עם תחילת העידן האוסטרי, אנדי הרצוג - המאמן דאז - הגדיר את טאלב טואטחה כאחד משני אבני היסוד להצלחת הנבחרת, יחד עם אלי דסה. אלא שבזמן שדסה שצעיר ממנו במספר חודשים הפך לשחקן מבוקש בליגה ההולנדית, אחרי תקופה מצוינת בוויטסה ארנהיים ואחרי שקיבל את הזכות לענוד את סרט הקפטן במדים הלאומיים, המגן השמאלי של מכבי חיפה הוא בגדר נעלם.
טואטחה, שגדל בג'סר א-זרקא והגיע עד לבונדסליגה, חגג אתמול יום הולדת 30, אבל לא בטוח שהוא נמצא במקום שבו תיכנן להיות בנקודת הזמן הזו. הוא אמנם מחזיק בחוזה לעונה נוספת במדי האלופה, אך ישמש במקרה הטוב כמגן השלישי בהיררכיה של ברק בכר. אחרי שהשתקם מפציעה קשה ועבר ניתוח לא פשוט בגיד, הוא יצטרך להחליט אם להיאבק על מקומו בסגל של חיפה או לחפש קבוצה קטנה יותר, שבה לפחות יפתח בהרכב.
4 צפייה בגלריה
אגאדה מול טואטחה
אגאדה מול טואטחה
טואטחה. לא במקום שחשב שהוא יהיה
(צילום: עוז מועלם)

בין פציעות לטעויות

כבר 13 שנה שטואטחה נחשב לאחד השחקנים הבכירים בכדורגל הישראלי. מעבר להערכה המקצועית כלפיו, יעקב שחר מאוד אוהב אותו. לראייה, לפני כמה שנים התעמת המגן עם אוהדי מכבי חיפה אחרי משחק מול סכנין, ולמרות לחץ כבד לזרוק אותו מהקבוצה, הבעלים לא רק שלא עשה זאת – אלא החליט להאריך את חוזהו בחמש שנים.
טואטחה הוא אחד המגינים השמאליים הטובים שהיו לנו בשני העשורים האחרונים, אבל חוסר יציבות ובעיקר פציעות ובחירות לא נכונות מנעו ממנו לממש את הפוטנציאל לאורך זמן. בדיוק לפני שש שנים הוא הגשים את החלום הגדול כשחתם באיינטרכט פרנקפורט, אלא שלמציאות היו תוכניות אחרות. טואטחה לא ממש השתלב, בלשון המעטה, בבונדסליגה. למעט שער בחצי גמר הגביע מול בורוסיה מנשנגלדבאך, הוא לא לקח איתו משם כלום. גם כשפרנקפורט זכתה בגביע הגרמני על חשבון באיירן מינכן, הוא לא היה שותף לרגעי התהילה. בשלוש השנים שלו בגרמניה הוא פתח ב־13 משחקים בלבד ונחשב לשחקן שולי. במועדון הבינו שהם לא יכולים לבנות עליו, והוא שוחרר בתום חוזהו.
4 צפייה בגלריה
טאלב טואטחה
טאלב טואטחה
הרצוג מאוד החזיק ממנו
(צילום: עוז מועלם)
התחנה הבאה הייתה לודוגורץ הבולגרית. גם היא החתימה אותו לשלוש שנים, אבל השידוך החזיק מעמד עונה אחת בלבד, שבה רשם רק שבע הופעות. טואטחה המתוסכל הבין שהוא צריך לקחת פסק זמן מהחלום האירופי כדי לשקם את הקריירה, והאופציה הטובה והנוחה ביותר הייתה לחזור הביתה לחיפה, אלא שגם הקאמבק הגדול הפך לאכזבה ענקית. וכך, המגן שבלט בכל הנבחרות וקיבל מלואיס פרננדז את הצ'אנס הראשון בנבחרת בבוגרת, אחרי שהצרפתי הדביק לו את הכינוי "רוברטו קרלוס הישראלי", פשוט לא מוצא את עצמו – לא בקבוצה ולא במדים הלאומיים.

