מכבי תל אביב של תחילת העונה נראתה לאוהדיה כהבטחה ולשונאיה כאיום גדול. מכבי תל אביב החזירה מהגלות את שחקניה הבכירים, בראשם ערן זהבי, וכמובן מעל הכל מינתה את מי שחפצה בו נפשם יותר מכל, ולדימיר איביץ'.
גילוי נאות, גם אני חשבתי שהמינוי של איביץ' הוא מינוי טוב, ואני עדיין חושב שהוא כזה, אבל מסתבר שמשהו לא ידוע וברור קרה בתוך המערכת של מכבי תל אביב, שכנראה גם יישאר כך ולא ייחשף. איביץ' לא הגיע כאותו מאמן צעיר ונמרץ; הוא קיבל סגל מפלצתי אך לא מאוזן, ויחד עם ברק יצחקי פשוט לא הצליח לקדם את המוצר למקסימום היכולת שלו. קשה לאתר את הסיבה, הרי איביץ' הוציא מים מן הסלע בקדנציות הראשונות, עם מגבלות גדולות מהיום בדמות הפייר-פליי.

2 צפייה בגלריה
איביץ'
איביץ'
איביץ'
(צילום: עוז מועלם)

היות ולא נדע אף פעם מה קרה, אז ננסה לסמן את הכשל שלדעתי הוא המקור לסיטואציה בה נמצאת מכבי ת"א. כנראה שמקורו בקשר בין המאמן למנהל המקצועי: יצחקי ואיביץ' כנראה לא מצליחים לשדר על אותו הגל, לא מפרים אחד את השני ובטח שלא משפרים אחד את השני. על הכשלים בניהול המקצועי של יצחקי כבר נכתב פה - יצחקי לא מצליח להרים את המערכת. כל המגבלות שעומדות בפניות הידועות (גולדהאר, אנגלידיס ושאר ירקות), אבל ממנהל מקצועי של מועדון כמו מכבי ת"א יש ציפיות. הן לא קשורות רק לאיך מבזבזים את המיליונים, אלא איך, כיצד ומתי צריכים להטיל את כובד המשקל על מנת לפתור בעיות שמתרחשות בתוך הקבוצה.
לדוגמה, העזיבה של סטיפה פריצה היא כשל ניהולי אדיר. יצחקי היה חייב למנוע את המהלך, לקחת אחריות ולהסביר לשחקן בדרך נעימה יותר או פחות שהעזיבה שלו אינה מתקבלת, לגשר על המצוקות שכנראה גרמו לו לעזוב ולהרגיע את המערכת. גם אם ניסה יצחקי ולא הצליח זהו לא תירוץ - הוא לא ניסה מספיק טוב ולא היה איכותי בתגובות שלו. הכישלון בהחתמת אלי דסה הוא דוגמה נוספת - ברור שדסה היה האופציה המועדפת על איביץ' ועל יצחקי, אבל היכן תוכנית הגיבוי? ומדוע לא תחמו את הבאתו של דסה לפרק זמן מסוים, שבמידה שהוא מחליט לא להגיע אז הולכים על שחקן אחר.
יש עוד דוגמאות, אבל אלו הבולטות שבהן. תירוצים והסברים יש תמיד, אבל העובדות מדברות בעד עצמן והן עצובות עבור אוהדי מכבי. אם נוצרים מצבי כשל כדוגמת אלו שציינתי, אז בטוח קיימות כל מיני תקלות קטנות שכנראה גרמו לפער בין איביץ' לבין המנהל המקצועי, כל מיני שריפות קטנות שתרמו לקרע שפגע יותר מכל במכבי תל אביב עצמה. אם יש חוסר התאמה בין מנהל מקצועי למאמן אז תמיד יהיו בעיות, גם אם הן קטנות מסתבר שהן משפיעות.
איביץ' מצידו מקובע ולא פרגמטי. המשחקים נגד חיפה וב"ש היו בזיוניים והם בעיקר רשומים על שמו, ההחמצות ואיבוד הנקודות במשחקים שנראים קלים הם בעיקר בגלל הקיבעון המחשבתי שלו: המערך שמדגיש את חסרונות הסגל (מחסור בשחקני אגף למשל, או שחקן 6 שלא מתאים לשיטת המשחק), חוסר היכולת לשלב את גויאגון ואוסקר גלוך באותו ההרכב, התלות בזהבי ויובאנוביץ' ללא חלוץ מחליף. נראה כי אותו המאמן שהיה בעברו גמיש ויעיל עושה דווקא. למי בדיוק? אני תולה את זה בכשל בינו לבין יצחקי. לא שישנה הצדקה להתנהלות של איביץ'. הסרבי מתנהג כאילו הוא יודע יותר מכולם, כולם טועים והוא בצדקתו. הרי במשחק בו יש לך את גלוך, זהבי ויובאנוביץ' ברור שתבקיע הרבה גולים, אבל מה זה עוזר אם מכבי לעיתים נופלת במשחקים בהם היא לא כובשת ומחמיצה המון? ההחמצות יכולות להיות במשחק נקודותי אבל לא כתופעה שכיחה יחסית. לדעתי הן סימפטום של לחץ, חוסר רוגע מול השער שקשור באופן ישיר להתנהלות של יצחקי את איביץ'. השחקנים מרגישים את הווייב, הם חשופים כנראה למערכת שמשדרת לחץ תהומי.

