השנה 2023. שבת גשומה, ה-14.1. בשעה 16:30 יצאה הודעה של הנהלת בני סכנין על דחיית משחק הקבוצה מול קבוצת הפועל באר שבע במסגרת משחקי ליגת העל, עקב שלוליות והצפות במגרש "דוחא" העירוני, שלא מאפשרות קיום משחק כסדרו. כך קרה שלא התקיים משחק, וחיצי הביקורת הופנו ישירות לבני סכנין על מחדל בהצפת המגרש, ובצדק. אך השאלה שצריכה להישאל – האם המקרה מהווה את המחלה עצמה של הכדורגל הישראלי, או שמא זה הוא רק עוד תסמין למחלה רחבה יותר?
איך יודעים שמגיעה שנה חדשה? שמח ששאלתם. מדי שנה בחודש דצמבר משרד התרבות והספורט מפרסם קובץ EXCEL משובח בו מפורטת רשימת הזכאויות למימוש בניית ושיפוץ מגרשים. רשימה זו נקבעת לפי מספר פרמטרים אותם מגדירים משרד התרבות והספורט, והיא ממוינת לפי חלוקה לרשויות מקומיות. הנה קצת נתונים שפורסמו בשנת דצמבר 2021 בואכה 2022, להלן אשתקד: מתוך רשימה של 258 זכאויות למימוש שיפוץ ובניית מגרשי כדורגל, ישנם 106 מגרשי כדורגל שקיבלו זכאות ולא מומשו.

1 צפייה בגלריה
האנשים על כר הדשא בדוח ממתינים לשריקת הפתיחה
האנשים על כר הדשא בדוח ממתינים לשריקת הפתיחה
אצטדיון דוחא
(צילום: שמעון אלבז)

חשוב לעשות סדר: המגרשים המדוברים כוללים בין היתר מגרשי "שחב"ק", שזה מגרשי דשא סינטטי פשוטים של 5X5 בו אתה צועק על חבר שלך שלא יורד להגנה, ומגרשים גדולים יותר כמו המגרשים התקניים של 11X11, מגרש בו אתה יכול להעביר משחק שלם בהליכה ולהרגיש טוב עם עצמך שעשית ספורט באותו יום. כלומר משרד התרבות והספורט בחישובים שלו ממליץ על עוד 106 מתקנים שראויים ויהיו קיימים והם לא בשלבי מימוש. כמו כן חשוב לציין שישנם מגרשים רבים בארץ שאינם תקניים מבחינת המשטח ומחסור בתאורה, מה שמגביל מאוד את השימוש בהם. אותם מגרשים, יהיו אשר יהיו, תפקידם לספק מענה לביצוע פעילות ספורטיבית הן במסגרות התחרותיות והן במסגרות התחרותיות פחות, כמו קבוצות מסוג אבא פגום ומאמא מצחיק, ובכך לספק מענה נגיש ועממי למשחק כדורגל לתושבים ותושבי הרשויות המקומיות.
למרות שלרבים נושא זה אולי ברור, תמיד טוב להישמע משכיל ולהציג מחקר משנת 2014 שחקר שחקנים מברזיל על נושא של פיתוח מתקנים כניבוי להצלחה מקצועית, ואישש את הטענה שניתן לשפר ביצועי כדורגלנים על ידי השקעה במתקני אימון חדשניים ואיכותיים. כמו כן, דובר על השקעה בתשתיות אנושיות ששמות דגש על איכות ואופי המאמנים והמדריכים שמלמדים את אותם צעירים וצעירות בתחילת דרכם (זה כבר נושא אחר שנשמור אותו לפעם הבאה). לכן, אנו מבינים שחשוב לאפשר לשחק ולהתאמן בכדורגל בצורה עממית ומקצוענית בצורה המיטבית (והלא מוצפת בשלוליות) שלו.
יש מספר חסמים ואתגרים לכדי מימוש אותם מגרשי כדורגל: למשל כסף רב שנדרש מרשויות מקומות להשקיע לטובת כך, מחסור בכוח אדם להוביל את הפרויקטים ועוד. החסם שבחרתי להתמקד בו הוא הקצאת השטחים הפיזיים למגרשים. מדינת ישראל מונה נכון להיום כ-9,000,000 מיליון איש ואישה. תחזיות ומחקרים מדברים על כך שבשנת 2050 תהיה אוכלוסיית המדינה כפול ממספרה כיום ותמנה כ-18,000,000 מיליון תושבים ותושבות. משבר הדיור הוא לא הלחם והחמאה שלי, אבל לי נותרה שאלה – את אותם מגרשים שאנו מבינים שצריך לספק כדי להוות קרקע פורייה (ליטרלי) להצלחת הקבוצות, הנבחרות והשחקנים הישראליים לא ברור היכן ימקמו. הכל יהיה צפוף יותר, כל פיסת קרקע תנותב כנראה לאילי נדל"ן לבניית דירות, אבל מה יהיה ומי ידאג לתשתיות מגרשי הכדורגל? משאב הקרקע של ישראל מוגבל.
הגיע הזמן להבין שזה לא משחק סכום אפס, זאת לא שאלה של האם על הדונם שמופשר לבנייה נכון יהיה לבנות בניין דירות או מגרש כדורגל. ניתן ואף רצוי לחשוב מחוץ לקופסה ולאפשר עירוב שימושים על כל תא שטח שמקימים ומתכננים. כלומר, לאפשר בניית דירות ומגורים ובו בעת להשתמש בגג/קומה שם לטובת הקמת מגרשי כדורגל. אני מדבר בשם הכדורגל, אבל נכון יהיה לחשוב על כל מתקני ענפי הספורט השונים בהקשר זה.
רק קצת מחשבה ויצירתיות ואולי עוד נוכל להעפיל למונדיאל 2050 במאדים, ולמלא את הטריבונות באצטדיוני הברונזה שם במיליוני תושבים של ישראל.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.