המינוי של אריק טן האח כמנג'ר מנצ'סטר יונייטד נראה כבר כמו עובדה מוגמרת. האתרים באנגליה ובהולנד מתחרים על חשיפת עוד ועוד פרטים מההסכם המסתמן, וכל מה שנותר זו החתימה הרשמית בסיום העונה. מאוריסיו פוצ'טינו היה האפשרות המועדפת על אנשי יונייטד, אבל סעיף השחרור שלו מפ.ס.ז' עומד על 20 מיליון אירו לעומת 2 מיליון של טן האח, וברוח החיסכון ששורה על הכדורגל העולמי באולד טראפורד רצו להימנע מכך (וגם לסגור כמה שיותר מהר עם מנג'ר ולא להמתין לאפשרות הסבירה למדי שבפריז ישגרו את פוצ'טינו הביתה בקיץ, מה שהיה מייתר את התשלום).
אבל יכול להיות שכל הדיון הזה היה נמנע אלמלא סופרסטאר אחד שממילא אמור לעזוב בקרוב היה מטיל וטו על אופציה אחרת, טובה ומוקדמת יותר. ב"מנצ'סטר איבנינג ניוז" דיווחו השבוע כי אחרי הפיטורים של אולה גונאר סולשיאר ולפני שרלף רנגניק הגיע ליונייטד במהלך העונה, המועמדות של אנטוניו קונטה עלתה על הפרק – וכריסטיאנו רונאלדו הודיע לראשי המועדון כי הוא לא מוכן שהאיטלקי יאמן את הקבוצה. הבחירה בטן האח כבר לא עברה דרכו - רמז גדול מאוד לפרידה המתקרבת - אבל כשקונטה היה על הפרק (וגם היה מעוניין מאוד לקבל את התפקיד), הפורטוגלי הטיל וטו.
7 צפייה בגלריה
אנטוניו קונטה
אנטוניו קונטה
אנטוניו קונטה. רונאלדו לא רצה אותו ביונייטד
(צילום: רויטרס)
היום ראשי יונייטד אוכלים את עצמם. רונאלדו לא, כי הוא לא מהסוג שמפקפק בעצמו. קונטה בטוח לא, כי החיים שלו בטוטנהאם הם דבש. המחזור הקודם שם חותמת על הכיוון בו הולך המאבק על המקום הרביעי – כל הרביעייה שמתחת לתרנגולים הפסידה, ומדובר ביונייטד, ארסנל, ווסטהאם ו-וולבס, בעוד טוטנהאם הביסה בחוץ את אסטון וילה 0:4 ויצרה לעצמה מעט מרחב נשימה. בחודשיים האחרונים היא משחקת כדורגל שמתקרב לרמה של מנצ'סטר סיטי וליברפול, ובעולם אחר, בו קונטה פותח את העונה בלונדון, אפשר לראות אותה כחלק ממאבק האליפות.
רונאלדו הכיר את קונטה היטב מאיטליה. הוא שיחק ביובנטוס כשקונטה אימן את אינטר, ואולי הרגיש מצפייה שמשהו שם לא מתחבר לו. אולי נסחף בסטיגמה לפיה קונטה מקדש קודם כל את ההגנה ומבקש גם מהסופרסטארים להשתתף במאמץ ולרדוף אחרי מגינים. מה שקורה בלונדון מוכיח שכאשר לקונטה יש את הכלים המדויקים, השיטה שלו יכולה לזרוע הרס אצל היריבות.
7 צפייה בגלריה
שחקני טוטנהאם חוגגים
שחקני טוטנהאם חוגגים
שחקני טוטנהאם חוגגים. הכרטיס לצ'מפיונס מתקרב
(צילום: רויטרס)
אנחנו מדברים על 1-2-4-3 התקפי ביותר. בשבועות הראשונים שלו במועדון קונטה ניסה לבחון מספר אפשרויות, וריאציות של שיטת שלושת הבלמים שלא בדיוק תפסו, אבל כשהטקטיקה הנוכחית החלה לפעול טוטנהאם נכנסה לטירוף. הוא לא נגע במערך ב-13 המשחקים האחרונים, ולזכותו ייאמר שהתמיד בו גם כשעבר תקופה של שלושה הפסדים בארבעה משחקים, ולא ליריבות גדולות במיוחד. גם כשהיו נפילות בדרך, הוא הרגיש שזה הכיוון המדויק. וכך, ההפסד האחרון של טוטנהאם הגיע לפני יותר מחודש, אותו 3:2 בחוץ ליונייטד בו, איך לא, דווקא רונאלדו כבש שלושער... ארבעת הניצחונות הרצופים שיגרו אותה למקום הרביעי, המערך החדש הביא רביעייה מול לידס, חמישייה נגד אברטון ו-2:3 ענק בחוץ על חשבון סיטי, ושלושת המשחקים החולפים נראו כך: 1:3 מול ווסטהאם, 1:5 נגד ניוקאסל, 0:4 על וילה. כשהולך אז הולך.
