בארה"ב מבכים את לכתו של אחד מגדולי שחקני הפוטבול בכל הזמנים, ג'ים בראון, שהלך לעולמו במהלך סוף השבוע האחרון, בגיל 87. בראון נחשב בפי רבים לרץ הגדול ביותר בהיסטוריה של ה-NFL, ומי שהשפיע בצורה משמעותית ביותר על הענף הפופולרי ביותר במדינה.
בראון שיחק במשך תשע שנים בליגת הפוטבול הטובה בעולם (1957-1965), ואת כולן העביר בקליבלנד בראונס. הוא הוביל את הבראונס לזכייה אחת באליפות בשנת 1964 ונבחר שלוש פעמים לאורך הקריירה שלו ל-MVP של הליגה (1957, 1958 ו-1965).
3 צפייה בגלריה
שחקן הפוטבול לשעבר ג'ים בראון
שחקן הפוטבול לשעבר ג'ים בראון
מגדולי שחקני הפוטבול בכל הזמנים. ג'ים בראון
(REUTERS/Joshua Roberts)
בנוסף לזכייתו בתואר ה-MVP ב-1957, הוא גם נבחר לרוקי של העונה. מעבר לכך, בשמונה מתוך תשע שנותיו ב-NFL הוא נבחר לקבוצה הראשונה של העונה, כאשר בשנה בה לא השתחל אליה (1962) - הוא נבחר בקבוצה השנייה של העונה.
כשפרש, דאגו בקליבלנד "להוציא לגמלאות" את המספר שהתנוסס על מדיו - 32 - כאשר אף שחקן לאחר מכן לא יכול היה להשתמש במספר זה, לאות כבוד לבראון. הוא הוצג בהיכל התהילה של ה-NFL וגם של ליגת המכללות לאור הישגיו.
3 צפייה בגלריה
שחקן הפוטבול ג'ים בראון במדי קליבלנד בראונס
שחקן הפוטבול ג'ים בראון במדי קליבלנד בראונס
נבחר שלוש פעמים ל-MVP של הליגה ואליפות אחת .ג'ים בראון במדי קליבלנד בראונס
(AP)
בחשבון הטוויטר של הבראונס ספדו לו: "זה בלתי אפשרי לתאר במילים את האהבה והכרת התודה שאנו מרגישים בעבור ההזדמנות להיות חלק קטן בחייו ומורשתו של ג'ים בראון. אנו מתאבלים על מותו, אך חוגגים את האור הגדול שהוא הביא לעולם". גם ב-NFL ספדו לבראון: "הוא לעד יהיה אחד הגדולים שאי פעם שיחקו את המשחק שאנחנו אוהבים".

מאבקים חברתיים, אלימות וקריירת קולנוע

בנוסף לקריירת הפוטבול שלו, בראון נודע גם כפעיל חברתי. בשנות ה-50 הוא היה מהספורטאים האפרו-אמריקנים הראשונים שפעלו במסגרת התנועה לזכויות האזרח. ב-1967, לצד אגדות כדורסל כמו ביל ראסל וקארים עבדול ג'באר, הוא נפגש עם מוחמד עלי ועזר לו לארגן צעדה כמחאה על היחס לו זכו אזרחי ארה"ב האפרו-אמריקנים. מעבר לכך, השלושה הביעו תמיכה בעלי, שרישיון האגרוף נשלל ממנו בעקבות מחאותיו נגד מלחמת ויטנאם וסירובו להתגייס לצבא.
ב-1966, הקים בראון את ה-"Black Economic Union", במטרה לקדם הזדמנויות כלכליות לאפרו-אמריקנים, ולעודד הקמת עסקים בבעלות מיעוטים בארה"ב. כשהתראיין בנושא אמר: "אנחנו חייבים להפסיק לבזבז את האנרגיה שלנו על רגשנות ולעשות משהו שיגרום לשינוי אמיתי. אנחנו צריכים להיות חלק מתעשייה ותאגידים פרסומיים, ולבנות בסיס כלכלי".
3 צפייה בגלריה
שחקן הפוטבול ג'ים בראון עם המתאגרף מוחמד עלי
שחקן הפוטבול ג'ים בראון עם המתאגרף מוחמד עלי
פעלו יחד במסגרת התנועה לזכויות האזרח. בראון עם מוחמד עלי
(AP)
לצד זאת, בראון התמודד עם מספר האשמות בנוגע לאלימות שהפגין כלפי נשים. היו לו מספר תקריות, כאשר לפי לוס אנג'לס טיימס, הוא עמד בפני חמישה אישומים בנוגע לתקיפה מסוג זה. החמור מכולם היה שנחשד בכך שהשליך אישה ממרפסת של קומה שנייה, אך הוא לא נשפט בשל סירובה של הקורבן להתלונן עליו.
לבראון גם הייתה קריירת קולנוע והוא גילם מספר תפקידים במספר סרטים. למעשה, הסיבה בגינה נאלץ לפרוש מפוטבול הייתה בעקבות השתתפותו בצילומי הסרט "12 הנועזים" (בו כיכבו בין השאר צ'ארלס ברונסון ודונלד סאת'רלנד). בעלי הבראונס דאז איים עליו כי הוא יושעה אם ימשיך להיעדר מהאימונים בשל ההשתתפות בצילומים (שהתארכו בשל תנאי מזג האוויר), ובעקבות כך בראון הודיע על פרישתו.