במאי 2018 מ.ס אשדוד הפתיעה ומינתה את בלגויה מילבסקי למאמן. המקדוני אמנם שיחק בקבוצה במשך שלוש שנים (2001-2004), אבל אף אחד לא באמת חשב שהיא תשלוף אותו ממדינתו ותיתן לו את המפתחות.
זה היה מינוי הגיוני, מילבסקי היה בשיאו והביא את הנבחרת הצעירה של צפון מקדוניה ליורו, לראשונה בתולדותיה. השידוך לא הצליח, בנובמבר של אותה שנה ואחרי הפסד לבני סכנין, מילבסקי פוטר. פתיחת העונה של המקדוני הייתה מזעזעת: תשע נקודות בעשרה מחזורים, מקום 13 מתחת לקו האדום. הוא הוחתם לשנתיים, אבל הסבלנות באשדוד נגמרה והוא נשלח לביתו.
5 צפייה בגלריה
מילבסקי
מילבסקי
מילבסקי. באשדוד לא ספרו אותו
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
שחקני צפון מקדוניה חוגגים
שחקני צפון מקדוניה חוגגים
ידהימו גם את פורטוגל? שחקני צפון מקדוניה חוגגים מול איטליה
(צילום: AP)
חזרה למרץ 2022. מילבסקי רחוק משחק אחד מעלייה היסטוריה למונדיאל, ומ.ס אשדוד מדשדשת בפלייאוף העליון. הוא הדיח את איטליה בחצי גמר הפלייאוף, והיא מתמודדת מול נוף הגליל והפועל חדרה.
"איש נחמד, אבל לא מנהיג", "האימונים שלו מוזרים", "הניצחונות שלו מגיעים בטעות", "לא מחובר לשחקנים", "לא מספיק קשוח" אלה הן רק חלק מהביקורת שהושמעו (בעילום שם כמובן) בתקשורת הספורט הישראלית נגד מילבסקי. ביקורות שהיום נשמעות מנותקות מהמציאות. מילבסקי הודה להנהלת מ.ס אשדוד בנימוס, ועזב את הארץ. "זה יום קשה עבורי, אבל החיים ממשיכים", אמר אז, בדיעבד אשדוד עשתה לו טובה. הוא חזר לתפקידו כמאמן הנבחרת הצעירה של צפון מקדוניה, וביוני 2021 הגיע לנבחרת הבוגרת.
5 צפייה בגלריה
מילבסקי
מילבסקי
מילבסקי (משמאל) כשחקן מ.ס אשדוד. קיבל קידום גם בארץ
(צילום: ראובן שוורץ)
מילבסקי הגיע לנבחרת בעלייה מטורפת. היא עלתה ליורו האחרון אחרי שניצלה היטב את ליגת האומות של אופ"א והעפילה לטורניר דרך הפלייאוף של הדרג האחרון. היא גם הצליחה לנצח את גרמניה במוקדמות המונדיאל, שהיה הפסד הראשון של המאנשאפט מזה 20 שנים במוקדמות. מילבסקי הצליח להשלים את המשימה שהתחיל קודמו איגור אנגולבסקי (שאימן את הנבחרת חמש שנים וחצי). צפון מקדוניה סיימה במקום השני במוקדמות, והעפילה לפלייאוף.
מילבסקי השחקן אהב לנדוד בעולם. הוא שיחק בין היתר בסלובניה, יוון ורוסיה. דווקא באשדוד מצא בית ובמשך שלוש שנים עמד במרכז ההגנה שלה. כמאמן, הוא בחר להתמקד באימון צעירים. "אני אוהב עבודה קבוצתית", אמר לכלי תקשורת בגרמניה, "אבל גם לתת לשחקנים אפשרות להביע את עצמם במשחק, אני משדר לשחקנים שהכל תמיד פתוח, ושהם יכולים לנצח בכל משחק". רגע אחרי הדברים הללו הוא חטף 4:0 מגרמניה של האנזי פליק, לשמחתו זה היה ההפסד היחיד שלו עד כה כמאמן הלאומי.

