דויד וייה מעולם לא זכה עם ניו יורק סיטי FC בתואר. גם לא אנדראה פירלו או פרנק למפארד. כוכבי העבר הללו אמנם שמו את קבוצת הכדורגל מהתפוח הגדול על המפה בשנים הראשונות, אבל מלבד אבק כוכבים - לא הביאו הישגים ספורטיביים ב-MLS.
ולנטין קסטיאנוס, טלס מניו וחסוס מדינה, לעומתם, דווקא כן. גם אם לחובב הכדורגל הממוצע הם לא ממש אומרים הרבה. השלושה היו העוגן של ניו יורק FC, שהניפה בשבת האחרונה תואר ראשון בתולדותיה. התכולים ניצחו 2:4 בדו-קרב פנדלים את פורטלנד טימברס (אחרי 1:1 בתום 120 דקות) וזכו בגביע ה-MLS.
6 צפייה בגלריה
שחקני ניו יורק וגביע ה-MLS
שחקני ניו יורק וגביע ה-MLS
תואר ראשון והיסטורי. שחקני ניו יורק וגביע ה-MLS
(צילום: gettyimages)
6 צפייה בגלריה
שחקני ניו יורק וגביע ה-MLS
שחקני ניו יורק וגביע ה-MLS
זו מנצ'סטר סיטי או ניו יורק FC? החגיגות והמדים זהים
(צילום: רויטרס)

חלק מהמשפחה

אחד הראשונים שעשה כבוד לקבוצה הניו יורקית היה דווקא מאמן קטלאני מהפרמייר-ליג האנגלית, פפ גווארדיולה. "ברכות על ההישג", אמר מנג'ר מנצ'סטר סיטי, ועוד במהלך מסיבת עיתונאים. "הם הרי חלק מהמשפחה שלנו". אמר וצדק.
לא סתם ניו יורק FC לובשת מדים הנראים זהים לגמרי לאלו של סיטי. היא חלק מ"סיטי פוטבול גרופ", קבוצת מועדוני כדורגל שנמצאת בבעלות של 78 חברת "אבו דאבי גרופ" מאיחוד האמירויות. קבוצה זו מהווה פלטפורמה לשיתוף פעולה בין המועדונים, כמו השאלות שחקני נוער, רכישות וכדומה. משפחה.
6 צפייה בגלריה
היו"ר גארי קוק, הבעלים שייח מנסור והמנכ"ל חלדון אל מובראק מנצ'סטר סיטי
היו"ר גארי קוק, הבעלים שייח מנסור והמנכ"ל חלדון אל מובראק מנצ'סטר סיטי
ותודה לשייחים מאבו דאבי
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
הוא, למשל, לא הביא תואר לניו יורק. פירלו
הוא, למשל, לא הביא תואר לניו יורק. פירלו
הוא, למשל, לא הביא תואר לניו יורק. פירלו
(צילום: AP)
"סיטי פוטבול גרופ" יכולה להתהדר כעת בארבע אלופות שונות במקביל: מנצ'סטר סיטי באנגליה, מומבאי סיטי ההודית, מלבורן סיטי האוסטרלית וניו יורק FC, כאמור, בארה"ב. הנציגה האמריקאית של האמירייתים הוקמה רק לפני שבע שנים, ומאפס. בהתחלה, כפי שהבנתם, הושקעו שם סכומי עתק. ב-2017, למשל, שכר השחקנים במועדון עמד על 18 מיליון דולר - השני בגודלו ב-MLS. הדרך לתשומת לב ובעיקר הצלחות, חשבו אז ב"סיטי פוטבול גרופ", תשתלם.
זה לא קרה. אמנם באותה שנה, אז תחת הדרכתו של פטריק ויירה, הקבוצה סיימה במקום השני במזרח, אבל נכשלה שוב בפלייאוף. מאז, הבינו בניו יורק (ובאמירויות) הדרך לתארים תגיע עם סקאוטינג נכון וטיפוח שחקנים צעירים.
6 צפייה בגלריה
רוני דיילה
רוני דיילה
דיילה עם צמד כוכבי הקבוצה, ג'ונסון (מימין) וקסטיאנוס
(צילום: רויטרס)
הכוכבים הנוכחים של הקבוצה, שהובילו אותה קדימה, הם שמות אמנם לא מוכרים, אך כאלה שבניו יורק הבחינו בכישרון ונתנו להם את ההזדמנות: ולרין קסטיאנוס הארגנטינאי (23), למשל, שכבש העונה 19 שערים או הקשר הפרגוואי הנהדר חסוס מדינה, שהיה מצוין לאורך כל העונה.
קסטיאנוס, כמה שזה יישמע מוזר, לא שיחק מעולם בארגנטינה, אלא התחיל בצ'ילה ואורוגוואי ואז הגיע לניו יורק. הוא זכה העונה בנעל הזהב ב-MLS וכבש במשחק הגמר גם את השער בזמן החוקי וגם את הפנדל המכריע בדו-קרב מהנקודה הלבנה.

"כדורגל בסגנון רוק כבד"

האיש מאחורי ההצלחה של ניו יורק הוא כמובן מאמנה, רוני דיילה הנורבגי. לפני שתי עונות עוד הדריך את ולרנגה ממדינתו, אבל ב-6 בינואר 2020 קיבל את הקידום וחתם לשלוש שנים בקבוצה מה-MLS. הוא מזוהה עם "כדורגל בסגנון רוק כבד". משמע לחץ אגרסיבי על הכדור ומסירות מהירות.
6 צפייה בגלריה
רוני דיילה
רוני דיילה
הפעם הוא עם בגדים. דיילה
(צילום: AP)
השחקנים אוהבים אותו, אבל גם הקהל והתקשורת. ויש להם סיבה טובה. דקות לאחר הניצחון על פורטלנד, דיילה קיים את הבטחתו ונשאר עם תחתונים בלבד מול היציעים. זה טריק ידוע מסתבר אצל הנורבגי. ב-2009, כשהדריך את סטרומסגודט, הבטיח שיוריד את כל בגדיו אם הקבוצה תינצל מירידה. הוא קיים את הנדר.
"ככל שאתה מתגבר, זה לא כל-כך כיף", צחק בסיום. "יחד עם זאת, מילה זו מילה". כשנשאל איפה היה כיף יותר לקיים את הבטחתו, ב-2009 או בשבת האחרונה, ענה: "כמובן שבפעם האחרונה. אני אעשה את זה שוב אם אמשיך לזכות בתארים".
אחד הגיבורים המפתיעים של דיילה העונה הוא השוער וקפטן הקבוצה, שון ג'ונסון. מי שהועבר בטרייד לניו יורק ב-2017, כבר היה בדרך החוצה, אבל רשם שנה מופלאה. בשבת הוא זכה גם בתואר ה-MVP של המשחק. "עבורי הוא המנצח הגדול של העונה", הודה דיילה. "זה רק מראה לנו איזו דרך עשינו".
"בסופו של דבר, אם תמשיך להאמין, לעבוד קשה ולהשתפר, תקבל את מה שמגיע לך", סיכם דיילה. "והקבוצה הזו, מה שהיא עשתה, מגיעה לה לזכות בתואר. אני גאה ואסיר תודה להיות חלק מזה".