"זאת האלופה הכי חלשה שאני זוכר" הוא ציוץ או דעה שחוזרת על עצמה בכל עונה בעשור האחרון, כמעט אין אלופה שלא ניסו לגמד אותה ולהצמיד לה כוכביות כאלה ואחרות. גם למכבי חיפה של עונת 21/22, שמצידה מדובר באליפות מרשימה עם הצגות שלא היו כאן הרבה שנים. זמן לצלול לתוך המספרים של העשור האחרון (מאז שהונהגה ליגה של 14 קבוצות עם שני סיבובי פלייאוף) ולראות אם הם יכולים להכריע: מי הכי מרשימה ומי הכי חלשה?

האלופה שצברה הכי הרבה נקודות

טבלה שלא עושה חסד עם הירוקים של העונה, רק מכבי ת״א של פאקו אייסטראן צברה פחות נקודות, ולמרות שהיא האלופה היחידה ברשימה שזכתה בטרבל מקומי (אליפות, גביע המדינה וגביע הטוטו) - לא הרבה אוהדים צהובים הזילו דמעה כשהספרדי עזב בסוף העונה. זאת האליפות הכי פחות מרשימה של הצהובים בעידן הזר. המנהל ג'ורדי קרויף הבין זאת והחליט להיפרד מפאקו לטובת סלבישה יוקאנוביץ' שהביא את מכבי ת"א לליגת האלופות.
מה שאפיין את מכבי ת"א של 2014/15 ואפשר לראות גם במכבי חיפה 2021/22 הוא עייפות החומר ושובע שנבע מכך שלא הייתה לשתיהן יריבה אמיתית על התואר. מכבי חיפה כבר יודעת שהיא תצטרך להתחזק ולרענן כמה עמדות לקראת העונה הבאה כדי שהיא לא תאבד את התואר. אנחנו גם למדים מכך שזכייה בגביע (מה שמכבי חיפה יכולה לעשות), לא מצליחה באמת לשנות את הזיכרון ההיסטורי של העונה.
1 צפייה בגלריה
פאקו
פאקו
פאקו. לא נשאר למרות הטרבל
(צילום: ראובן שוורץ)

האלופה שכבשה הכי הרבה

״אנחנו אלופים בזכות התצוגות שנתנו העונה״, אמר ברק בכר - והמספרים איתו. מכבי חיפה של 2022 היא הכי התקפית בעשור האחרון. קבוצה שברגע שנחה עליה הרוח היא יכולה לחורר רשתות, ראינו את זה גם במחזור האחרון כאשר המחליפים לא התקשו להביס 0:4 את מכבי נתניה (רביעייה חמישית העונה של הירוקים), במהפך 2:3 על מכבי תל אביב שהראה על עוצמה התקפית ו-1:5 על הפועל חיפה בדרבי. כך היא גם תילחם שייזכרו אותה: כאלופה דורסת.

האלופה שספגה הכי מעט

טבלה שמספרת את סיפורו של ולדימיר איביץ׳, שזכה לאהבה גדולה מצד אוהדי מכבי ת״א ומצד שני לציקצוק בלתי פוסק על כדורגל הגנתי ו"קבוצות מפחדות ממכבי תל אביב בלי סיבה אמיתית". הסרבי לא ראה שום דבר אחר חוץ מניצחון, ומכבי תל אביב שלו התישה את יריבותיה קודם כל בזכות הגנת ברזל. כמו מתאגרף טקטי במיוחד שמכריע את ההתמודדות רק בסיבוב האחרון, בעוד היריבה יודעת שאין לה באמת סיכוי. לא רק שאין לה סיכוי לנצח, אין לה גם סיכוי לכבוש שער. כך איביץ' הפסיד רק פעמיים בליגה בשנתיים שלו כאן, ובגלל זה בקריית שלום כל כך מתגעגעים אליו ורוצים שהוא יחזור לעמוד על הקווים בעונה הבאה. הם רוצים להרגיש שוב בלתי מנוצחים, אפילו אם חלקים בתקשורת יגידו ש"היכולת לא מרשימה".

האלופה עם הכי הרבה ניצחונות

מכבי ת״א 2014 (פאולו סוזה) והפועל ב״ש 2017 צמודות למכבי ת"א הכמעט בלתי מנוצחת של ולדימיר איביץ׳ וזה לא בכדי. מדובר בשתי האלופות הכי גדולות שהיו כאן בעשור האחרון, ששילבו גם כדורגל יפה וחכם הצליחו באירופה והשאירו געגוע. קבוצות כמעט מושלמות במונחים של הכדורגל הישראלי. הפועל באר שבע של 2017 הציגה סגל עמוק שכלל בין היתר את מאור בוזגלו, מאור מליקסון, טוני ווקאמה, אליניב ברדה, ג'ון אוגו, אובידיו הובאן ומיגל ויטור. כולם היו עדיין בשיאם. במכבי ת"א של פאולו סוזה ערן זהבי הוסט לראשונה לעמדת החלוץ והפך לסקורר ענק, היה גם את הקסם של ברק יצחקי (שנפצע בפברואר), מונאס דאבור (שעבר לגראסהופרס בינואר), ראדה פריצה וטל בן חיים. בקישור של שתי הקבוצות כיכב קבלן האליפויות מהראן ראדי.

הכי מביסה

נקודת זכות גדולה למכבי חיפה של העונה, שהביסה את היריבות שלה שמונה פעמים. חבל שאת רוב התבוסות הללו היא נתנה באמצע העונה ולא בסופה. אבל לא נתקטנן. זה הכדורגל שאוהדי מכבי חיפה אוהבים לראות, הם לא יסתפקו אף פעם ב-0:1. חיפה של העונה כבשה חמש רביעיות, נתנה שתי חמישיות והוסיפה שישייה אחת (לרשת של מ.ס אשדוד). רק מכבי תל אביב של 2013 הביסה יותר ממנה. מדובר באליפות הראשונה בעידן הזר של מכבי ת"א, עם אוסקר גרסיה על הקווים.

הפער הכי גדול

מכבי חיפה 2022 לא נאבקה באמת מול אף אחת, אחרי הניצחון מול ב"ש בתחילת הפלייאוף העליון הוחלט שהיא האלופה העונה ואף קבוצה לא הצליחה לערער כל כך. זה לא היה מאבק האליפות האמוציונלי של העונה שעברה מול מכבי תל אביב (שהוכרע רק במחזור האחרון).
הפער מהמקום השני לא מספיק גדול כדי להיחשב לאלופה דומיננטית יותר ממכבי ת"א של ולדימיר איביץ' או הפועל באר שבע מודל 2017. האלופה הנוכחית איבדה יותר מדי נקודות, במיוחד בפלייאוף העליון, ונתנה את התחושה שביום ממש טוב, אפשר לנצח אותה (זה לא אומר שהיא לא הייתה הקבוצה הכי טובה בליגה העונה). דבר שאי אפשר לומר על האלופות שמקדימות אותה בטבלה הזאת.