"אני אומר את הדברים כמי שחב את חייו למכביה. אבי הגיע למכביה השנייה כאתלט קרב-10, עם מכבי ורשה, ונשאר בארץ. אילו לא היה עושה זאת, לא הייתי נולד. יחד עם זאת, הצורה שבה האירוע מתנהל כיום לא מכובדת ולא מכבדת. לא יעלה על הדעת שיעשו מהמכביה מסחר, אלא אם כן זו אולימפיאדה של יהודים - והכל מסחר". המונולוג שייך לפרופ' יונה תדיר (77), מומחה בעל שם עולמי לגינקולוגיה ומיילדות, ושחיין מאסטרס שזכה לפני שנתיים במדליית הזהב במשחה ל־50 מ' חופשי באליפות העולם בדרום־קוריאה.
על חשיבות רעיון המכביה בקידום המפעל הציוני, אין עוררין, וגם לא לתרומתו בקידום הספורט הישראלי ומעמדו במפה העולמית (תשאלו את טל ברודי). אלא שתעריפי הרישום למכביה הנוכחית עבור בני "העם הנבחר" שחיים בחו"ל, מציגים לעיתים את המושג "יהודי יקר" לאו דווקא במשמעותו הרוחנית. חזון "יהדות השרירים" של מקס נורדאו נראה יותר כ"יהדות העשירים".
8 צפייה בגלריה
מכביה
מכביה
מוציאים אלפי דולרים מהיהודים בתפוצות שמעוניינים להשתתף במכביה
(צילום: חיים צח, לע"מ)
8 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
כדי להתחרות באולימפיאדה נדרשים הספורטאים לעמוד בקריטריון בינלאומי ומקומי. באולימפיאדה היהודית זה עובד אחרת, ומנוהל על ידי "מכבי תנועת עולמית", שמפעילה מאות מועדונים בכ־80 מדינות.
הקריטריון להשתתפות במכביה שנערכת מדי ארבע שנים נקבע בעיקר בסניפים ברחבי תבל - ולא תמיד ההישגים הספורטיביים בראש סולם הדרישות. הקריטריון הבסיסי עבור משלחות אורחות הוא חוק השבות, ולא פעם המתחרים משתתפים במשחקים בזכות יכולתם הכספית.
טקס פתיחת המכביה ה־21 יתקיים ב־12 ביולי 2022, וטקס הנעילה כעבור שבועיים. הסכום שדורש מטה המכביה עבור כל משתתף אורח הוא 3,985 דולר, וכולל לינה ל־14 לילות ופעילויות חברתיות־תרבותיות, ללא טיסות. אלא שעיון בתעריפי כמה מסניפי מכבי המובילים בעולם, חושף פערים ניכרים לעומת הדרישה בארץ, הבדלים משמעותיים בין הסניפים, ולעיתים אף דרישות כספיות שעולות בהתאם לגילו של המשתתף. זהו מעין שוק ללא פיקוח.
8 צפייה בגלריה
הקריטריון להשתתפות במכביה נקבע בעיקר ברחבי תבל - ולא תמיד ההישגים הספורטיביים בראש סולם הדרישות
הקריטריון להשתתפות במכביה נקבע בעיקר ברחבי תבל - ולא תמיד ההישגים הספורטיביים בראש סולם הדרישות
הקריטריון להשתתפות במכביה נקבע בעיקר ברחבי תבל - ולא תמיד ההישגים הספורטיביים בראש סולם הדרישות
(צילום: אורן אהרוני)
לפי המחירון שפורסם באתר "מכבי ארה"ב" (ראו טבלה), רישום למכביה עומד על 8,500 דולר עבור 21 לילות (לא כולל דמי רישום, החל מ־350 דולר) – כלומר יותר מכפול מדרישת המארגנים בישראל. נכון, מדובר בשבוע יותר שכולל גם טיסות ממקומות נבחרים (שחלק מהמתחרים יצטרכו להגיע אליהם בכוחות עצמם) אך בכל המקרה המחיר אינו "שווה לכל נפש". מה שכן, אפשר למלא טופס בקשה למלגה ולהגישו לוועדה מיוחדת בצירוף מסמכים המעידים על המצב הכלכלי.
לארי סיידמן (74) הוא איש עסקים יהודי מניו־ג'רזי, פילנתרופ ציוני, ושחיין מאסטרס מצטיין ברמה העולמית. לא פעם נכלל שמו בטופ־10 של שחייני העבר האמריקאים במספר סגנונו. במכביה ה־14 שנערכה ב־1993 הוא נטל חלק בתחרויות המאסטרס, וכעבור ארבע שנים (במכביה של אסון הגשר), שימש כיו"ר מחלקת הצעירים במכבי ארה"ב.
"בתקופה ההיא אנחנו גייסנו את כל הכסף עבור הספורטאים הצעירים, וההשתתפות במכביה מבחינתם הייתה בחינם, אבל אז הם שינו את השיטה והחליטו שהילדים יצטרכו לשלם בעצמם", מספר סיידמן. "לכן כבר למעלה מ־25 שנה אין לי שום קשר איתם. אני מגייס כספים עבור מלגות לספורטאים יהודים צעירים במסגרות אחרות, ויחד עם ידידים בישראל אירגנו כמה אירועים של חילופי משלחות. לדרוש מספורטאי צעיר 8,500 דולר זה פשוט יקר מדי, וההשתתפות כיום מתאימה לילדים של עשירים".

