6 צפייה בגלריה
היו ימים. קלייבורן מנסה לעקוף את אלן, ב-2016 בהיכל טוטו
היו ימים. קלייבורן מנסה לעקוף את אלן, ב-2016 בהיכל טוטו
היו ימים. קלייבורן מנסה לעקוף את אלן, ב-2016 בהיכל טוטו
(צילום: יובל חן)
יש לא מעט יריבויות ספורטיביות בכדורסל הישראלי, אחת המרתקות היא בין הפועל חולון להפועל ת"א. במוצ"ש (19:40, היכל קבוצת שלמה) הן שוב נפגשות ראש בראש בפעם ה-103 בהיסטוריה - וזה זמן טוב להיזכר בחמישה משחקים גדולים בין השתיים. יאללה, בואו ונצא לדרך.

נס פרישמן

הפועל ת"א - הפועל חולון 76:74
2.10.89, אוסישקין. שנה וחצי לפני שנפתחה מלחמת המפרץ, החזית הסוערת בישראל הייתה על קו ת"א-חולון. הקיץ ההוא גרם ליריבות בין שני המועדונים להגיע לשיא חדש, העוינות נשמעה מקילומטרים. זה התחיל עם נדידתו של מוישל'ה ויינקרנץ לאולם הפחים, נמשך עם העברתו של ג'ונתן דלזל והגיע לנקודת הרתיחה עם עריקתו של עמוס פרישמן, הסמל הגדול ביותר של הפועל באותם זמנים, לקבוצה הצעירה מחולון.
6 צפייה בגלריה
פרשימן מנצח את הפועל ת"א - במדי חולון ב-1989
פרשימן מנצח את הפועל ת"א - במדי חולון ב-1989
פרישמן מנצח את הפועל ת"א - במדי חולון ב-1989
(צילום: מתוך "ידיעות אחרונות")
רצה הגורל וכבר במחזור השני של עונת 89/90 נקבע כי הפועל ת"א תארח את חולון והסמל שבגד. יתרון 32:39 בהפסקה ו-69:74, חצי דקה לבאזר, הטריף את האדומים ביציעים. ויינקרנץ לקח פסק זמן והימר על כל הקופה: שמירה אישית על כל המגרש, לא לקחת שבויים. ואז באמת התחיל הנס הגדול.
חטיפה של ניב בוגין הסתיימה בסל קל של קווין וויליאמס. איבוד נוסף של האדומים נגמר בשלשה על הראש, שוב של וויליאמס. האווי לאסוף החטיא צעד וחצי קל, אבל קית בנט השתלט על הריבאונד וסחט עבירה, 5 שניות לבאזר. אחד ועוד אחד, לפי החוקים דאז. בנט לא עמד בלחץ, הריבאונד של חולון ובזמן שנותר טס בוגין לסל ניצחון מחוף לחוף. 74:76 בסיום, ריצת 0:7 בחצי דקה. מדהים.

וולקאם, לבאן

הפועל חולון - הפועל ת"א 77:72
22.9.1980, אולם הפחים. כן, תאמינו או לא, אבל הבכורה של לבאן מרסר בארץ הקודש הייתה באולם הפחים, שם התארחו האדומים במחזור הראשון של אותה עונה. לצידו של מרסר כיכבו בארי לייבוביץ', ג'ון וויליס, דני ברכה ועמוס פרישמן. מהצד שני, עמדה הפועל חולון מאובזרת במשה רייס, אבי מאור, רכז צעיר בשם ישראל אלימלך, ועוד נער בן 17, מוטי דניאל שמו.
6 צפייה בגלריה
לבאן מרסר
לבאן מרסר
הבכורה שלו בארץ הייתה באולם הפחים. מרסר
(צילום: יוסי רוט)
כן, תאמינו או לא, אבל הבכורה של לבאן מרסר בארץ הקודש הייתה באולם הפחים, שם התארחו האדומים במחזור הראשון של אותה עונה. מרסר פתח חלש, ובמחצית הראשונה "לעתים עורר גיחוח", כפי שנכתב ב"ידיעות אחרונות". אך לאחר ההפסקה התעורר ושמר את היתרון אדום. מרסר סיים עם 18 נקודות ו-11 ריבאונדים, לייבוביץ' ירה 23 ומהצד השני היה זה רייס שכיכב עם 20 נקודות שלא הועילו.

