אדריכל תור הזהב של הנבחרות הצעירות בכדורגל הישראלי הוא ללא ספק המנהל המקצועי ילה חוס. ההולנדי, שהיה המועמד המוביל לתפקיד המנהל הטכני של ההתאחדות עוד לפני וילי רוטנשטיינר, העדיף להישאר באותה תקופה באוטרכט.
מעבר לאישיות שלו, מדובר באיש מקצוע מהמעלה הראשונה. בין היתר כולל הרזומה שלו תפקידים כמו מאמן נבחרת אסטוניה, המנהל הטכני של הנבחרות הצעירות בהולנד, וטיפוח כוכבים כמו ממפיס דפאי ופרנקי דה יונג. חוס גם אחראי לקידום הצעירים של איינדהובן, צסק"א מוסקבה ואנז'י מחאצ'קלה.
5 צפייה בגלריה
ילה חוס
ילה חוס
רזומה מרשים. חוס
(צילום: עוז מועלם)
אין ספק, תקופת הקורונה עזרה בהבאתו. אחרת קשה להאמין שניתן היה למנות איש מקצוע ברמתו, ועוד בשכר שנתי של כ־150 אלף יורו. הצלחת נבחרת הנוער כבר עשתה את שלה, ובהתאחדות כבר הוחלט לממש את האופציה בחוזה עם חוס, ולהשאירו כאן לשנתיים נוספות.
מיד אחרי ההפסד בגמר היורו עד גיל 19 לאנגליה (3:1), טס חוס חזרה להולנד כדי לשהות לצד אימו שאושפזה. משם הוא שלח לאנשי הצוות המקצועי בארץ תמונה משותפת עם מדליית הכסף מהטורניר בסלובקיה. "אמא שלי גאה בהישג הזה, המדליה העלתה לה חיוך", אמר בגאווה חוס בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet, לפני שהמריא חזרה להולנד.
5 צפייה בגלריה
חיבור מיידי. חיים
חיבור מיידי. חיים
חיבור מיידי. חיים
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
החיבור בינו לבין מאמן נבחרת הנוער אופיר חיים נוצר כבר מהרגע הראשון – וזה לא היה הכדורגל. חיים סיפר לחוס על בנו שמצוי על הרצף האוטיסטי, וההולנדי שיתף אותו כי בתו סובלת משיתוק מוחין. "היה בינינו קליק מיידי, החיים חיברו בינינו עוד לפני הכדורגל. מרבית השיחה הייתה על הילדים שלנו, ואז הגענו לספורט. אני גאה ושמח ביכולות של אופיר, אבל אנחנו רק בתחילת הדרך", סיפר חוס על הפגישה עם המאמן.

"הטכניים הם דור העתיד"

