הפלופ והבלוף

קטש ופניני לא פוגעים
"אם אתה רוצה שיפרגנו לך בארץ, אתה צריך להיראות מאוד סובל. אנשים רוצים לפרגן למישהו שהם לא רוצים להיות במקומו". את האבחון הפסיכי הזה נתן עודד קטש בראיון חגיגי לקראת משחקו הראשון כמאמן הנבחרת, במוקדמות אליפות העולם ב-2017. למונדובאסקט לא הגענו, ואף על פי שהמאמן מצליח להיראות סובל, קשה מאוד לפרגן לו. הטקטיקה שבחר, בכדורסל ובהבעה, על הפנים.
מי שנראו סובלים באמת בגמר גביע המדינה היו אוהדי מכבי ת"א, שלא לדבר על שמעון מזרחי. הם ראו את ההבדל בין מכונה משומנת של מאמן לחבורה משומנת בכסף. לאלכסנדר דז'יקיץ' יש שני עוזרים בהפועל ירושלים, אבל התחושה במשחק הגמר הייתה שהוא קיבל לא פחות עזרה דווקא מקטש.
6 צפייה בגלריה
עודד קטש מאמן הפועל ירושלים
עודד קטש מאמן הפועל ירושלים
עודד קטש. העוזר השלישי של דז'יקיץ'
(צילום: עוז מועלם)
6 צפייה בגלריה
(איור: אופיר בגון)
"כמו שאתם מכירים אותי, אני מאמין גדול בשחקן הישראלי", אמר מאמן מכבי ת"א בטקס הקאמבק בקיץ, והוסיף: "נצטרך שיהיו לנו ישראלים משמעותיים, גם ביורוליג, כדי לא לשחק עם שתי קבוצות שונות". לפחות בעניין הזה הוא הצליח. זו אותה קבוצה חסרת זהות. בגמר הגביע ניצחו הישראלים של דז'יקיץ' הסרבי את אלה של קטש 6:17. ומשמעות הישראלים של מכבי ת"א באירופה מזערית, חד-משמעית. היחידים שמצליחים להוציא מהשחקנים את המקסימום בהיכל, כפי שמעיד מאזן משחקי החוץ במפעל, אלה האוהדים שמגיעים לעודד. לא קטש.
אבל מה זה גביע המדינה מול רגע השיא שרשם השבוע בהרצליה גיא פניני בן ה-39, כשחלף על פני מאיר טפירו ורשם 512 משחקים בליגת העל. "גיא יעזור לנו על המגרש ובחדר ההלבשה", אמר קטש בקיץ, והיו"ר מזרחי התרגש במיוחד: "מדובר בשחקן משכמו ומעלה. מנהיג, מורה דרך ומופת להתמדה שלגיל אין כל משמעות לגביו. בטוחני כי ישוב להטביע את חותמו על הקבוצה".
בקשר להתמדה זה נכון, כל היתר לא ממש. במיוחד כשנזכרים בדרבי ההוא, כשמורה הדרך הביט משכמו ומעלה ולחש ליהונתן שולדבראנד: "גרמני, נאצי. יא בן-ז... אבא שלך ימות... סרטן בראש". ביורוליג הוכיח הפרובוקטור שהוא מסוגל לרדת מתחת לחגורה לא רק באופן מטפורי, כשאחז במבושיו של אלכס מאריץ' ובייש את המועדון גם בחו"ל. אלה הם רק שני המקרים שבהם נחשפו למצלמות שיטות העבודה של אמן הטראש-טוק, במתכונת הטיקטוק.
על תרומתו העונה במגרש אין מה להרחיב. פניני מדורג 91 במדד היעילות בליגה (מתוך 115 שחקנים), עם 3.4 נקודות ב-14 דקות בממוצע למשחק, אחרי צוף בן-משה מגלבוע/גליל, עודד ברנדווין מבני הרצליה ורועי פריצקי מהפועל באר-שבע/דימונה. ביורוליג הוא בכלל לא שותף, אם כי ייתכן שהטביע חותם בחדר ההלבשה.
מבחינה אישית, 512 משחקים הם נתון מרשים – שלא מזיז לאוהדים. כדורסל זה לא "הישרדות", מה עוד שהודחת בגמר. קטש ופניני הוחזרו למועדון כחלק מהמאמץ הנצחי של המועדון להשתמש בסמלים כדי למכור מינויים, אבל ספורט אינו דיור מוגן. גם אם פניני יגיע ל-600 הופעות, הוא לא יפרוש בשיא, אלא בדיוק להפך. בכדורסל – ובטח במכבי ת"א – לא מעניין כמה זמן אתה סוחב על הפרקט, אלא כמה אתה פרקטי.
6 צפייה בגלריה
גיא פניני שחקן מכבי ת"א עם אלדד אקוניס יו"ר בני הרצליה
גיא פניני שחקן מכבי ת"א עם אלדד אקוניס יו"ר בני הרצליה
גיא פניני. שיא לפרוטוקול שלא מזיז לאוהדים
(צילום: עוז מועלם)

