"צירפנו את אחד השחקנים הכי טובים בעולם, הוא יהיה חלק מרכזי בעתיד שלנו" אמר ז'וזה מוריניו, "מנצ'סטר יונייטד הוכיחה שהיא עדיין אימפריה", אמרו הפרשנים, וחתן השמחה פול פוגבה סיכם: "שמח לחזור למנצ'סטר יונייטד, אני רוצה לזכות בכל התארים". בקיץ 2016 הכל היה נראה ורוד: מנצ'סטר יונייטד החזירה אליה את פול פוגבה מיובנטוס תמורת 105 מיליון אירו והפכה אותו לשחקן היקר בהיסטוריה (שיא שנשבר ע"י ניימאר), הוכיחה שהיא עדיין שחקנית מרכזית בשוק ההעברות וציפתה שאליפות אנגליה תחזור לאולד טראפורד, עם "המיוחד" על הקווים ופוגבה על הדשא. שש שנים אחר כך, הקשר הצרפתי עומד לעזוב את יונייטד כשחקן חופשי, מבלי שהביא לה את האליפות המיוחלת, וכאחד השחקנים הפחות אהובים על האוהדים. בגיל 29 הוא היה אמור להיות הקשר הטוב בעולם בלי עוררין, אבל לא מעט אנשים יאמרו בקול שפול פוגבה הוא אוברייטד.
גם האוהדים שהיו בטירוף ברשתות החברתיות אחרי שפוגבה חתם ביונייטד, לא איתו. בניצחון על נוריץ' בחודש שעבר הוא הוחלף וספג שריקות בוז מהיציעים, במה שהיה משחקו האחרון באולד טראפורד. שבוע אחר כך הוא שיחק בתבוסה 4:0 לליברפול ואז נפצע. כך שמשחקו האחרון במדים של השדים האדומים היה בהפסד ליריבה המרה, סמלי משהו.
5 צפייה בגלריה
פול פוגבה
פול פוגבה
פול פוגבה. כישלון ביונייטד?
(צילום: רויטרס)

"הכי אוברייטד בעולם"

פול פוגבה הוא קשר מרכזי, לא זה שאמורים לצפות ממנו לקרוע רשתות. מצד שני הוא מוסר מצוין, וגם העונה רשם תשעה בישולים בפרמייר ליג – נתון לא רע. יחד עם זאת כנראה מה שמרגיז את מבקריו הוא הפער בין היומרה: התספורות, האינסטגרם, וההצהרות החוזרות ונישנות של סוכנו המנוח מינו ראיולה לפיהן מדובר באחד השחקנים הטובים בעולם. לעומת התוצאות: זכייה אחת בליגה האירופית וגביע הליגה.
ג'יימי קארגר פשוט התפוצץ לפני שנתיים: "מנצ'סטר יונייטד חייבת להיפטר ממנו, אני אומר את זה כבר זמן רב. הוא השחקן הכי אוברייטד שראיתי בימי חיי. הוא לא שווה את הרעש סביבו, הוא והסוכן שלו ראיולה הם בושה". הדברים באו לאחר שראיולה אמר באיטליה שפוגבה "צריך לעזוב" את יונייטד כי היא לא מתאימה לו. בכלל, הסוכן הדברן לא חסך ביקורת מיונייטד, ולפרשנים היה נראה כאילו הוא אומר את הדברים שפוגבה לא יכול לומר.
5 צפייה בגלריה
מינו ראיולה
מינו ראיולה
מינו ראיולה. הקשר ההדוק עם הסוכן פגע בתדמית של פוכבה
(צילום: AFP)
הציפיות מפוגבה היו להיות שחקן מוביל, וזה לא קרה משלל סיבות (זה לא ששאר שחקני הקבוצה הבריקו בשש השנים האחרונות). מה שמטריף אצל פוגבה הוא שבנבחרת צרפת מדובר בשחקן שונה לגמרי. הוא כבש בגמר המונדיאל והיה חלק מהקישור המפלצתי של הטריקולור. מה שהעלה את הסברה שאולי הוא לא מתאמץ ביונייטד כמו בנבחרת. "אולי הוא יסתדר עם זינדין זידאן בריאל מדריד", אמר עליו קארגר ב-2020, "אולי זה עניין צרפתי". "הוא פשוט פלופ יקר במיוחד שלא מסתדר עם אף אחד", אמר עליו עיתונאי ה"סאן" ניל קוסטיס. מנגד, היו כאלה שאמרו שיונייטד לא השכילה להשתמש בו כראוי, כמו שדידייה דשאן עושה בנבחרת.
פוגבה שיחק בכמה תפקידים במרכז המגרש ביונייטד, אבל לא הצליח להפגין יכולת יציבה לאורך זמן" "בנבחרת צרפת יש לי תפקיד מוגדר. ביונייטד? אני לא יודע מה התפקיד שלי, אני גם שואל את השאלה הזו", אמר בראיון לעיתון "לה פיגארו" בחודש שעבר.
5 צפייה בגלריה
פוגבה ומוריניו
פוגבה ומוריניו
פוגבה ומוריניו. הבעיות התחילו שם
(צילום: גטי אימג'ס)

