חוסר המקצוענות בכדורגל הישראלי הרים את ראשו המכוער פעם נוספת, במשחק גמר הגביע. ומי שחושב כעת על התפרצות הקהל לדשא בגמר המשחק, מפספס את התמונה בכללותה. שנים רבות אנו חשופים לאלימות ולהתפרעות בכדורגל הישראלי. לא לחינם נחקק "חוק איסור אלימות בספורט" לפני 15 שנים, ודומה שכל סעיפיו הופרו אמש (ולאורך כל העונה, למען האמת).
1. עוד לפני המשחק דווח על מאות אוהדי בית"ר ש"התפלחו" לאצטדיון בלי שהיה להם כרטיס כניסה – עבירה על סעיף 16ג "איסור כניסה לאירוע ספורט בלא כרטיס" (קנס של 14,000 שקל). מעבר לעצם ההתנהגות העבריינית התנהגותם גרמה לחשש לשלום הקהל כולו בשל עומס יתר ביציעים. חוסר מקצוענות של הסדרנים וכוחות הביטחון.
1 צפייה בגלריה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
אוהדי בית"ר פורצים לדשא וגורמים לביטול טקס הנפת גביע המדינה
(צילום: עוז מועלם)
2. עם פתיחת המשחק נזרקו (שוב, בפעם המאה העונה) עשרות אבוקות לדשא, שגרמו לעצירת המשחק לדקות ארוכות. אבוקות הן דבר מסוכן ולא חוקי, ונשאלת השאלה כיצד מצליחים האוהדים שוב ושוב להערים על כוחות האבטחה והשיטור במגרשים, ולהכניס את האבוקות? עצם הכנסת חפצים אסורים לאצטדיון היא עבירה חמורה שהעונש עליה הוא 5 שנות מאסר. בנוסף, ניתן לתמוה כיצד כושלים כוחות הבטחון – והקבוצות עצמן – באיתור המשליכים, בעידן בו הכל מצולם. שימו עשרה שוטרים סמויים ביציע, שיתפסו את העבריינים, הענישו אותם בחומרה (ולא, הרחקה ממשחקי הקבוצה אינה "עונש" מרתיע), הטילו עליהם עונשי מאסר וקנס גבוה, ותוך חודשיים התופעה תיעלם. חוסר מקצוענות של אנשי השיטור והקבוצות עצמן, שאין להן באמת רצון להתעמת עם הגרעין הקשה של האוהדים שלהן.
3. דקות מפתיחת המשחק משך שחקן בית"ר מאחור את חולצתו של חלוץ נתניה והכשיל אותו. השופט שרק לעבירה, אך נמנע מהוצאת כרטיס צהוב, בניגוד בוטה למתחייב על פי חוקת המשחק (כפי שאף ציין צוות השידור בפליאה רבה). חוקה היא חוקה, ואם השופט לא מכבד אותה, שלא יתפלא אחר כך אם השחקנים לא מכבדים אותו, כפי שאכן התנהגו כלפיו בהמשך המשחק (וכדברי צוות השידור, "השחקנים לא סופרים את השופט"). תפקיד שופט הוא ליישם את החוק, ואם הוא נמנע מלעשות כן – יש למנוע ממנו לשפוט. ההוראה בדבר כרטיס צהוב בגין משיכת חולצה נועדה למנוע עבירות שמונעות שערים ומשחק שוטף. השופט זלזל בחוקה והתנהג בחוסר מקצועיות מחפיר. גם התנהלות איגוד השופטים לאורך השנים, שלא מחייב שופטים להקפיד על יישום החוקה, היא ביטוי לחוסר המקצוענות של השופטים ושל האחראים עליהם. לא פלא שהכדורגל שלנו נראה כפי שהוא נראה, אם השופטים עצמם עושים צחוק מהעבודה.
4. במהלך המשחק, נזרקו חפצים מיציע בית"ר ופגעו בראשו שחקן נתניה שהתכונן לבעוט בעיטת קרן. השחקן נפגע ונפל לדשא. איך בכלל ממשיכים משחק אחרי אירוע כזה? מדוע לגלות סלחנות לאלימות פרועה מצד הקהל? מדוע עדיין אין רשתות מאחורי קווי הרוחב של המגרש, שימנעו פגיעה בשחקנים? למה אנחנו מחכים, לפגיעה קשה בשחקן חס וחלילה? ולפרחחים ביציע – אתם פושעים לכל דבר, ומביאים בושה על כל העוסקים בענף האהוב שלנו. הקנס, אגב, על השלכת חפץ הוא 29 אלף שקלים. שמעתם על מישהו שנענש בקנס קרוב לסכום זה?
5. מיד אחרי השער השלישי לבית"ר, וכשנותרו עוד מספר דקות לסיום המשחק, פרץ מאמן בית"ר יוסי אבוקסיס בריצת אמוק (מרוב שמחה) שדה המשחק, ועשה קילומטרז' לא מבוטל שהזכיר את ימיו כשחקן. אבל יש לומר מילים ברורות – כשהקהל של בית"ר רואה את המאמן שלו פורץ למגרש ושובר את כללי ההתנהגות – הוא מקבל מסר ברור שהכל מותר, לית דין ולית דיין, אין חוקים ואין גבולות.
לסיכום: אז בסוף המשחק נכנסו אלפי אוהדי בית"ר למגרש, שרפו את רשתות השער הדרומי (איזו מין התנהגות זו?) הבריחו את נשיא המדינה ומנעו את טקס הענקת הגביע לקבוצתם. הביזיון התחיל עוד הרבה, הרבה, הרבה קודם לכן. הוא ליווה את כל הערב של גמר הגביע, ואם נודה על האמת, הוא נמצא איתנו כבר שנים רבות.
ליגת העל בכדורגל היא תעשייה ענקית, עם מחזור של מאות מליוני שקלים בשנה, שמפרנסת יפה מאוד שחקנים, מאמנים, מנהלים, שופטים ואנשי התאחדות רבים מספור. ההתמודדות עם תופעת החוליגניות אינה פשוטה, ונוצר הרושם שכל העוסקים בענף, מהקבוצות, דרך ההתאחדות, איגוד השופטים, בית הדין המשמעתי וכוחות המשטרה – כולם עושים את המקסימום כדי לעשות את המינימום בנושא. כולם רוצים להמשיך ליהנות מהעוגה הרווחית, בלי לזעזע את הבסיס עליו היא נשענת (האוהדים). לכן "מחליקים" את הטיפול באלימות ובגזענות ביציעים. אין לנו נציב (קומישינר) כמו בליגות מקצועניות באמת כגון ה-NBA, ש"מחזיק קצר" את כל הענף. וכל עוד זה המצב, וכל עוד ההתאחדות שלנו נראית כפי שהיא נראית, נמשיך להיות מופתעים ונדהמים מהתפרעויות חוזרות ונשנות.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? התחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.