כמעט בכל פעם שאוהדי הפועל ת"א מעורבים באיזושהי קטטה ביציעים, אפשר לראות חלק מאנשי הנהלת המועדון רצים באמוק אל תוך היציע ולפעמים גם מוצאים את עצמם חוצצים בינם לבין אוהדי היריבה או כוחות המשטרה.
הבעיה היא שברגע שהאירועים מסתיימים הכל חוזר לקדמותו, במקום לנסות לטפל בבעיה מהשורש כדי לא להתמודד עם אותה סיטואציה שוב ושוב. בכל פעם מחדש אוהדי הפועל ת"א מסתבכים באירוע אלים אחר, בכל פעם זה חוצה גבול חדש ובכל פעם המנהלים מוציאים הודעות גינוי כאלה ואחרות. בפועל, שום דבר לא משתנה כבר שנים רבות ואפילו רק מחמיר, כמו שראינו שלשום, כשקומץ אוהדים תקפו באלימות קשה ומזעזעת אוהדים של הפועל חיפה.
4 צפייה בגלריה
התקרית האלימה
התקרית האלימה
התקרית המחרידה מול הפועל חיפה. לא פעם ראשונה
"אין כאן שום דבר חדש", אמר גורם בסביבת המועדון . "האירוע הזה פשוט צולם, בניגוד לאירועים אחרים, וככה כולם היו יכולים לראות טוב יותר את ההתנהגות המבישה והנוראית". ואכן, זה היה עוד אירוע בשרשרת ארוכה של מעשים אלימים. בשנים האחרונות רובם התרחשו במשחקי הדרבי: זריקת חפצים חדים וכבדים לעבר יציעי אוהדי מכבי ת"א, השלכת כוסות שתייה מלאות, יריקות, ונדליזם בתאי השירותים, שבירת כיסאות וגם הדלקת אבוקות שמסכנות חיים, בעיקר באולמות סגורים. אבל בחודשים האחרונים כבר אי־אפשר להשתמש בתירוץ של הדרבי: כל התקריות האחרונות היו במשחקים נגד קבוצות אחרות.
צריך לציין שרק חלק קטן מהאוהדים מעורבים באירועים האלימים, אבל הם משפיעים על כל חוויית הצפייה. "מי שנמצא באופן קבוע במשחקים יודע שמדובר בקומץ שפשוט הורס לכולם", אומר אחד האוהדים הוותיקים של הקבוצה. "חבל לי שהאירועים האלה חוזרים על עצמם ואף אחד לא מטפל בהם. לא מספיק עונש כזה או אחר פה ושם, צריך לטפל כמו שצריך, גם אם זה עולה במחיר של עידוד ואווירה".
4 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל ת"א
אוהדי הפועל ת"א
"צריך לטפל כמו שצריך"
(צילום: עוז מועלם)

