לא מעט קווים מקבילים יש בין ברצלונה הנוכחית לזאת של עונת 2000/01, בארסה האחרונה שעפה כבר בשלב הבתים של ליגת האלופות. גם את ברצלונה ההיא עזב כוכב גדול (לא בסדר הגודל של מסי, כמובן), גם ברצלונה ההיא הייתה תחת הנהלה חדשה ומאמן חדש, וגם היא נבנתה בצורה מבולבלת. לקח לברצלונה ההיא כמה שנים להתאושש מהבנייה הכושלת, הערב (רביעי, 22:00) צ'אבי והקבוצה שלו ינסו להימנע מגורל דומה. הם יצטרכו לנצח את באיירן במינכן כדי לעלות, או לקוות למעידה של בנפיקה מול דינמו קייב. זהו סיפורה של העונה ההיא, עונה מקוללת שהסתיימה בשער בלתי נשכח.
בקיץ 2000 ברצלונה עברה מתיחת פנים. ז'ואן גאספרט נבחר לנשיא החדש של המועדון במקומו של ז׳וספ לואיס נונייס, שסיים קדנציה של 22 שנה. גאספרט החליט לבצע שינוי על הקווים, הוא מינה את לורנצו סרה פרר האפרורי במקום לואי ואן חאל, שאיבד את תואר האליפות בעונה הקודמת. סרה פרר היה ההפך הגמור מההולנדי, לא אחד שימשוך תשומת לב כמו קודמו בתפקיד, שכל מסיבת עיתונאים איתו היא חגיגה. גאספרט רצה תואם וינסטה דל בוסקה, שהצליח מאוד בריאל מדריד.
8 צפייה בגלריה
לואיס פיגו
לואיס פיגו
לואיס פיגו. מי האמין שילבש לבן?
(צילום: גטי אימג'ס)
כמו קיץ 2021, גם קיץ 2000 היה לא שקט. גם בריאל מדריד בחרו נשיא חדש, פלורנטינו פרס שמו. פרס השאפתן רצה לבנות "גלקטיקוס" והבטיח במהלך הקמפיין שלו להנחית את לואיס פיגו, הצהרה שהתקבלה בגיחוך, אבל אוהדי ריאל האמינו בו. פרס לחץ על פיגו, שבדיוק הגיע לחצי גמר היורו עם פורטוגל, הנשיא הבטיח לו הרים וגבעות וכמובן משכורת משודרגת, עד שהקשר הסכים למעבר. ריאל שילמה את סעיף השחרור שלו שעמד על 62 מיליו אירו, והפכה אותו לשחקן היקר בעולם. פיגו הסביר לימים שהרגיש לא מוערך בקטאלוניה.
בארסה ההמומה הגיבה עם החתמתם של כוכבי ארסנל עמנואל פטי ומארק אוברמרס. איבן דה לה פנייה שב בהשאלה מלאציו, וריצ'רד דוטרואל הגיע מסלטה ויגו כדי לנעול את השער. כמו כן, קשר צעיר בשם צ'אבי הרננדס עשה את צעדיו הראשונים במועדון, וקשר מבוגר בשם פפ גווארדיולה עשה את צעדיו האחרונים. זאת הייתה העונה האחרונה של פפ כשחקן במועדון, והוא יחזור אליו בהמשך כמאמן.
8 צפייה בגלריה
לורנצו סרה פרר
לורנצו סרה פרר
לורנצו סרה פרר. גרסה לא מוצלחת של דל בוסקה
(צילום: גטי אימג'ס)

"אתה צוחק עלי?"

ואן חאל כבר לא יכול היה לסבול את ברצלונה, וגם היא שבעה ממנו. ההולנדי הסתכסך עם התקשורת, עם ההנהלה ובעיקר עם הכוכב הגדול של הקבוצה, ריבאלדו. באחת ממסיבות העיתונאים הוא גם ביקש "לא לדבר איתו יותר על ריבאלדו", ויכול היה להיות שאם היה נשאר אז בארסה הייתה מאבדת את הברזילאי. סרה פרר היה אמור להיות כדור הרגעה. בפועל, ברצלונה הייתה חותמת בשתי ידיים על עוד עונה של מקום שני וחצי גמר ליגת האלופות.
2000/01 דווקא התחילה לא רע ובמחזור השישי ברצלונה ניצחה 0:2 את ריאל מדריד והאקס השנוא פיגו בקאמפ נואו, במשחק המפורסם בו הושלך ראש חזיר לעבר הפורטוגלי. אך מאחורי הקלעים הדברים לא הלכו חלק. "ריצ'רד דוטרואל תירגם עבורי את דברי המאמן, אבל הוא פתאום עצר. העיניים שלו סימנו שהוא בצרות", סיפר עמנואל פטי. אך פטי התעקש כי חברו השוער יתרגם לו את הדברים, ואז הגיעה הפצצה: "המאמן רוצה לשאול באיזו עמדה אתה משחק?"
