4 צפייה בגלריה
דז'נאן מוסה
דז'נאן מוסה
מוסה במדי ברוקלין
(צילום: AP)
הקריירה של דז'אנן מוסה ב-NBA הסתכמה ב-49 משחקים בלבד במדי ברוקלין נטס. הסווינגמן הבוסני (2.05 מ'), שבגיל 16 בלבד הוציא מדינה שלמה לרחובות לחגוג את הזכייה של נבחרת הקדטים באליפות אירופה, נחשב לאחת ההבטחות הגדולות של הכדורסל האירופי בעשור הקודם, ואף נערכו השוואות בינו לבין לוקה דונצ'יץ'. אך כיום, כשהוא בן 22 בלבד, אותן השוואת נראות פשוט מגוחכות.
עד כמה מוסה באמת היה גדול בימיו כטינאייג'ר: בגיל 15, שנה לפני הזכייה באליפות הקדטים, הוא לקח חלק באותו טורניר, רק שהיה צעיר מכולם בשנה. זה לא הפריע לו לסיים כמלך הסלים עם 23 נקודות בממוצע. באליפות העולם עד גיל 17 ב-2016 הוא קלע 50 נקודות באחד המשחקים.
(צפו בביצועיו של מוסה באליפות הקדטים)

בספרי ההיסטוריה של היורוליג

מוסה נולד בביאס, עיירה בוסנית על הגבול עם קרואטיה, שספגה אבדות רבות במהלך מלחמת יוגוסלביה. בצעירותו החל לשחק בכלל כדורגל, ואף הגיע לקבוצות הילדים של דינמו זאגרב. אולם לאחר שמאמניו הבחינו כי הוא גבוה משאר הילדים בצורה משמעותית, כולם הבינו שהוא צריך לעבור לענף עם הכדור הכתום.
מהר מאוד מצא עצמו מוסה מתקדם ומתקדם בעולם הכדורסל. ב-15 באוקטובר 2015, כשהוא בן 16 ו-160 ימים בלבד ערך את הופעת הבכורה שלו ביורוליג במדי צדביטה זאגרב. בכך הפך באותו הזמן לשחקן התשיעי הצעיר ביותר ששיחק במפעל. הוא נשאר בצדביטה שלוש שנים ובעונתו האחרונה (2017/18) נבחר לכוכב הצעיר העולה של היורוקאפ, אחרי שהעמיד ממוצע של 10.5 נקודות ו-3.2 ריבאונדים.
ב-21 ביוני 2018 נבחר מוסה במקום ה-29 בדראפט ה-NBA על ידי ברוקלין. יחד איתו בחרו הנטס במקום ה-40 אירופי מבטיח נוסף, רודניוס קורוקס מברצלונה. "אנחנו מאוד אוהבים את השלב בו הם נמצאים, יש להם הרבה לאן להתפתח מבחינה גופנית. אני סקרן מאוד לראות איך הצוות שלנו יפתח אותם", אמר הג'נרל מנג'ר של ברוקלין, שון מרקס.
כשהתייחס ספציפית למוסה, אמר מרקס: "הוא מאוד דינמי. ברור שהיכולות ההתקפיות שלו מיוחדות. וגם הגובה שלו ביחס לעמדה בה הוא משחק. מוסה שיחק באירופה ברמה מאוד גבוהה. הוא בחור מאוד תחרותי". בעונתו הראשונה שיחק תשעה משחקים בלבד, בשנייה רשם 4.8 נקודות ב-40 משחקים.
בדומה למוסה, גם קריירת ה-NBA של קורוקס לא נמשכה יותר מדי זמן. הוא אמנם שיחק 131 משחקים (ברוקלין, יוסטון ומילווקי), אבל לא באמת היה רלוונטי (6 נקודות ו-3.1 ריבאונדים ב-16.1 דקות) והדבר הכי זכור מהתקופה שלו בארה"ב היא פרשה במהלכה נעצר בחשד שחנק את חברתו לשעבר. כיום, דרך אגב, הוא משחק עם ים מדר בפרטיזן בלגרד.
אקורד הסיום של מוסה עם ה-NBA היה ב-20 בנובמבר בשנה שעברה, כשברוקלין העבירה אותו בעסקה סיבובית לדטרויט, ששחררה אותו כמעט מיד. לבוסני היה ברור שאם הוא רוצה לשוב ליהנות מכדורסל הוא חייב לשוב ליבשת הישנה.
4 צפייה בגלריה
דונצ'יץ' ומוסה
דונצ'יץ' ומוסה
מוסה (משמאל) מנסה לשמור על דונצ'יץ'
(צילום: AP)
עם הרזומה המרשים מצעירותו, מוסה חתם על חוזה לשלוש שנים באנאדולו אפס והציפייה הייתה שיחזק את הקבוצה של ארגין עתמאן. בפועל הוא שותף בארבעה משחקי יורוליג בלבד, ובכולם זכה ללא יותר מארבע דקות. מצד שני יש לו בקורות החיים זכייה ביורוליג עם הטורקים. בליגה המקומית הוא נראה יותר טוב (11.4 נקודות), ואפשר היה להבחין שהפוטנציאל עדיין קיים בו.