מעבר לשיפור שחל אצל הארי קיין, שעבר חודשים קשים מאוד וחזר להבקיע, כושר השיא של סון יונג-מין שהמטיר שלושער על וילה, וההתאקלמות המצוינת של שחקני החיזוק שהגיעו מיובנטוס בינואר, דיאן קולוסבסקי ורודריגו בנטנקור, קונטה הקפיץ את היכולת של השחקנים בעמדות שנחשבות אולי לחשובות ביותר במערך הזה: המגינים התוקפים. אמרסון רויאל, לא סיפור הצלחה גדול במיוחד בברצלונה, בלשון המעטה, חורך את אגף ימין. סרחיו רגילון מרשים. ההפתעה הגדולה ביותר הייתה מאט דוהרטי, שהתקשה במועדון מאז שנרכש מוולבס ב-2020. הוא יובש לא מעט, הפגין יכולת נמוכה בצד שמאל ולא היה חביב על הקהל בתור אוהד ארסנל מושבע. קונטה הוציא ממנו דברים חדשים – והעובדה שנפצע וגמר את העונה במשחק האחרון היא מכה לא פשוטה לטוטנהאם.
7 צפייה בגלריה
אוהד טוטנהאם עם דגל של קונטה
אוהד טוטנהאם עם דגל של קונטה
גם האוהדים מאוהבים
(צילום: גטי אימג'ס)
השורה התחתונה היא הפרש שערים של 32:59 ב-29 משחקיו של קונטה במועדון, פחות או יותר שניים למשחק. ב-13 המשחקים עליהם דיברנו טוטנהאם קפצה ל-2.5 כיבושים למשחק. הספרס נפלאים בהתקפות מתפרצות והפכו ליעילים מאוד בהגבהות לרחבה בזכות איכות שחקני האגף וההצטרפות של הקשרים שמגיעים מאחור. רגילון הסביר את המחשבה של קונטה: "לא חשוב לו אם אתה מבקיע או לא, אלא רק אם אתה יוצר את המצבים לשערים ומגיע לרחבה". כלומר, קונטה מנסה לייצר איזון בו מספר גדול ככל האפשר של שחקנים יצאו קדימה.
באופן מסוים, קונטה הוא קורבן של התפיסה ההיסטורית - הכדורגל האיטלקי תמיד נחשב לזהיר. קונטה היה הפנים של ההצלחה במדינה בשנות האלפיים בתור הבוס של יובנטוס והנבחרת, הזכייה האחרונה ביורו עם שיטה שהוא שיכלל (גם אם לא עמד הפעם על הקווים) הראתה ששלושה בלמים יכולים להוביל לכדורגל נפלא, ועדיין יש משהו מרתיע מבחינת האוהד במחשבה על הגנה מעובה כביכול. קונטה רואה אחרת את הדברים, ואמר בעבר: "הפילוסופיה שלי פשוטה – כדורגל טוב ואטרקטיבי עבור האוהדים, והשגת יציבות, קבוצה שלא חווה עליות וירידות קיצוניות". מחשבה הגנתית היא משהו שהדביקו לו, ולא בהכרח משקפת אותו.
7 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
מה היה קורה אם היה מחזיק מקונטה. רונאלדו
(צילום: EPA)
קונטה משקיע בהדרכה הטקטית באימונים הרבה יותר מרוב המאמנים האחרים. זו גם הסיבה שלטוטנהאם לקח זמן לפרוץ תחתיו, דרוש זמן כדי להבין אותו. היא עברה תקופה לא קלה גם אחרי שמונה, לא מצאה את הזהות שלה. אבל החיבור בין הצדדים נראה מושלם, ואם הכל יימשך כך הוא יחזור בעונה הבאה לליגת האלופות. הוא ויתר על התענוג השנה, בחר לעזוב את אינטר בגלל המחלוקת עם הנהלת המועדון על מכירת הכוכבים והחיזוק הצנוע יחסית. סימונה אינזאגי לוקח את הסגל הזה רחוק, אולי לאליפות נוספת, כך שאולי קונטה מיהר בהחלטתו – אבל זה הוא. הדברים חייבים להתנהל כפי שהוא מבין, אחרת יחתוך למקום. וכאשר נותנים לו את השקט, רואים תוצאות. מעניין מה היה קורה אם רונאלדו היה מחזיק ממנו.
