לחתימה של קיליאן אמבאפה על חוזה חדש בפריז סן ז'רמן היו לא מעט השלכות. רוב התקשורת הייתה עסוקה בסירוב שלו לריאל מדריד וכמובן בפרטי החוזה: 150 מיליון אירו כמענק חתימה ו-50 מיליון נוספים שכר בסיס, לא כולל בונוסים.
אבל הייתה לחתימה הזו משמעות נוספת, על מישהו שבכלל לא היה חלק מהעסקה, מישהו שהיה אמור להיות הפנים של פריז סן ז'רמן, הסמל של המהפכה הקטארית והכוכב הכי גדול בעולם הכדורגל: ניימאר. הברזילאי כבר בן 30, כשפ.ס.ז' קנתה אותו ב-222 מיליון אירו מברצלונה ב-2017 התחזית האופטימית הייתה זכייה בכדור הזהב והשתלטות על ליגת האלופות. זה לא קרה, רחוק מכך. ניימאר היה ונותר כדורגלן ענק, וירטואוז שלפעמים אין שני לו, אבל לא הפך למה שציפו ממנו. הוא לא הכדורגלן הטוב בעולם, ומעמדו בחמש השנים האלה הלך ונשחק. עכשיו אין ויכוח שהוא אפילו לא מספר 1 בקבוצה שהייתה אמורה להיות שלו. המותג "ניימאר" ספג מכה קשה.
6 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
ניימאר. כבר לא המותג מספר 1
(צילום: AFP)
דווקא במהלך מגפת הקורונה היה נראה שהדברים הולכים להסתדר: ניימאר הוביל את פ.ס.ז' לגמר ליגת האלופות ב-2020, אחרי שסוף סוף היה כשיר לשלבים המכריעים של העונה. שנה מאוחר יותר פ.ס.ז' הגיעה לחצי הגמר וניימאר חתם על הארכת החוזה שלו עד 2025. הכישלון הצורב העונה (הדחה בשמינית הגמר ע"י ריאל מדריד) ושנת החוזה של אמבאפה טרפו את הקלפים מחדש. אמבאפה הפך למלך פריז באופן רשמי. ניימאר נדחק לשוליים, ואולי אפילו מחוץ לקבוצה.
אפילו שהכיס של הקטארים עמוק, עסקת אמבאפה גורמת להם לרצות לחסוך במקומות אחרים. ניימאר, שמרוויח 30 מיליון אירו בעונה, הוא מטרה קלה. אם בשנים הראשונות שלו בפריז ההנהלה עשתה הכל כדי לרצות את ניימאר כדי שלא יחזור לברצלונה, הפעם נראה שזה הפוך: היא לא תזיל דמעה אם הוא יעזוב, ואפילו תשמח מכך. גם קיליאן אמבאפה, לפי הדיווחים, לא ימנע מניימאר לארוז מזוודות ואפילו יתנדב להקפיץ אותו לשדה התעופה.
6 צפייה בגלריה
ניימאר ואמבאפה
ניימאר ואמבאפה
"מערכת יחסים עכורה". ניימאר ואמבאפה
(צילום: EPA)
בהתחלה, אמבאפה הצעיר אמר שהוא רוצה ללמוד מניימאר ומערכת היחסים ביניהם הייתה מצוינת. אבל הילד שהגיע ממונאקו התבגר והפך לסופרסטאר עם אגו מנופח. הכישלונות החוזרים ונשנים בליגת האלופות והעובדה שניימאר זוכה להקלות באימונים עלו לצרפתי על העצבים. ב"לאקיפ" דווח שמערכת היחסים ביניהם "עכורה" ושאמבאפה מביע את תסכולו מניימאר בפני שחקנים אחרים.
הדיווחים עלו מדרגה בחודש האחרון. בין היתר נטען כי אמבאפה חושב שניימאר "לא מקצוען ולא ממושמע", ושהדבר משפיע על רמת האימונים של הקבוצה. נטען שהמאמן הקודם, מאוריסיו פוצ'טינו, הביע מחאה בפני ההנהלה על ההקלות השונות שניימאר מקבל. זה לא עזר למאמן, אבל זה כנראה חילחל לאט לאט לנאסר אל חלאיפי, הבוס הגדול.
6 צפייה בגלריה
כריסטוף גאלטייה ואל חלאיפי
כריסטוף גאלטייה ואל חלאיפי
המאמן החדש כריסטוף גאלטייה ובעלי פ.ס.ז' אל חלאיפי
(צילום: AFP)

