בין כל היתרונות העצומים שיש לנובאק ג'וקוביץ' על המגרש, אלו שהפכו אותו לפחות מבחינה מספרית לטניסאי הגדול בכל הזמנים, מפליא לעקוב אחרי ההתפתחות של ההגשות שהסרבי משגר. הנתונים של "האת'לטיק" הראו זאת יפה: ב־2015 הסרב הראשון שלו עף במהירות ממוצעת של 185 קמ"ש, ובשנה שעברה הוא השתדרג ל־193; הכדורים הללו גם נוחתים קרוב יותר לקווים בחמישה ס"מ.
אין פה בכלל שאלה – השינוי הזה מיוחס לשיתוף הפעולה עם המאמן הקרואטי גוראן איבנישביץ', אלוף ווימבלדון ב־2001 ואחד מהמגישים הטובים בהיסטוריה. הם התחילו בעבודה המשותפת ב־2019, ואיבנישביץ' חידד את הטכניקה של הג'וקר בתקופה שבה הפך לשליט הבלעדי של הענף, עם 12 זכיות מתוך ה־24 שלו בתוארי גראנד סלאם. אבל הפיצוץ היה בלתי נמנע – סרבי וקרואטי, שני אגואים גדולים, כוכבים עם אישיות גדולה.
3 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'  גוראן איבנישביץ'
נובאק ג'וקוביץ'  גוראן איבנישביץ'
"נובאק הוא לא אדם קל". ג'וקוביץ' ואיבנישביץ'
(צילום: Justin Setterfield/Getty Images)
ג'וקוביץ', עדיין עצבני מאובדן הכתר באוסטרליה ליורש המיועד יאניק סינר, הודיע בשבוע שעבר על פירוק החבילה והחל בחיפושים אחר מאמן חדש, כזה שרגע לפני גיל 37 ורולאן גארוס ייתן לו דחיפה מחודשת. והאקס לא קיבל את זה בשתיקה.
"נובאק לא זקוק כרגע למישהו חדש לגמרי שלא מכיר אותו", הסביר איבנישביץ'. "בואו נגיד שאחרי עשרה ימים הוא יכול פתאום להשתגע, ולמאמן החדש לא יהיה מושג מה קורה". הדברים מצטרפים למה שאמר לפני שנה, דווקא אחרי הזכייה ברולאן גארוס: "נובאק הוא לא אדם קל, נאמר זאת ככה, במיוחד כשהדברים לא הולכים כפי שהוא רוצה. ביקשנו ממנו בצוות המקצועי להפסיק לפנות אלינו כל כך הרבה במהלך משחקים ולצעוק עלינו".

שלוש מועמדות לאימון

השיא הגיע באליפות אוסטרליה האחרונה, שם נוצר סכסוך אמיתי בין השניים – הגורם המרכזי לשינוי לצד האכזבה של ג'וקוביץ' מהתוצאות שלו ב־2024. במהלך רבע הגמר מול טיילור פריץ, איבנישביץ' החליט ללמד את ג'וקוביץ' לקח ולתת לו להסתדר לבד, והתעלם מהניסיונות של הטניסאי לפנות אליו. התמונה הייתה מגוחכת: ג'וקוביץ' לא הבין מה קורה, התחיל לנופף בידיו באופן מוגזם כדי למשוך את תשומת ליבו של המאמן, ולבסוף צרח לעברו וסימן לו שישים אליו לב.
במשחק הבא ג'וקוביץ' כבר הפסיד לסינר. הפעם האחרונה שבה עלה על המגרש הייתה לפני כחודש, בטורניר אינדיאן וולס. ג'וקוביץ' נראה אבוד והודח כבר בסיבוב השלישי על ידי לוקה נארדי, איטלקי מהמקום ה־75 בעולם שנכנס לטורניר כמחליף אחרי הפסד במוקדמות. זה היה הקש ששבר את גב הג'וקר.
3 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'  גוראן איבנישביץ'
נובאק ג'וקוביץ'  גוראן איבנישביץ'
הצמד בימים שקטים יותר. ג'וקוביץ' ואיבנישביץ' עם גביע ווימבלדון 2021
(צילום: AELTC/Bob Martin - Pool/Getty Images)
המאמן איבנישביץ': "נובאק הוא לא אדם קל, נאמר זאת ככה, במיוחד כשהדברים לא הולכים כפי שהוא רוצה. ביקשנו ממנו בצוות המקצועי להפסיק לפנות אלינו כל כך הרבה במהלך משחקים ולצעוק עלינו"
זו מלכודת דבש מפתה. כל מאמן שיכניס כעת את הראש שלו לדרמה המתגלגלת שנקראת "נובאק ג'וקוביץ'" עלול לסבול מיחס דומה ולהרגיש מתוסכל – אבל מי יכול לומר לא להצעה כזו? הדיווחים באירופה מדברים על שלוש מאמנות בולטות בהן ג'וקוביץ' מעוניין: אמלי מורזמו, קונצ'יטה מרטינס וג'ודי מארי, אמו של אנדי מארי שנחשבת לפייבוריטית לתפקיד. איבנישביץ' המליץ על שם אחר, ננאד זימוניץ', שזכה יחד עם ג'וקוביץ' בגביע דייויס: "יש לי תיאוריה – מאמנים מהבלקן יכולים לאמן כל אחד, אבל רק הם יכולים לאמן טניסאי מהבלקן". הוא הוסיף בחצי עקיצה: "נובאק כבר ממילא יודע הכל, אבל זה יהיה מרענן עבורו לשמוע את אותם הדברים ממישהו אחר".

המטרה: זהב בפריז

אולי גם יש צורך בדברים חדשים. משהו בדרך שבה סינר ניצח את ג'וקוביץ' באוסטרליה בדרך לזכייה, ביכולת שלו בשנה האחרונה, גורמים לחשוב שהפעם הענף באמת משתנה. בין סינר לבין קרלוס אלקראס, שעוד יזכה בהמון תארים ורק עבר נסיגה קלה ומובנת בגלל גילו, הצמרת תופסת כיוון אחר שג'וקוביץ' מנסה לרדוף אחריו בכל הכוח. שחקן העבר האיטלקי אדריאנו פנאטה הצהיר אתמול בהקשר הזה: "יאניק המציא משחק חדש, ואפילו ג'וקוביץ' נראה לעומתו כמישהו שעבר זמנו. הוא כבר שייך לעבר. הסגנון שלו, כמו של רוג'ר פדרר ורפאל נדאל, לא מתאים עוד למה שנחוץ היום כדי לנצח".
3 צפייה בגלריה
יאניק סינר
יאניק סינר
מחולל הקרע. סינר
(צילום: AP Photo/Lynne Sladky)
ג'ימי קונורס האגדי טען גם הוא שג'וקוביץ' זקוק לשינוי: "הוא רוצה שילווה אותו זוג עיניים טרי, לרענן קצת את העניינים. הוא חושב לעצמו: 'כמה זמן נשאר לי לשחק? מה אני רוצה להשיג?' ומוכן לקחת כמה סיכונים ולראות לאן זה ייקח אותו".
רולאן גארוס בפתח, והדובדבן בקיץ הוא הטורניר האולימפי בפריז. יש לג'וקוביץ' רק ארד מ־2008, הוא מעולם לא זכה בזהב היוקרתי הזה, פיסה חסרה בפאזל הקריירה המפואר. וברגע שהוא הרגיש שהסיכוי האחרון לעשות את זה חומק ממנו, גם האיש שהקפיץ אותו עוד מדרגה הושלך הצידה.
פורסם לראשונה: 01:30, 04.04.24