"ב־0:0 בעונת הירידה נגד אשקלון, אחד המשחקים הכי כואבים של הפועל ת"א, הייתי מביא הכדורים – לרדת ליגה זו חוויה לא נעימה למי שאוהד שרוף משער 5. ואז הצבתי לעצמי מטרה: להגיע לבוגרים ולעזור לקבוצה לחזור לפסגה. חתיכת חלום בשבילי לשחק עבור הקהל שהייתי חלק ממנו. ההחלטה לבחור בהפועל אחרי שהיו לי לא מעט הצעות הייתה עמוסת רגש. אם זו לא הייתה האהבה שלי בלב, הייתי במקום אחר הקיץ".
על המונולוג חתום אחד השמות הלוהטים של הקיץ, אחת ההבטחות הגדולות של הכדורגל הישראלי. קוראים לו אל־ים קנצפולסקי – סגן אלוף אירופה עם נבחרת הנוער, כוכב עולה, גולש גלים. הילד שאכל את הלב בהפסדים של האדומים סוגר בגיל 18 מעגל מרגש עם חוזה במועדון שהוא כל־כך אוהב.
6 צפייה בגלריה
 אל-ים קנצפולסקי
 אל-ים קנצפולסקי
גולש וכדורגלן. קנצפולסקי
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
אל־ים קנצפולסקי כשמו הוא, בא מהים, בן למשפחה מפורסמת בענף הגלישה. סבו טופסי השריש את המסורת בישראל, והנכד – שנולד בהוואי – תפס גלים כבר בגיל צעיר מאוד. בהמשך הוא החליף את החול של הוואי וחוף הילטון בדשא של וולפסון, ואת הגלשן בכדור. "הייתי שונה משאר המשפחה שלי. כולם היו בים, אני הלכתי לשחק כדורגל. שתבינו, זה בכלל לא היה בלקסיקון של המשפחה המורחבת", מספר קנצפולסקי בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות". "לא היה מי שיכוון אותי בכדורגל, אנחנו משפחת גלישה אז התאמנתי לבד. היה לי תפריט משלי, הם לא הבינו למה אני לא אוכל מתוקים, זה היה תהליך עצמי שעיצב אותי מנטלית".
ועכשיו, אחרי שחתמת והפכת לכדורגלן מקצוען, המשפחה מאחוריך? "הצלחתי לסחוף את כולם. כולנו עוד גולשים וחולים על הים, אבל הם מגיעים אחריי לכל מקום. המשפחה שלי צחקה כל הזמן, שאלה מתי אפרוש, המשכתי לגלוש כי לא ידעתי לאן הכדורגל ייקח אותי. אבל הוכחתי לכולם, עכשיו אני כדורגלן מקצוען".
בינינו, אתה גולש גלים או כדורגלן טוב יותר? "עכשיו בטח שכדורגלן. כשאני גולש אני משוחרר וחופשי, לא חושב יותר מדי, זה מפלט מכל הלחצים. במגרש זה אחרת, 180 מעלות מהים".
6 צפייה בגלריה
 אל-ים קנצפולסקי
 אל-ים קנצפולסקי
אחת ההבטחות הגדולות של הכדורגל הישראל. קנצפולסקי
(צילום: עוז מועלם)
יכולות הגלישה מועילות לך ככדורגלן? "גלישת גלים מאוד שונה מבחינת כושר ופיזיות מכדורגל, אבל יש לי יתרון על שחקנים אחרים. קיבלתי גב רחב בזכות החתירה במים, אני בנוי טוב ויש לי רגליים חזקות ויציבות. הגלישה מאוד עזרה לי".
עשיתם הישג מטורף בנבחרת הנוער ועכשיו חתמת בהפועל ת"א. אתה כוכב עולה, שלא תאבד את הראש. "עברתי שינוי משמעותי, אבל אני שומר שזה לא יעיף אותי יותר מדי. יש לי עוד הרבה מה לשפר. אז נכון, ההישג שלנו באירופה הוא יפה מאוד, אבל זה עדיין נוער. הטירוף סביבי לא משפיע עליי".

