הפריבילגים

היחצן נימני והשגריר בן־חיים
"אנחנו רוצים לעשות קפיצת מדרגה בכדורגל הישראלי, זה לא ילך בהתנהלות הזאתי. המקרה הזה הופך את הכדורגל הישראלי לבדיחה". כך סיכם הכלבויניק אבי נימני את פרשת משחק הליגה בין בני־סכנין למכבי חיפה, שבוטל זמן קצר לפני שריקת הפתיחה. זה נכון, אבל קצת מוזר לשמוע את הדברים ממי שהופך את הכדורגל הישראלי לבדיחה על בסיס קבוע.
נימני הוא סוכן שחקנים, שעד לא מכבר פירשן משחקים שבהם היו מעורבים לקוחותיו, והעניק להם יחס בהתאם. באחד הפודקאסטים באנגליה, מולדת הכדורגל, ליגלגו על התופעה הפרובינציאלית הזו, אבל במולדת הקומבינות הבלתי מוגבלות משדרים עסקים כרגיל. הסוכן נ' מתראיין, מפרשן ומנתח בטורי דעה משחקים בהם מעורבים כדורגלנים שמשלמים לו עמלות. לאחרונה למשל קרא ל"מאמנים עם אומץ, שיאמינו ויתמכו בשחקנים צעירים איכותיים". אומץ לגילוי נאות, על כך שרבים מהם מיוצגים על ידו, לא היה לו.
6 צפייה בגלריה
אבי נימני
אבי נימני
אבי נימני. מי שמדבר על בדיחות
(צילום: אוהד צויגנברג)
6 צפייה בגלריה
טל בן חיים ואבי נימני
טל בן חיים ואבי נימני
טל בן חיים ואבי נימני
(איור: אופיר בגון)
וכמו שחבריו בתקשורת נופלים ברשתו, כך קרה גם ברשתות החברתיות של ההתאחדות. בתשדיר יחצנות שהועלה בעמודי הפייסבוק והאינסטגרם שלה, מדקלם הסוכן הרב־ערוצי קול קורא לציבור להגיע למשחקי טורניר היורו עד גיל 17. כאילו לא די בקשריו עם המנהל המקצועי הלאומי יוסי בניון, עכשיו הוא גויס כפרזנטור של ההתאחדות כולה. הסוכן מפרסם את הטורניר, אבל הם למעשה מפרסמים אותו.
בתחילת השנה הודיע בלם העבר טל בן־חיים כי החליט לוותר על עבודתו כמאמן ההגנה בנבחרת, ולעבור לייצוג שחקנים ומאמנים. לכבוד יורו הנערים, בחרה בו ההתאחדות לשמש כ"שגריר" של הטורניר (לצד הקונסול לירן שטראובר). מדובר בתפקיד ייצוגי מקובל באופ"א, שנעזרת בכוכבי עבר לקידום ולפמפום מפעליה. זה נחמד, בטח למי שעשה קריירה מרשימה באנגליה, אבל כשאתה סוכן, הפרקטיקה והאתיקה מתנגשות. דרכון דיפלומטי של ההתאחדות האירופית מאפשר גישה חופשית ליציעי האח"מים, לארוחות הרשמיות ולמינגלינג באופן כללי. בוודאי לא מזיק לחיזוק חוג הלקוחות.
"אין לנימני שום תפקיד או תואר בטורניר הזה", הגיבו מההתאחדות. "בן־חיים נבחר על היותו שחקן עבר גדול, קפטן נבחרת, מודל לחיקוי לשחקנים צעירים ושם מוכר בזירה האירופית. אין בעיה אתית או ניגוד עניינים בכך שהוא החל לא מזמן להיות סוכן שחקנים". סוכנים אחרים חושבים כמובן אחרת, וכדי להבין שהורי כדורגלן צעיר יעדיפו את שירותיו של מקורב, לא צריך להיות חבר בלהקת "איפה הילד".
6 צפייה בגלריה
טל בן חיים
טל בן חיים
שגרירות בהתאחדות, בן-חיים
(צילום: אורן אהרוני)
לפני עשרים שנה ניסה המאמן הדני ריצ'רד מולר נילסן ללמד את מגיני הנבחרת איך להתמודד עם החלוצים האירופים, וקשר באימון את ידיהם של הבלמים. זה לא ממש עזר לנו בזירה הבינלאומית, אבל ברמה הלאומית, שחקני הנבחרת בהחלט קלטו את המסר: כדי להתקדם בכדורגל הישראלי, הכי חשוב קשרים.