חסרי המודעות

נסים בכר, זוארץ ובדיחת המאמנים
"אתם מנוע הצמיחה המשמעותי ביותר של הענף. אתם אלה שתגרמו לילד להתפתח כשחקן וכאדם, אתם המחנכים. אתם החקלאי שזורע וקוצר. אתם הבנאים. אתם, כל אחד ואחת מכם, מי שאחראים לתדמית הענף ומעל לכל לתדמית ולמעמד המאמן". כך אמר יו"ר ההתאחדות שינו זוארץ בכנס שאירגן בשיתוף איגוד המאמנים למאמני שתי הליגות הבכירות והנבחרות הצעירות. אולי בהשראת ט"ו בשבט, המונולוג היה צמחוני ובעיקר קומי.
עם המברכים בכנס נמנה נסים בכר, יו"ר איגוד המאמנים שתיפקד כמנוע צניחה, ושמעמד המאמן צלל בתקופתו לתהום. מנכ"ל האיגוד אמיר כהן מעדיף לתת דוגמה אישית. רק העונה הוא הספיק להתפטר ממ.ס טירה אחרי מחזור אחד בלבד, אימן קצת בהפועל קלנסואה, עבר לצעירי טייבה – ועזב גם אותה אחרי שני משחקים. בנאי כזה, שתורם למעמד המאמן בלי להחזיק מעמד, לא תמצאו בכל המשולש.
בכנס שנערך במשרדי ההתאחדות ישבו זה לצד זה גם מאמני מכבי נתניה ובני-ריינה, רן קוז'וק ושרון מימר, שנפגשו יומיים קודם לכן בליגה. "יישמנו את תוכנית המשחק בצורה מושלמת וקיבלנו שני שערים שלא קשורים לכדורגל. ביטלנו אותם והם כמעט לא הגיעו לשער עד השני גולים", טפח לעצמו על השכם מימר, שהפסיד 2:1. "איבדנו ריכוז במצב הנייח, כי לפניו ריינה לא בעטה לנו לשער אפילו פעם אחת", סיפר המנצח קוז'וק על השער שספג.
6 צפייה בגלריה
שרון מימר מאמן בני ריינה
שרון מימר מאמן בני ריינה
מימר. טפח לעצמו על השכם
(צילום: יאיר שגיא)
מנכ"ל מכבי חיפה איציק עובדיה העביר בכנס הרצאה שכותרתה: "מאמן/מנהל במציאות משתנה"; ומאמן הכושר של האלופה אורי הראל הרצה על: "היבטים פיזיולוגיים בדרישות המשחק המודרני". חבל שקוז'וק לא העביר הרצאה בשם: "המצב הנייח – לפני ואחרי"; ובעיקר שמימר לא דיבר על: "גולים לא קשורים לכדורגל, במדינה שלא קשורה לענף".
בלטו בהיעדרם: סלובודן דראפיץ', שיכול היה להרצות על "מאמנים ממשפחת הזוחלים", והרצאת האורח של ניר ברקוביץ': "הקשר בין מאמנים למקורבים בתקשורת, והאם יכולים סמרטוטים לבעוט בדלי".
6 צפייה בגלריה
סלובודן דראפיץ'
סלובודן דראפיץ'
סלובודן דראפיץ'. בלט בהיעדרו
(צילום: שרון צור )

