אירופה בבריכות קצרות, הטילה הוסו פצצה נוספת: מעתה היא תאמן את עצמה לקראת טוקיו. מי שהייתה רגילה לאדם שנמצא לצידה לא רק בשעות האימון, אלא מטפל בה ועסוק בעיקר בה ובטיפוחה, לא הסתדרה לדבריה עם מאמן שמתעלם מרצונותיה.
"איבדתי את האמון בפטרוב. הוא גרם לי להרגיש שהוא לא רוצה שאצליח כמו שאני רוצה", הסבירה את הסיבה לפרידה. "ניסיתי להתגבר על הרגשות האלה בחודשים האחרונים, אבל היו לנו הרבה בעיות בסיסיות שלא מאפשרות להמשיך את העבודה המשותפת. ציפיתי לא רק ליחס מקצועי, אלא גם לתשומת לב אישית, אבל המשימה הזו לא צלחה". הוסו הוסיפה כי היא מעדיפה להיות ללא מאמן באירוע הגדול בטוקיו, מאשר "לסחוב נטל של מישהו על הגב שלי".
7 צפייה בגלריה
ז'וז'אנה יקאבוש
ז'וז'אנה יקאבוש
הפכה לאויבת של הוסו. יקאבוש
(צילום: gettyimages)
לא כולם קנו את הגרסה שלה. אתר SWIMSWAM ציין כי פטרוב הוא אחיו התאום של איבן פטרוב, שנשוי לשחיינית הונגריה אחרת, ז'וז'אנה יקאבוש. לפי האתר, הוסו ויקאבוש היו חברות טובות אך עם השנים הפכו לאויבות, בעיקר בגלל נישואיה של הוסו לטוסופ.
אחרי הפרידה הוסו טענה ששחייניות צריכות לעמוד יותר על שלהן, גם מול המאמנים. "רציתי לצעוק שאני יודעת מה אני עושה", אמרה על העבודה עם פטרוב. "לא פחדתי בכלל, גם אם המאמן הוא גבר. לעיתים, כנשים ספורטאיות, הגברים שמאמנים אותנו מקבלים יותר קרדיט מאיתנו".

אבודה בטוקיו

בזמן שחייה המקצועיים נמצאים בצומת דרכים, הוסו החלה לצאת עם מאט לייבר, שחיין עבר שגם הפך למאמן שלה. בימי הקורונה היא העלתה לא מעט פוסטים משותפים איתו, שבהם חשפה לא רק את מערכת היחסים החדשה המשמעותית שלה. בדומה לספורטאים רבים ברחבי העולם, גם עבור "אשת הברזל" הבשורה על דחייה אולימפיאדת טוקיו בשנה לא באה בזמן טוב. היא אמנם ניצלה את הזמן לטיולים ברחבי אירופה כשהסגר הסתיים, אבל כמי שמרוויחה את רוב כספה בסבבי השחייה השונים, ביטול התחרויות פגע בה כלכלית. עם זאת, היא טענה כי מבחינה פיזית הזזת המשחקים לא שינתה דבר עבורה.
לייבר מציע נישואין להוסו. רמז: היא אמרה "כן"
ואז הגיעה האולימפיאדה. ואם הוסו חשבה על סוף טוב ונוצץ בגיל 32, המציאות טפחה על פניה. היא אפילו לא הצלחה לעלות לגמר ב-200 גב, אבל זה לא היה המשחה העיקרי שלה. ב-400 מעורב, משחה שבו היא שיאנית העולם, סיימה רק חמישית. לפחות נשאר לה חצי המרחק, המשחה החזק ביותר שלה, אך גם בו התרסקה: לא רק שאיבדה את התואר כאלופה אולימפית, אלא סיימה שביעית בלבד, הרחק מהפודיום – וחזרה להונגריה בידיים ריקות. פרשני שחייה בעולם תלו את הכישלון שלה בהחלפת המאמנים התכופה ובגילה המתקדם, ופחות בסיפור פרידתה מטוסופ.
שנה עברה מאז מפח הנפש בבריכה בטוקיו. הוסו ולייבר הספיקו להתארס, ועכשיו היא חוזרת לאותה בריכה בבודפשט, לאליפות עולם ביתית, אולי בפעם האחרונה. היא כבר בת 33, ורק השבוע הבהירה כי ייתכן שההופעה המאכזבת שלה בטוקיו הייתה האחרונה באולימפיאדה. "ארוסי ואני מתכננים להביא ילד וייתכן מאוד שלא אשתתף במשחקים בפריז 2024, למרות שהם עוד רחוקים", שיתפה בראיון לקראת האליפות המתקרבת.
7 צפייה בגלריה
קטינקה הוסו
קטינקה הוסו
תנסה לסגור את הקריירה בצורה המתוקה ביותר האפשרית
(צילום: EPA)
אם אכן כך יקרה, הוסו תנסה לסגור קריירה שהחלה לפני כמעט שני עשורים, בעודה נערה בת 15 באולימפיאדת אתונה, בצורה המתוקה ביותר האפשרית: מול הקהל הביתי, כשהיא שומרת על מקומה כאלופת עולם. גם אם זה אומר לעקוף מתחרות צעירות בהרבה, כמו אנסטסיה גורבנקו שלנו.
פורסם לראשונה: 10:06, 17.06.22