"זה לא ספורט, זו תיירות"

ואם במדיניות לגבי יהודים צעירים יש ויכוח, את הוותיקים לא ממש סופרים, אלא רק את הכסף שלהם. עיון נוסף בתעריפים שקבעו "מכבי ארה"ב" ו"מכבי בריטניה", מגלה כי לפי המפתח שלהם, גיל מתקדם ועושר מופלג הם מושגים חופפים.
8 צפייה בגלריה
"לא יעלה על הדעת שיעשו מהמכביה מסחר". פרופסור תדיר
"לא יעלה על הדעת שיעשו מהמכביה מסחר". פרופסור תדיר
"לא יעלה על הדעת שיעשו מהמכביה מסחר". פרופסור תדיר
לספורטאים אמריקאים ותיקים (מאסטרס) חברי "מכבי תנועה עולמית" שמעוניינים להשתתף בתחרויות בישראל מוצעת חבילה לשבועיים שכוללת לינה. המחיר: 5,000 דולר, פלוס סכום נקוב של 6,000 דולר שמוגדר כ"charitable contribution" – ובתרגום חופשי "תרומה". כן, גם את תעריפי הנדיבות התנועה היהודית קובעת. מאסטרס שמעוניינים לטפל בהסדרי הלינה בעצמם נדרשים לשלם 3,500 דולר לשבועיים, ללא טיסות, לצד אותה "תרומה" בסך 6,000 דולר. גם הסכומים לוותיקים אינם כוללים טיסות, ולהם גם אין אפשרות לבקש מלגות.
העניין הזה משמעותי במיוחד מבחינה כספית, כי לא מעט יהודים בגיל מתקדם זוכרים למכביה חסד נעורים ומקפידים להשתתף בה. הענף הפעיל ביותר בספורט המאסטרס העולמי הוא השחייה, והתחרויות הבינלאומיות בקבוצות הגיל השונות משגשגות. כך גם ההישגים של נציגי ישראל, כמו למשל משה גרטל וגרשון שפע, שאינם נדרשים לשלם סכומי עתק כאלה באליפויות עולם. במכביה, מסתבר, יש מי שרואים בדודים העשירים מעבר לים כספומט.
"הזוי שמשתתף, צעיר או מבוגר, צריך לשלם כל כך הרבה", אומר פרופ' תדיר, שמחלק את זמנו בין ישראל לארה"ב. לפני כחצי שנה הוענק לו פרס מפעל חיים מטעם האגודה האמריקאית ללייזר בכירורגיה וברפואה על תרומתו בתחום רפואת הנשים, אבל כשחיין מאסטרס מעוטר, הוא מתקשה להבין את הראש היהודי.
8 צפייה בגלריה
הסכום שדורש מטה המכביה עבור כל משתתף אורח הוא 3,985 דולר
הסכום שדורש מטה המכביה עבור כל משתתף אורח הוא 3,985 דולר
הסכום שדורש מטה המכביה עבור כל משתתף אורח הוא 3,985 דולר
(צילום: אורן אהרוני)
"תאר לעצמך", מוסיף פרופ' תדיר, "שיבואו למארק ספיץ, שהוא כיום בן 71, ויגידו לו: שברת שיאים במכביה, הבאת הרבה כבוד ליהודים באולימפיאדה, אבל אם תרצה להשתתף במכביה הבאה, תצטרך לשלם 5,000 דולר. או ג'ייסון ליזאק, שהדהים את כולם באולימפיאדת בייג'ינג, ואחריה הוזמן להדליק את לפיד המכביה. הם יעשו מעצמם צחוק. זה אבסורד".
אתה מכיר ספורטאי מאסטרס שלא יבואו למכביה בגלל הדרישות הכספיות? "כן, יש הרבה מאוד שחיינים טובים כאלה שאני פוגש בארה"ב. זה מגוחך, כי עבור משתתפים מהארץ ההשתתפות בלי תשלום (פרט לדמי רישום). ישנו יהודי ששחה איתנו כמה שנים בגבעת חיים, מבכירי המאסטרס בכל ארה"ב, והוא בפירוש לא יגיע בגלל העלות. כשמכניסים לעסק גם את הטיסות והמלונות זה כבר לא ספורט, זו תיירות".
למה הכוונה במושג charitable contribution? "בארה"ב הכל בנוי על תרומות ונדבנות. זה נכון לא רק לשנור הישראלי, אלא בכל הפעילויות היהודיות ברחבי המדינה, אבל זו רשות ולא חובה".

