עידו גורשטיין ממועדון כפר-סבא ויוליה שוויגר ממועדון באר-שבע הוכתרו היום (שלישי) כאלופי ישראל בשחמט, בתחרות שהתפרסה על פני תשעה ימים בערד בהשתתפות 42 השחמטאים והשחמטאיות הטובים בארץ.
גורשטיין בן ה-20 השלים בכך דאבל יוקרתי, אחרי שרק ביוני האחרון זכה באליפות הארץ עד גיל 20. גורשטיין השיג כעת באליפות ישראל לבוגרים 7.5 נקודות מ-9 אפשריות ולמעשה לא הפסיד כלל בתחרות (שישה ניצחונות לצד שלוש תוצאות תיקו). על הדרך, גם רשם ציון דרך מרשים כשהזכייה בערד הבטיחה לו לחצות את רף 2,500 הנקודות במד הכושר ולקבל תואר רבן אמן (הבכיר ביותר בעולם השחמט). אורי כוכבי סיים במקום השני ואביטל בורוחובסקי שלישי.
2 צפייה בגלריה
גורשטיין, אלוף ישראל הטרי
גורשטיין, אלוף ישראל הטרי
גורשטיין, אלוף ישראל הטרי
(צילום: מארק ליבשיץ, איגוד השחמט)
אצל הנשים, שוויגר בת ה-28 סיימה עם 7.5 נקודות מ-9 אפשריות ולמעשה שחזרה את ההישג, לאחר שזכתה באליפות הארץ גם בשנה שעברה בחיפה (וגם ב-2018). שוויגר נולדה באוקראינה, אך עלתה במסגרת תוכנית נעל"ה (נוער עולה ללא הורים) ב-2010 ומאז הפכה לכוח המוביל של שחמט הנשים הישראלי. מרסל אפרוימסקי סיימה במקום השני, רונית לויטן דורגה שלישית.
העיר ערד עשתה השבוע היסטוריה פרטית בכך שאירחה לראשונה בתולדותיה את האליפות. האירוע התקיים בהובלת מפעל הפייס, עיריית ערד ואיגוד השחמט בישראל. במסגרת האליפות הגיעו לערד אמנים בינ"ל ורבי אמנים - השחמטאים הטובים ביותר בארץ.
2 צפייה בגלריה
שוויגר עם זר הפרחים והגביע
שוויגר עם זר הפרחים והגביע
שוויגר עם זר הפרחים והגביע
(צילום: מארק ליבשיץ, איגוד השחמט)
לאורך האליפות התקיים הפנינג שחמט במוסדות שונים בעיר, כשהמטרה היא להנגיש עוד יותר את משחק המלכים אצל תושבי ערד זאת כחלק מההבנה כי השחמט תורם רבות לפיתוח חשיבה אסטרטגית, כבוד הדדי, ויכולות קוגניטיביות משמעותיות.
אליפות ישראל בערד המשיכה את הרנסנס שחווה השחמט הישראלי, כאשר לפני פחות משלושה שבועות ננעלה בירושלים אליפות העולם בהשתתפות 12 נבחרות מארבע יבשות שונות. בשנה שעברה אף התקיימה באשדוד אליפות העולם בשחמט לנכים.
צביקה ברקאי, יו"ר איגוד השחמט בישראל, סיכם את האליפות: "ברכות למנצחים וליתר המשתתפים. זו הייתה אליפות מרתקת, איכותית וכזו שעשתה הרבה כבוד לשחמט הישראלי. שמחים שהגענו לערד. איגוד השחמט בישראל, בשיתוף עם מפעל הפיס, עושה כל מאמץ לעשות את האירועים הללו מחוץ למרכז על מנת לאפשר לתושבים שנמצאים במקום הללו ליהנות גם כן מאירועים גדולים וייחודיים ולהנגיש את השחמט לכמה שיותר אנשים באוכלוסייה. ברצוני להודות לראש העיר, עו"ד ניסן בן חמו, ולמנכ"ל גרי עמר, שהרימו את הכפפה והבינו את היתרון באירוע כזה בעירם".