המיסיונרים

מיקי ובצלאל שולטים בכדור
"אין מקום לכפייה חילונית במדינת ישראל, והזכות לשמור את השבת צריכה להינתן לכל אדם או גוף במדינתנו", כך דיקלם בשנת 2015 הח"כ הטרי מהליכוד, מיקי זוהר, בנאום הבכורה במליאת הכנסת, שהזכיר קצת נאום בר-מצווה בבית הכנסת. כמי שהיה חבר הנהלה באיגוד הכדורסל, ויו"ר ועדת הספורט בפרלמנט, מוזכר היום זוהר כמועמד מוביל לתפקיד שר הספורט. בצלאל סמוטריץ' לא לבד.
באותה דרשה התגאה זוהר בהצעת החוק הראשונה שהגיש - לאפשר לכל קבוצה או שחקן לסרב לשחק בשבת (בהזדמנות אחרת טען כי "עבודה בשבת בליגה היא מעשה פלילי לכל דבר"), ולסיום בחר להמחיש את חשיבות שליחותו הציבורית, בציטוט מדברי שמעון הצדיק: "על שלושה דברים העולם עומד - על התורה, על העבודה ועל גמילות חסדים". חמש שנים לאחר מכן הוא כבר ציטט חכם אחר, בלי שמות, שממנו למד על שלושת הכ"פים – "כוח, כבוד וכסף". עכשיו הוא יוכל להוסיף עוד כ"ף, שממזגת בין כל קודמותיה - כדורגל.
7 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
עושה רוח מהקודש, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: מוטי קמחי)
"30 אחוז מהאוכלוסייה מוגדרים דתיים או מסורתיים, לא מגיע להם ליהנות ממשחקים?" שאל זוהר ב-2015. "ציבור שומרי השבת והמסורת בישראל מהווה כמחצית מאזרחי ישראל", כתב השבוע שיכור הניצחון סמוטריץ' ליו"ר המינהלת ארז כלפון. כלומר, בתוך שבע שנים חווינו צונאמי תורני בשיעור של 20 אחוזים, והגענו לשני גושים שווים בגודלם. וכשמדובר בדת - גם תיקו מספיק כדי לשלוט בכיפה.
לצד הליכוד והציונות הדתית תשב בקואליציה גם ש"ס, שאחד מבכיריה, ח"כ מיכאל מלכיאלי, הציג לא מכבר את עמדתו בסוגיה. "אנחנו רוצים לשבת בשבת בבית", הכריז מלכיאלי בערוץ הכנסת, ועבר לליגות באירופה: "בצרפת, באנגליה, בעוד מקומות, ביום המנוחה שלהם שזה יום ראשון, אין משחקים. רק ביום המנוחה הרשמי של מדינת ישראל, יש". ככה זה כשאין אנגלית וצרפתית בלימודי הליבה.
את הנוצרים והמוסלמים בליגות שלנו מלכיאלי לא סופר, אבל חלק ניכר מכדורגלנינו הם יראי שמיים, שאף ניהלו בעבר קמפיין לשמירת השבת באמצעות קלטת בועטת. כאן המקום להבהיר לכל עובדי השם - כולל אלה שמנסים לעיתים לעבוד עליו, ומעגלים את מועד כניסת השבת או הצום - שכדי לשמור על היום השביעי בשבע עיניים, לא מספיק להשבית את הליגות.
7 צפייה בגלריה
זוהר וסמטוריץ'
זוהר וסמטוריץ'
(איור: אופיר בגון)
חילול הוא חילול, וגם להתאמן אסור בשבת. ליגות הנוער, הנערים והילדים יושבתו אף הן מכל מלאכה, לרבות עזרת הנשים. שלא לדבר על נבחרת האומה היהודית, למרות שליגת האומות משוחקת בשבת. בפיפ"א ובאופ"א אמנם עלולים להדיח אותנו, אבל מי שמאמין לא מפחד.
זהו, הפעם הבחירות הכריעו, שום תירוץ לא יתקבל ואי-אפשר יהיה להאשים את הבוגדים השמאלנים. במקום המיניסטריון שאחראי לשני תחומים שנשמעים בישראל כמו אוקסימורון - תרבות וספורט - יוקם משרד התורה והספורט, שיעניק משמעות הולמת לביטוי "תורת המשחקים". דווקא בזמן שהעולם כולו מקדש את המונדיאל, חשוב להעמיד ברומו של עולם הכדורגל הישראלי את קדושת השבת, ולהראות לגויים מה זו עוצמה יהודית. כפי שנאמר בספר הספרים: לכו בכוחכם זה והושעתם את ישראל.

