בשנים האחרונות, זירת הכדורגל המקומית הפכה לבת ערובה של הדיינים בבית הדין. מאבקי האליפות, מיקומים בטבלה ומקומות בפלייאוף העליון עמדו לדין והוכרעו, לעתים באופן דרמטי, לא על המגרש אלא באולמות בית הדין. המציאות הזו, שבה גורל הליגה נקבע בין כותלי בית משפט ולא על הדשא, מעידה על כשל עמוק בתרבות הספורט הישראלית. כך, במקום ליהנות מפסגת הספורט והדרמה של משחקי שלהי העונה, הקהל הישראלי מוצא עצמו צופה בדיוני בית הדין - מתיחות מסוג אחר לגמרי.
בדרך כלל, בעולם נהוג להפעיל עונש הפחתת נקודות במקרים בהם קיים אי שוויון או חוסר הוגנות כמו עבירה פיננסית, הטיית משחקים, או הפרות חוקים וחוזים משמעותיות, כמו 15 הנקודות אשר הופחתו ללידס ב-2007/8 בעקבות חדלות פירעון, 10 נקודות שירדו לאברטון העונה בעקבות הפרת חוקי הפייר פליי הפיננסי ועוד רבות בעולם ובהיסטוריה.

1 צפייה בגלריה
אבוקה צהובה בדרבי התל-אביבי
אבוקה צהובה בדרבי התל-אביבי
אבוקה צהובה בדרבי התל-אביבי
(צילום: עוז מועלם)

בארץ, לעומת זאת, ארבע קבוצות (נכון לזמן כתיבת הטקסט הזה) כבר קיבלו עונש הפחתת נקודות בפועל, עוד כמה מחזיקות בתנאי, וכולן לא עשו דבר הנוגע להליכים הקשורים בהגינות הליגה. הפחתת הנקודות אמורה להיות כלי מאזן במידה וקיים אי צדק שנעשה בזדון או בטעות, אך העניק לקבוצה יתרון על שאר הקבוצות, ולכן, על מנת לאזן את המגרש - מפחיתים נקודות. הגיוני סך הכל, לא?
אז מה קורה בפועל? בארץ קיים מנגנון ענישה משמעתי לקהלי הקבוצות שלא יודע להתנהל מול מי שנמצא מולו. הרי ברור שמי שמדליק אבוקות ומשליך אותן לדשא, לא מעוניין בהצלחת הקבוצה יותר מאשר שהוא רוצה להעביר מסר, בין אם להנהלה ובין אם לקהל היריבה (ראה ערך - דרבי). הפחתת נקודות נעשתה דבר שבשגרה, כמעט קיבלנו את זה על עצמנו, מודה שגם אני, אבל יש גבול.
התקנון החדש של המינהלת נועד להוריד מסדר היום את סגירת היציעים ואת משחקי הרדיוס, שבכנות לא עשו דבר וחצי דבר מלבד לפגוע במשפחות שרוצות ליהנות מספורט (כן, יש כאלה גם ולא מעט, לא משנה מה פרסומת במיליון שקלים שמנסה לשכנע אותנו שכל אוהדי הספורט הם אלימים אומרת), והעלו לנורמה את הפחתת הנקודות.
האלימות בספורט הישראלי בכלל ובכדורגל בפרט היא בעיה, בעיה חמורה שלא נראה שיש מי שמעוניין לפתור אותה. זו בעיה הדורשת מחשבה וגישות שונות ולא מכות באף והוצאת הספורטיביות מטבלת ליגת העל. אם ניקח דוגמה מהעולם, נוכל ללמוד שזמן תפאורה לאבוקות מוסדרות ומאושרות עזר בצרפת, או שחוקים נוקשים ולא סלחניים כלפי פרטים אלימים תרמו להחזיר את הכדורגל האנגלי למסלול. כל אלה הם דברים שלוקחים משאבים, זמן ומעל הכל - היכולת להוריד את האגו.
מינהלת הליגה צריכה לשמור על סדר ותקינות מהלכי הליגה, זהו. לא ייתכן שקבוצה טובה יותר על המגרש בעונה מסוימת לא תיקח אליפות בגלל הורדת נקודות שאינה תלויה ביכולת הספורטיבית, הפיננסית והניהולית שלה.
גילוי נאות, אני אוהד הפועל ת"א ואין מאושר ממני שמכבי ת"א מקבלת עונש הפחתת נקודות, אבל גם אני מבין שלא ייתכן שהתנהלות של פרטים בקהל תשפיע על מעמד הקבוצה בטבלה. הגיע הזמן שנתחיל להתעסק בכדורגל ולא בעונשים על תנאי. הגיעה העת להחזיר את הכדורגל למגרשים, את הדרמה לדקה ה-90, ואת ההכרעות לשריקת השופטים ולא לפסיקות של בית המשפט.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.