דאון טאונס

הפועל ת"א - הפועל חולון 89:95
2.5.1988, אוסישקין, חצי גמר הפלייאוף. ב-2 במאי 1988 התארחה הפועל חולון באוסישקין, למשחק השלישי והמכריע בקרב על הכרטיס לגמר הפלייאוף, לאחר ההפסד במשחק הראשון בסדרה, ניצחו החולונים 66:70 כשהם עם הגב לקיר, וקבעו כי ההכרעה תיפול באוסישקין.
6 צפייה בגלריה
מוישל'ה ויינקרנץ
מוישל'ה ויינקרנץ
גם הוא בטח לא שוכח את סדרת הפלייאוף הזו. ויינקרנץ
(צילום: חיים צח)
גם כניסתו של האווי לאסוף לא מנעה מהקבוצה של מוישל'ה ויינקרנץ להמשיך ולרוץ, כשמהצד השני ג'יימס טרי לא מפסיק להחטיא. אך בסופו של דבר, עם כל הכבוד לכולם - חיים זלוטיקמן היה האיש של המשחק, וקלע מכל מקום. האוסישקינים ירדו להפסקה ב-40:56 ענק, אך האורחים מחולון לא התכוונו לוותר כל כך מהר, ולאחר פיגור 67:42 התעוררו, אך זה כבר היה מאוחר מדי, והאדומים שייטו לניצחון. טאונס הפציץ 27 נק', תוך שהוא משתק את דאוסן, אותו רבים ניסו שנים ארוכות לעצור. אצל המפסידה בארמור (23 נק') וטרי (24) היו מעל כולם.

תשאלו את וויל

הפועל חולון - הפועל ת"א 83:84
27.2.2016, היכל טוטו. פעם, לא ממש מזמן, לפני קצת יותר מחמש שנים, הפועל חולון סחבה את כל ליגת העל על גבה. דן שמיר אימן, וויל קלייבורן כיכב וכל מה שרצתה הפועל חולון באותו ערב הוא לחבר שני ניצחונות רצופים לראשונה באותה עונה ולעלות מעל הקו האדום.
6 צפייה בגלריה
שמריז מנסה להפריע לסימונס, שמונה שנים אחרי שלקח אליפות עם חולון
שמריז מנסה להפריע לסימונס, שמונה שנים אחרי שלקח אליפות עם חולון
שמריז מנסה להפריע לסימונס, שמונה שנים אחרי שלקח אליפות עם חולון
(צילום: יובל חן)
באמצע הרבע השלישי זה נראה בדרך לעוד מפח נפש סגול. הפועל ת"א עלתה ליתרון דו-ספרתי, טרה סימונס חגג מול הקבוצה עימה זכה שמונה שנים קודם לכן באליפות והקהל המקומי היה חסר סבלנות. אלא שברגעי ההכרעה היא הייתה שם כדי לנצח במשחק, כשבראשה עמדו וויל קלייבורן (32 נקודות) ושלומי הרוש (20). האחרון החטיא שתי זריקות עונשין, 15 שניות לסיום, ביתרון חולוני 83:84, אבל בהתקפה האחרונה הפועל ת"א פשוט לא הצליחה למצוא את הטבעת. חולון נשארה בליגה בסיום אותה עונה, קלייבורן הפך כעבור כמה שנים לאחר השמות החמים באירופה. היו ימים.

שלכם, בהארכה

הפועל חולון - הפועל ת"א 102:100
2.4.2017, היכל טוטו. שוב דן שמיר על הקווים, הפעם בקבוצה שנראתה נהדר לאורך כל העונה הסדירה. ניצחון היה מעלה את חולוניה לפסגת ליגת העל, אבל לאדומים, שבאותו שבוע בעיקר התעסקו במעמדו של רמי הדר, היו תוכניות אחרות.
6 צפייה בגלריה
סל ניצחון. ליונס
סל ניצחון. ליונס
סל ניצחון. ליונס
(צילום: ראובן שוורץ)
ריצ'רד האוול ורביב לימונד כיכבו, אבל לחולון היה את הרוש וטו הולוויי. הראשון קלע בשנייה האחרונה של הזמן החוקי וכפה הארכה, השני היה זה שהוליך את המקומיים ל-96:100 עמוק בתוך תוספת הזמן. תומר גינת השווה, הרוש החטיא והכדור האחרון הלך למארק ליונס. חדירה, קרש, סל. וואו.