בעוד פחות משנה צפוי להתקיים גביע העולם בכדורגל בקטאר. מונדיאל זה עתיד להתקיים בחודשים נובמבר – דצמבר עקב תנאי האקלים החמים במדינה, ויהפוך למונדיאל הראשון שלא מתקיים בין החודשים מאי – יולי. אך תנאי האקלים במונדיאל אינם החידוש העיקרי במונדיאל.
בדצמבר 2010 פיפ"א הדהימה את העולם כשבחרה בקטאר לארח. הבחירה הייתה מפתיעה מפני שקטאר מעולם לא אירחה אירוע ספורט בקנה מידה עולמי, ובוודאי שלא מונדיאל.

2 צפייה בגלריה
מונדיאל קטאר
מונדיאל קטאר
עובדים בחום הלוהט בקטאר
(צילום: AP)
קטאר תהפוך למדינה הראשונה במזרח התיכון שבה מתקיים הטורניר היוקרתי. רוב המדינות שאירחו עד כה את המונדיאל ידועות כמדינות שבהן הכדורגל הוא הענף הפופולרי. היו גם כמה טורנירים שהתקיימו במדינות שבהן הכדורגל לא נחשב לענף הפופולרי ביותר, אך עם מספיק אצטדיונים שיכולים לשמש לצורך הטורניר. בקטאר לעומת זאת לא רק שהכדורגל אינו ספורט פופולרי, אלא שגם אין בה מתקנים מתאימים.
גודל ההתרגשות בקטאר לקראת המונדיאל כגודל הוצאות העתק של הקטארים. מתוך 8 האצטדיונים שעתידים לארח את המשחקים, רק שניים אינם חדשים, וגם הם עברו שיפוץ מקיף. לפי ההערכות ההוצאות הכספיות על אירוח המונדיאל עומדות על 220 מיליארד דולר. במגזין בלומברג מעריכים שהסכום יגיע לסביבות ה-300 מיליארד דולר. אם מחברים את עלויות הטורנירים ממונדיאל 1990 עד מונדיאל 2018 הסכום הוא 48.63 מיליארד דולר לשמונה מונדיאלים, סכום המתגמד לעומת מה שהקטארים הוציאו עבור אירוח מונדיאל אחד.
לפי הערכות 16 מיליארד דולר מההוצאות הן על בניית אצטדיונים חדשים, והיתר על בניית תשתיות רבות לצורך קיום האירוע. למשל "האצטדיון האיקוני" שצפוי לארח את גמר המונדיאל ממוקם בלוסייל, העיר החדשה המוקמת בימים אלו מצפון לדוחא. חלק מהכסף גם יושקע במגרשי אימון, באמצעי תחבורה ועוד כדי לענות על הצרכים הרבים הקשורים באירוע.
מדוע קטאר החליטה לקחת עליה הוצאה אדירה כזו ולארח מונדיאל?
כאמור, קטאר תהפוך למדינה הראשונה במזרח התיכון שתארח את טורניר המונדיאל. אירוח של טורניר יוקרתי שכזה יעניק תרומה עצומה להגדלת התיירות בקטאר ולשכנותיה במפרץ. צופים מרחבי העולם יגיעו להיות חלק מהאירוע הענק הזה ולבקר במדינה שסביר להניח שלא חשבו לבקר בה לפני כן. בנוסף, טורניר המונדיאל נחשב לאירוע עצום המשודר ברחבי העולם. מעל ל-3 מיליארד איש עתידים לצפות במשחקי המונדיאל, שיספקו פלטפורמה בינלאומית לקטאר להציג את עצמה ואת הישגיה.
2 צפייה בגלריה
אצטדיון כדורגל בהקמה בקטאר
אצטדיון כדורגל בהקמה בקטאר
אצטדיון כדורגל בהקמה בקטאר
(צילום: gettyimages)
בקטאר מקווים שטורניר המונדיאל יהפוך אותם למעצמת תיירות וישים אותם על המפה הבינלאומית. ברצלונה שאירחה את אולימפיאדת 1992 הפכה בעקבותיה לאטרקציה תיירותית מובילה, והתשתיות שנבנו לכבוד האולימפיאדה משמשות כיום את תושבי העיר ואת התיירים הרבים שפוקדים אותה. גם הסינים בדומה לקטארים השקיעו סכומי עתק באירוח אירוע ספורט חד פעמי (אולימפיאדת בייג'ינג), ואכן אירוח המשחקים האולימפיים הציב את סין בכלל ואת בייג'ינג בפרט על מפת התיירות העולמית. גם בקטאר מקווים לתוצאות דומות.
