עד היום הקריירה של ליאל עבדה (22) נחשבה לתעלומה. הקיצוני שנמכר ממכבי פ"ת לסלטיק ב־4 מיליון יורו מסיים שלוש שנים בסקוטלנד, במהלכן הבקיע 29 שערים והוסיף 22 בישולים. הוא זכה עימה בשתי אליפויות, גביע סקוטי, שני גביעי ליגה ונבחר פעם אחת לשחקן הצעיר המצטיין. המטרה של עבדה הייתה לעשות בשלב מסוים קפיצת מדרגה לקבוצת פרמייר־ליג, אך זה לא קרה, ואירועי השבעה באוקטובר כבר הפכו את השהות שלו שם לסיוט.
מלחמת "חרבות ברזל" היוותה גורם מכריע לסוף הרומן בין השחקן הישראלי לאלופה הסקוטית. במהלך ימיה הראשונים של הלחימה, הונפו במשחקים דגלי פלסטין וקריאות אנטי ישראליות על ידי האוהדים שיודעים כפרו-פלסטינים – דבר שלא עבר בשתיקה בקרב הקהל הישראלי בארץ. רבים קראו לעבדה לעזוב באופן מיידי את הקבוצה, ואפילו לעבור ליריבה העירונית, ריינג'רס. הסאגה התרחשה במהלך התקופה שבה הקיצוני נעדר בשל פציעה שהשביתה אותו לכמעט ארבעה חודשים, וייתכן שברגע ההוא התקבלה ההחלטה על סיום דרכו במועדון.
2 צפייה בגלריה
עבדה
עבדה
עבדה
(צילום: Steve Welsh/Getty Images)
ליאל חזר לשחק במשחק האחרון לשנת 2023 נגד ריינג'רס והספיק לקחת חלק בעוד חמישה משחקים, בהם בישל שער אחד. לאחר משא ומתן שנמשך מספר שבועות מול שארלוט מה־MLS, הכריזה הקבוצה מצפון קרולינה על החתמתו של הישראלי בחוזה של שנתיים עם אופציה לעונה נוספת תמורת 8 מיליון דולר, במה שנחשב סכום שיא עבור המועדון הצעיר.
קצת מוזר לדבר על היסטוריה של קבוצה שהוקמה לפני כחמש שנים והעונה זו עונתה השלישית בליגה בסך הכל. הנה מספר פרטים מעניינים עליה: המועדון נחנך ב-2019 לאחר שנים של ניסיונות כושלים, עד הגעת המיליארדר דייויד טפר, המשמש גם בעלים של קבוצת הפוטבול קרוליינה פנתרס מה-NFL.
עונת הבכורה של המועדון הייתה אמורה להיות ב־2021, אך נדחתה בשנה בשל מגפת הקורונה. המועדון חולק את אצטדיון "בנק אוף אמריקה" עם קבוצת הפוטבול, והוא מכיל 38,000 מקומות (שני בליגה). המאמן הוא דין סמית' האנגלי, שאימן בין היתר בלסטר סיטי ואסטון וילה, והוא המאמן השלישי בהיסטוריה של הקבוצה האמריקאית.
מלך שעריה בכל הזמנים עם 25 כיבושים הוא החלוץ הפולני קארול סבידרסקי, שכיום מושאל לוורונה האיטלקית. הישג השיא של שארלוט נרשם אשתקד, כאשר סיימה במקום התשיעי במזרח שלקח אותה לפלייאוף העלייה, אך היא הפסידה 5:2 לניו יורק רד בולס.
הכדורגל האמריקאי אינו זר לשחקן הישראלי. יחד עם עבדה, משחק בה החלוץ תאי בריבו, אף הוא מבית היוצר של מכבי פ"ת, שהספיק לעבור מוולפסברג האוסטרית לפילדלפיה אוניון בקיץ שעבר אך מתקשה להרשים. שחקן נוסף היה חלוץ העבר עומר דמארי, ששיחק באחת מקבוצות הבת של תאגיד רק בול, ניו יורק רד בולס, לפני החזרה לארץ. השחקן הבכיר ביותר ששיחק שם הוא גדי קינדה, שחתם ארבע שנים בקנזס סיטי לפני שעבר למכבי חיפה.
2 צפייה בגלריה
מסי
מסי
מסי
(צילום: Johnnie Izquierdo / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
הקריירה של הקשר ב-MLS ידעה עליות ובעיקר מורדות בעקבות פציעות רבות. עונת השיא שלו הייתה בשנה שעברה, כאשר היה אחד משחקניה המובילים של הקבוצה, והצעיד אותה עד לחצי גמר פלייאוף המערב, לאחר שקנזס הדיחה את אלופת המערב אשתקד, סנט לואיס. קינדה בלט בשני המפגשים, כולל שער אדיר באחד מהם. לעבדה בהחלט יש ממי לקחת השראה לקריירה מצליחה שם.
רבים הרימו גבה כאשר נודע שעבדה עובר לשחק ב-MLS. "איך שחקן בן 22 שעדיין לא הגיע לשיאו עובר לשחק בליגה חצי-מקצוענית ומלאה בכוכבי עבר", נכתב באחד מאתרי הספורט שסיקרו את החתימה. אז נכון, הליגה לא חזקה כמו חמש הליגות הבכירות באירופה, אך היא מלאה בהפתעות, אצטדיונים יפהפיים ומלאים, אוהדים חמים, ולאו מסי אחד.
"אני חושב שהוא יודע שיוכל להפוך לשחקן חשוב מאוד כאן. אנחנו רואים בליאל רכש מרכזי בהיסטוריה הצעירה שלנו כמועדון", אמר תומאס שאלינג, מנהל מערך הסקאוטינג של הקבוצה.
אז עבדה, לך תכבוש את אמריקה, וכמו שאומרים אוהדי הקבוצה: "תילחם בשביל הכתר".
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.