השפוט

אברמוב והדיאלוג עם הגזענים
כדי להבין מי שולט בבית"ר ירושלים בעידן ברק אברמוב לא היה צריך להמתין יותר מדי. פחות מחודשיים אחרי שהפך לבעלים, הגיעו לבית וגן חברי הדירקטוריון האמיתיים, אנשי לה פמיליה, וערכו לשחקנים תצוגת ראווה.
היא החלה בקריאות "קוקסינלים" מהגבעה הסמוכה והסתיימה בירידה לדשא, שם מינה עצמו מנהיג החבורה למנטליסט והוכיח את השחקנים על הפסדיהם, כשמסביבו רעולי פנים. "זהו, יאללה, תתחילו, תתאמנו", פקד עליהם המג"ד בצווחנים כשסיים לדבר, בעוד אופיר קריאף וחבריו ניצבים כטירונים ואינם מעזים להוציא הגה. גם לא החניך התורן יוסי אבוקסיס, שנכח בטקס המשפיל והשפיל מבט. איך הגיב אברמוב לזובור המביך? עשה קולות של סושי.
6 צפייה בגלריה
ברק אברמוב
ברק אברמוב
גילה בבית"ר את פסקת ההתגרות. אברמוב
(צילום: עוז מועלם )
6 צפייה בגלריה
אברמוב ואבוקסיס
אברמוב ואבוקסיס
(איור: אופיר בגון)
השבוע, מול בני־סכנין במושבה, נסגר מעגל. במחצית הראשונה, מעט אחרי שהיריבה עלתה ליתרון, פרצו למגרש עשרות אוהדים, התעמתו עם אנשי אבטחה וגרמו להפסקת המשחק. רק כעבור כעשר דקות, שכללו הפצרות מצד הקפטן אוראל דגני ומאברמוב, הם שבו ליציע. בסיום התראיין הבעלים המתרפס בנוגע לביזיון, ולא רק שלא הוציא צליל של גינוי, אפילו נתן להם גיבוי.
"אם באמת אוהדים של בית"ר עשו דברים שאסור לעשות, אני אקבל את העונש בהבנה", התפתל השפוט אברמוב על רקע התמונות המחפירות, כאילו מדובר בהשערה, והמשיך: "השאלה מי התחיל את האירוע. מאבטחים נועדים לעשות רוגע ולא להלהיט את היצרים. יש קללות במגרשי כדורגל. מאבטח לא צריך לזרוק גז מדמיע על ילדים וברור שאם יהיה דבר כזה תהיה תגובה. אין מה לעשות". ברור, שילמדו מהנהלים בבית וגן, שם עושים הברדקיסטים כבתוך שלהם.
"אף אוהד לא ירד לדשא", טען המסעדן מלחך הפנכה, על רקע צילום של עשרות פרחחים שירדו מהיציעים. חלקם מאחורי שלטי הפרסומת, ולא מעט על הדשא ממש. אחד מהם נופף בדגל "כולנו כהנא", חברו החליף מהלומות עם מאבטחים לרבות מטח יריקות, ושלישי – כנראה טייס קרב – סיפק חיפוי אווירי והשליך כיסא פלסטיק מהיציע.
6 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר  במגרש
אוהדי בית"ר  במגרש
הפריצה הגדולה. אוהדי בית"ר במושבה
(צילום: עוז מועלם)
"הקהל השנה התנהג ב־95 אחוז למופת", סיכם הסטטיסטיקאי אברמוב. "גם כשהיה מקרים לא טובים, זה היה כשרמזי ספורי ניסה להתגרות בקהל של בית"ר". כמובן, הם רק מגורים ונגררים. אז מה אם קבוצתו הועמדה העונה לדין לא פחות מ־16 פעמים, בגין התפרעות אוהדים ו/או התפרצות למגרש? התגרו בהם!
כמו שדיווח למשל המשקיף במשחק מול היריבה המושבעת בנובמבר. "עם הבקעת השער לזכות בני־סכנין, נזרקו מיציע אוהדי בית"ר שקיות גרעינים וכוסות פלסטיק לעבר ספסל היריבה... בדקה ה־53 נזרקה מיציע אוהדי בית"ר שקית גרעינים לעבר צלם מצלמת קו האמצע ואף פגעה בגבו". כלומר, לא רק ספיגת שער משמעותה התגרות, אלא גם תיעודו במצלמה מהווה עילה למלחמה גרעינית.
לשיאו הגיע אברמוב השבוע, כשנשאל על האפשרות ששחקן ערבי יוחתם בבית"ר, והשיב: "זה צריך לבוא מהשחקן, בדיאלוג, ביחד עם האוהדים שיקבלו אותו"... כלומר מדובר בשיחות בילטראליות בין בעלי הבית האמיתיים, שחלקם יגיע כנראה בפנים רעולות ויניף דגלי "כולנו כהנא". הכל פתוח למו"מ.
התבטלותו של אברמוב בפני פורעי לה פמיליה זועקת שבעתיים, כשנזכרים ביחס המלגלג שהעניק לאוהדי בני־יהודה. "פרחחים שמנסים לנהל את המועדון", כינה אותם הבעלים כשהם מחו על מכירת הכוכבים ללא הבאת תחליף ראוי, ועל העובדה שלא פתח עבורם חנות מרצ'נדייז. פעם, כשהמועדון הורשע בגין קריאות גזעניות, הוא החליט לפתוח את היציעים רק לאוהדי היריבה, ובאחד המקרים כשהוטל עליו קנס, הענישם בהעלאת מחירי הכרטיסים. "אם אתן לקהל לנהל את המועדון שלי, מחר בבוקר אצטרך לעזוב", הצהיר אז אברמוב, והתנשא: "באתי לנהל מועדון כדורגל ולא באסטה בשכונת התקווה".
את פורעי בית"ר אברמוב לא מעז לכנות "פרחחים", מאפשר להם לנהל את המועדון, ו"מקבל בהבנה" קנסות שהסבו לו אחרי שהפעיל את פסקת ההתגרות. על הבאסטה בשכונה התקווה הבסטיונר שופוני יכול לעשות אבו עלי, בשוק לה פמיליה הוא משקשק.