תרבות חדשה

אל חלאיפי התראיין לאחרונה על עתידו של ניימאר ולא היה נחרץ: "עזיבה של ניימאר? במסגרת הפרויקט החדש חלק מהשחקנים יעזבו, ושחקנים חדשים יגיעו. אנחנו לא נדבר על זה בתקשורת". בראיון אחר אמר: "השחקנים יצטרכו לתת מאה אחוז מעצמם, לא היינו מספיק טובים עד עכשיו. אנחנו צריכים להיות יותר צנועים, ולתת הכל בשביל הסמל. בלי בלינג-בלינג, בלי דברים נוצצים". ניימאר, על פי מספר דיווחים, לא אהב את מה שהבעלים אמר ופירש אותם כביקורת עליו. ביקורת על כך שניימאר לא אוהב להתאמן ולא מתאמץ במשחקים מסוימים ליוותה אותו לאורך כל הקריירה, גם כשהיה בברצלונה. כעת השאלה הזאת שוב במוקד. לא פעם נטען שהוא לא שומר על אורח חיים ספורטיבי, לא שומר על המשקל ומבלה יותר מדי במסיבות. בפריז הבליגו לו על זה עד כה, אבל עכשיו הבעלים מדבר על אסטרטגיה חדשה, ולא קשה להבין את המשמעות.
"הוא לא מרוכז בכדורגל כמו מסי וכריסטיאנו רונאלדו", אמר עליו הברזילאי האגדי זיקו, "דיברתי איתו וביקשתי ממנו שיהיה יותר מקצוען, שיהיה כמותם - מרוכז כל כולו בכדורגל. יותר מדי דברים מסיחים את דעתו". ניימאר ענה לביקורות כשהעלה סטורי שלו מקבל טיפול בתא חמצן, טיפול שהפך לטרנדי בקרב ספורטאי-על. "כמה טוב להיות לא מקצוען, נכון?", עקץ ניימאר, "כדי להיות טוב, אתה צריך לדאוג לעצמך".
6 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
מבלה יותר מדי. ניימאר
(צילום: גטי אימג'ס)
האסטרטגיה החדשה של אל-חלאיפי באה לידי ביטוי במינוי של כריסטוף גאלטייה למאמן הקבוצה. אחרי שזידאן סירב לכל ההצעות, בפריז החליטו למנות מאמן לא ממש מוכר מחוץ לצרפת. גאלטייה בן ה-55 הוא לא אחד שסופר כוכבים, הצרפתי הוא בדיוק ההפך מה"בלינג-בלינג" שאל חלאיפי דיבר עליו.
המאמן רגיל לשחקנים צעירים אשר סרים למרותו והגישה שלו קשוחה ולא מתפשרת. הוא צמח מלמטה ובניגוד למאמנים הקודמים של פ.ס.ז' הוא לא אימן מעולם במועדון פאר אירופי. הוא אימן בסנט אטיין במשך שנים רבות והפך אותה לחברה קבועה בצמרת הליגה, ואחר כך זכה באליפות סנסציונית עם ליל על חשבונה של פ.ס.ז' בעונת 2020/21.
את העונה האחרונה הוא העביר בניס, קבוצה עם יותר ציפיות ויותר כוכבים מליל וסנט אטיין. הוא היה אמור להביא לה את הכרטיס לליגת האלופות, אבל היא סיימה במקום החמישי והמאכזב עם הכרטיס לליגה האיזורית. בניס טענו שהוא לא מסתדר עם הכוכבים שלהם וגרם לפילוג בחדר ההלבשה, אז איך הוא יסתדר עם שמות הרבה יותר גדולים כמו ניימאר, מסי ואמבאפה?
6 צפייה בגלריה
כריסטוף גאלטייה
כריסטוף גאלטייה
כריסטוף גאלטייה. לא סופר כוכבים
(צילום: AFP)
מבחינת גאלטייה זאת לא תהיה בעיה. "יש לי רעיונות ברורים לגבי איך הקבוצה צריכה להיראות", אמר המאמן במסיבת העיתונאים הראשונה שלו, "ניימאר הוא שחקן ברמה עולמית שכל מאמן היה רוצה בסגל שלו. אני יודע מה אני רוצה ממנו, עוד לא דיברנו אבל אני רוצה שהוא יישאר, עדיף שהוא איתנו ולא נגדנו".

ההזדמנות האחרונה

פריז סן ז'רמן חיפשה לניימאר בית חדש, אבל הבעיה היא השכר שלו: 30 מיליון אירו לעונה לא כולל בונוסים. המועמדת הריאלית היחידה לקלוט אותו היא צ'לסי עם הבעלים החדשים טוד בולי. ניימאר עצמו על פי דיווחים רוצה לעבור לאנגליה. כמובן שגם האקסית ברצלונה הוזכרה, אבל לאור מצבה הכלכלי קשה לראות את זה קורה.
אבל מה שמעניין את ניימאר באמת הוא מה שיקרה בחורף: המונדיאל בקטאר. לניימאר חסרים ארבעה שערים כדי להפוך למלך השערים של נבחרת ברזיל על חשבון פלה (שכבש 77 שערים), אולם ציון הדרך הזה לא יספיק לו כדי להיזכר כאחד הגדולים.
6 צפייה בגלריה
ניימאר
ניימאר
בנבחרת הוא המלך, בינתיים
(צילום: רויטרס)
כי מה שמעניין את הברזילאים, ומה שהכי חשוב לניימאר הוא זכייה במונדיאל. בקטאר זאת תהיה ההזדמנות האחרונה שלו, במונדיאל הבא הוא כבר יהיה בן 34, וכנראה שהוא לא יגיע אליו. חלוץ ריאל מדריד רודריגו אמר לאחרונה כי ניימאר אמר שהוא ייתן לו את החולצה מספר 10, כי הוא מתכוון לפרוש. רודריגו הוסיף כי ניימאר צחק אח"כ, אבל מיד החל גל דיווחים לפיהם המונדיאל בקטאר יהיה אקורד הסיום של ניימאר בסלסאו.
בניגוד למעמדו בפריז, בנבחרת ברזיל ניימאר הוא עדיין מספר 1. הכוכב של הסלסאו בזכייה הקודמת ב-2002 היה רונאלדו, אחרי שרבים הספידו את הקריירה שלו וקראו לו לפרוש. רונאלדו כבש שמונה שערים והחיה גם את קריירת המועדונים שלו. ניימאר יכול לשאוב מכך השראה ולקוות שהגורל שלו יהיה דומה. כך או כך, נראה שהמונדיאל בקטאר יהיה נקודת מפנה בקריירה שלו.