בקרן העושר הסעודית יש יתרה של הרבה אפסים. שם הפנקס לעולם לא נסגר, והיד לעולם אינה עייפה מכדי לחתום על המחאה. קבוצת כדורגל באנגליה? צ'ק. אירוח תחרויות ספורט במגוון מקצועות בממלכה? צ'ק. הבאה של כדורגלנים מהקצפת של הענף, תמורת שכר שאין לו שום אח ורע בעולם או לכמות הכספים שהקבוצות מכניסות? צ'ק, צ'ק ורונאלדו.
עם האוכל בא התיאבון. וגם עם העובדה שהעולם המערבי מוכן לבלוע הכל כדי להפקיד את הצ'קים הללו. חופש דיבור, זכויות נשים וגאים, חופש עיתונות, זכויות אדם, דמוקרטיה? מישהו יכול להראות לראשי הענפים את הדרך לסניף הבנק הסמוך? ראו הסעודים כי טוב והחליטו לפני שנה וחצי להקים סבב גולף משלהם, LIV, מתחרה ל־PGA, הסבב המסורתי של הגולף.
3 צפייה בגלריה
טייגר וודס
טייגר וודס
הוא וחבריו ייזכו בסכומי עתק. וודס
(צילום: AP)
הסעודים הציעו מסלול הרבה פחות ארוך, אף גולפאי לא נופה אחרי היומיים הראשונים, ולכולם הייתה חתיכה מהבוחטה. והבוחטה, ברוך אללה, מרופדת אפסים, היישר מקרן העושר. הכנסות? קיום כלכלי לסבב החדש? מה זה?
יכול להיות שגולף הוא גם ענף מושחת. אין סיבה שלא. אבל גולף הוא ספורט אנגלוסקסי, של גברים (בעיקר) ממעמד בינוני־גבוה. להרבה אנשים עם כסף גולף הוא הרבה יותר מהובי, הוא דרך חיים. הרבה אנשים עם כסף התחלחלו מההגירה של גולפאים בכירים מהסבב המסורתי לסבב הסעודי, חלקם חטפו קבס מהעסקה שהתחילה להיתפר והייתה אמורה לשלב את הסבבים בסופו של דבר.
והגברים הלבנים הללו יצאו בשבוע שעבר ואמרו: עד כאן. לא הכל למכירה.

כסף ופטריוטיזם

כדי לפתוח בעתיד חדש, שגרם לטייגר וודס להישמע מתרגש ונרגש מגולף כמו שלא ראינו אותו שנים, המשקיעים החדשים ב־PGA היו חייבים לנטרל את הסעודים. הדרך לכך הייתה להיפטר ממסורות עתיקות. קבוצה של רוכשים, ביניהם בעלי ליברפול וקבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס (SSG), שתהיה המטרייה של כל המשקיעים, סטיבן כהן, הבעלים של ניו־יורק מטס, טום ריקטס, יושב הראש של שיקגו קאבס ומארק לסרי, לשעבר הבעלים של מילווקי באקס, השקיעו בסבב 1.5 מיליארד דולר, סכום שיכפיל את עצמו בעוד מספר שנים. בתמורה, הסבב איבד את העצמאות שלו ואת המעמד שלו כגוף ללא מטרות רווח. מעכשיו יש לו בעלים, רובם כרישי וול סטריט.
הקנייה עצמה, לפי בלומברג, נערכה לפי הערכה של הסבב ב־12.3 מיליארד דולר, זהו אותו הסכום שבו העריך בלומברג גם את הבונדסליגה הגרמנית. ג'ון הנרי מ־SSG העריך השבוע כי הוא היה יכול לאסוף גם 20 מיליארד אם היה חפץ בכך. יש הרבה משקיעים עם כיסים מאוד עמוקים, חיבה עמוקה לגולף ורצון שהוא יישאר ענף מערבי. אבל משקיעים הם משקיעים בסופו של דבר, והנרי היה חייב לגייס אותם בשתי דרכים. הרקורד שלו ברד סוקס ובליברפול הוכיח שהוא יודע לנצח בספורט, הרקורד שלו בעסקים הבהיר למשקיעים שמעבר לפטריוטיזם, יש פה הרבה דולרים להרוויח.
3 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמן במהלך ביקור של פוטין בריאד
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמן במהלך ביקור של פוטין בריאד
הכסף החדש. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן
(צילום: EPA/ALEXEI NIKOLSKY / SPUTNIK / KREMLIN POOL)
ההשקעה החדשה לא באה למדר את ההשקעה הסעודית לחלוטין, אלא באה להגביל אותה: אנחנו מוכנים לקבל אתכם כמשקיעים בסבב, אבל לא בכל מחיר. ההשקעה החדשה מבטיחה ששחקני הסבב יזכו לפרסים דומים לאלו שבסבב הסעודי, ובנוסף לכך היא גם נותנת להם אפשרות לקבל חלק מהרווחים על ידי כך שהם יקבלו מניות בחברה. "ככל שנשקיע בענף ונעשה אותו טוב ופופלרי יותר, ככה נרוויח ממנו יותר. זה כבר מעבר מלשחק גולף ולנצח", אמר וודס אחרי ההודעה (הוא כנראה יהיה השחקן שיקבל יותר מניות מכל שחקן אחר), "זה מעולם לא קרה בהיסטוריה של הספורט. אנחנו הראשונים".
הרווח של טייגר וודס ברור. אבל המשיכה היא הרבה יותר חזקה עבור שחקנים מהבטן הרכה של הסבב. מעכשיו, הרווחים שלהם לא יהיו קשורים רק ליכולת ולתוצאות שלהם על המדשאות, אלא שהם יכולים להרוויח מיליונים דרך המניות שלהם.