"לא זאת מטרת המכביה"

ב"מכבי אוסטרליה" נקבע תעריף אחיד לכל המשתתפים, בלי קשר לגיל - 13,500 דולר אוסטרלי (9,855 דולר אמריקאי). הסכום כולל טיסות, סידורי לינה לשלושה שבועות והשתתפות באירועי המכביה.
ב"מכבי בריטניה" קבעו טבלת מחירים ייחודית עבור חבילה ל־16 לילות על בסיס הכל, כפוף לשינויים בגלל מגבלות הקורונה ועלויות הטיסות. המחיר לספורטאי הוא 4,950 ליש"ט (6,630 דולר אמריקאי), אך עבור מאסטרס בגיל 35 פלוס קופץ ל־5,450 (7,300 דולר), ובגיל 45 פלוס כבר מגיע ל־5,950 ליש"ט (7,970 דולר). גם אצל הבריטים ניתן למלא טפסים ולבקש הנחות, אבל הצמדת המחירים למדד גיל המשתתף מקוממת. בטח עבור מי שהציונות לא דועכת אצלו עם השנים.
טינה (שם בדוי, לבקשתה), היא שחיינית מאסטרס מצליחה המתגוררת באנגליה, ובנה חי בישראל. אחרי ששמעה מה המחיר שנדרש ממנה לשלם ב"מכבי בריטניה", היא פנתה לחבריה בארץ ושאלה אם תוכל להתחרות בשם ישראל. "במחיר שהם מציעים אני לא מתכוונת לבוא. זה מוגזם, לא מוצדק ובעיקר חבל, כי לא זאת מטרת המכביה".
8 צפייה בגלריה
"כל ספורטאי עושה את ההחלטה שלו"
"כל ספורטאי עושה את ההחלטה שלו"
"כל ספורטאי עושה את ההחלטה שלו"
(צילום: חיים צח)
ניסית לדבר עם "מכבי בריטניה"? "כן, והסבירו לי שהסכום נועד לסבסד את הצעירים במשלחת. בגלל המחירים לא יגיעו השחיינים הטובים אלא העשירים. התחושה היא של חוסר צדק".