"לא גיבור על"

"אני לא גיבור על, אני רק בן אדם", אמר פוגבה באותו ראיון, וחשף שהוא מתמודד בשנים האחרונות עם דיכאון, עקב הלחץ העצום שיש עליו, "זה התחיל בתקופת מוריניו במנצ'סטר, לא חוויתי דבר כזה ולא ידעתי שזה דיכאון. פשוט רציתי להיות מבודד, להיות לגמרי לבד. יש פסיכולוג שעוזר לי", הודה בכנות.
"האם לפוגבה יש את המנטליות הנכונה", הייתה שאלה וחזרה על עצמה כמה וכמה פעמים בשנים האחרונות, ובכל פעם התשובה הייתה אחרת – בהתאם ליכולת שלו על המגרש באותו שבוע. לפעמים הוא שחקן "ברמה עולמית" ולפעמים הוא "פלופ", והצרפתי הודה שקשה לו מאוד עם הביקורות האלה
5 צפייה בגלריה
פוגבה עם גביע העולם
פוגבה עם גביע העולם
פוגבה עם גביע העולם. בנבחרת הוא שונה לגמרי
(צילום: גטי אימג'ס)
"נכון, אנחנו הכדורגלנים מרווחים הרבה מאוד כסף, ולא יכולים להתלונן על כך, אבל בסופו של דבר מדובר בבני אדם. הרבה כסף לא יעשה אותך מאושר. אנחנו מתמודדים עם הרבה דברים בחיים האישיים שלנו, כמו כל אדם אחר. בעוד הלחץ עלינו להביא תוצאות הרבה יותר גדול, ואסור לנו לדבר על זה בפומבי. קחו לדוגמה את קיליאן אמבאפה. אף אחד לא שאל מה עובר עליו אחרי החמצת הפנדל מול שווייץ ביורו האחרון, כולם רק העבירו עליו ביקורת. אתה חייב להיות חסין מנטלית, אחרת אתה מת בספורט הזה. לפעמים הביקורות השליליות גורמת לך לשכוח את כל מה שהשגת".
להפוך בגיל 23 לשחקן היקר בעולם זאת מעמסה, להגיע למועדון ענק שמחפש דרך חדשה אחרי שאביו הרוחני (אלכס פרגוסון) עזב אותו וכולם מצפים ממך להנהיג זה אפילו קשה יותר, וכנראה שלפוגבה לא היו את הכלים להתמודד עם שק הציפיות ששמו עליו. בגיל 29, הוא מחפש משהו אחר. לכן אין זה פלא שיובנטוס היא דווקא המועמדת הבכירה לקלוט אותו.
5 צפייה בגלריה
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
אמבאפה אחרי שהחמיץ את הפנדל המכריע
"אף אחד לא התעניין בו אחרי החמצת הפנדל". אמבאפה
(צילום: AP)

לחזור למקום הבטוח

מנצ'סטר סיטי, ריאל מדריד וברצלונה הן רק חלק מהקבוצות ששמו של פוגבה נקשר אליהן עם השנים. זה מעולם לא התקדם מעבר לדיבורים בתקשורת.
הדיווחים בתקשורת כעת מדברים על חזרה ליובנטוס, המועדון בו פוגבה היה מאושר. הוא פרח באיטליה, זכה באליפויות והגיע לגמר ליגת האלופות. גם פריז סן ז'רמן היא מועמדת בולטת להחתימו.
פוגבה יצטרך להחליט אם הוא הולך עם הכסף או עם הלב. על אף שיובנטוס לא קבוצה ענייה במיוחד, היא לא תוכל לעמוד בשכר הנוכחי שלו ביונייטד (שמוערך ב-300 אלף ליש"ט בשבוע), ועל פי התקשורת האיטלקית היא הציעה לו בערך חצי מהסכום. פריז סן ז'רמן כמובן יכולה לשלם לקשר כמה שרק ירצה, והיא תשמח לצרף אותו לסוללת הכוכבים שלה.
בריאיון שהעניק ל"לה פיגארו" לפני כחודש, פוגבה נשמע כמו אדם אחר לגמרי מהתדמית הנהנתנית שלו. הוא נשמע כמו אדם בוגר שהבין משהו על עולם הכדורגל. כל הסימנים מראים שהדבר הנכון עבורו הוא לחזור ליובנטוס, גם אם ירוויח פחות. השאלה היא האם הוא באמת התבגר, או שהדברים שאמר בריאיון היו, כמו רוב הקריירה שלו עד עכשיו, עוד תרגיל ביחסי ציבור.