הג'ובניק

חזן ממשיך לעבוד בעירייה
ואם כבר מדברים על "רק בישראל", כדאי שתשבו: גם אחרי מינויו למאמן הנבחרת, אלון חזן לא מוותר על עבודתו בעיריית אשדוד. לא יאמן כי יסופר.
כן, למרות השדרוג בשכרו ל־45 אלף שקל נטו בחודש (לא כולל מענקים), וההעלאה בדרגה, המאמן הלאומי ימשיך בתפקידו במחלקת הספורט המוניציפלית. "חזן הפחית את אחוזי המשרה שלו בעיריית אשדוד למינימום האפשרי, כדי לשמור על זכויותיו כמי שעובד בעירייה שנים ארוכות", נמסר מההתאחדות, שכרגיל אצלה במקרים של חלטורות, קיצורי דרך וקומבינות, כל הזכויות שמורות.
מצד שני, אפשר להבין את המנגנון של היו"ר אורן חסון. אחרי שהבטיחו למנהל המקצועי יוסי בניון 85 אלף שקל בחודש, חייבים להתפשר בעניין המאמן, ולחזור למקורות. אז מתחת לעובד העירייה סידרו ג'וב לגיא לוזון, חרף כישלונותיו, ואם למנהל הטכני ההולנדי ילה חוס יש בעיה, שיחפש את החברים שלו. או את נורה האפטל השווייצרית, שמונתה למנהלת הטכנית של כדורגל הנשים בישראל, ונמלטה מכאן כעבור חודשיים. זה מה שנקרא: אזור מוכה חסון.
6 צפייה בגלריה
אלון חזן
אלון חזן
חזן. שומר על זכויות מוניציפליות
(צילום: עוז מועלם)

הבזיונר

גבעת כלפון סגרה עונה
"חשוב לי לקבל החלטות נכונות, לוודא שהן מיושמות ולעקוב אחריהן". כך העיד על עצמו יו"ר מינהלת הליגות, ארז כלפון, בראיון חגיגי לקראת פתיחת העונה המבורדקת. מה שנכון, במקרה של הנהלת בני־סכנין לא היה צורך לעקוב יותר מדי, כי הם הרי ידועים כמי שמקפידים על כל פרט וחפים משערוריות.
"יום לפני המשחק התקבל מכתב מטעם הנהלת סכנין בו צוין כי עניין המאבטחים יוסדר 'בחצי השעה הקרובה'", כתב למחרת כלפון לבית הדין של ההתאחדות. "לתדהמתנו הרבה, ביום המשחק התברר כי המועדון לא הצליח להעמיד את סד"כ האבטחה לו התחייב". אכן מדהים. במקום לתפוס פיקוד, לסגור עניינים ותשלומים ולהתחשבן עם המועדון אחר כך, היושב ראש הקטין ראש. עלא באב אללה, מה שיהיה יהיה.
ואז הוא התחשבן איתם בדיעבד, ברח מאחריות, ומצא עוד דרך להוכיח שהוא גבר־גבר. "זו יריקה בפרצופם של מיליוני אוהדי כדורגל ואלפי אוהדי מכבי חיפה, אשר יצאו ממקומות העבודה ובאו עם נשיהם וילדיהם", כתב כלפון לראשי סכנין. נשים שעזבו את עבודתן ובאו למושבה עם בעליהן וילדיהן, לא הוזכרו במכתב.
6 צפייה בגלריה
הגרלת המשחקים
הגרלת המשחקים
ארז כלפון
(צילום: עוז מועלם)
גם בהודעה שהוציאה מינהלת החפיף יום קודם, היא הפילה את כל התיק על בני־סכנין, ובנוסח ההתנצלות בפני אוהדים מכל הסוגים נאמר בין השאר: "סליחה מאלו שתיאמו עם האישה". מאוחר יותר הם מיהרו למחוק ולהתנצל, אבל דומה שהגיעה העת לחתוך ולהתפטר. כלומר להחליף את היו"ר כלפון, המנכ"ל ניקולס לב והמשנה למנכ"ל ניר ינקלביץ', ביושבת ראש, מנכ"לית וסמנכ"לית. נראה את בני־סכנין, כשיצטרכו לתאם עם האישה.