הקומץ שהורס לכולם

הדרבי בגמר הפלייאוף בעונה שעברה הגיע לנקודת רתיחה, כשהפעם דווקא הנהלות שתי הקבוצות הציתו את האש. לפני המשחק הראשון בסדרה במכבי סירבו להעביר כרטיסים להפועל בטענה לחשש לשלום האוהדים. העניין נפתר בסופו של דבר, אבל יצר אווירה עוינת, כולל מפגן של עשרות אבוקות ביציעים האדומים. במהלך הסדרה העניינים רק התחממו יותר ויותר, וכל הצדדים התנערו מאחריות.
המתיחות זלגה לתחילת העונה הנוכחית, ולפני הדרבי בחצי גמר גביע ווינר שהיה אמור להתקיים באולם של הפועל, ביקשה המשטרה מהאוהדים להגיע עם תעודות זהות כדי לוודא שאף אחד מהמורחקים מהמגרשים לא יצליח להיכנס פנימה. הנהלת הפועל לקחה את הצד של האוהדים והחליטה שהקבוצה לא תופיע למשחק: "אוהדי ספורט - לא עבריינים. הבנו שמשטרת ישראל מתייחסת למשחק כאל אירוע מלחמה, בו כלל האוהדים הם עבריינים בפוטנציה. לאור היחס החלטנו שאין טעם לעלות לשחק". אם תשאלו אוהדים מסוימים, הם יגידו שלא ממש הפריע להם להציג תעודה ושהם היו מעדיפים לראות משחק מאשר ללכת הביתה מאוכזבים. מאותו רגע שהפועל בעצם לקחה את הצד של האוהדים, הדברים רק הלכו והסתבכו.
4 צפייה בגלריה
שחקן מכבי ת"א לורנזו בראון עם שחקן הפועל ת"א ג'ורדן מקריי
שחקן מכבי ת"א לורנזו בראון עם שחקן הפועל ת"א ג'ורדן מקריי
מסך עשן. האבוקות שהרסו את הדרבי
(צילום: יאיר שגיא)
אחרי 7 באוקטובר הייתה תקווה שמשהו ישתנה, שתחושת האחדות בעם תגיע גם לספורט, אבל ב־3 בדצמבר היא התבדתה. קומץ מאוהדי הפועל ת"א שרו שירי נאצה נגד המשטרה במהלך טקס בבאר־שבע לזכר שוטרים שנפלו בשבת השחורה, בזמן שמשפחות הנופלים היו על הפרקט. במועדון מיהרו לגנות, ויום אחרי האירוע המבייש הוציאו הודעה שבה נכתב: "בעקבות האירוע החליט דירקטוריון המועדון כי יישלל המינוי והקבוצה לא תמכור כרטיסים לאותם אוהדים". ואולם, מתברר כי האוהד שנעצר אתמול בחשד לפגיעה באוהד של הפועל חיפה היה מעורב גם באותו אירוע בבאר-שבע, ולמעשה המועדון בעצמו איפשר לו להיכנס בחזרה למשחקים. בהפועל ת"א ניסו אתמול להתנער מאותו אוהד וטענו שהוא לא מנוי ולא חבר בעמותה, ושהם בכלל לא מכירים אותו, אבל הוא מגיע לכל משחקי הקבוצה.
אחרי אותו אירוע בבאר־שבע העניינים קצת נרגעו, ואפילו שני משחקי דרבי עברו בשקט מוחלט בעקבות התערבות נקודתית של ההנהלה, אבל לא לזמן רב. ב־2 במארס, בסיום משחק מול הפועל חולון אחרי שאנשי האבטחה כבר יצאו מהאולם, תועדו עשרות אוהדים אדומים כשהם פורצים לפרקט, משליכים כיסאות על אוהדי האורחת וגונבים את דגל הפריסה שהניפו ביציע. בהנהלה לא הגיבו על האירוע ורק התעסקו בכך שהמשטרה לא תממש את איומה לאסור הכנסת ציוד אוהדים לאולם. כמה ימים לאחר מכן אוהדים של הפועל ת"א השחיתו את קירות האולם באילת עם מדבקות והוסיפו את הכיתוב "שואה למשטרה".
4 צפייה בגלריה
הפועל ת"א מכבי ת"א כדורסל דרבי
הפועל ת"א מכבי ת"א כדורסל דרבי
השחיתו את העולם באילת. אוהדי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
מלבד העובדה שראשי המועדון לא עושים מאמצים של ממש למגר את התופעות האלה, גם בבית הדין של איגוד הכדורסל השתמשו עד לאחרונה בכפפות של משי בכל הנוגע לעונשים. על האירוע במשחק נגד חולון נענשה הקבוצה בקנס של 10,000 שקל ושני משחקי רדיוס על תנאי לשנה, ועל האירוע היא נקנסה ב־7,500 שקל. ואולם, הקנסות בסופו של דבר לא פוגעים באוהדים המתפרעים ולא ממגרים את התופעה.

שלילת מינויים וסגירת יציע

היו"ר רמי כהן מודע להחמרה בתקופה האחרונה: "אם אחד המדדים הוא הקנסות שאנחנו מקבלים, אז אני רואה שמשנה לשנה זה יורד, כי היינו פעם במקומות יותר קשים, אבל החודש האחרון טרף את הקלפים ואני באמת לא יודע איך להסביר את זה. מה שקרה בחודש האחרון עובר כל היגיון וחוצה את הגבול. יש פה מערכת לא הגיונית שהקבוצות משלמות הון עתק על אבטחה ומשטרה, ובסוף כשיש כשל הן גם משלמות את המחיר ונענשות. הרי בסופו של דבר העונשים פוגעים בקבוצות ולא בפרט שבאמת מגיע לו. לפעמים אנחנו צריכים לעשות דברים לבד, וזה מה שהבנו גם הפעם שצריך לעשות".
בהפועל ת"א הודיעו אתמול שהם מתכוונים לשלול את המינויים של אוהדים מהאירוע, לשקול הגשת תביעה אישית נגד המעורבים, לסגור את יציע האולטראס עד למציאת פתרון אבטחתי הולם (כ־482 מקומות) ולהחליף את חברת האבטחה. האם זה יעזור? ימים יגידו.
פורסם לראשונה: 09:27, 25.03.24