סר בובי

בניגוד לתדמית שיצאה לו באשדוד, מילבסקי נודע במקדוניה כמאמן שדורש לא מעט מהשחקנים שלו, ולטקטיקן נפלא. "ניצחנו את איטליה בדרך האיטלקית", אמר אחרי ה-0:1 הקטן על האזורי, "הם כובשים שער אחד משתי הזדמנויות בלבד, וזה מה שעשינו להם. אני שמח על הניצחון ההיסטורי הזה. שיחקנו לפי התוכנית שלנו, אנחנו מכירים את החוזקות והחולשות שלנו". רוברטו מנצ'יני, מאמן איטליה, הודה ש"אין לו מילים" אחרי המשחק, הוא הובס טקטית ע"י מקבילו הצפון מקדוני.
5 צפייה בגלריה
מילבסקי
מילבסקי
מילבסקי. הביס טקטית את מנצ'יני
(צילום: AFP)
מה שעוזר למילבסקי להצליח כל כך במקדוניה הוא ההיכרות המוקדמת שלו עם כוכבי הנבחרת, אותם אימן בצעירה והעפיל איתם ליורו. אליף אלמס, אניס בראדי, בובאן ניקולוב ואחרים היו איתו שם. על כן הוא נחשב ליורש הטבעי של אנגולבסקי כשאחרון החליט להתפטר. השחקנים מכנים אותו בחיבה "סר בובי".
אם באשדוד הוא לא הצליח להתחבר לשחקנים, בנבחרת שלו הם הניפו אותו באוויר אחרי הניצחון מול איטליה, השחקנים גם הקדישו לו את הניצחון שחל יום לפני יום הולדתו ה-51. "אנחנו לא כאן בתור תפאורה", אמר אליף אלמס לפני המשחק מול איטליה ושיקף היטב את הלך הרוח בנבחרת, "אנחנו לא ברמה של איטליה, אבל ניתן את הכי טוב שלנו וננסה לנצח". אלמס בכלל לא שיחק, מה שרק מגדיל את ההישג הענק של צפון מקדוניה.
5 צפייה בגלריה
מילבסקי
מילבסקי
על הקווים של מ.ס אשדוד. "איש נחמד, אבל לא מנהיג"
(צילום: ראובן שוורץ)
עכשיו מחכה למילבסקי וצפון מקדוניה פורטוגל, אלופת אירופה לשעבר. המאמן פרננדו סנטוס יודע שכבר אסור לזלזל: "כולם חשבו שאיטליה תנצח, חוץ מאנשי צפון מקדוניה", אמר, "זה גמר וכל גמר הוא קשה. הייתי בהרבה גמרים, ואני יודע מה דרוש כדי לנצח בהם. אנחנו מכבדים את היריבה בדיוק כפי שכיבדנו את טורקיה".
ומילבסקי? הוא ממשיך להאמין: "ניצחנו את אחת הנבחרות הטובות בעולם, ואנחנו לא מתכוונים לעצור כעת. יש לנו צעד אחד לעשות לעבר ההיסטוריה. אנחנו נמשיך בדרך שלנו ונוכיח למה אנחנו אחת מ-20 הנבחרות הטובות באירופה. אגיד לשחקנים לנסות ליהנות מהערב".
בזמן שמילבסקי ומקדוניה יעלו לאצטדיון דרגאו ביום שלישי הקרוב, ויתמודדו מול כריסטיאנו רונאלדו הגדול על כרטיס למונדיאל. מ.ס אשדוד תמשיך בהכנותיה לקראת המשחק מול בית"ר ירושלים במחזור השני של הפלייאוף התחתון. אולי בפעם הבאה, יחשבו פעמיים בישראל לפני שיפטרו מאמן זר שלא באמת הספיק להתאקלם.