אם להסתמך על אירועי הדרבי בתל אביבי, בעקבותיהם הומלץ להוריד נקודה ממאזנה של מכבי ת"א כעונש, לצד קצב צבירת הנקודות של האלופה מחיפה והרפיון בשורות הצהובים בשבועות האחרונים, מהפך בטבלה הוא בהחלט אפשרי.
רק לפני חודש מכבי ת"א הוליכה את הטבלה בגאון בהפרש של עשר נקודות, והשאלה הייתה רק מתי יוכרז על האליפות באופן רשמי. אבל איבוד הנקודות במחזורים האחרונים, לרבות ההפסד ליריבה הישירה על התואר מכבי חיפה, יצרו תסריט שרק הכדורגל יכול. נקודה אחת בלבד בפסגה, שגם היא כעת תלויה בספק. ואין פלא שהאוהדים מתוסכלים. אבל התפרעויות כפי שראינו בדרבי - וגם לפני כן- אינן בגדר פתרון. ממש ממש לא.

1 צפייה בגלריה
אבוקות על ביציע מכבי תל אביב
אבוקות על ביציע מכבי תל אביב
(צילום: עוז מועלם )

זה אירוני - מועדון שמשקיע כל כך הרבה כסף על שחקנים, מקצוענות של מועדון - וכך הוא עתיד להפסיד נקודה חשובה בדרך לאליפות. אין ספק שאלו לא ימים קלים ופשוטים להתעסק בתרבות אוהדים במגרשים - אבל כן הזדמנות להבין את הקשר בין ספורט, כדורגל ומורל העם. דווקא בימים שכאלה. יש פה הזדמנות לרתום קהילות שלמות, בתוכן אנשי מילואים ואנשים שאיבדו חברים.
בשבוע הבא מכבי תעמוד לדין בעקבות התנהגות אוהדיה, ולפי הדיווחים, תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, צפוי לאמץ את התקנון החדש ולהפחית ממאזן הצהובים נקודה אחת בפועל. אינני חושבת שענישה מסוג זה תפתור את הבעיה, אבל זה כבר דיון אחר, ובכל מקרה מדובר בשיפור לעומת עונשי הרדיוס השנויים במחלוקת.
במקום לדבר על תפקיד ההתאחדות, או גורמי האכיפה, אני רוצה להתמקד בתפקיד המועדון, בטח כזה שמתיימר להיות מופת למקצוענות כמו מכבי ת"א. תפקידו להכין את האוהדים למשחק טעון כזה מול היריבה העירונית, בדגש על ניצחון הרוח, כבוד לספורט וטיפוח ערכים ואהדה חיובית. "ביחד ננצח" זו לא רק סיסמה ללוות משדרי אקטואליה מיוחדים, אלא דרך חיים בתקופה זאת, גם במקום כמו יציע מגרש הכדורגל, שבימי שגרה הינו מקום לשחרור לחצים.
מה המועדון יכול לעשות כדי לנתב את אוהדיו למורל מנצח? בכמה פעולות מוכוונות לנושא, המועדון יכול דווקא "להרוויח נקודות". בדרך שיטתית ורחבה ניתן לגייס את האוהדים לפעילות חיובית, ודווקא למועדון הזה הייתה את היכולת להרטיט את הלב ולחבר לא רק את האוהד הצהוב, אלא כל אזרח במדינה באשר הוא.
בעיניי, מכבי תל אביב פיספסה הזדמנות להיות הרבה מעבר לקבוצת כדורגל מוליכת טבלה. היא יכלה למצב את עצמה כקבוצה של המדינה – מנהיגה שיוצרת תרבות חדשה.
בתאל גרבי, מנכ"לית ערכים בספורט

גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.