2 צפייה בגלריה
ברק יצחקי
ברק יצחקי
ברק יצחקי
(צילום: אביהו שפירא)

העונה של מכבי לא הסתיימה. מכבי חיפה מצליחה לנצח הרבה בעיקר עם מזל גדול מאוד ואופי של אלופה, ב"ש חיה ונושמת, אבל שתיהן אינן מעל הליגה ובטח לא מחזיקות סגל שחקנים כמו שיש במכבי. פער של 6 נקודות הוא גדול אבל אפשרי לסגירה, במיוחד בתחילת הסיבוב השני. איביץ' ברח, הוא קיבל הצעה כספית טובה והחליט לנטוש, יצחקי נותר לבדו וכעת עליו כל התיק. אם שוב יטעה בבחירת המאמן החדש כמו שטעה בתמיכתו בפטריק ואן לוון, במינוי של יורגוס דוניס ואפילו עם מלאדן קרסטאיץ', אז שוב נגמר מרוץ האליפות. אם ישנס מותניים ויצליח לפגוע במאמן טוב, ידע כיצד לחפוף אותו לתפקיד ובעיקר יהיה מנהל מקצועי עם עמוד שדרה ועקרונות, אז העונה לא גמורה.
מילה אחרונה לגבי גולדהאר: ישנן הרבה טענות בקרב הקהל והתקשורת על חוסר מעורבתו או חוסר הרצון שלו להשקיע במכבי. אלו דברי הבל. סכומי הכסף שהקנדי זרק על שחקנים במכבי מעידים כי הוא לא התייאש ועדיין רוצה להיות מספר 1. לצערי הוא עדיין תומך ביצחקי כמנהל מקצועי, ופה עיקר כישלונו. מהרגע בו קיבלו שרון תמם וברק יצחקי את ניהול המועדון מכבי לא מצליחה להתרומם. אנגלידיס תמיד היה ברקע, אבל העבר מוכיח שאנשי מקצוע טובים היו מייתרים את הצורך בו. הכסף של גולדהאר תמיד היה שם, הוא מעולם לא חסך על מכבי, אבל כנראה שהוא צריך לחשוב במי הוא משקיע. אני הייתי משקיע המון על מנת להנחית מנהל מקצועי רציני ומנכ"ל מעולם הכדורגל, הנוכחיים פשוט לא איכותיים מספיק והתוצאות מדברות בעד עצמן.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.