המגוחך

גוטמן מתחנף ומתהפך בדיעבד
"איזו נחישות! יחד עם הקהל, הטירוף, העוצמות של פיירו, התחכום של שרי, מכבי חיפה עם פתיחת משחק נהדרת". איבחן חנפן הבית אלי גוטמן, כעבור 75 שניות של משחק הפרידה מליגת האלופות מול בנפיקה. "מכבי חיפה בלחץ גבוה, ושרי מנגן על כל המקהלה", חיצצר החצרן בדקה ה-4. "מכבי חיפה פותחת בצורה יוצאת מהכלל, משחקת מהר, בנגיעה בכדור, מביכה את בנפיקה", קבע בדקה ה-6.
ואכן, ככל שנקפו הדקות, הלכה המבוכה והתעצמה. "ברק בכר רוצה לנצח דרך המרכז... רואים את הניסיון שמכבי חיפה קיבלה בליגת האלופות... כמה הם קומפקטים, כמה מהר הם משחקים... חיפה משחקת חכם... אבו-פאני רוקד... גונסאלו ראמוס ורפא סילבה מקבלים טיפול אגרסיבי, לא נותנים להם צ'אנס (שניהם, אגב, כבשו)... חיפה שולטת בקצב... הנעת כדור מסודרת, מאורגנת, מאוד-מאוד מדויקת עם חילופי מקומות".
7 צפייה בגלריה
אלי גוטמן
אלי גוטמן
החצרן חיצצר אחרי 75 שניות, גוטמן
(צילום: עוז מועלם)
מחצית, 1:1, רק בעיטה אחת של המארחת למסגרת (בפנדל). "הלקסיקון של מכבי חיפה זה לא לעזוב את המשחק בשום מצב", מנתח המילונאי גוטמן ועובר לתחזית: "יש לי הרגשה שחיפה הולכים על כל הקופה, ישחקו חכם, יכולים לעשות את זה".
דקה 58, הפרשן מעדכן: "מכבי חיפה רוצה להיות הראשונה העונה שמנצחת את בנפיקה", אך כעבור דקה זה 1:2 לאורחים. "חיפה שולחת יותר ויותר שחקנים קדימה, היא עושה חכם", מסביר גוטמן, לפני שמגיע השלישי. "ללחץ הגבוה יש מחיר", מגלה מלחך הפנכה לכבוד הרביעי, ומבצע פניית פרסה: "בוא נפרגן לבנפיקה. מכבי חיפה פוגשת את הכדורגל הקבוצתי במלוא עוצמתו, את הכדורגל המודרני, טוטאל פוטבול". ברור, את מי מעניין עכשיו הטוטאל לוס?
7 צפייה בגלריה
בנפיקה
בנפיקה
בסוף נגמר 1:6
(צילום: עוז מועלם)