המתרסק

פרויקט ה"עשרה" של אבוקסיס
אמיץ לא פחות היה המאמן. "מה שקרה עם הקהל אני באמת לא יכול להגיד בדיוק, כי אני לא מבין בדברים האלה", סח אבוקסיס, והמשיך להתפתל: "אסור שזה יקרה, צריך להבין שגם יש פה מאבטחים שחלקם אומרים ש... לא יודע, היו שם כל מיני התגרויות, אני לא נכנס לזה, זה מה ששמעתי"... מכיוון שהוא מסתמך על שמועות, נתמקד בדברים שהוא כן מבין.
לאורך כל העונה מרעיפים חסידיו וידידיו של המאמן בתקשורת מחמאות על הישגיו, כמי שקיבל קבוצה מפורקת ועשה בה פלאים, למרות שהתקציב של יריבותיו מהפלייאוף התחתון צנום יותר, ועל אף שלהן אין קהל שנותן תחושה ביתית גם במשחקי החוץ. במאני טיים, אם כבר מזכירים כסף, אבוקסיס קרס.
6 צפייה בגלריה
יוסי אבוקסיס
יוסי אבוקסיס
נפילות קשות במאני טיים. אבוקסיס
(צילום: עוז מועלם)
מתחילת 2023 הייתה בית"ר בין שש הראשונות בטבלה. במחזור ה־22 כבר עלתה למקום הרביעי, אך איבדה את הפלייאוף העליון בשני המשחקים האחרונים בעונה הרגילה. זה היה גם צמד המפגשים הכי משמעותי עבור האוהדים מבחינה רוחנית – מול הפועל ת"א בטדי ובני־סכנין בדוחא - אך אבוקסיס ושחקניו עשו במכנסיים פעמיים. במקרה הראשון, בדיוק כמו בהפסד לסכנין השבוע, הם התמודדו מחצית שלמה מול עשרה שחקנים של היריבה. גם נגד הפועל ירושלים, קבוצה עם שכר שחקנים נמוך בהרבה, הפסיד אבוקסיס בדרבי הראשון של העונה, ובשני חטף שער שוויון אחרי שליריבה הורחק שחקן.
"בעשרה שחקנים היה לנו קשה מאוד", התבכיין המאמן בתום ההפסד 3:2 לבני־ריינה האימתנית במחזור השישי בבלומפילד, על אף שדנילו אספרייה הורחק רק בדקה ה־80. אבל למה לעזאזל קשה לו כשהיריבה ב־10 שחקנים?