המבויש

כץ נדפק בפעם השלישית
ארבע שנים אחרי שברח מהפועל חיפה לבית"ר ירושלים, והשלים סבב כשלונות מפואר גם בהפועל ת"א ובמכבי פ"ת, שב ניר קלינגר לזרועותיו של יואב כץ. יחד איתו, לפי הפרסום, ישוב למועדון התיאטרון המנכ"ל אורן שטרלינג. חקירת המשטרה נגדו בגין תלונה להטרדה מינית טרם הסתיימה, אבל ייתכן ששם משפחתו מזכיר לבעלים כסף.
את האמינות של המאמן והבעלים כולם מכירים. ב־2013, אחרי שהצליח להישאר עם הקבוצה בליגה, הכריז קלינגר: "אשמח להמשיך כאן, נעשה דברים יפים בשנה הבאה". פחות משבועיים לאחר מכן חתם ב־מ.ס אשדוד והצהיר: "התחברתי לאג'נדה של ג'קי בן־זקן". כץ נעלב והגיב: "זו התנהגות לא יפה ולא הגונה. אני רגיל שלחיצת יד מספיקה לסיכום, קלינגר אמר שאני כמו אבא שלו". הכישלון נותר יתום.
6 צפייה בגלריה
יואב כץ הפועל חיפה
יואב כץ הפועל חיפה
יואב כץ. שכח מהפגע וברח
(צילום: עוז מועלם)
ב־2018 כץ שכח או סלח, קלינגר חזר – ושוב ברח לו, הפעם לטובת האג'נדה של משה חוגג. "דבר ביושר, אתה לא רוצה להישאר כי אתה פוחד שלא תהיה לך עבודה בבית"ר", הטיח הבעלים במאמן. "אתה לא יכול לזרות לי חול בעיניים. זה יותר גרוע ממה שעשית פעם קודמת". האם הדלת שלך סגורה בפני קלינגר? נשאל אז הבעלים, והשיב: " באנגלית יש משפט שאומר – 'אם דפקו אותי פעם אחת, שיתביישו, אם דפקו אותי פעמיים, שאני אתבייש'. זה מתלבש בול על הסיפור עם קלינגר". אילו התגורר בישראל, ייתכן שכץ היה מצטט דווקא מספר משלי: "ככלב שב אל קיאו, כסיל שונה באיוולתו".
והעיקר שעכשיו אפשר להשלים את הפתגם באנגלית: אם דפקו אותי פעם אחת, שיתביישו, אם דפקו אותי פעמיים, שאני אתבייש. אם דפקו אותי פעם שלישית, כולנו בושה.

הידען

מסיפורי הנס כריסטיאן אוזן
שישי בערב, לוטון מול האדרספילד בחצי גמר הפלייאוף על הכרטיס לפרמייר־ליג האנגלית, הפרשן אורי אוזן מתעקש להעביר שיעור בהיסטוריה. "אני תמיד זכרתי את לוטון, היה להם מגרש דשא סינתטי, והיה להם שוער ג'ון לוקיץ' האגדי". לא ממש, ואולי זה מה שקורה כשאתה מדלג בין משחקים של לוטון למשחקים של לוזון.
לוקיץ', שוער ממוצא סרבי שנולד באנגליה, החל את הקריירה בלידס, אחר כך עבר לארסנל, ואלה היו שתי הקבוצות היחידות שבהן שיחק. זאת אומרת שאוזן בעצם צודק. לומר שהוא היה השוער האגדי של לוטון, זו אגדה.

מילה זו מילה

"זה מועדון של 22 שנה, ומתוך 22 שנה, שמונה שנים הם לא היו קיימים"
ערן לוי עולה ליגה עם מכבי יפו, ומסכם קריירה של 20 שנה, שחלק ניכר ממנה הוא לא היה קיים