הבדיחה הקבועה על אוהדי מכבי פתח תקווה היא שאפשר להכניס את כולם למונית ועדיין יישאר מקום. למרות שהם מעטים, הם יצאו למחאה קולנית נגד התנהלות הקבוצה. מחאה שככל הנראה גרמה לאבי לוזון להיפרד מאחיינו גיא, ולמנות את ניר קלינגר במקומו.
מכבי פ"ת הוקמה ב-1912 והיא אחת הקבוצות הוותיקות בישראל, בתחילת הדרך זכתה פעמיים בגביע המדינה (בפעם האחרונה ב-1952) כשבמדיה מככב אליעזר שפיגל. העשורים הבאים היו פחות מוצלחים והיא התנדנדה בין ליגת העל לליגה הלאומית, ולא היה ספק שהפועל פ"ת היא הקבוצה הבכירה של העיר.
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי פ"ת מוחים נגד לוזון
אוהדי מכבי פ"ת מוחים נגד לוזון
אוהדי מכבי פ"ת מוחים נגד לוזון בגין אמירתו "לא תרצח"
(צילום: עוז מועלם)
ב-1993 נרכשה הקבוצה ע"י משפחת לוזון, ואפשר לומר שהפכה לעסק משפחתי. הקבוצה תקעה יתד בליגת העל ורשמה העפלה היסטורית לשלב הבתים של הליגה האירופית. הלוזונים גם בנו מחלקת נוער מפוארת שהוציאה ממנה את טל בן חיים, עומר דמארי, עומר גולן, ליאל עבדה וכמובן היהלום שבכתר - מנור סולומון. הקבוצה שרדה 21 עונות רצופות בליגת העל, עד שירדה ב-2012 ועלתה מיד חזרה. בעונת 2017/18 ירדה שוב לליגה השנייה, ואת העונה הנוכחית היא פתחה בצורה נוראית, וסכנת הירידה שוב קיימת. מעט האוהדים החליטו שנמאס להם, והחליטו לצאת למחאה לגיטימית, אך יש כאלה שיאמרו שאולי גם חצתה את הגבול.
"יש הרבה אנשים שהחליטו להגיד די", מספר עידן גולדשטיין (38), אוהד ותיק של הקבוצה. "יותר ויותר אוהדים התחילו להפנים את המצב, להרים את הראש ולהגיד 'אנחנו כאן'. לא יתעלמו מאיתנו יותר. אמרו שאין לנו אוהדים, תראו מה עשו 'עשרים האוהדים' האלה בשבועיים האחרונים".
4 צפייה בגלריה
גיא לוזון
גיא לוזון
גיא לוזון. מבחינת האוהדים המחאה לא נגמרה
(צילום: עוז מועלם)
"אנחנו לא לוקחים את מה שאבי לוזון עשה בשביל המועדון, מה ששלו שלו", מוסיף אופיר אלמוג (45), "האינטרס המשפחתי גובר על האינטרס של המועדון, כל ההחלטות נעשות לטובת קידום המשפחה, זה ממש עסק משפחתי של משפחת לוזון. ייטב, תמיר, נאור וגיא קיבלו תפקידים במועדון. אנחנו אוהדים של הקבוצה שנים, והגיע הזמן שאבי לוזון יפנה את מקומו. מכבי פ"ת הייתה לפני לוזון ותהיה גם אחריו".
"קשה לנו עם הנפוטיזם שיש במועדון, מאמן הנוער הוא לוזון, עוזר מאמן הבוגרים הוא לוזון ועוד כמה שמפוזרים", אומר אורן גרינפלד (32). "התחושה שלי היא שהקבוצה כבר לא בראש מעייניה של המשפחה, כלומר קידום אנשי משפחה נמצא לפני טובת המועדון".
האם אתם לא חוששים שאם אבי לוזון יעזוב, לא יגיע אדם אחר במקומו והקבוצה תתפרק? גולדשטיין: "כל האמירות שאין מכבי פתח תקווה בלי לוזון לא רציניות, לכל אחד יש מחליף. אנחנו לא יודעים מה יהיה, גם לבני יהודה אמרו שאין זכות קיום בלי משה דמאיו, ובא ברק אברמוב והביא שני גביעי מדינה בחמש שנים. אבי לוזון נמצא פה 30 שנה ולא ראינו תואר אחד, גביע הטוטו זה לא תואר".
4 צפייה בגלריה
אבי לוזון
אבי לוזון
אבי לוזון. "הקבוצה הפכה לעסק משפחתי"
(צילום: עוז מועלם)
האוהדים טוענים שהמחאה לא התחילה בגלל התוצאות הרעות, אלא נמשכת לא מעט שנים. העונה היא עלתה שלב, ובגלל היכולת הגרועה של הקבוצה שמים אליה לב. הטענה העיקרית של האוהדים היא שהקבוצה איבדה את הזהות שלה. המחאה ספגה ביקורות לאחר שהאוהדים נראו מקיפים את גיא לוזון אחרי ההפסד לקריית שמונה, מה שגרם לו להתפרץ ולצעוק לעבר אחד מהם "אני אשחט אותך". האוהדים הגיבו בצורה מקורית עם שלטי "לא תרצח" במשחק מול מכבי ת"א.
גולדשטיין התייחס לכך: "גיא לוזון הוא לא העניין, הוא בסה"כ מייצג את הדבר החולה הזה שנקרא סדר העדיפויות במכבי פתח תקווה, טובת המשפחה היא לפני הכל גם במחיר של ירידת ליגה. אין לנו שום עניין אישי, לא עם אבי ולא עם גיא לוזון. אנחנו פה ולא נעצור את המחאה גם אחרי שגיא הלך - הוא לא היה מתפרץ על אוהדים של קבוצה אחרת".
4 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי פ"ת
אוהדי מכבי פ"ת
"כבר לא כיף לאהוד את הקבוצה"
(צילום: עוז מועלם)
אתם לא חושבים שקצת הגזמתם אחרי ההפסד לק"ש? "המחאה היא לגיטימית שלא יצאה מגבולות עולם הספורט. אנחנו לא אלימים, אבל אנחנו בהחלט חדים. מאמן או איש ספורט שלא רוצה לשמוע דברים קשים שיילך להיות רואה חשבון".
"אנחנו לא מתרגשים מהפיטורים של גיא", הוסיף אופיר אלמוג. "מאמן אחר כבר היה עף מהמחזור הרביעי, אבל בגלל שהוא בן משפחה זה הגיע לאן שזה הגיע. הפיטורים של גיא זה לא האישיו, המטרה היא אבי ואנחנו רוצים שהוא ישים את המפתחות ויילך. הייתי רוצה שתהיה הפרדה בין הצד המקצועי לצד הניהולי, לא צריך להיות קשר ביניהם. ככה זה צריך להיות במועדון כדורגל מתוקן".
"אומרים לי שנידרדר לליגות הנמוכות", מסכם גולדשטיין. "בכל מקרה זה כמו בליגה א' עם 150 איש ביציע. אני עצוב ורע לי ולא כיף לי לאהוד את הקבוצה, כי מכבי פ"ת כבר לא ראשונה בסדר העדיפויות של ההנהלה".
ממכבי פ"ת לא נמסרה תגובה.