מפגשי סיום השנה האזרחית וחידוש הליגה באנגליה, סיפקו משחק באיכות גבוהה ביותר שהסתיים בניצחון 2:4 של ארסנל על ברייטון. הוא גם הכיל שני "רגעי VAR", שהשני בהם מנע את הפיכת המשחק מ"גדול" ל"ענק" בשבע הדקות שנותרו לסיומו.
קאורו מיטומה, קשרה השמאלי של ברייטון, הבקיע שני שערים במהלך המחצית השנייה. הראשון הובקע בדקה ה-65, במצב של 0:3 לטובת ארסנל, והשני נכבש בדקה ה-89, כשהתוצאה הייתה 2:4. בשני המקרים המתינו להכרעת VAR. במקרה הראשון, שופטי המסך פסקו שהשער חוקי ואישררו את החלטת צוות השופטים במגרש. במקרה השני, הם החליטו לפסול את השער ובכך מנעו סיום מרתק במיוחד, ובוודאי כסיסת ציפורניים והתקפי לב פוטנציאליים אצל אוהדי ארסנל.

1 צפייה בגלריה
אדי אנקטייה שחקן ארסנל
אדי אנקטייה שחקן ארסנל
בסוף ארסנל ניצחה
(צילום: AP)

שתי ההחלטות תאמו לנדרש היום בחוק 11, "נבדל", שניסוחו נובע מכניסת שיפוט המסך למערכת המשחק. מאחר ששופטי המסך החלו לדקדק בקוצו של יו"ד, שלפעמים פירושו קצה הבוהן, העקב או האף, הם למעשה ביטלו את המושג האנושי המתאים לעין האדם, "קו אחד" כאשר מדובר על מיקומו של שחקן ההתקפה לעומת שחקן ההגנה. וההלכה, החוק הכתוב, הלכה בעקבותיהם, כך שאת המושג "קו אחד" המונע מצב נבדל, המירו בנוסח מורכב למדי, המסרבל את ההכרעה וגוזל רגעי התעלות והנאה.
נוסח החוק מלמד כי "שחקן נמצא בעמדת נבדל אם: חלק כלשהו של ראשו, גוו או רגליו נמצא במחצית המגרש של היריב (להוציא קו האמצע), וחלק כלשהו מראשו, גוו או רגליו, נמצא קרוב יותר מן הכדור ומשחקן היריב לפני האחרון, אל קו השער של היריבים". והוא מוסיף ומבהיר: "ידיהם (כולל הזרועות) של כל השחקנים, כולל השוערים, אינן נלקחות בחשבון. לצרכי קביעת נבדל, הגבול העליון של הזרוע נמצא בקו אחד עם בית השחי".
במקרה הראשון, הכדור נשלח קדימה אל עבר מיטומה ו"הקפאת המצב" ברגע המסירה נעשתה כשהשחקנים היו על קו רחבת העונשין. התמונה הצביעה על כך שידו של גבריאל, בלם ארסנל, נמצאה מעבר לקו, בתוך שטח רחבת העונשין של קבוצתו, מה שעל-פי נוסח החוק היה מביא לפסילת שערו של מיטומה, כי ליד אין כל תפקיד בקביעת מצב נבדל. אולם שופטי המסך החליטו, ככל הנראה, שחלקה העליון של הזרוע ובדל הכתף הימנית נכללו גם הם בחלקי גופו של הבלם הקרובים יותר לשער ארסנל מאשר פרט כלשהו בגופו של קשר ברייטון. לפיכך, השער אושר סופית.
לעומת זאת, השער השני, שהובקע בדקה ה-89, לא אושר. במקרה זה, אוון פרגוסון, חלוץ ברייטון, שהיה בתוך רחבת העונשין של הקבוצה היריבה, ניסה לבעוט בכדור, אך הנגיעה המגושמת הוציאה את הכדור מן הרחבה, מטרים ספורים מן הבועט. מיטומה ומגן ארסנל וחברו לנבחרת יפן טאקהירו טומיאסו, שהיו מחוץ לרחבת העונשין, קרובים יותר לקו השער (קו הרוחב של המגרש), נעו אל עבר הרחבה כשגבם לקו הרוחב (ולשער ארסנל) בניסיון להגיע אל הכדור התועה. שחקן ארסנל התמהמה קמעא, בעוד ששחקן ברייטון, שהיה נחוש וזריז, השתלט על הכדור, נכנס לרחבה והבקיע.
אנשי ברייטון צהלו; שחקני ארסנל ואוהדיהם היו חפויי ראש; איש לא התקומם; הצופים במגרש ובבית התכוננו לרגעי סיום מרתקים ומורטי עצבים. אולם צוות ה-VAR טרף את הקלפים עבור כולם. השער לא אושר, משום שכאשר המצלמה "תפסה" את הנגיעה של פרגוסון בכדור, נעלו וגם חלק מקרסולו של מיטומה היו קרובים יותר לקו שערה של הקבוצה הלונדונית, מחלק כלשהו בגופו של טומיאסו. אכן, שופטי המסך פעלו על פי הספר, שכאמור תוכנו הותאם להשלכות השימוש בשירותם זה. הבעיה היא בספר עצמו, באופן ניסוחו של החוק. נוסח אחר היה מונע מקרים רבים ומיותרים של התערבות משביתת שמחה, הגודעת את רגע הזיכוך והתעלות הנפש של שחקנים ואוהדים כאחד.
במקום הנוסח הקיים, יש מקום להיפוך יוצרות: לאחר הקביעה העקרונית שנבדל נחשב רק בשעת הימצאות בשטח מחצית המגרש של היריבים, עדיף לקבוע כי "שחקן איננו בעמדת נבדל, כאשר חלק מראשו, גוו או רגליו, אינו קרוב יותר מן הכדור או מחלק מראשו, גוו או רגליו של שחקן היריב לפני האחרון, אל קו השער של היריבים". במילים אחרות, כאשר חלקי גוף כאלה או אחרים של שחקן התקפה ושל שחקן הגנה לפני אחרון נמצאים בקו אחד, אין מקום לפסיקת נבדל. או כפי שניסח זאת קית' האקט, מי שעמד בראש ועדת השיפוט של הפרמייר-ליג בימים בהם קו אחד נשפט בעין בלתי מזוינת: "כדי שנפסוק נבדל, צריך אור השמש להפריד בין שני השחקנים".
כך היו מאשרים את שערו השני של מיטומה בשבת; וכך גם שערים רבים אחרים לא היו נפסלים ומספר השערים במשחק היה עולה; ולצדם, גם המתח וההנאה היו נשכרים, בעוד שמקרי השבתת השמחה היו פוחתים.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.