יו"ר ההתאחדות אורן חסון החליט להקים לאחרונה ועדה מיוחדת לשיפור הכדורגל הישראלי. היא תורכב מנציגי קבוצות הליגות המקצועניות והנמוכות, אנשי ההתאחדות ויועצים חיצוניים, במטרה לנסח טיוטת מסקנות שתובא לאישור ההנהלה ובעלי המועדונים.
מטרת התוכנית היא לשפר את הענף לכל רוחבו – מפיתוח שחקנים, דרך הצלחת הקבוצות באירופה ועד עליית הרייטינג ומילוי האצטדיונים. אלו הסעיפים העיקריים בה:
6 צפייה בגלריה
האצטדיון בנתניה
האצטדיון בנתניה
מטרת התוכנית היא לשפר את הענף לכל רוחבו
(צילום: אורן אהרוני)
6 צפייה בגלריה
ג'אני אינפנטינו ואורן חסון
ג'אני אינפנטינו ואורן חסון
המטרה - לשפר את הענף. יו"ר ההתאחדות אורן חסון
(צילום: ההתאחדות לכדורגל)
מבנה הליגות. בשנים האחרונות התקיימו מספר פורומים שעסקו באפשרות לשינוי מבנה הליגות, כשהיעד המרכזי שדובר עליו היה צמצום ליגת העל ל-12 קבוצות, והקטנת הליגה הלאומית ל-14 קבוצות בשלב הראשון. מדובר בנושא שמעורר ויכוחים לא מעטים, כאשר לכל צד יש את הטיעונים שלו.
מן הסתם, רוב בעלי המועדונים הגדולים מעוניינים אפילו בליגה של עשר קבוצות עם כמה שיותר משחקים מרובי קהל, שיגדילו את ההכנסות. מנגד, הקבוצות הקטנות טוענות שמגיע להן ייצוג הולם, בעיקר לפריפריה, ובעלי המועדונים בליגה הלאומית לא יוותרו בקלות על החלום שלהם להגיע לקדמת הבמה. אלא שעל פי התוכנית שנדונה, תיתכן פריצת דרך שתוביל להכרעה, דרך הקשחת הדרישות להשתתפות בליגת העל.
6 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
6 צפייה בגלריה
ראיין סטריין
ראיין סטריין
היעד - צמצום הליגה ל-12 קבוצות
(צילום: אורן אהרוני)
בין היתר דובר על חובת אצטדיון ביתי – תנאי סף שיקשה מאוד על קבוצות קטנות להיות חלק מהחגיגה. בשנים האחרונות שיחקו בליגת העל קבוצות כמו כפר סבא, רעננה או נס ציונה, שלא עומדות כרגע בדרישות המתוכננות. ייתכן כי המהלך יעודד את ראשי הערים לפעול למען הקמת אצטדיונים או שיפוצם של הקיימים.
תקציב מינימום. ישנם מקרים שבהם ההקצבות שמקבלות הקבוצות, מהטוטו, מזכויות השידור ומהרשויות המקומיות, גבוהות מהתקציב שהן מציגות בסופו של דבר בבקרה. בהתאחדות רוצים לשים סוף לתופעה, והכוונה היא להגדיל את תקציב המינימום, שעומד כיום על תשעה מיליון שקל, לכ-12-13 מיליון שקל. מדובר בתנאי סף נוסף שיקשה על הקבוצות הקטנות להעמיד קבוצה לליגה הבכירה, ומאידך אמור לשפר את איכות הליגה.
קבוצות הליגה הלאומית צפויות להיאבק ביוזמה, אך ייתכן כי הגדלת הסיוע הכספי מההתאחדות תעזור למזער את התנגדותן. כמו כן, מתוכננת הקמת ליגה ארצית, מתחת ללאומית.
מספר הזרים. אחד הרעיונות המרכזיים שהעלו בהתאחדות הוא הגדלת מספר הזרים. במינהלת תמכו בהעלאה משישה (מותר לשתף חמישה) לשמונה, אך נראה כי הפשרה תהיה שבעה.
6 צפייה בגלריה
פריצה מאוכזב
פריצה מאוכזב
סטיפה פריצה. בהתאחדות שוקלים להגדיל את מספר הזרים
(צילום: אורן אהרוני)
מדובר בעיקר בדרישה של המועדונים הגדולים, אלו שמשחקים במפעלים האירופיים. הליגה הבכירה בישראל נותרה בין היחידות ביבשת שיש בה מגבלת זרים, ובשיחות עם ראשי ההתאחדות דיברו ראשי המועדונים על הרצון ועל הצורך לשפר את איכות הסגלים, לנוכח שוק השחקנים הישראלים המצומצם, במטרה לעלות לדרגים גבוהים יותר באופ"א ובכך להעשיר את קופת ההתאחדות.