לכדורגל הישראלי הוא הגיע לפני כשנה בלבד, והצליח להרים את הנבחרות הצעירות. "לא היה פה כלום כשהגעתי. לא פילוסופיה סדורה, לא דרך ברורה, לא ציוד מינימלי", הוא משחזר. "הקמנו את הכל מלמטה, אבל יש עוד דברים רבים לשפר. אנחנו נבחרת שאין בה אפילו GPS, למשל".
5 צפייה בגלריה
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער
נבחרת הנוער חוגגת ביורו. חוס: "בעיקר מרוצה מהדרך"
(צילום: רויטרס)
רוטנשטיינר, שהגיע כמנהל הטכני של הנבחרות הצעירות, עבד שנתיים על כתיבת ספר. "הדרך הישראלית", הוא כינה זאת התורה של הכדורגל פה. "כשהגעתי החלטתי לעשות התאמות משל עצמי. כשמגיעים למדינה צריכים לעשות התאמות לאווירה, לתרבות, להיסטוריה, לפרופיל של השחקנים. יש בעיות של תשתית בישראל. אני לא מאמין בהעתק־הדבק מהולנד, ספרד או גרמניה. המחצית הראשונה בגמר נגד אנגליה זה העתיד של הכדורגל הישראלי, ככה הוא צריך להיראות".
תגדיר את הדי־אן־איי של הכדורגל הישראלי. "הוא מורכב ממשולש מאוד ברור, וככה הכדורגל הישראלי צריך לשחק: יצירתיות, התקפה וארגון. בגלל התשוקה של האנשים פה, המזג, הטכניקה של השחקנים, אנחנו צריכים להשתמש ביצירתיות שלנו ובהתקפיות. אני כולי גאווה שאופיר חיים מימש את כל הצלעות של כל המשולש. יש פה אתגרים בכדורגל, בין היתר הנושא של הכנסת היכולות האישיות לקולקטיב. אני גם מאלה שמצדדים בשחקנים הטכניים. הם דור העתיד, ולאו דווקא האוטומטיזציה של מאמנים, שחושבים ששחקנים גדולים פיזית הם הטובים שיצליחו בעתיד".
מה המטרה שלך? "לשדרג שחקנים שיהיו מוכנים להעלות את ישראל ליורו 2028 לנבחרות הבוגרות. הלוואי שנעשה זאת גם ביורו הקרוב, אבל זו המטרה מבחינתי. אני בן־אדם שחושב על דברים חיוביים בלבד. הגעתי לפתח, אני הבנאי של הכדורגל הישראלי. אתה רואה מה קורה במדינות קטנות מישראל, כמו איסלנד או פורטוגל, אבל היתרון פה בתשוקה של האנשים. אני שמח לומר שיש שיתוף פעולה מצוין עם המועדונים, וזה הדבר הכי חשוב".
5 צפייה בגלריה
ילה חוס
ילה חוס
רוצה לשפר את הכדורגל הישראלי. חוס
(צילום: יובל חן)
הגעת להישג שיא עם הנוער. "מעבר לגאווה שלי במה שנעשה פה, אני מרוצה בעיקר מהדרך. מישהו בכלל חשב לרגע שנבחרת ישראל תגיע עד לגמר היורו ותפסיד רק בהארכה לאנגליה, אחרי שהיינו טובים ממנה? זו חוויה מעולה גם על מנת לצבור ניסיון לקראת המונדיאליטו".

"נגד הגבלות על המועדונים"

חוס, ששימש כמנהל הטכני של הנבחרת ההולנדית הצעירה, לא מנסה אפילו לערוך השוואות. בכל זאת, הפערים עצומים מבחינת ההיסטוריה, פיתוח המאמנים, הקבוצות שמצליחות בזירה האירופית, מספר הפעילים הגדול, האקדמיות במועדונים. אבל ההצלחה שלו בשנה האחרונה – גמר יורו וכרטיס למונדיאל הנוער, ומרחק שני מפגשים מול אירלנד מיורו הנבחרות הצעירות – נתנה דחיפה רצינית לתהליך.
"אחד הדברים הכי חשובים הוא נושא חינוך המאמנים", אומר ההולנדי. "נגדיל את מרכזי המצוינות עד גיל 12 בכל רחבי הארץ, ומאמנים שלנו יעזרו לקדם את הכדורגל בכל מקום. הם יתרכזו פחות בטקטיקה ויותר בפיתוח יכולות אישיות. אם ליגת הנוער תשתפר, הקפיצה לבוגרים תהיה טבעית ונוחה יותר. כל זה ישפר את הכדורגל הישראלי".
5 צפייה בגלריה
אוסקר גלוך
אוסקר גלוך
"אני במקומו ממש לא הייתי פוסל הישארות במכבי ת"א". גלוך
(צילום: Seb Daly - UEFA via Sportsfile)
אחת השאלות הגדולות אחרי היורו היא: האם ההתאחדות צריכה להטיל הגבלות על המועדונים כדי לקדם צעירים? "אני לא בעד זה. ראיתי מה קרה ברוסיה עם החוק לגבי שחקנים מקומיים, ולאן זה לקח את העניין. לא ראיתי שם שיפור. אני מצפה ממאמנים שייתנו לצעירים לשחק, שלא יפחדו לרגע. הם ראו מול עיניהם את ההתמודדות שלהם עם דור העתיד של צרפת או אנגליה. יש לצעירים האלה יכולות, ובכל העולם נוהגים לשתף אותם בבוגרים".
לסיום, כוכב הטורניר אוסקר גלוך. מה היית ממליץ לו – יציאה מיידית לחו"ל או מכבי ת"א? "ברור שהפיתוי הוא לעבור לליגה בכירה יותר, אבל אם הוא לא ישחק שם זה לא שווה כלום. הליגה הישראלית ברמה טובה מאוד, והיא יכולה לפתח את אוסקר ושאר השחקנים. אם גלוך בוחר בקבוצה אחרת, שיידע שהוא צריך לשחק בכל שבוע. אני במקומו ממש לא הייתי פוסל הישארות במכבי ת"א".