הצהובון

עמיחי שפיגלר צורח שטויות
בקדימונים לשידורים מקטאר בחרו בתאגיד להלהיב את הציבור בטקטיקת האנטי, הנהוגה גם בערוצים אחרים. במקום להתגאות בכוכבי העל שיופיעו על המסך, מציגים את נבחרת הקודחים שיהרסו את חוויית הצפייה, לרבות תאומי הצווחות - נדב יעקבי ועמיחי שפיגלר. האחרון - ששבר בשידורי הצ'מפיונס את שיא הגיחוך עם הצרחה: "מכבי חיפה כובשת את אירופה!" (כיאה לקבוצה שסיימה אחרונה בבית וספגה 3.5 שערים בממוצע למשחק), התעקש לשלב בדקות הסיום של התבוסה מול בנפיקה בין חפירה לחאפריות.
"בואו נעשה סדר עם הפרש השערים", אמר השדר בטון של יודע דבר, בתוספת הזמן, כשהאורחים הובילו עדיין רק 1:5. "כרגע פ.ס.ז' בפלוס תשעה שערים, 7:16, בנפיקה בפלוס שמונה שערים, 7:15. אם הם יבקיעו עוד אחד, זה יהיה בדיוק אותו דבר, ואז הולכים לספירה של כרטיסים צהובים, והם ספגו יותר, אז עוד שער לא יספיק להם".
7 צפייה בגלריה
עמיחי שפיגלר (מימין) בזמן שידור
עמיחי שפיגלר (מימין) בזמן שידור
הטבלה שהמציא משקרת, עמיחי שפיגלר
(צילום: אורן אהרוני)
איך שסיים את המשפט, ז'ואו מריו הכניע את ג'וש כהן בשישית, ושפיגלר מיהר לעדכן את הטבלה: "עכשיו הם בשוויון מוחלט מול פ.ס.ז' וכרגע זה יוכרע על צהובים, כי הכל שווה ביניהם. שני צהובים יותר מפרידים עכשיו בין פ.ס.ז' לבנפיקה. לנצח 1:6 ולא לחגוג את העלייה למקום הראשון, זו המציאות. כרגע שחקני ואנשי בנפיקה מסתכלים לאחור, מנסים להבין, אבל זה המצב".
וראו זה פלא, למרות הפספוס המתסכל, לפתע החלו שחקני הקבוצה מפורטוגל להתחבק, לקפוץ ולרקוד. "הספסל של בנפיקה חוגג, הם צוהלים עכשיו, הם עלו ממקום ראשון אני חושב", השתומם הפרשן גוטמן. "אתה צודק, הם קיבלו את ההודעה שהם במקום הראשון", הסכים שפיגלר, הסתכל לאחור, ניסה להבין, אבל זה המצב.
מי נתן את ההודעה ולמה, השדר והפרשן כבר לא ידעו לספר, למרות שהכל כתוב. 12 סעיפים קבעה אופ"א כדי להכריע בדירוג הבית הסופי. לפי סעיף 8, במקרה של שוויון מוחלט בנקודות ובמאזן השערים, מה שיכריע הוא מספר שערי החוץ שכבשה הקבוצה. בנפיקה סיימה ראשונה עם 9 כאלה (לעומת 6 של אלופת צרפת), בזכות ההפגזה בחיפה. אילו גם הפרמטר הזה היה זהה, היו הולכים לשובר השוויון הבא ברשימה, ומספר האדומים והצהובים מופיע רק בסעיף 11. שפיגלר פסח על שלושת הסעיפים, וחבל, כי להביא את הסעיף לצופים הוא דווקא יודע.
7 צפייה בגלריה
בנפיקה
בנפיקה
עלו. בנפיקה
(צילום: עוז מועלם)

המובך

שמש מלעיגה את פונטי
ענבל שמש לא השתתפה באליפות העולם בג'ודו, שהסתיימה בשרשרת כישלונות. וגם לא בגראנד סלאם אבו-דאבי. "בעיניי נעשה לענבל עוול גדול", כתבה בזהירות בפייסבוק המאמנת האישית שלה, מיכל האס, כי עם איגוד האינטרסים של משה פונטי עדיף לא להסתבך.
מי שהועדפה על פניה בשתי התחרויות באותו משקל (63 ק"ג) הייתה כרם פרימו, צעירה מבטיחה, אך עדיין לא באותה ליגה. פרימו, לגמרי במקרה, עברה בגיל מוקדם למועדון בנתניה שאותו מנהל מאמנה האישי שני הרשקו, המכהן גם כמאמן הנבחרת. באליפות העולם הודחה החניכה שלו בסיבוב השלישי, ובאבו-דאבי כבר בראשון.
בסופ"ש האחרון הגיעו שתיהן לגראנד סלאם באקו. פרימו הודחה בסיבוב השני, שמש ניצחה בחמישה קרבות, זכתה בזהב והעלתה את דגל ישראל לראש התורן. "הישג מדהים ומדליה חשובה מאוד לענבל שמש ולנבחרת הנשים", צוטט הרשקו בעמוד הפייסבוק של האיגוד. את שם המאמנת האישית, האס מלהזכיר. והקשקשן פונטי? עשה קולות של מזרן. אם לפני הזהב בבאקו זה רק נראה כמו פנקסנות, עכשיו הכל ברור. כשמש.
7 צפייה בגלריה
הציגה את האיגוד במערומיו, ענבל שמש
הציגה את האיגוד במערומיו, ענבל שמש
הציגה את האיגוד במערומיו, ענבל שמש
(איגוד הג'ודו)

מילה זו מילה

"הקהל משיב ב'מוות למחבלים', אווירה, שמחת בית השואבה"
שדר הליגה הלאומנית שי נובלמן מדווח מהמטה של איתמר בן גביר על תוצאות בית המוות