העצבים של בכר

ה"בעיה" של טואטחה היא שהגיע לשנתיים הטובות ביותר של מכבי חיפה מאז עזב אותה לאירופה בשיאו. אין לו סיבה מבוססת לבוא בתלונות כלפי בכר. אבל אם לא מספיקה העובדה שהמאמן לא ספר את המגן על רקע מקצועי, בהמשך נרשמה גם הידרדרות ביחסים בין השניים.
זה התחיל בינואר 2021: אחרי אחד האימונים בכר ביקש מהשחקנים להישאר לארוחת גיבוש, אלא שטואטחה לא הגיע בטענה כי יש לו "עניינים משפחתיים" – דבר שהרגיז את המאמן. "אין בעיה, הוא יכול לעשות מה שהוא חושב לנכון", אמר אז בכר לאנשי המועדון. בפועל, טואטחה לא היה חלק מהסגל לאורך תקופה ארוכה. הוא אמנם המשיך להתאמן כרגיל, אבל בכר אפילו לא הביט אליו.
4 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר. הוציא את טואטחה מהסגל
(צילום: עוז מועלם)
רק אחרי כמה חודשים נערכה בין השניים שיחה קשה, שבה הם ליבנו את העניינים. זה לא עזר לטואטחה: בינתיים סאן מנחם השתלט על העמדה. ואם בעונה הראשונה מאז חזר עוד היה קרב בין השניים על מקום בהרכב, בזו שאחריה טואטחה נדחק לקצה הספסל: מנחם, חוסה רודריגס ואפילו רז מאיר קיבלו עדיפות על פניו.
בדצמבר האחרון, אחרי שכבר התחיל לראות פה ושם דשא (86 דקות ליגה בכל העונה), חוסר המזל המשיך לרדוף אחריו. זה קרה אחרי המשחק מול פיינורד בליגה האזורית, כשקרע את שריר הארבע ראשי ונאלץ לעבור ניתוח מסובך. כמעט חמישה חודשים עברו עד שחזר לעניינים, ואחרי שיקום ארוך הוא בעיקר מתאמן ופחות משחק. מאחר שהקבוצה כבר רצה, בכר חשש לשלוח למערכה שחקן שלא שיחק מספר חודשים.
4 צפייה בגלריה
טאלב טואטחה במדי מכבי חיפה
טאלב טואטחה במדי מכבי חיפה
בקושי ראה מגרש העונה. טואטחה
(צילום: גיל נחושתן)
כאמור, גם העונה הקרובה לא מבשרת טובות עבור טואטחה בקבוצה שבה על כל עמדה יש שלושה שחקנים שנאבקים על מקום בהרכב. יכול להיווצר מצב שבו שני מגנים של הנבחרת – טואטחה ומנחם – יהיו שחקני ספסל בקבוצה שלהם, מאחר שחיפה מתכננת להביא זר על העמדה הזו. אם זה לא מספיק, יש את הגיבוי של שון גולדברג, מגן שמאלי במקור, שהוסט לעמדת הבלם והיה אחד המצטיינים של הירוקים בעונה החולפת.

החלטה גורלית

כבר שש שנים שטואטחה לא צובר מומנטום. לאורך התקופה הזו הוא פתח ב־24 משחקי ליגה בלבד (שותף ב־55) בקבוצות השונות. למעט הקרדיט שקיבל מהרצוג ומווילי רוטנשטיינר, הוא לא משחק כדורגל באופן סדיר תקופה ארוכה. עכשיו, בגיל 30, המגן נמצא בעמדה בעייתית לקראת המשך הקריירה: מכבי חיפה מסתדרת מצוין בלעדיו, אין לו ביקוש מצד אף אחד מהמועדונים הגדולים, והקבוצות הקטנות יותר לא מסוגלות לעמוד בחוזה הגבוה שלו (250 אלף דולר לעונה הבאה).
בינתיים הוחלט שטואטחה ייצא למחנה האימונים, ומבחינת חיפה עליו להילחם על המקום שלו, אך לא מן הנמנע שיושאל, כאשר כרגע רק סכנין מגלה עניין.