המודל

זוארץ מחפש מנכ"ל/ית לנשים
"המשחקים יתקיימו ב־30 באפריל באצטדיון ר"ג, סליחה, אצטדיון שלמה ביטוח בפ"ת", כך הודיע בתחילת החודש נציג ההתאחדות, בהגרלת חצאי גמר גביע המדינה לנשים. זו לא הייתה טעות מקרית. כשמדובר בנשים, הכל נתון לשינויים. בסוף אגב הוחלט שהמשחקים יתקיימו ב־1 במאי, כשהחאפרים מההתאחדות גילו שבתאריך המקורי ייערך שם משחק בליגת הגברים. אז מזיזים את הנשים, מהיום למחר.
מגוחכת לא פחות הייתה מודעה שפירסמה בשבוע שעבר ההתאחדות: "דרוש/ה מנכ"ל/ית לענף כדורגל נשים". בתיאור התפקיד נכתב, בין השאר, כי המועמד צריך להיות "בעל חוסן אישי חזק ויציב ויכולת להתנהל מול יו"ר וסביבה חזקה ודומיננטי". חבל שלא הוסיפו יכולת להתנהל עם מעסיקים עילגים.
מכיוון ש"יכולת להתנהל" נשמעת יותר כמו נכונות להתקפל, ועל מנת להבין מול מי בדיוק, היה צורך לפנות להתאחדות. אז ככה: לגבי איכות הסביבה נמסר כי מדובר ב"לא מעט בעלי קבוצות דומיננטים/ות, חברי וחברות הנהלה, תנאי מגרשים ועוד". את סגן היו"ר שמעון מימון, שקימבן במשך שנים בכדורגל הנשים, לא הזכירו.
באשר ליו"ר החזק והדומיננטי, נמסר מההתאחדות כי "הכוונה למסד תפקיד יו"ר/ית לענף הנשים". אך בשלב הראשון תתבצע התנהלות המנכ"ל מול היו"ר שינו זוארץ. כן, ההוא שבקדנציה הקודמת ברח מהתפקיד שלושה חודשים בלבד אחרי שנבחר, מסיבה פשוטה: הוא לא יכול היה להתמודד עם סביבה חזקה ודומיננטי.

העתידנים

השופט שהורחק ל־999 שנה
לפני חודשיים נשלח השופט חוסין ג'בארין למשחק הליגה לילדים א' במחוז השרון בין מ.ס פרדס חנה/כרכור לבני־קלנסווה. האחרונים לא התייצבו, ונציגי שתי הקבוצות סיכמו איתו כי ידווח להתאחדות שהמשחק נערך ופרדס חנה ניצחה 0:10. משנחשפה התרמית, הורחק כבוד השופט על ידי בית הדין המשמעתי לצמיתות. לשון ההחלטה, לפי הפרסום, הייתה עד 16 במארס 3022 - כלומר בעוד 999 שנה.
6 צפייה בגלריה
מה אשמים הילדים? השופט בדימוס אמנון סטרשנוב
מה אשמים הילדים? השופט בדימוס אמנון סטרשנוב
מה אשמים הילדים? השופט בדימוס אמנון סטרשנוב
(צילום: שאול גולן)
העונש ראוי, ובעיקר מידתי, אבל הקבוצות והזייפנים מטעמן יצאו בזול. קלנסווה נקנסה ב־10,000 שקל ונציגה ראיד תאיה הורחק לחמש שנים, פרדס חנה/כרכור נקנסה ב־7,500 שקל ומאמנה משה יזדי הורחק לשלוש שנים. פעילות שתי הקבוצות הופסקה עד תום העונה.
פרדס חנה/כרכור עירערה בטענה שהמאמן כבר פוטר, וגם השופט ג'בארין עירער להקלה בעונש (לא נמסר אם ביקש לנכות לו שליש, כלומר 333 שנים). ביה"ד העליון של ההתאחדות, בראשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, דחה את שני הערעורים, בצדק, ורק הכדורגלנים בני ה־13 נשארו בלי קבוצה ועם סיפור מההפטרה על נפלאות הכדורגל הישראלי. לא נורא, בסביבות שנת 3000 הם יוכלו לומר לשני המורשעים: מה עשית לי, יא בן אלף.

מילה זו מילה

"כשביברס נאתכו נכנס למערכת, מחינו לו כפיים"
מירי נבו מתקשה בלי הפרומפטר ומצטרפת למחאה נגד השפה העברית