איזה כיף לחבב את הנבל בסרטי מארוול? איזה כיף להתחבר לאנדרדוג? ואיך תמיד מרגש להתחבר לסיפור סינדרלה נגד כל הקבוצות הגדולות - נאפולי, לסטר או אולי איתוראן קריית שמונה? אז ג'ירונה.
כן, כולנו בהלם שבמחזור ה-15 בליגה הספרדית ג'ירונה הקטנה, זאת שהעפילה לראשונה לליגה הבכירה ב-2017, ממוקמת במקום השני בליגה הספרדית. אבל האם זה באמת כ"כ רומנטי, הסיפור הזה?

1 צפייה בגלריה
שחקן ג'ירונה דויד לופס חוגג
שחקן ג'ירונה דויד לופס חוגג
ג'ירונה
(EPA/David Borrat)

באוגוסט 2017, כחודשיים לאחר כשג'ירונה העפילה לראשונה בתולדותיה לליגה הראשונה בספרד, נחתם הסכם היסטורי עם CFG, הידועים בתור City Football Group, הידועים עוד יותר בתור קבוצת סיטי המחזיקה קשרים עסקיים ומנהלת השקעות ב-12 קבוצות כדורגל מסביב לעולם, ביניהן מנצ'סטר סיטי האנגלית, ניו-יורק סיטי מארה"ב ומלבורן סיטי מאוסטרליה. היא מחזיקה בכ-40% ממניות ג'ירונה.
נושא ניהול הרב-קבוצתיות (Multy-Club Ownerships) הוא תופעה צומחת וגדלה בעולם. ניתן לראות את שני התהליכים המתרחשים במקביל – מצד אחד כיצד הרצון לגדול ולשלוט בשוק הכדורגל מצד בעלי ההשקעות עולה ועולה, כמו גם הסכומים, ומהצד השני, בכלים מוגבלים ובאיטיות ביחס לכוחות השוק – גם את המדינות, ההתאחדויות וכמובן FIFA ו- UEFA, המנסים להוות רלוגטור ושתפקידו לשמור את הכוח אצל אותם ארגונים. אותם גופים וארגונים מטילים סנקציות, ומחוקקים חוקים אשר תפקידם להגביל את הכוח שאותן בעלי הרב-קבוצתיות מנסים להשיג בענף הכדורגל.
הערת שוליים ראשונה: אותו תהליך ניתן לזהות במקביל במאבק בין ענקיות הטכנולוגיה כגון פייסבוק, אמזון וגוגל, המחזיקות בנתח ותפקיד גדול יותר ויותר מסדר היום שלנו, אל מול ממשלות ומדינות המנסות להגביל ולמסגר את כוחן, מתוך הבנה שאם המגמה תימשך – כך הן כמדינות הלאום האמונות על הדאגה לספק לאזרח שירותים, נהיות פחות ופחות רלוונטיות בצריכה היומיומית שלו.
חזרה לעולם הספורט, לג'ירונה. להבדיל מענקיות הטכנולוגיה שתיארתי, פה יש אתגר אחר – אתגר הספורטיביות. הוא המצפן והכוח הממסגר של כל ענפי הספורט באשר הם, ופגיעה בו היא למעשה פגיעה בלגיטימיות של הענף להמשיך להתקיים תחת ההגדרה של ספורט תחרותי. כך, למשל, תסריט לא מופרך שג'ירונה, במידה שתסיים בטופ 4 בספרד בסוף העונה, תמצא את עצמה באופן אוטומטי בליגת האלופות בזכות ההישגיות שלה.
מי עוד ככל הנראה תמצא את עצמה בליגת האלופות בשנה הבאה? זוכת העונה הקודמת ואחת הפייבוריטיות לזכייה גם השנה - מנצ'סטר סיטי כמובן. מקרה כזה, בו הן יכולות להיות מוגרלות לכאורה אחת מול השנייה, הוא לא אפשרי חוקית, ובעיקר וחשוב מזה - ספק אם הוא ראוי באופן ספורטיבי-תחרותי.
עוד הערת שוליים חשובה – סיפור רד-בול זלצבורג ורד-בול לייפציג. הראשונה, קבוצה אוסטרית בבעלות שליטה ניהולית של רד-בול, ואילו רד-בול לייפציג, היא למעשה נקראת RB Leipzig, וזה חשוב כי במקרה הזה רד-בול רק משמשת כספונסרית אשר בין היתר זוכים בקידומת RB לשם הקבוצה. במקרה הזה של לייפציג, רד-בול לא נחשבת הלכה למעשה כבעלת אחוזי ניהול, הבדל טכני אבל סופר קריטי המסייע לקבוצות להתחרות אחת בשנייה במידת הצורך.
הענף הולך ברובו למגמה של עוד הזרמת כספים שמצד אחד מפתחים את הענף, אך מצד השני של המטבע גם ממסחרים אותו ועלולים לפגוע בתחרותיות ובספורטיביות שלו. שני צדדים של אותו המטבע. על מקבלי ההחלטות לראות כיצד לשמור על איזון עדין ובריא שממשיך לפתח את הענף ולא פוגע במהותו המקורית, שהיא כמובן התחרותיות והספורט.
ועוד שאלה, האם מה שקורה שם רחוק , יקרה יום אחד אצלנו בישראל?
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.