לקח הימור גדול

בקיץ האחרון כסף למשל לא הניע את מוסה. בכל זאת, הוא הרוויח כמה מיליונים טובים בתקופה הקצרה שלו ב-NBA. מה שהיה הכי חשוב לו זה להוביל קבוצה. התקופה הלא טובה באנאדולו גרמה לטורקים לנצל סעיף יציאה בחוזהו ולחתוך אותו. הוא מבחינתו לקח הימור והצטרף לעולה החדשה לליגה הספרדית, ריו בראוגן, שזאת בסך הכל העונה השנייה שלה ב-ACB ב-15 השנים האחרונות.
מוסה קיבל בדיוק את מה שהוא רצה - הוא הכוכב הבלתי מעורער של בראוגן, קולע בממוצע 15.5 נקודות (44.1 אחוזים לשלוש, 53 אחוזים ל-2), לוקח 4.2 ריבאונדים, מוסר 2.3 אסיסטים וחוטף 1.2 כדורים ב-29.8 דקות בממוצע למשחק. אפשר אפילו להגיד שהעולה החדשה היא הקבוצה המפתיעה עד כה בספרד כשהיא מדורגת במקום התשיעי מתוך 18 קבוצות (מאזן 5:5) למרות שהסגל שלה אינו מרשים, בלשון המעטה.
כדי להשלים את החזרה שלו לימיו היפים, מוסה גם שב לנבחרת בוסניה הבוגרת, שלוש שנים בדיוק אחרי המשחק האחרון שלו במדיה. בדומה לאירופים אחרים שמשחקים ב-NBA, גם ממנו נמנע להגיע לחלונות המוקדמות בעקבות ההתנגשות עם הלו"ז בליגה הטובה בעולם. עכשיו, כשהוא לא משחק בארה"ב וגם לא ביורוליג, הוא יכל לשוב ולייצג את הנבחרת.
4 צפייה בגלריה
דז'נאן מוסה
דז'נאן מוסה
מוסה במדי הנבחרת
(צילום: Fiba Photos)
החזרה שלו למדים הלאומיים סוקרה בבוסניה בצורה נרחבת עם ידיעות על בסיס יומי. לכל הסיקור הצטרפה העובדה שכמה ימים לפני שהיה אמור להתייצב לקראת המשחקים מול צ'כיה ובולגריה במוקדמות גביע העולם 2023 הוא יצא חיובי בבדיקת קורונה. לשמחתו ולשמחת הבוסנים הוא ביצע לאחר מכן שתי בדיקות שיצאו שליליות והצליח להגיע ברגע האחרון לסראייבו.
מוסה, כצפוי, סיים כקלע המוביל בניצחון 90:97 על צ'כיה של ננו גינזבורג עם 21 נקודות (5 מ-8 מהשדה, 10 מ-11 מקו העונשין) ב-21 דקות בלבד. מבחינתו מדובר בסוג של נקמה כי בפעם הקודמת שלבש את גופיית הנבחרת הוא ונבחרתו הפסידו 85:80 לצ'כים.
"אני גאה להיות חלק מהנבחרת הזאת ושמח שיכולתי לעזור לה לנצח", אמר בסיום. "יש לנו פוטנציאל גדול ואנחנו יכולים להגיע רחוק במוקדמות. אני תמיד גאה בעצמי כשאני לובש את הגופייה של הנבחרת ונותן 350 אחוז".
4 צפייה בגלריה
דז'נאן מוסה
דז'נאן מוסה
חוגג אחרי הניצחון על צ'כיה
(צילום: Fiba Photos)

