נבחרת ישראל בכדורסל פתחה טוב את קמפיין מוקדמות גביע העולם, עם שני ניצחונות על פולין ואסטוניה, אבל צמד ההפסדים לגרמניה החזיר אותה למקומה הטבעי והותיר מספר תהיות לקראת חלון המשחקים הבא בסוף חודש יוני.
1. עמדת המתאזרח: אם יש משהו שלמדנו על מקס היידגר בתחילת הקריירה המקצוענית שלו, בהרצליה ובאולדנבורג, זה שמדובר בסקורר מצוין. הנקודות שלו השאירו את הרצליה בליגה בשנה שעברה. אבל בחלון הראשון שלו עם הנבחרת לא תרם המתאזרח החדש אפילו נקודה. במשחק הראשון לקח היידגר רק שתי זריקות, ואילו במשחק השני לא שותף. לא בשביל זה הנבחרת נאבקה כדי לגבור על אוסטריה במאבק על שירותיו. זה לא אומר שהיידגר לא יוכל להפוך בהמשך לשחקן משמעותי בנבחרת: אחרי ניסויים שנעשו בשנים האחרונות עם כל כך הרבה מתאזרחים - ריצ'רד האוול, טי-ג'יי קליין, ספנסר וייס וגם ג'ו אלכסנדר שהשתתף באימונים, הגיע הזמן לבחור בשחקן אחד, היידגר או מישהו אחר, וללכת איתו קדימה. זה יהיה חלק מגיבוש הסגל.

1 צפייה בגלריה
מקס היידגר
מקס היידגר
מקס היידגר
(צילום: אורן אהרוני)

2. נקודת התורפה של הנבחרת: שני הריבאונדים שהורידה נבחרת גרמניה בהתקפה ברגעי ההכרעה הזכירו לנו בעיה מסורתית של נבחרות ישראל, אבל הם מטעים, מאחר שישראל ניצחה בריבאונד בכל ארבעת המשחקים בקמפיין הנוכחי, ובשלושה מהם גם קטפה יותר ריבאונדים בהתקפה מאשר הקבוצה היריבה. האספקט הבעייתי של ישראל היה דווקא משהו אחר לגמרי, תחום בו הצטיינה הנבחרת בעבר - השמירה על הכדור. המצב התחיל להידרדר בקמפיינים האחרונים, והפעם היו לה יותר איבודים מאשר ליריבה בכל ארבעת המשחקים. יותר מכל דבר אחר, היו אלו שישה איבודים בשש הדקות וחצי האחרונות שהובילו למהפך גרמני במשחק האחרון. אולי זה ריבוי כדרורים של הגארדים, אולי סגלל שהפורוורדים נאלצים ליצור לעצמם מצבים, אבל חייבים לטפל בזה.
3. בעיית הגבוהים: הסנטר עידן זלמנסון לא מספק את הסחורה נכון לעכשיו, עם 3.5 נקודות ו-1.8 ריבאונדים ב-11 דקות, 7 מ-22 מהשדה וללא אף זריקת עונשין. הוא מתקשה להיות הכתובת תחת הסל (זאת בעוד שבהפועל ת"א המספרים שלו טובים בהרבה). אין לישראל סנטר דומיננטי עם יכולות מוכחות ,לכן לא ברור למה גיא גודס לא שיתף את גבי צ'אצ'אשוילי בשני המשחקים מול גרמניה.
4. בנייה מחדש: אם בחלון הראשון ישראל המשיכה את התנופה ממוקדמות היורובאסקט, הרי שצמד ההפסדים הצמודים לגרמניה החזיר אותה קמפיין אחד אחורה. זה מזכיר את הפעם שעברה בה הנבחרת שיחקה במוקדמות, עם ההפסדים המיותרים לגיאורגיה ולגרמניה, רק שההתייחסות הציבורית והתקשורתית לקמפיין ההוא הייתה סלחנית. זו הייתה נבחרת בתהליך של בנייה מחודשת, אחרי הכישלון בטורניר היורובאסקט שנערך בחלקו בישראל.
והפעם? הסגל הנוכחי מורכב משחקנים מנוסים, הן ברמה הלאומית והן ברמה הבינלאומית. רובם משחקים יחד כבר מספר שנים, אך לצערו הרב של גודס, רוב השחקנים שמשחקים באירופה לא נמצאים בכושר טוב מספיק. הכימיה והתיאום בין השחקנים היו אמורים לעזור לנבחרת לנצח את גרמניה לפחות פעם אחת, ומאחר שזה לא קרה, אי אפשר שלא להתייחס לשינוי המשמעותי שכן קרה בנבחרת, על הקווים. בעקבות סכסוך שפרץ בין עודד קטש לראשי איגוד הכדורסל, והחלט להחליף אותו בגודס. בניגוד לקטש, המזמן את השחקנים הנמצאים בכושר הטוב ביותר בזמן נתון, גודס הזמין שחקנים שהתאימו לשיטת המשחק שלו.
5. מה צפוי בהמשך הקמפיין? חשוב לציין כי כל נבחרת סוחבת את התוצאות שלה משלב הבתים הראשון לשלב הבתים השני, ולכן חשוב לנצח את פולין ואסטוניה בשני המשחקים האחרונים ולעלות במאזן 2:4. ולעלות עם מאזו חיובי של 2:4. לישראל יצא טוב שלאסטוניה יש יתרון על פולין במפגש הכפול, ואם פולין לא תנצח את גרמניה, לישראל יספיק ניצחון ביתי על אסטוניה כשדי להעפיל עם אסטוניה וגרמניה.
חשוב לציין כי הבית המקביל, שיתמזג עם הבית הישראלי בשלב הבא, מספק תוצאות מפתיעות מאוד. נכון לעכשיו מוליכה את הבית פינלנד עם מאזן 1:3, סלובניה ושבדיה ב-2:2 וקרואטיה ב-3:1. המשמעות היא ששתיים או שלוש נבחרות מהבית הזה יגיעו כמו ישראל עם מספר הפסדים לא קטן. סלובניה מפחידה, ולוקה דונצ'יץ' לקח אותה לחצי גמר הטורניר האולימפי הקיץ, אך בלעדיו היא לא עברה את מוקדמות היורובאסקט. נראה שיחסי הכוחות שקולים למדי ללא שחקני ה-NBA והיורוליג, והנתון הזה יכול בסופו של דבר להחזיר את ישראל לאליפות העולם לראשונה מאז 1986.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.