מכבי ת"א שראינו מול הכוכב האדום בלגרד בהיכל היא אנטיתיזה לקבוצת כדורסל. היא התנהלה כמו עדר ללא רועה בכל פרמטר, החל בהגנה הרכה, עבור באין רכז וכלה בהתקפה העקרה הבנויה על איש אחד. אבל קודם ניגע בראש המערכת, המאמן יאניס ספרופולוס. הוא האשם העיקרי, לא היחידי, אך העיקרי בהפסד ועליו רובצת האחריות לתצוגת הנפל.
יאניס דוגל בדרך כלל בהתמקדות בהגנה ופחות בהתקפה, אולם מעבר לכך שההגנה קרסה מול קבוצה לא מוכשרת במיוחד ולא אתלטית אבל מאומנת מאוד, ברור שהתפיסה של היווני לא עובדת יותר. צריכים להבין שהכדורסל המודרני הוא הרבה יותר מהיר ודינמי ממה שהיה בעבר, והקבוצות תלויות מאוד בהתקפה שלהן.
1 צפייה בגלריה
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
סקוטי ווילבקין
(צילום: אורן אהרוני)
כאן בדיוק הבעיה של יאניס. מכבי קלעה 63 נקודות (גם זה בעיקר הודות להתעוררות בסוף הרבע הרביעי שהיה גארבג' טיים) ובשבוע שעבר מול באיירן 69 נקודות (כשווילבקין קולע לבדו 28). זה מעיד על כך שאין שיטת משחק בהתקפה ולכן הקושי לייצר נקודות. מכבי בנויה בעיקר על ריצה ומתפרצות, ויריבה שתצליח לעצור את אלה, תנצח אותה.
יאניס שקוף מאוד לקבוצות היריבות וכולם יודעים שאין לו שיטת משחק. לא תרגילים בהתקפה, אפילו לא חסימות מדורגות, הוא בעיקר מטיל את יהבו על ווילבקין שייצר לו סלים ויחלץ אותו מהבור. זה רק מחמיר את המצב כי כאשר אין תרגילים בהתקפה או חסימות עבור ווילבקין, קל ליריבה לסגור אותו ובום אין לך התקפה.
בעונה שעברה עוד היה את טיילר דורסי שידע לייצר לעצמו מצבים ונקודות ללא עזרה, ולכן כאשר ווילבקין לא היה טוב, הייתה למכבי עוד אופציה ללכת אליה. היום אין שחקן כזה.
ג'יימס ננאלי, למשל, הוא קלעי שצריך שיתנו לו את הכדור בנקודה המתאימה, כי הוא לא מייצר לעצמו את המצב.
היריבות מגיעות מוכנות לסגירה הזו של וולבקין ואז למעשה משתקות את ההתקפה.
עוד מיומנו של יאניס. האיש עשה המון טעויות, למשל בחר לפתוח כרכז המוביל עם יפתח זיו, שעם כל הכבוד הוא אינו מתאים לרמת היורוליג (איבד הרבה כדורים, טעה בקבלת החלטות, החטיא זריקות ובעיקר נכנס לסל עם הראש בקיר).
יאניס לא נתן אמון ברכז המוביל שלו קינן אוואנס, שהוא עצמו בחר והתעקש להביאו. הוא לא פתח איתו בחמישיה וגם לא נתן לו מספיק דקות גם כשראה שזיו לא מספק את הסחורה. הוא פגע בביטחון של אוואנס שהינו שחקן מוכשר, אך צעיר וחסר ניסיון. יאניס שכח שיש לו את קמרון טיילור על הספסל ולא השתמש בו בכלל במשחק. היווני בחר את השחקנים הללו ומן הראוי שישתמש בהם בצורה אפקטיבית, אחרת שישחרר אותם.
יאניס השאיר את ג'ון־די על המגרש דקות ארוכות, גם כשראה שהוא לא פוגע. גם אוואנס היה חלש כאשר ניכר שהוא לא מוצא עצמו על המגרש ואיבד את הביטחון.
כך יצא ששלושת "הרכזים" סיימו עם מדד שלילי 4, 4 ו־5, ולא נעים להגיד אבל לווילבקין יש ראיית משחק וקבלת החלטות טובה משלושתם.
שלושת שחקני הדגל, שהיו אמורים להזניק את מכבי למקום אחר ביורוליג, ננאלי, וויליאמס וריינולדס, לא הופיעו, והם קלעו יחד 13 נקודות באחוזים רעים. מה שמדאיג זו התחושה שאלו שחקנים טובים שהצליחו בקבוצות הקודמות שלהם, אולם איכשהו נשאבו לבלגן השורר במערכת הצהובה. הם מאבדים בטחון ומפסיקים לתפקד.
דווקא מתיאס לסור, המחליף של אנטה ז'יז'יץ', נתן הופעה מעודדת עם 16 נקודות, 4 ריבאונדים ומדד פלוס 21.
גם ווילבקין כהרגלו נתן את שלו עם 18 נקודות, 4 אסיסטים ומדד פלוס 14.
לסיכום, מכבי עם תקציב גדול פי 3 מהכוכב האדום, ועם קבוצה הרבה יותר כישרונית ואתלטית התרסקה. הכוכב ניצחה בכל פרמטר. בסוף בסוף אי אפשר לרמות את כולם כל הזמן, מכבי חסרה כרגע מספר מרכיבים כדי שבאמת תוכל לממש את הפוטנציאל שלה.
1. שינוי בעמדת המאמן או שינוי של המאמן עצמו בתפיסה ובניהול שלו את המשחק.
2. מציאת בעל בית (רכז) ברמת יורוליג. (וולטרס סיפק דוגמה טובה לאחד כזה).
3. השחקנים צריכים להתחבר כקבוצה, אי אפשר לצפות מווילבקין שיציל את המולדת בכל משחק, כי זה פשוט לא יקרה.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.