מסורת ותעודת ביטוח

יש גם רעיון למיזוג ושיתוף פעולה בין שני הסבבים שעלה לאוויר בינואר שנה שעברה, היה אמור להיחתם עד סוף 2023, אבל כבר רשם דחייה שנייה. בעיני רבים, המיזוג היה הודאה של הסבב המסורתי כי אינו יכול להתחרות עם הכסף הסעודי. הסעודים הצליחו להביא בדצמבר לסבב שלהם השנה את ג'ון ראם הספרדי, המדורג שלישי בעולם. סכום החתימה שקיבל מהסעודים היה 550 מיליון דולר, פלוס האפשרות להרוויח עוד ארבעה מיליון דולר בכל אחד מ־13 הטורנירים של הסבב. מדובר בשכר שהוא לפחות פי שלושה משכרו השנתי של כריסטיאנו רונאלדו. סכומים מופרכים לסבב הישן עד להשקעה הנוכחית.
3 צפייה בגלריה
ג'ון הנרי
ג'ון הנרי
המטרה - להגביל את ההשקעה הסעודית. הנרי
(צילום: Michael Regan/Getty Images)
הסבב המסורתי עדיין לא יוכל להציע סכומים מופרכים כאלו, אבל הוא מציע תחרויות פופולריות ומסורתיות בענף שבו מסורת היא כמעט הכל, שידורי טלוויזיה עם רייטינג וחשיפה גבוהים, חוזי פרסום גבוהים יותר, וכאמור אפשרות לגולפאים ליהנות מהרווחים. בנוסף לכך, הסבב מציע חזות נקייה יותר מאשר החשדנות כלפי הסעודים מצד הרשויות והפוליטיקאים, וגם ביטוח הרבה יותר גבוה לשחקני הסבב. אף אחד אינו מבטיח לאף שחקן בסבב הסעודי שיום אחד קרן העושר לא תחליט לסגור את הברז.
אז נשארנו עם מספר משקיעים אמריקאים, רבים מהם עם זיקה לספורט, אהבה לגולף, וניסיון לעשות מעשה פטריוטי שישאיר את הגולף, לפי ראייתם, למקום שאליו הוא שייך. וכמובן, הידיעה הברורה שלהם, כאנשים שעשו מיליארדים בשוק הפרטי, כי מדובר במותג שהם יוכלו לחלוב ממנו מיליונים רבים, הרבה יותר ממה שעשה הסבב עד עכשיו, תחת ארגון שהיה ללא מטרות רווח.
וככה, בפעם הבאה ששחקן מהסבב המסורתי ושחקן מהסבב הסעודי החדש והקורא תיגר, יכו בכדור, זו לא תהיה עוד מכה כדי להביא את הכדור לגומחה בכמה שפחות ניסיונות. זאת תהיה חבטה שהיא חלק ממאבק הרבה יותר גדול, לא רק בין קרן העושר למיליארדרים מוול סטריט, אלא בין הכסף החדש לישן, בין המערב למזרח. גולף הוכרז בשבוע שעבר רשמית כחלק מהמלחמה העולמית.
פורסם לראשונה: 01:30, 08.02.24