מובן שארגון השחקנים יתנגד למהלך, לאור העובדה שהוא יפגע בדקות המשחק ובשכרם של השחקנים המקומיים. אותם מועדונים ציינו כי מדובר באינטרס של כל הכדורגל הישראלי, שלפיו יותר קבוצות ישתתפו במפעלים הבכירים.
הגדלת מכסת הזרים צפויה לעודד שחקנים ישראלים לעזוב לחו"ל, בעיקר כאלה שמעדיפים להישאר כרגע בארץ בגלל הסכומים הגבוהים (לטענת בעלי הקבוצות אפילו חסרי פרופורציות) שהם מרוויחים בשל הצורך למלא סגלים, ולוותר על הצעות מליגות קטנות בחו"ל.
ייתכן כי יוכנסו קריטריונים לצירוף זרים, כמו מספר הופעות בינלאומיות ורזומה מסוים, כדי שלא ייווצר מצב שהם יתפסו את המשבצת של הישראלים ללא הצדקה.
ליגת פיתוח. בההתאחדות רוצים למנוע את המשך התופעה שתפסה תאוצה בשנים האחרונות, שלפיה מועדונים גדולים משתפים פעולה עם מועדונים מליגות נמוכות יותר, והופכים אותם למעין קבוצות בת – הדוגמה הבולטת היא בית"ר ת"א/בת־ים, שמורכבת משחקני בית של מכבי ת"א. מכבי חיפה נעזרת בהפועל עפולה כדי לתת במה לצעירים שלה, הפועל ת"א בחנה לאחרונה אפשרות לשיתוף פעולה עם רמה"ש ובאר־שבע עם הפועל דימונה.
6 צפייה בגלריה
שחקני בית"ר תל אביב/בת ים חוגגים את הזכייה עם הגביע
שחקני בית"ר תל אביב/בת ים חוגגים את הזכייה עם הגביע
בית"ר תל אביב/בת ים מורכבת משחקני בית של מכבי ת"א
(צילום: אורן אהרוני)
בהתאחדות מבינים שמדובר בפגיעה בספורטיביות (בעונה שעברה כמעט קיבלנו גמר גביע בין מכבי ת"א ל"קבוצת הבת" שלה) ולכן המגמה היא להקים ליגת פיתוח, שתיתן מענה לבוגרי קבוצות הנוער, ותעניק להם אפשרות להוכיח את עצמם לקראת מעבר אפשרי לסגל הבוגרים. בנוסף, הכוונה היא להשתמש בליגה הזו גם כפלטפורמה לשחקנים מחליפים או לכאלה שהחלימו מפציעות ארוכות. היא מתוכננת להתקיים באמצע השבוע, במגרשי האימון של הקבוצות, כפי שנהוג במקומות רבים באירופה.
בקרה בנמוכות. בהתאחדות מתכוונים להסדיר את נושא התשלומים בליגות שבהן קיימת תופעה מדאיגה של היעדר פיקוח על שכר שחקנים, מענקים וחוזים. הרשות לבקרת תקציבים רוצה להיות מעורבת יותר ולהכניס סטנדרטים חדשים – ייתכן שכבר מהעונה הבאה.
"כרטיס אוהד". הנושא הבוער כרגע בכדורגל הישראלי הוא האלימות, ואחת מהדרכים להילחם בה היא באמצעות זיהוי ומעקב אחר אוהדים שנכנסים לאצטדיונים. אחד החסמים למהלך כזה הוא הפגיעה בחופש הפרטיות, ומחר צפויה פגישה בנושא בהשתתפות משרדי הספורט, המשפטים וביטחון הפנים. זו הסיבה שלא ניתן, למשל, להשתמש במערכות ביומטריות שכבר קיימות באצטדיונים כמו טדי.
המטרה הראשונית היא הטלת קנסות מינהליים במגרשים של אלפי שקלים ושינוי החקיקה, אבל הצעה מעניינת נוספת שהועלתה לאחרונה במשרד הספורט ועשויה להיבחן על ידי ההתאחדות, היא יצירת כרטיס אוהד. האוהדים יצטרכו במקרה כזה להצהיר כי ניתן יהיה להשתמש במידע שלהם, ובכך הם יזכו להקלות כמו כניסה מהירה למגרשים.