אסור להחמיץ. אחרי מה שראינו במשחק ביניהן ביום ראשון, חצי גמר הגביע בוומבלי יהיה נפיץ. ומעבר לכך, הפעם אי אפשר ללחוץ ידיים אחרי 2:2 – תהיה פה הכרעה. שתיהן עברו שבוע מוזר מאז המפגש בליגה, אבל נראה שסיטי התערערה יותר.
בעוד ההרכב המשני של ליברפול ספג שלישייה חסרת חשיבות מבנפיקה, סיטי סיימה את ההעפלה לחצי גמר הצ'מפיונס עם הסערה במנהרה, ביקורת ארסית מצד אנשי אתלטיקו מדריד ומתקפה גם מצד פפ גווארדיולה עצמו, שאמר כי השחקנים שלו "שכחו לשחק כדורגל" בגומלין מול אלופת ספרד. יהיה אכזרי לראות את אחת מהן מודחת לפני הגמר, אבל סביר להניח שגם יהיה כיף לראות איך זה קורה.
7 צפייה בגלריה
פפ וקלופ
פפ וקלופ
פפ וקלופ. יהיה כיף
(צילום: רויטרס)
אנחנו לא יודעים איפה דור פרץ ישחק בעונה הבאה, אבל אנחנו די בטוחים בשני דברים אחרים – איפה הוא לא ישחק בשבת, ואיפה הקבוצה הנוכחית שלו תשחק ב-2022/23. ונציה היא הקבוצה הגרועה בסרייה א', אפילו יותר מסלרניטאנה שבמקום האחרון, ועם שישה הפסדי ליגה רצופים צנחה למקום ה-19, אחרי חודשים רבים בהם שמרה על פער קטן מאזור הירידה.
פרץ בכלל לא בתוכניות, בשני המשחקים האחרונים גם לא בסגל, ועברו יותר מחודשיים מאז שקיבל כמה דקות במדי ונציה. אולי הירידה הצפויה תשנה משהו, ובליגה השנייה הקבוצה תרצה לתת לו הזדמנות. בינתיים, הוא לא מקבל קרדיט לנסות לעזור לה להיחלץ.
7 צפייה בגלריה
דור פרץ
דור פרץ
דור פרץ. לא מקבל צ'אנסים
(צילום: gettyimages)
ישנה שאלה אחת שעולה לאורך כל הדרך של ויאריאל בליגת האלופות. איפה שלא תצפו במשחק, תמיד תשמעו מהצד או תאמרו בעצמכם: "רגע, באיזה מקום היא בכלל בליגה?" וזו שאלה ראויה, מאחר שהסינדרלה של אירופה מדורגת במקום השביעי בלבד. זו שהעיפה את יובנטוס ובאיירן מינכן, ומחכה בחצי הגמר לליברפול, יכולה למצוא את עצמה בליגה האזורית בעונה הבאה.
לאורך כל העונה הזו, קבוצות עושות לוויאריאל את מה שוויאריאל עשתה לבאיירן. היא לא ניצחה בשלושת המחזורים האחרונים, ובשניים מהם הפסידה לקאדיס וללבאנטה שמדורגות מתחת לקו האדום. זה ממש משונה. יש כאן מקרה קלאסי של קבוצה שמשחקת טוב יותר כאנדרדוג, אבל משמעות הדבר היא שהצוללת הצהובה כנראה לא תחזור לעוד סיבוב בצ'מפיונס – היא כבר במרחק 11 נקודות מאתלטיקו מדריד הרביעית.
7 צפייה בגלריה
ויאריאל
ויאריאל
ויאריאל. טובה יותר כאנדרדוג
(צילום: gettyimages)
המדור מלווה לא מעט זמן את ניסיון ההתחמקות של האימפריה מסנט אטיין מירידה לליגה השנייה, ובמשך זמן רב הקאמבק שלה נראה נהדר עם טיפוס קשה מהמקום האחרון – אבל אז הגיע המחזור הקודם. סנט אטיין יצאה למשחק מול לוריין, יריבה ישירה במאבק הירידה, ולא סתם הפסידה אלא שספגה 6:2 משפיל אחרי שהובילה 0:2.
עם 10 כדורים ברשת בשני משחקים, ובלי ניצחון בארבעת המחזורים האחרונים, זה שוב נראה רע. ברסט מדורגת 12 וכבר גמרה את העונה, על הנייר הזדמנות קלאסית להתאוששות, אבל אחרי המופע נגד לוריין כבר אי אפשר לדעת מה נקבל מהקבוצה הזו – ואם בכלל מגיע לה להישאר בליגה.
פורסם לראשונה: 13:55, 15.04.22