לא מזמן שמענו על ג'וש קבאלו, כדורגלן בן 21 מהליגה האוסטרלית, שהכריז ברשתות החברתיות על נטייתו המינית והפך לאחד השחקנים הבודדים שיצא מהארון בפומבי בהיסטוריה. הנושא לא יורד מהכותרות, ומדובר בצעד מאוד אמיץ מצידו, להצהיר שהוא גיי בעולם הספורט שנפתח לכך לאט לאט. אנחנו עדים לתגובות חיוביות וחיזוקים רבים שקבאלו מקבל משחקני צמרת כמו ג'רארד פיקה או אנטואן גריזמן, וגם מהציבור הרחב.
זה גורם לנו להרגיש שאנחנו במאה ה-21 בעולם סובלני ונאור, אבל אין לשכוח שעדיין יש מקומות רבים שבהם לא מקבלים דברים כאלה בהבנה, וגם שהצהרה כזו לא הייתה מתקבלת באותה צורה גם במקומות הנחשבים ליברלים בעבר הרחוק יותר. איזה כדורגלן משנות ה-60 היה מצהיר על עצמו כגיי? אף אחד. אז דמיינו לרגע לא כדורגלן, אלא מתאגרף צמרת במשקלים בינוני ומעורב, אלוף העולם חמש פעמים בשנות ה-60'. והוא ביסקסואל. באותם ימים, יציאה מן הארון הייתה התאבדות מקצועית, אבל כל העולם ידע שאמיל גריפית' אהב גם גברים.

1 צפייה בגלריה
אמיל גריפית' איגרוף
אמיל גריפית' איגרוף
אמיל גריפית'
(GettyImages)

גריפית' נולד ב-1938 באיי הבתולה האמריקאים, עבר לניו יורק בצעירותו ועבד במפעל כובעים. ביום חם במיוחד הוא ביקש אישור להוריד חולצה, ובעל המפעל שהיה מתאגרף חובבן ראה את מבנה גופו והציע לו להצטרף לאימונים, ב-1958 גריפית' הפך למתאגרף מקצועני, וב-1961 כבר היה אלוף עולם כשניצח את בני פארט הקובני.
בקרב השני ביניהם שנערך באותה השנה פארט ניצח את גריפית' בהחלטה שנויה במחלוקת של השופטים, ולבסוף התקיים קרב שלישי ב-24/3/62. בטקס שקילת המתאגרפים פארט שיגר קללה הומופובית לעבר גריפית', והמילה הזו חרצה את גורלו. פארט היה קרוב לניצחון בסיבוב ה-6, אבל אמיל התעשת ובסיבוב ה-12 הוא ניצח והמשיך להרביץ ליריבו בזעם עד שהשופט עצר אותו. זה היה מאוחר מדי - פארט איבד את ההכרה ואחרי 10 ימים הוא מת.
גריפית' המשיך להילחם עד 1977, ורשם 111 קרבות, 85 ניצחונות, 24 הפסדים ושני מפגשים ללא הכרעה, אבל רוב ההפסדים הגיעו בשנים האחרונות של הקריירה, כשהוא כבר היה מעבר לשיאו. הוא לא פרש קודם לכן כי זה הדבר היחיד שידע לעשות, אבל בראיונות אמר שאחרי מותו של פארט הוא היה השתנה, והמטרה שלו הייתה בעיקר לא להפסיד. המכות שהוא נתן היו מדודות יותר, תמיד פחד שזה יקרה לו שוב. המתאגרף הארגנטינאי קרלוס מונסון, שהיה אלוף העולם בשנות ה-70 ונלחם מולו פעמיים, אמר אחרי אחד הקרבות ביניהם: "ייתכן שגריפית' הוא אישה מהמותניים למטה, אך מהמותניים למעלה הוא גבר קשוח שקשה מאוד לעמוד בפניו".
אחרי פרישתו ב-1977 הוא התחתן עם אישה ונולד לו בן. בשנת 1992 אמיל הוכה ע"י אלמונים אחרי שיצא ממועדון גייז, חייו היו בסכנה והוא היה מאושפז ארבעה חודשים. בראיון שהעניק ב-2005 לספורטס אילוסטרייטד הוא סיפר: "אני אוהב גברים ונשים כאחד, אך לא אוהב את המילים גיי, הומוסקסואל או 'מאריקון' (בספרדית), אני לא יודע מה אני", באותה הזדמנות הוא גם סיפק משפט עוצמתי ביותר נגד שנאה על רקע מיני: "עדיין אני שואל את עצמי כמה זה מוזר, אני הרגתי גבר ואף אחד לא האשים אותי על כך, אפילו כולם אומרים לי שזה בסדר, אבל אם אני אוהב גבר אז אותם האנשים חושבים שזה חטא בלתי נסלח".
אמיל גריפית' הלך לעולמו נפטר ב-23/7/2013 בניו יורק בגיל 75.
רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.