ההומופוב

תשובת איוניר לקמפיין של "איגי"
בכנס הנ"ל נכח גם המחנך מוטי איוניר, שמנהל חשבון עובר ושב בהפועל אום אל-פאחם. בספטמבר האחרון הוא שוב התפטר מהמועדון שפיטר והחזיר אותו, ומונה למנהל מקצועי של צעירי טייבה מליגה א'. בנובמבר טס העילוי מהליגה השלישית כשליח התאגיד למונדיאל, כדי לחלק ציונים למאמנים המצליחים בעולם, ובסוף ינואר עלה לתחתית הליגה הלאומית וחתם בהפועל נוף הגליל. שלשום הוא חזר להשמיע קול בגדול בתבוסה 3:0 להפועל פ"ת.
לקראת הסיום, כשקבוצתו ספגה את השער השני, החליט המאמן לשלב בין כל עיסוקיו ולפרשן את המשחק בצרחות ובנפנופי ידיים מקו האורך. "תראה את עידן ורד, ההומו הזה, רץ לי פתאום לשחקנים. ארבע שנים לא ראו אותו, פתאום נהיה לי בעל הבית", אמר איוניר לאחד מאנשי קבוצתו אחרי שקשר פ"ת דרש מהשופט שיוציא צהוב לשחקן שלו. זו הייתה כנראה תשובתו לקמפיין המשותף למינהלת הליגות ולארגון הנוער הגאה "איגי", שטילטל לא מזמן את הענף החשוך.
6 צפייה בגלריה
מוטי איוניר. מתחת לקו האדום גם בסגנון
מוטי איוניר. מתחת לקו האדום גם בסגנון
מוטי איוניר. מתחת לקו האדום גם בסגנון
(עמרי שטיין)
לפני שנה בדיוק, כשאום אל-פאחם פגשה את הפועל רמת-השרון, דיווח השופט דרור כהן כי בסיום צעק לעברו יו"ר הקבוצה המארחת מוחמד מחאג'נה: "אתה קוקסינל, לא תגיע הביתה בשלום", בעוד איוניר דאג להזכיר לשופט עם איזו דמות מפורסמת יש לו עסק, והודיע לו: "אני אקרע אותך בטלוויזיה".
זה איוניר. כפרשן בליגת העל משחק אותה רהוט וטקטיקן, כמאמן בלאומית יוצא ממנו הפרחח וההומופוב. וכשאתה מתזז במהירות כה מסחררת בין שתי הפלטפורמות, שום טיפולי המרה לא יעזרו.

הבררנים

רוכשי הפועל ת"א והיועץ בן-דב
במסגרת הבדיקות שעורכת קבוצת הרכישה האמריקאית שמעוניינת בהפועל ת"א, כך נחשף ב"ידיעות אחרונות", התייעצו אנשיה עם "דמויות מפתח בכדורגל הישראלי", ובהן מנכ"ל מכבי חיפה בעבר אסף בן-דב. מעניין אם הממליץ היה איציק ניסנוב, שהתעמת בדרבי האחרון עם אנשי מכבי ת"א, כולל גידופים ברוטב "תנועת יריקה או יריקה שלא פגעה".
התקרית הנ"ל הזכירה קצת את המהומה בדרבי החיפאי לפני שנתיים, שהסתיים בקטטה המונית, שבה כיכב גם המנכ"ל הירוק. בית הדין הטיל עליו עונש הרחקה משלושה משחקים וקנס, בהסדר טיעון, ובנימוק לעונש נכתב: "חומרה יתרה יש לא רק על שום השתתפותו של בן-דב בקטטה ועל שום היותו נושא תפקיד אשר מצופה ממנו לנהוג כ'מבוגר האחראי' באירועים מהסוג דנן, אלא גם על שום הימצאותו באזור כר הדשא בו אינו מורשה להימצא במיוחד בימי קורונה אלה"... המסכה שחבש, לא עזרה.
מי היו היועצים האחרים של האמריקאים עדיין לא ידוע, אבל צריך לקוות שלא מדובר במנכ"ל הפועל באר-שבע גיא פרימור, שהפנה לעבר אוהדי מכבי ת"א שתי אצבעות משולשות, ובאסיר לשעבר מאשדוד, שגם בשבת האחרונה הוזכר בדוח השופט: "מר ג'קי בן-זקן נכח באזור סטרילי כשאינו רשום בטופס המשחק, וצעק לעבר צוות השיפוט 'חבורה של אפסים'". דמויות מפתח לא חסרות בכדורגל הסטרילי שלנו.

מילה זו מילה

"ריאל מדריד הייתה צריכה את השער הזה, אתה יודע מה, הם חותמים עכשיו על 2:1 לנסוע לברנבאו"
נדב יעקבי חותם בשם קרלו אנצ'לוטי, לפני הולדת החמישייה בליברפול