תמונת ניצחון

לפני חלון המשחקים התראיין מוסה לאתר של פיב"א, וסיפר על ההרגשה שלו העונה לשוב להיות שחקן מוביל וכן על החזרה לנבחרת: "אני אוהב כדורסל וכשאני על הפרקט אני לא מרגיש כלל לחץ. אני משחק היום בדיוק באותה תחושה כמו ששיחקתי כשהייתי בן 7 מול הבית שלי. אני רוצה ליהנות ויודע שזה לא יימשך לעד".
תמונת הניצחון מבחינת מוסה הושלמה סופית כשבסיום המשחק מול הצ'כים הוא התחבק עם שחקן העבר האגדי של בוסניה, מירזה טלטוביץ', שכיום מכהן כיו"ר האיגוד המקומי. לפני חמש שנים השניים היו במרכזו של רגע הזוי לחלוטין במהלך משחק ביתי במוקדמות יורובאסקט 2017 נגד רוסיה.
לקראת סיום המשחק מוסה וטימופיי מוזגוב התעמתו, כאשר הבוסני בן ה-17 נצמד לפניו של הסנטר הרוסי. במהלך הבא סרגיי קראסב ספק נגע ספק לא בכישרון המקומי כשחדר לסל, ומוסה בחר ליפול בתיאטרליות לפרקט. הצוות הרפואי הגיע לטפל בו, וכשהוא קם הגיח לפתע קפטן הנבחרת שלו טלטוביץ' והשניים החלו לקלל אחד את השני.
(התקרית בין מוסה לטלטוביץ')
מיד לאחר מכן נלקח פסק זמן כדי להרגיע את הרוחות, אבל ההפך הוא שקרה. טלטוביץ' ומוסה זכו כל אחד לקללות מצד האוהדים המקומיים שישבו מאחורי הספסל של הנבחרת. בזמן שטלטוביץ' עוד דפק מבט מאיים למקללים ביציע, מוסה לא עמד בזה, הסתובב כסהרורי על הפרקט ואף בכה על כתף של אחד מחבריו לנבחרת.
טלטוביץ' ניסה להסביר את מה שקרה במסיבת עיתונאים לאחר מכן: "לפעמים יש מתחים בתוך קבוצה. לאורך כל חיי ייצגתי את המדינה שלי וב-13 השנים האחרונות אני הקפטן בנבחרת הבוגרת. מעולם לא התנהגתי ככה קודם לכן. אני לא רוצה להגיד מי אשם במה שקרה. ניסיתי להרגיע את דז'נאן ולהגיד לו שהכל בסדר ויש לנו עוד זמן לנצח. אני הקפטן של הנבחרת והוא השחקן הכי צעיר בסגל. הוא לפתע החל לקלל ולהעליב אותי. זה פשוט בלתי אפשרי להמשיך אחרי אירוע כזה, אבל אני מצטער שהתנהגתי כפי שהתנהגתי. אני מבטיח שזה לא יקרה שוב".
החיבור בין מוסה לטלטוביץ' אחרי הניצחון על צ'כיה
השניים סגרו ביניהם את הסיפור יום לאחר מכן בשיחה, ואף העלו לחשבונות הפייסבוק שלהם סרטון מחויך כשהם יושבים אחד ליד השני ומראים שהכל בסדר.
עכשיו, אחרי שהוא השלים מבחינתו את הקאמבק לנבחרת והדברים גם נראים טוב עבורו בבראוגן הספרדית, נראה שמוסה חזר למסלול הנכון להצלחה. אל תתפלאו אם תראו אותו כבר בעונה הבאה, או אולי בעוד שנתיים מככב גם ביורוליג כי לכולם ברור ששם מקומו האמיתי.