יש לציין שמאז ההכרזה שקטאר תארח את המונידיאל, אליפות העולם בשחייה קצרה, אליפות העולם בכדוריד, אליפות העולם בהתעמלות, גביע העולם למועדוני כדורגל בינ"ל ואליפות העולם באתלטיקה נערכו כולן בקטאר.
קטאר היא מדינה שמרנית ובעלת אופי דתי מאוד. חל בה איסור על שתיית אלכוהול במרחב הציבורי, וחוק זה צפוי להישאר בתוקף גם בתקופת המונדיאל. בקטאר גם יש הגבלות על חופש הביטוי, ניצול נשים ועובדים זרים ועוד הפרות של זכויות אדם. לפי תחקיר של העיתון הבריטי "גרדיאן" תנאי העבודה שם מחפירים וקשים בימי הקיץ הלוהטים, ועד כה נהרגו לכל הפחות 6,500 פועלים זרים מאז תחילת העבודות. מתחילת המאה ה-21 קטאר מזוהה כמדינה התומכת בארגוני טרור סוניים בולטים כמו חמאס, ג'בהת פתח א-שאם, אל קאעידה ועוד ארגונים. השיא של ההכרה במעורבותה של קטאר במימון ארגוני טרור היה ביוני 2017 כאשר שבע מדינות בהנהגתה של מצרים הודיעו על ניתוק הקשרים הדיפלומטיים עימה בעקבות תמיכתה באיראן ובארגוני טרור. בין המדינות היו גם שכנותיה סעודיה ואיחוד האמירויות.
ההפרות השיטתיות של זכויות האדם בקטאר הובילו למחאה בקרב ארגוני זכויות אדם שקראו להעתיק את המונדיאל למקום אחר.
ב-2014 חשף העיתון "סאנדיי טיימס" שקטאר שיחדה בכירים בארגון הכדורגל העולמי על מנת לזכות באירוח הטורניר. חודש לפני החשיפה הודה יו"ר פיפ"א לשעבר ספ בלאטר כי הבחירה הייתה טעות גדולה. הקריאות להעברת המונדיאל למקום אחר נשמעו הגיוניות עקב הפרות זכויות האדם, תנאי העבודה הקשים שחווים הפועלים במדינה, והספק כלפי טוהר הבחירה. למרות הכל, מדובר בהליך משפטי בלתי אפשרי מצד פיפ"א שלא יכולה להרשות לעצמה להעביר את המונדיאל מקטאר, שכאמור כבר הוציאה עבורו בין 220 מיליארד דולר ל-300 מיליארד דולר.
בנוגע ליום שאחרי לא ברור מה הקטארים יעשו. קטאר רצתה לארח את המונדיאל מכיוון שיש לה היכולת הכלכלית לאירוח. את הקטארים לא מעניינות תופעות הלוואי הכלכליות של קיום אצטדיונים שבקושי יתמלאו לאחר הטורניר מהקבוצות המקומיות שמשחקות שם. הקטארים מתעניינים בתהילה של אירוח אחד משלושת האירועים הבינלאומיים הגדולים ביותר בעולם מבחינה כלכלית ותרבותית. אמנם הרווחים מהמונדיאל לא צפויים לכסות את ההוצאות הרבות. בקטאר מעריכים שאירוח המונדיאל יוסיף 1.5 מיליון מקומות עבודה חדשים בענפי מפתח כמו עסקי נדל"ן, טכנולוגיה, תיירות ועוד. הם צופים שבעקבות המונדיאל הפרופיל הבינלאומי יעלה ויוביל לעלייה בהשקעות ממדינות זרות.
לאור הדברים שנאמרו, הקטארים אכן הוציאו סכומים גרנדיוזיים עבור האירוע, אך אם יש מדינה בעולם שיכולה להרשות לעצמה להוציא סכומי עתק עבור המונדיאל, זוהי קטאר. השאלה אם העולם המערבי והנאור יכול להרשות לעצמו הענקת במה דוגמת אירוח המונדיאל למדינה תומכת טרור, הרומסת זכויות אדם ברגל גסה.
גם אתם רוצים להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד:
*כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא.
*אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה.
*נא לא לצרף תמונות, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.
* אם בכוונתכם לכתוב על משחק או אירוע מסוים שעומד להתקיים, אנא שלחו את הטקסט מספר ימים לפני כן.