לישראלים זה בחינם

מאמן השחייה הבכיר גרשון שפע (78) ייצג את ישראל בשלוש אולימפיאדות, וגרף שלל מדליות באליפויות אסיה ובמכביות. לפני כ־30 שנה הקים עמותה לשחייני מאסטרס בישראל, ומאז שבר מספר שיאי עולם ואירופה בקבוצות הגיל שלו. גם כיום הוא משתתף דרך קבע בתחרויות מאסטרס ברחבי העולם.
"פונים אליי לא מעט שחיינים מחו"ל שאינם מסוגלים להבין את העניין", מספר שפע. "במפעל ציוני חשוב כזה, עם היסטוריה מפוארת, המסר צריך להיות של השתתפות המונית עממית ששווה לכל נפש. בתחרויות סבב המאסטרס העולמי, השחיין מוזמן אם הוא משלם עבור ההרשמה, עד 25 יורו, כשעבור הטיסות והלינה הוא משלם בעצמו. לא ייתכן שיהודים מחו"ל לא יגיעו בגלל המחירים הגבוהים, או שיידרשו לסבסד אחרים באלפי דולרים. מה עוד שעבורנו הישראלים, מחיר ההשתתפות זעום. נגד מי הם רוצים שנתחרה במכביה, נגד עצמנו?"

מנכ"ל המכביה: "בכל מדינה עושים את התחשיבים שלהם"

"המחיר שקבע מטה המכביה לאירוח הספורטאים מחו"ל הוא 3,985 דולר. זה עבור 14 לילות, הכל כלול, בהחלט לא דרישה מוגזמת", אומר מנכ"ל המכביה רואי הסינג.
8 צפייה בגלריה
מכביה
מכביה
"במפעל ציוני חשוב כזה, עם היסטוריה מפוארת, המסר צריך להיות של השתתפות המונית עממית ששווה לכל נפש"
(צילום: חיים צח, לע"מ)
אז למה ספורטאי ארה"ב צריכים לשלם 8,500? "לכל משלחת יש סכומים שהם קובעים, כולל טיסות ומחנות אימון וביטוח. אנחנו לא מקבלים תשלום מהמשתתף עצמו אלא מהמשלחת".
ובכל זאת, ליהודי אמריקאי זה עולה הרבה יותר. "אנחנו לא מכסים את ספורטאי הקצה בארה"ב, מה עוד שהתשלום אצלם כולל טיסה ומאמן, ובזה אנחנו לא מתערבים. בכל מדינה גובים ועושים את התחשיבים שלהם. אנחנו מטפלים רק במה שקורה כאן, ואז אין שום שוני בין המדינות, כדי שזו לא תהיה מכביה לעשירים בלבד".
לפי התעריפים שם זה בדיוק המצב. "כל ספורטאי עושה את ההחלטה שלו. יש מנגנון גיוס כספים בכל סניף. כתנועה עולמית אנחנו מוצאים את המקורות כדי להביא יהודים מקהילות קטנות ומוחלשות יותר, ובמדינות החזקות יותר אנחנו לא מתערבים".
כמה צריך לשלם ישראלי שרוצה להירשם למאסטרס? "750 שקל. אבל הוא לא לן במלונות המכביה".
אז למה שלא כולם יוכלו להירשם במחיר הזה, ומי שירצה ידאג לעצמו ללינה? "זה אירוע עם פריסה מאוד רחבה במדינה, ואחרת אנחנו לא יודעים מי מגיע לתחרויות. מעבר לספורט, יש כאן פעילות חברתית, תרבותית, טקסים".
למה שחיין מאסטרס מחו"ל צריך לשלם הרבה יותר מישראלי? "שוב, הם לא מקבלים אותו שירות. זו השיטה שבה מכבי תנועה עולמית המתנהלת".
בארה"ב הם נדרשים לשלם 5,000 דולר פלוס 6,000 תרומה. "כנראה מערכת גיוס הכספים שלהם מהמשלחת האמריקאית".
8 צפייה בגלריה
מארק ספיץ
מארק ספיץ
מארק ספיץ
(צילום: gettyimages)
למה "מכבי עולמי" לא מתפקד כרגולטור וקובע מחיר אחיד, פרט לטיסות כמובן? "כרגולטור תפקידנו לנהל את המכביה בצורה מיטבית, ולהבטיח לספורטאים חוויה בלתי נשכחת".
כשמארק ספיץ הוזמן להדליק את לפיד המכביה, הוא בטח לא נדרש לשלם סכומים כאלה. "יש ספורטאי עילית, ותקנוני המכביה קובעים מי זכאי לאיזו הנחה. כמובן שכאשר השחיין אנתוני ארווין הגיע למכביה הקודמת כמדליסט זהב אולימפי, הוא לא נדרש לשלם. זה היה כבוד עבורנו".

