ענבר לניר ורז הרשקו אחרי המדליות באליפות אירופה
(צילום: איגוד הג'ודו)
אליפות אירופה בג'ודו שהסתיימה אתמול (ראשון) במונפלייה לא הייתה התחרות הטובה ביותר של נבחרת הנשים. מנבחרת שמחזיקה אלופת עולם מכהנת (ענבר לניר), מדליסטית ארד באליפות עולם (רז הרשקו) ועוד כמה ספורטאיות מובחרות ומבטיחות, אפשר היה לצפות לחזור מצרפת עם מדליית זהב אחת לפחות. ובכל זאת, אין סיבה להתלונן: הרשקו וגילי שריר זכו במדליית כסף, לניר הוסיפה ארד – וכולם יחד רק חידדו עד כמה גדול הפער בין נבחרת הנשים של שני הרשקו לבין נבחרת הגברים של אורן סמדג'ה.
כל נציגי הגברים, פרט להופעה פושרת של פיטר פלצ'יק (הגיע לקרב על מדליית ארד אך לא התייצב אליו בגלל פציעה), הודחו כבר בקרב הראשון שלהם. זו אליפות אירופה השנייה ברציפות שממנה חוזרים הגברים בידיים ריקות, ונראה שהכישלון שלהם הפך לדבר שבשגרה.
3 צפייה בגלריה
שגיא מוקי
שגיא מוקי
שוב איכזב. מוקי
(צילום: AP Photo/Vincent Thian)
איך ניתן להסביר את הפער? ככל הנראה בהחלטה של יו"ר האיגוד משה פונטי להתמקד בקידום ספורטאי העילית על חשבון טיפוח דור העתיד. נבחרת הגברים נהנתה בעבר מעומק של כישרונות שהביאו תוצאות נהדרות לאורך השנים, אך כיום היא מורכבת מג'ודאים מתבגרים שנכנסים לישורת האחרונה בקריירה וכבר לא מקבלים ערך מוסף מהאימונים בנבחרת. במקביל, לא קם בשנים האחרונות דור המשך, ואם מסתכלים קדימה לעבר השנים הבאות מבינים כמה המצב חמור. לפחות על פי הג'ודאים עצמם, סיבה נוספת להידרדרות הנמשכת היא אופן העבודה איתם, שמתמקדת יותר בקרבות ופחות בטקטיקה. כך מתרחשות נפילות מול יריבים שאינם שייכים לטופ האירופי.
את האכזבה הגדולה ביותר רשם שוב שגיא מוקי, לשעבר אלוף עולם ואירופה, שנמצא במדרון מקצועי מתמשך, ולפי עדויות מנהל את הקרבות שלו בנבחרת מול מתחרים במשקל נמוך יותר. טוהר בוטבול, שהגיע לאליפות עם ציפיות גבוהות, הפסיד ליריב נוח. ים וולצ'ק הפסיד ליריב אוקראיני. טל פליקר נפצע ופרק את המרפק – וכנראה ייעדר בשבועות הקרובים, מה שעשוי לקרב לאולימפיאדת פריז דווקא את ברוך שמאילוב, שבכלל מושעה עד פברואר בשל אי דיווח על מקומו הימצאו לסוכנות הבינלאומית לבדיקות. פלצ'יק הוא הספורטאי הבכיר כיום בנבחרת הגברים. אתמול, בדרך לחצי הגמר הוא עבר יריבים בינוניים ברמתם. כשפגש יריב מהצמרת העולמית, הגיאורגי איליה סלומנידזה, זה כבר נגמר בהפסד.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו משה פונטי
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו משה פונטי
מתמקד בקידום ספורטאי העילית על חשבון טיפוח דור העתיד. פונטי
(צילום: יאיר שגיא)
הג'ודו הישראלי הכתיר את עצמו שוב ושוב כמי שעומד בחוד החנית של הספורט הישראלי, אך השנים האחרונות חוררו את ההאדרה העצמית של הענף בארץ והכניסה אותו לפרופורציות. הנבחרת סיימה במקום ה-11 בטבלת המדליות – ונזכיר, זו אליפות אירופה, לא אליפות העולם - רק בזכות הנשים שהצילו את כבודה עם שלוש מדליות. מדינות כמו אזרבייג'ן, מולדובה, סרביה, טורקיה ואפילו פינלנד – לא בדיוק מעצמות ג'ודו אירופיות – הקדימו את ישראל. נבחרת הגברים השתרכה במקום האחרון עם שבעה קרבות בלבד של חמישה ספורטאים.
זו לא תהיה הפתעה אם המאמן אורן סמדג'ה יסיים את תפקידו בנבחרת הגברים אחרי אולימפיאדת פריז. גם הוא מבין שהנבחרת שלו עומדת בפני שוקת שבורה, בזמן שהוא לא מצליח להמציא את עצמו מחדש. בניגוד אליו, הרשקו בנה בנבחרת הנשים סגל חדש ועמוק במיוחד אחרי שהגיע לשיא עם ירדן ג'רבי באולימפיאדת ריו 2016. הוא עשה את זה בעבודה יסודית, עם הרבה זיעה.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו אורן סמדג'ה
מסיבת עיתונאים איגוד הג'ודו אורן סמדג'ה
הנבחרת שלו עומדת בפני שוקת שבורה. סמדג'ה
(צילום: יאיר שגיא)
פחות מתשעה חודשים נותרו למשחקים בפריז, ובאיגוד הג'ודו צריכים לחשב מסלול מחדש.