8 צפייה בגלריה
פטי יורד לגליץ'
פטי יורד לגליץ'
פטי יורד לגליץ'. כל העולם ידע שהוא קשר, חוץ מהמאמן שלו
(צילום: גטי אימג'ס)
פטי הגיע לברצלונה בשיא הקריירה, רק בקיץ הוא זכה עם צרפת ביורו, שנתיים קודם לכן הוא כבש בגמר המונדיאל מול ברזיל, והמאמן החדש, מתברר, לא מכיר אותו כל כך. "אמרתי לו 'איפה היית בשנתיים האחרונות, נחטפת? היית בג'ונגל ולא ראית טלוויזיה?", שיחזר פטי לפני שנה, "הוא עיצבן אותי, הבנתי שאין עם מי לעבוד". הצרפתי, מארק אוברמרס, ושלל שחקני הרכש האחרים לא הצליחו להביא את היכולות שלהם לידי ביטוי. זאת הייתה הקבוצה של ריבאלדו, לטוב ולרע. בליגת האלופות ברצלונה הוגרלה לבית עם מילאן, לידס ובשיקטאש. זה היה אמור להיות בית סביר ביותר, אחרי הכל היא הגיעה בעונה הקודמת עד לחצי הגמר, והציגה כדורגל נהדר.
אחרי 0:4 קליל על לידס במחזור הפתיחה, בארסה נסעה לטורקיה. האווירה החמה באיסטנבול "הכניסה אותה להלם" לפי התקשורת הספרדית והיא חטפה שם 3:0, שהיה תחילתו של משבר. אחרי המשחק סגן הנשיא אנחל פרננדס פשוט איבד את זה ונתן את הציטוט הבלתי נשכח: "אנחנו משחקים כדורגל של תחרות ריקוד, המשחק היפה הזה לא הביא אותנו לאף מקום. זאת הייתה מסיבה טורקית, עשינו להם את העבודה קלה". התקשורת חגגה על זה.
8 צפייה בגלריה
ריבאלדו חוגג
ריבאלדו חוגג
ריבאלדו . הכוכב הבלתי מעורער
(צילום: גטי אימג'ס)
הנשיא גספארט ניסה לצמצם נזקים ואמר: "השחקנים הבטיחו לי שיפור, הם אמרו שננצח את מילאן" ואילו סרה פרר כהרגלו הפגין ניתוק: "זאת רק תחילת הדרך ואנחנו נדע להתמודד טוב יותר בהמשך, היינו מעט עייפים". השחקנים לא עמדו במילה שנתנו לנשיא, ובארסה הפסידה 2:0 לרוסונרי בבית, וגם בליגה מצבה התחיל לאט לאט להתדרדר עם הפסדים לסראגוסה, ויאריאל ומאיורקה.
בגומלין חל שיפור קל, ריבאלדו כבש שלושער מדהים וסחט נקודה עבור ברצלונה (3:3). לבארסה נשאר משחק על הכל או כלום מול לידס הצעירה וחסרת הניסיון, עם שמות נוסטלגיים כמו לי בוייר ואלן סמית'. ניצחון של האנגלים - והם בשלב הבא, גם תיקו משאיר אותם תלויים בעצמם. במחזור הראשון ברצלונה לא התקשתה מול החבורה של דייויד אולירי והביסה אותה 0:4 בקאמפ נואו, אז היא הייתה בטוחה שהיא הולכת לנצח באנגליה. מה גם שבלידס הייתה מכת פציעות.
8 צפייה בגלריה
סרג'י ופויול רבים עם שחקני לידס
סרג'י ופויול רבים עם שחקני לידס
סרג'י ופויול רבים עם שחקני לידס. זה נגמר רע
(צילום: גטי אימג'ס)
המנג'ר של הקבוצה האנגלית דייויד אולירי הוריד פרופיל לפני המשחק המרגש: "אם ננצח זה יהיה הישג מדהים עבור המועדון והשחקנים, אנחנו באים עם הרבה תקווה", אמר, "אנחנו נשים הכל בצד וננסה לעשות הכל כדי לנצח. זה הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות". גם הוא לא ממש האמין למה שיקרה על הדשא. אחרי חמש דקות, לי בוייר בעט כדור חופשי מדויק והעלה את לידס ל-0:1 ברצלונה תקפה בחמת זעם את השער של פול רובינסון, שנתן את משחק חייו. בסופו של דבר ריבאלדו (איך לא) השווה בתוספת הזמן. המשמעות היא שבארסה בתמונה, אבל נקודה במחזור האחרון מול מילאן תספיק ללידס כדי לעלות.
