חזינו בלא מעט דרמות בתשעת הימים הראשונים של אולימפיאדת טוקיו, אבל אחת נוספת נרשמה היום (ראשון) - ולא על מסלול האתלטיקה, בריכת השחייה או אולם ההתעמלות. דווקא בשדה התעופה בעיר הבירה היפנית.
טוקיו 2020 ב-ynet - למתחם המיוחד
האתלטית הבלארוסית, קריסטינה צימנוסקאיה, נלקחה על-ידי ראשי ההתאחדות של מדינתה לשדה התעופה והוכרחה, לטענתה, לטוס חזרה למולדתה לאחר שהעבירה ביקורת פומבית על מאמניה. צימנוסקאיה הייתה אמורה ליטול חלק כבר מחר במוקדמות ה-200 מטר לנשים. בשעה זו היא נמצאת בשדה התעופה ומבקשת שיעזרו לה למצוא מקלט באחת ממדינות אירופה.
4 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
צימנוסקאיה בשדה התעופה בטוקיו
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
העיברה ביקורת נגד המאמנים - ונשלחה הביתה
(צילום: רויטרס)
הכל התחיל, לטענת צימנוסקאיה, לאחר שהיא נדרשה להשתתף גם במרוץ נוסף (400X4 שליחים מיקס, ביום חמישי האחרון) בהתראה קצרה - וכעסה על ראשי ההתאחדות של ארצה. היא פרסמה סרטון שהפך לוויראלי - ומסתבר שהכעיס מאוד את האנשים החזקים בבלארוס.
כלי תקשורת ברחבי המדינה, שנשלטים על-ידי הנשיא אלכסנדר לוקשנקו, ביקרו אותה ובערוץ הטלוויזיה ONT כינו אותה "חסרת רוח צוות". היום, מספרת צינוסקאיה, מאמניה הגיעו לחדרה ואמרו לה לארוז ולעזוב את יפן. על פי דיווחים, היא אמורה לעלות על טיסה של טורקיש אירליינס מטוקיו לאיסטנבול, ומשם להגיע לבלארוס.
בסרטון נוסף שפרסמה ממש לאחרונה ברשתות החברתיות היא קראה לוועד האולימפי הבינ"ל להתערב: "הם מנסים להוציא אותי מהמדינה ללא רשותי, אנא עשו משהו". בנוסף, סיפרה כי "הודחתי מהנבחרת בגלל שהעליתי באינסטגרם סרטון נגד רשלנות המאמנים שלי".
בהתאחדות הבלארוסית טענו כי צימנוסקאיה נשלחה הביתה בשל "מצבה הרגיש והפסיכולוגי" ולא תתחרה במקצים ל-200 ו-400 מ'.
4 צפייה בגלריה
קריסטינה צימנוסקאיה
קריסטינה צימנוסקאיה
תמצא מקלט באחת ממדינות אירופה? צימנוסקאיה
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
"הרודן האחרון באירופה". לוקשנקו
(צילום: AP)

מדינה שנשלטת על-ידי "הרודן האחרון באירופה"

בלארוס, למי שלא יודע, נשלטת ביד ברזל על-ידי אלכסנדר לוקשנקו כבר 26 שנה, ורבים מכנים אותו "הרודן האחרון באירופה". אחרי שבאוגוסט 2020 הוכרז ניצחונו השישי ברציפות בבחירות טענה האופוזיציה בתוקף כי הניצחון הושג באמצעות זיופים נרחבים, והמוני בלארוסים יצאו לרחובות למחאת ענק שכמותה לא ידעה המדינה מאז צאתה לעצמאות בתחילת שנות ה-90.
כוחות הביטחון של לוקשנקו ניסו לדכא את ההפגנות ביד קשה, ומפגינים נעצרו וספגו מכות בבתי הכלא. בעקבות הדיכוי הטילו מדינות במערב סנקציות על בלארוס, ופעילי אופוזיציה ברחו מהמדינה והחלו לפעול נגד משטר לוקשנקו מן הגולה.