מכבי ארה"ב: תרומת המאסטרס היא חלק מ"מעגל החיים"

מנכ"ל מכבי ארה"ב, מרשל איינהורן, הגיב בשם נשיא הארגון ג'ף ביוקנץ: "המרכיבים העיקריים בבניית משלחת בת כ־1,200 חברים מרחבי ארה"ב הם טיסה, רישום, לינה, מדי ייצוג, טיול חברתי־תרבותי של שישה ימים בישראל לפני המשחקים, הוצאות ביטחוניות, רפואיות, מקצועיות וניהוליות הנדרשות לקבוצה במשך שלושה שבועות. בזמן שלספורטאים העלות היא 8,500 דולר, ההוצאות של מכבי ארה"ב גבוהות יותר עקב תוספות הנדרשות למשלחת כה גדולה.
באשר לאפשרות שהמתחרים הצעירים יטפלו בשהייתם בישראל בעצמם: שלומם וביטחונם של הספורטאים, ודאגה לכך שכל המשלחת תישאר ביחד לאורך כל התקופה, עומדים בראש סדר העדיפויות שלנו. השהייה בצוותא גם הופכת את חוויית ישראל והמכביה למשמעותית יותר. למרות שמכבי ארה"ב אינה יכולה לשלוט בעלות ההשתתפות, אנו עושים מאמצים לגייס כספים ולספק מלגות לספורטאים שנזקקים לסיוע. ב־2017 הארגון חילק מיליון דולר כמלגות, ואנו מקווים להגיע לאותו סכום ב־2022.
באשר למאסטרס: מכבי ארה"ב תמיד הייתה חלוצה בהגדלת הקטגוריה הזו במכביה. הנשיא לשעבר רון קארנר ראה בכך לא רק צורך לאפשר לספורטאים הוותיקים להתחרות, אלא גם דרך לגיוס כספים שיסייעו לארגון להגשים את מטרתנו – שליחת כמה שיותר ספורטאים למכביה.
אנו רואים את התמיכה הכספית מצד המאסטרס כחלק מ"מעגל החיים". כשהספורטאים הללו היו צעירים, הם כנראה נהנו מתמיכה של בני־משפחה, חברים ומכבי ארה"ב. עכשיו, בשלב אחר של חייהם הם בעמדה של לעזור לאחרים ולתמוך בדור הבא של הספורטאים היהודים. צר לנו כמובן שעבור חלקם המחיר יקר מדי.
למרות שלפני שנים רבות מכבי ארה"ב הייתה יכולה לשאת בעלות המסע, ולשלוח למכביה ספורטאים במחיר נמוך או ללא תשלום – כמי שהיה אחראי לגיוס קרנות סיוע למשלחות סיוף במשך שני עשורים – ראיתי צורך לשנות את המודל הזה. עם הגידול בהוצאות ובמספר ספורטאי המשלחת, השורה התחתונה היא שמכבי ארה"ב אינה בעמדה המאפשרת לה לשלוח ספורטאים בחינם. בינתיים, מטרתנו העיקרית היא לעזור לנזקקים לסיוע כספי, וכך אנו עושים".
ממכבי בריטניה לא נתקבלה תגובה.