סרה פרר הפגין ביטחון: "אם מילאן תשחק כמו שהיא יודע היא תנצח את לידס ואנחנו נעלה". האנגלים היו שבורים אחרי שער השוויון של ריבאלדו, ודייויד אולירי הודה "זה מרגיש כמו הפסד, אני גמור. נראה מה יהיה במילאנו".
8 צפייה בגלריה
לי בויאר בטירוף
לי בויאר בטירוף
לי בוייר בטירוף. שער שנכנס להיסטוריה של לידס
(צילום: גטי אימג'ס)
במחזור הסיום, לידס עשתה היסטוריה מול מילאן וסיימה איתה ב-1:1. לידס הגיעה בעונה הזאת עד חצי גמר ליגת האלופות, ולימים המאמן אולירי הודה שהתיקו מול ברצלונה הוא זה שנתן להם את התחושה שהם יכולים לעשות את זה.
בארסה הביסה את בשיקטש 0:5, אך התבשרה שהיא נושרת לגביע אופ"א (כיום הליגה האירופית). סרה פרר, שהמעיט בהפסד לטורקים בסיבוב הראשון, דיבר אחרת: "ההפסד הזה עלה לנו ביוקר", הודה. מפה, העניינים התחילו להיות אפילו גרועים יותר. ברצלונה התקשתה בליגה, והייתה רחוקה מאוד מהצמרת הגבוהה. היו כאלה שהתגעגעו לוואן חאל, והוא אכן ישוב ב-2002 לקדנציה מזעזעת שתסתיים בפיטורים באמצע העונה. הנשיא גספארט יילך הביתה ב-2003, מי שניצח אותו בבחירות הוא ז'ואן לאפורטה, הנשיא הנוכחי.
8 צפייה בגלריה
ברצלונה מודל 2000/2001
ברצלונה מודל 2000/2001
ברצלונה מודל 2000/2001. מזהים את השחקנים?
(צילום: גטי אימג'ס)

ה"בוגד" והשלושער

ברצלונה התקדמה עד חצי גמר גביע אופ"א, שם הפסידה לליברפול. בליגה רשמה כאמור יכולת מזעזעת. השיא היה בהפסד 3:1 לאוסאסונה, אותו בארסה סיימה עם שמונה שחקנים עקב הרחקות. סרה פרר פוטר. העיתונים זעקו כי זה "אסון", וברצלונה הייתה בדרך לסיים מחוץ לרביעייה הראשונה, בלי הכרטיס לליגת האלופות.
המחליף של סרה פרר היה עוזרו קרלס רשאק, פרר היה בהלם מבגידת חברו הטוב שלא הלך הביתה יחד איתו. "חשבתי שאני וקרלס חברים", אמר פרר, "לא ראיתי מה קרה לחברים הקודמים שלו, הייתי חייב להיות זהיר". הוא התכוון ללא אחר מיוהאן קרויף, שכינה את רשאק "בוגד" לאחר שעזב סופית את ברצלונה. לראשק הובטח כי אם יסיים במקום הרביעי, הוא יקבל חוזה לעונה הבאה.
8 צפייה בגלריה
ריבאלדו חוגג
ריבאלדו חוגג
ריבאלדו חוגג. הציל את ברצלונה
(צילום: גטי אימג'ס)
"הבוגד" רשאק לא הציג יכולות אימון מרשימות, אבל היה לו את ריבאלדו. הזוכה בכדור הזהב של 1999 הפציץ 36 שערים באותה עונה, ולשיאו הגיע במחזור האחרון. משחק על כל הקופה מול ולנסיה בקאמפ נואו, ברצלונה חייבת לנצח כדי לסיים במקום הרביעי. הוא כבש צמד, אך רובן בראחה הגיב בצמד משלו.
בדקה ה-88 ריבאלדו עשה את הבלתי ייאמן: עצר את הכדור על החזה מחוץ לרחבה, ובעט מספרת מושלמת מחוץ היישר לשער של קניסארס. 2:3 אדיר לברצלונה וחגיגות גדולות ביציעים. הם לא ידעו שהעונות הבאות יהיו גרועות יותר, עד שיגיע מושיע ברזילאי אחר, רונאלדיניו, שיחזיר לברצלונה את האליפות ב-2005 ויזכה איתה בליגת האלופות שנה מאוחר יותר. האם גם הפעם לבארסה ייקח המון זמן להתאושש מההדחה, אם תהיה כזו? צ'אבי יקווה שלא.