צ'אבי, אגדת ברצלונה בעבר ומאמן ברצלונה בהווה, הודיע לאחרונה שיעזוב את המועדון בסוף העונה. זה קורה כאשר הקטלאנים במעמקי משבר מקצועי, והביקורת כלפי המאמן בתקשורת ובקרב האוהדים עצומה ונוקבת. אך האם זה צעד נכון עבור בארסה? לרוב, בתקופות קשות מחפשים זעזוע, ובכדורגל, בטח זה של השנים האחרונות, הזעזוע בא בדמות חילופי מאמנים. המאמן, למעשה, הוא זה שאחראי על הקבוצה המקצועית כמכלול, ולכן, האשמתו כגורם המרכזי לתקופה רעה זה המהלך הכי קל ומקובל. אך כמובן שזה לא תמיד המהלך הכי נכון.
אם נחשוב על מה עתיד לקרות בקיץ בבירת קטאלוניה, אולי נגלה שעזיבתו של צ'אבי לא תשנה סדרי עולם. במקומו יגיע מאמן שיהיה ברמתו ומטה, לאור היכולות הכלכליות המוגבלות של ברצלונה. גם הוא ייתקל באותן בעיות כמו צ'אבי - חוסר יכולת להביא שחקנים מהשורה הראשונה של הכדורגל האירופי; התפשרות רבה בכל הנוגע לבניית ותחזוק סגל השחקנים (עקב בעיות כלכליות ופציעות רבות במיוחד); וביקורת בלתי מתפשרת וכמעט חסרת אח ורע בכדורגל העולמי מבחינת נוקבותה מצד התקשורת הקטלאנית ורבים מאוהדי הקבוצה.

1 צפייה בגלריה
מאמן ברצלונה צ'אבי
מאמן ברצלונה צ'אבי
מאמן ברצלונה צ'אבי
(JOHN THYS / AFP)

האם, לאור כל הנאמר לעיל, ישנה באמת איזשהי היתכנות להצלחה של מאמן אחר? הסגל יישאר דומה, הצוות המקצועי כנראה זהה, וכל המסביב יישאר על כנו. הדבר היחיד שיכול להציל את בארסה זו יציבות כלשהי. זה למצוא שלד מסוים של אנשים נכונים, מבחינת שחקנים, צוות מקצועי, הנהלה - ובעיקר מאמן. איש חזון שינהל את הפרויקט המורכב הזה וייקח אותו קדימה. להחליף מאמן כל שנתיים-שלוש, לא רק שלא יעזור למצב הקבוצה, אלא אפילו יפגע בו, בטח שלטווח הארוך.
מעניין גם לבחון את השפעתו של צ'אבי עד כה. כי מעבר לכך שעזיבתו מרעה עם העתיד, היא גם לא בטוח מוצדקת לאור המציאות בעבר. צ'אבי נאלץ להתמודד עם עזיבתם של רבים וטובים, שהקבוצה פיתחה תלות עצומה בהם בשנים האחרונות. אם זה סרחיו בוסקטס שהיה לעוגן הגנתי בקישור הקטלאני, או כמובן ליו מסי שהתלות ההתקפית בו עצומה וברורה. השילוב עם חוסר היכולת הכלכלית להביא תחליפים ראויים, גרם לצ'אבי לברוא את הקבוצה הזו מהתחלה עם הדור החדש, עם סגל של שחקני בית צעירים ושחקני רכש שלא מהטופ העולמי. ובצל כל זאת - הוא הביא אליפות אחרי 3 שנים עקרות. בנוסף לזה, בעונתו הראשונה, הוא קיבל את ברצלונה במקום התשיעי, אחרי שעברה אצל קיקה סטיין ורונלד קומאן הכושלים. הוא קיבל קבוצה מפורקת, מתחדשת, חסרת חזון ודרך, חסרת אימון ומסוגלות, ובעזרת מספר רכישות בודדות וממוצעות כמו אדאמה טראורה ופייר אמריק אובמיאנג, הצליח להוביל את בארסה עד למקום השני.
צ'אבי הביא דרך לקבוצה חסרת כיוון. הוא הביא מוטיבציה לקבוצה חסרת תשוקה. הוא הביא יכולת לקבוצה מוגבלת. אמנם היו טובים ממנו. והתקופה הנוכחית אכן רעה. אבל זו הייתה אמורה להיות רק ההתחלה של הפרויקט. שנתיים וחצי ראשונות מבין רבות. פרויקט דורש לא רק שלד שחקנים, מאמן איכותי וצוות מקצועי מנוסה, אלא גם - ואפילו בעיקר - סבלנות. לשים את הז'יטונים על האנשים הנכונים, ולתת להם את הגיבוי המלא - על כל הכרוך בזה - שנים רבות קדימה. לדעת להיות דינמיים וללכת אנה הרוח נושבת - אך תוך שמירה על הבסיס הקיים.
צ'אבי לא חף מבעיות. משחק פחדני, הרכבים וחילופים מקובעים עד כדי תסכול, שילוב מועט מדי של צעירים והעדפה גדולה מדי לוותיקים, גם אם הם כבר לא מצדיקים זאת בהופעותיהם. אבל הוא גם הביא המון פתרונות. לפניו, ברצלונה הייתה קבוצה הרבה, אבל הרבה פחות טובה מאיך שהיא אחריו. אז עבור פרויקט ארוך טווח - בטח כשהוא סמל במועדון והמועדון עומד בראש מעייניו - הוא הבחירה הנכונה. חבל לי על הכניעה ללחצים הבלתי מתפשרים מצד התקשורת הנבזית בקטאלוניה. צ'אבי חייב להישאר. זה מה שנכון עבורו. זה מה שנכון עבור האוהדים. זה מה שנכון עבור ברצלונה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.