"חבל שלא יצאתי למחנה"

למרות הסוף הטוב, הדרך לסיכום בין קנצפולסקי להפועל ת"א הייתה רצופת מכשולים, ובשלב מסוים נדמה היה שהצדדים בדרך לפיצוץ בעקבות מחלוקת על גובה סעיף השחרור לחו"ל. "זו הייתה סיטואציה מאוד מוזרה כי אני לא רגיל לדברים כאלה", הסביר הקשר הצעיר. "הסוכן שלי רונן קצב הציע לי כמה אופציות מארה"ב ומאירופה, כשאני בלי חוזה בהפועל. לא הייתי מוכן לשמוע, רק הפועל, למרות ההצעות על השולחן. היו מעורבים פה רגש והחלטה מקצועית לגבי העתיד שלי. אני מבין את הפועל לגבי סעיף השחרור, אני לא חזיר. רק חבל שלא יצאתי למחנה האימונים, זה חסר לי בעיקר בקטע של החיבור החברתי. בכל מקרה סחבתי פציעה בגב מאליפות אירופה ולא יכולתי להתאמן".
בכל זאת, נולדת בהוואי, יש לך אזרחות אמריקאית, ליגת ה־MLS לא קרצה לך? "האזרחות הקלה עליי עם ההצעות משם, אבל זה פחות משך אותי, השיקול שלי היה לשחק בבוגרים".
6 צפייה בגלריה
 אל-ים קנצפולסקי
 אל-ים קנצפולסקי
גדל בהוואי. קנצפולסקי
(צילום: עוז מועלם)
יש פס ייצור של צעירים מוכשרים בשנים האחרונות בוולפסון שעשו קפיצה גדולה, כמו למקין, ישראלוב, סניור ודוידה. "עומר בוקסנבוים הפך את הפועל ת"א למחלקת הנוער הטובה בישראל. ההחלטה להישאר נבעה מההבנה כי מדובר במקום טוב לצעירים שיודע לקדם אותם. כילד ביציעים היה מרגש אותי ששחקן עולה מהנוער".
"עברתי שינוי משמעותי, אבל אני שומר שזה לא יעיף אותי יותר מדי. יש לי עוד הרבה מה לשפר. אז נכון, ההישג שלנו באירופה הוא יפה מאוד, אבל זה עדיין נוער"
תראה את דורון ליידנר, גדול ממך בשנתיים וכבר הפך להעברה הגדולה ביותר של הקיץ – לאולימפיאקוס. "ליידנר הוא דוגמה שאתה יכול לקפוץ לרמה הגבוהה ביותר דרך הפועל ת"א".
6 צפייה בגלריה
דורון ליידנר
דורון ליידנר
"ליידנר הוא דוגמה"
(צילום: עוז מועלם)
מה מייחד אותך כשחקן? "לפעמים קשה לי לקבל את סגנון המשחק שלי, אני מרגיש שונה במהירות, בריצה, בסגנון, אבל יש לי יתרון במנטליות".
ישבת כילד בשער 5, ראית משם את הפועל ת"א מפסידה שמונה משחקי דרבי. "וואו, מבחינתי זו מלחמת עולם מאז שהייתי קטן. אני מוכן להפסיד כל השנה ורק לנצח בדרבי. בנוער יש לי אחוזי הצלחה מצוינים במשחקי הדרבי – בשנתיים האחרונות ניצחנו ארבע פעמים, גם בנערים א'. ברור שבבוגרים זה קשה ואני יודע מהם יחסי הכוחות, אבל מקווה שהחלום לחוות ניצחון בדרבי יתגשם. אני אפילו לא יכול לדמיין את זה".
6 צפייה בגלריה
 אל-ים קנצפולסקי
 אל-ים קנצפולסקי
"פתחנו דלת לבאים בתור". קנצפולסקי
(צילום: REUTERS)
אתה מגיע לקבוצה שכבר לא חלק מהפסגה של הכדורגל הישראלי, הדרג השני. מהן הציפיות שלך – גם מעצמך. ותהיה ריאלי. "אני עדיין חושב שזה מועדון ענק ואתה תראה שנחזור להיאבק על תארים. מקווה שאבוא לביטוי בצורה כמה שיותר משמעותית. לא מספיק חוויתי לחץ, קהל, חדר הלבשה, ואני רוצה לשחק כמה שיותר משחקים כדי להסתגל לליגה".
ההישג של נבחרת הנוער משקף את רמת הכדורגל שלנו? "פתחנו דלת לבאים בתור. היינו נבחרת טובה, בלי אגו. אולי זו הדרך החדשה".
לסיום, אתה חושב שצריכה להתגבש מדיניות בליגה של שיתוף צעירים? "ברור שעדיף שהשחקנים הצעירים ישחקו כמה שיותר, אבל אתה לא יכול להגיד לקבוצות מה לעשות. אם היית שואל אותי, הם יכולים להתמודד בקלות בליגת העל".